Citat:
Ursprungligen postat av
Crackpipan
Vänd på det så får vi ser hur du upplever det? Sätt dig på bussen 24 min, byt vid slussen, vänta 4 min, fortsätt med tunnelbanan blå linje i ca 25 min och gå sedan 9 min i spöregn tills du är på jobbet.
Det går säkert inte fortare tidsmässigt med bil, men den friheten man har med bil kan absolut räknas in som livskvalitet.
Visst. Nog kan karriär med hög lön och fin bil vara ”bra”. Men det bästa sättet att leva ett rikt liv – säger min livserfarenhet – är att avstå från att jaga rikedom.
Just nu kan man eventuellt säga att jag har ett lågbetalt skitjobb. Ett skitjobb på superkort promenadavstånd – vilket, för mig, är fina fisken. Och jag slipper ansvar, stress och vassa armbågar. Å andra sidan har jag det kanske lite småkass med makt, status och köpkraft, så …
Det pinsamma problemet med karriär är att man går omkring med siktet inställt på något som är ”bättre” än det man har. Vilket per definition innebär att man tycker att det man har – alltså det som rent faktiskt ÄR ens verkliga vardag – är ”sämre”.