2020-10-25, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Nja. A-kassan finansieras till allra största del av en avgift som ligger i arbetsgivaravgiften (2,91% av lönen). Den betalas av alla anställda oavsett om man är medlem i A-kassan eller ej. Alltså en ren skatt.

A-kassan är alltså skattefinansierad.

Fast är du inte med i nån
A-kassa så får du ju inte heller ta del av det om du nu inte räknar KAS eller Soc som a-kassa.
Citera
2020-10-25, 23:14
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Fast är du inte med i nån
A-kassa så får du ju inte heller ta del av det om du nu inte räknar KAS eller Soc som a-kassa.

Ja, det är väl ändå helt allmänt känt och ingenting att orda om? Det har ingenting att göra med det jag skrev!
Citera
2020-10-25, 23:15
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Det visar sig att det är ganska svårt att hitta svaret på frågan!

Trigga inte mig att börja leta. Jag hade tänkt sova nu!
Citera
2020-10-26, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ärendet ligger på "hög" tills någon handläggare hinner titta på det. Kommer han/hon då på att det behöver kompletteras så får din syster en förfrågan och behöver komma in med ytterligare uppgifter därefter fortsätter handläggaren att utreda... Oftast är det ett ofullständigt arbetsgivarintyg som ställer till det men har din syster kollat att det överensstämmer med verkligheten brukar det inte vara några problem.

Alfakassan handlägger väl fortfarande ärenden som skickades in i april typ så dom ligger lite efter (förstår inte varför man ansluter sig till dom över huvud taget)

På deras hemsida skriver dom så här: I september var genomströmningstiden för ansökningar om grundersättning 22 veckor och för ansökningar om inkomstbaserad ersättning 22 veckor. så typ om en månad är nog din systers ansökan behandlad förhoppningsvis.

Mycket vänligt med snabbt svar.
Citera
2020-10-26, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thraxx
Ja det gör jag till alla runtomkring mig redan, nej Handels A-kassa är ju farligt värdelös dom sätter ju folk på så lång väntetid att man riskerar att bli av med sitt boende bli vräkt ,och man är tvungen att ansöka till Socialen så lång tid dom tar på sig för att inte gå under.

Har jag inte tänkt på alls faktiskt, tror du någon tidning hade varit intresserade av någon sån historia tror du? Hade ju klart gjort en sådan intervju.

Hej,

Jag skickade in min ansökan i Juni till Handels A-Kassa. Efter ca 7 veckor fick jag svar av A-Kassan att jag inte kan ange en delägare i bolaget(jag har vid sidan av jobbet) som person för att intyga att det inte bedrivs någon verksamhet inom bolaget utan jag behövde en utifrån t ex revisor. Jag svarar omgående och säger att vi inte har använt oss av någon utomstående och undrade vad jag skulle göra då.

2 veckor senare får jag meddelande att jag är nekad ersättning eftersom jag inte har någon utomstående ELLER delägare som kan intyga att det inte bedrivs verksamhet. Vilket jag hade! Så nu har jag väntat i 10 veckor på att mitt ärende ska handläggas på nytt. Jag har ringt minst en gång i veckan och kollat hur det går eftersom mina sparpengar är slut för längesedan och jag har belånat mig upp över öronen av vänner och familj.

Luskade ur den jag pratade med i telefon att - tydligen har dem en avdelning avsedd för omprövningar på ca 10 personer. MEN fick också reda på att dem inte jobbar med omprövningar varje dag utan "det är vad arbetsledaren bestämmer att dem ska fokusera på". Hon sa också att dem inte hanterar omprövningar på måndagar eftersom att det är då "körningen" går till bankerna som betalar ut ersättning.

De två senaste gångerna jag ringde till dem fick jag följande info.
7/10 - Var äldsta ärendet från ca 1 augusti och det var 25 pers före mitt ärende
19/10 - Var äldsta ärendet fortfarande från början av augusti men nu var det ca 15-20 pers före mitt ärende.

Lycka till kompis och stay strong! Jag är lika förbannad och stressad som du. Men förhoppningsvis vänder det snart!
Senast redigerad av Hansawesterlingus 2020-10-26 kl. 19:57.
Citera
2020-10-26, 20:48
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
Är A-kassorna knutna till särskilda branscher som med facket eller kan man gå med i vilken som helst? Jag skulle vara tacksam om någon vill rekommendera den som är billigast/bäst om det kvittar vilken man går med i.
På Sveriges a-kassors hemsida finns en förteckning över samtliga a-kassor (scrolla ner en bit)
https://www.sverigesakassor.se/

De flesta a-kassor är bransch/yrkesinriktade, men inte alla, och flera av dem är öppna för många yrkesgrupper, du får helt enkelt klicka in dig och läsa på.

Om du berättar vad du jobbar som och vilken utbildningsbakgrund du har så blir det mycket enklare att ge relevant information.
Citera
2020-10-26, 21:32
Medlem
killawifes avatar
Efter 100 dagar sänks beloppet man får och efter ytterligare tid sänks det igen, lite oklart hur de tär med detta nu med corona. Inkomstförsäkringen gäller även endast om man tjänat över 33 tkr/mån.
Efter ett tag tvingas man in i meninglösa "åtgärder" och gratisarbete och då är det softa arbetslösa livet inte så soft längre utan bara ett helvetes jagande.
Det kan ju också vara bra att veta att det är väldigt många som inte får några pengar alls just nu pga det hårda trycket på a-kassorna. Så det som verkade så bra kan snabbt vändas till en helvetes mardröm om man inte är redo.

Personligen tycker jag inte att arbete är lösningen på alla problem och kan lätt förstå att man kan vilja bara vara ledig och inte ha en chef-jävel som plågar en men just att vara arbetslös är inte nån dans på rosor precis även om vissa säkert kan göra det till en livsstil.
Citera
2020-10-26, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Visst. Nog kan karriär med hög lön och fin bil vara ”bra”. Men det bästa sättet att leva ett rikt liv – säger min livserfarenhet – är att avstå från att jaga rikedom.

Just nu kan man eventuellt säga att jag har ett lågbetalt skitjobb. Ett skitjobb på superkort promenadavstånd – vilket, för mig, är fina fisken. Och jag slipper ansvar, stress och vassa armbågar. Å andra sidan har jag det kanske lite småkass med makt, status och köpkraft, så …

Det pinsamma problemet med karriär är att man går omkring med siktet inställt på något som är ”bättre” än det man har. Vilket per definition innebär att man tycker att det man har – alltså det som rent faktiskt ÄR ens verkliga vardag – är ”sämre”.
Karriär behöver inte alltid betyda rikedom, utan kan mycket väl betyda 5m gång väg till jobbet.

Min kloka chef sa en gång att sitta i bil kö 2-3 timmar i Sthlm är lika med slöseri. Lägg den tiden på att jobba istället och ha nära till hemmet istället för att sitta i en dum bilkö..Har fungerat bra i över 20 år nu. Säljer man konsumentprodukter bör man absolut ligga centralt till, men säljer man till proffs så bör man istället ligga i dom områdena som där dom jobbar.

Vill du ha en karriär så läs på lite om jobbet och försök anpassa dig. Allt är inte svart eller vitt.
Citera
2020-10-26, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
På Sveriges a-kassors hemsida finns en förteckning över samtliga a-kassor (scrolla ner en bit)
https://www.sverigesakassor.se/

De flesta a-kassor är bransch/yrkesinriktade, men inte alla, och flera av dem är öppna för många yrkesgrupper, du får helt enkelt klicka in dig och läsa på.

Om du berättar vad du jobbar som och vilken utbildningsbakgrund du har så blir det mycket enklare att ge relevant information.

Borde jag kunnat hitta själv inser jag nu men det hjälpte. Tacksam för att du tog dig tid.
Citera
2020-10-27, 02:00
Medlem
Med A-kassa + inkomstförsäkring är fan "The Swedish Dream", ett smakprov på passiv inkomst och ännu mer inspirerande till att driva eget och bli finansiellt fri.

Det smartaste är nog att jobba på att öppna sitt egna företag medan man suger ut A-kassan så mycket som möjligt. Ingen kan se att du har "arbetat" och när pengarna väl tar slut är det bara att regga dig som egen företagare och köra för fullt med ditt insamlade kapital från staten som annars hade gått till gormande araber och somalier. Men passa även på att ha lite hobbies, intressen förenat med personlig utveckling.

Hur skönt som helst till skillnad från tomtarna här som sjuder av avundsjuka och försöker "cope:a" med sina jobb där de får träffa hääärliga kollegor och jobbar med meeeningsfulla uppgifter samtidigt som de kommer hem dödströtta och vill bara lägga sig döendes i soffan
Citera
2020-10-27, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B3t3
Med A-kassa + inkomstförsäkring är fan "The Swedish Dream", ett smakprov på passiv inkomst och ännu mer inspirerande till att driva eget och bli finansiellt fri.

Det smartaste är nog att jobba på att öppna sitt egna företag medan man suger ut A-kassan så mycket som möjligt. Ingen kan se att du har "arbetat" och när pengarna väl tar slut är det bara att regga dig som egen företagare och köra för fullt med ditt insamlade kapital från staten som annars hade gått till gormande araber och somalier. Men passa även på att ha lite hobbies, intressen förenat med personlig utveckling.

Hur skönt som helst till skillnad från tomtarna här som sjuder av avundsjuka och försöker "cope:a" med sina jobb där de får träffa hääärliga kollegor och jobbar med meeeningsfulla uppgifter samtidigt som de kommer hem dödströtta och vill bara lägga sig döendes i soffan
Vrid och vänd på det hur mycket du vill, men 17,000 kr i månaden är väl inget att leva på när man kan tjäna det dubbla+ förmåner. Funkar säkert ett tag, men jäkligt tråkigt i längden.

Jobba på för fan och skapa din egen pension. Skiter i mina kollegor, men tänker längre fram än så.

Fattiglappar har inget kul här i livet!
Citera
2020-10-27, 03:52
Medlem
Termos99s avatar
Ingen anledning att jobba? Du ser ingen poäng, stolthet eller anledning till att tjäna ditt egna uppehälle?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in