2020-10-10, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thraxx
" Jag förstår det kan vara påfrestande att invänta ett beslut om ersättning. Just nu påverkas handläggningstiden av det höga antalet ansökningar som inkommit. Vi arbetar så snabbt vi kan med att du ska få ett beslut "

"Alla ärenden hanteras i turordning utifrån dess startdatum. Vi har ej möjlighet att uppskatta en tidsintervall för när ett beslut kan tas"

"Så snart handläggaren har gått igenom ditt ärende återkommer vi med ytterligare information!"

Detta var det jag fick alldeles nyss i min brevlåda på Handels A-kassa efter att ha skrivit till dom, mer eller mindre exakt det som dom säger till mig på telefon alltid. Dom måste vara sinnessjukt underbemannade eller ha ett sjukt tryck isåfall eller jobba väldigt ineffektivt, om dom efter 7 hela månader inte ens ha påbörjat mitt ärende.

Tycker inte du ska ringa in och skälla ut folk, dem som jobbar på akassorna gör så gott dem kan.

Om ditt ärende skapades i mars så måste de blivit omfördelat fel, va trevlig och be om att få prata med chef så kan dem skynda på det eller titta vad som hänt.

Dem flesta har inte koll på när deras ärende skapats och tror att det är ett visst datum.

Du måste förstå att du inte kan komma före i kön, varför ska du få ersättning före någon som väntat längre än dig? Det är rätt logiskt att man går i turordning från det datumet ett ärende kommit in.
Citera
2020-10-11, 16:33
Medlem
Thraxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabpizza123
Tycker inte du ska ringa in och skälla ut folk, dem som jobbar på akassorna gör så gott dem kan.

Om ditt ärende skapades i mars så måste de blivit omfördelat fel, va trevlig och be om att få prata med chef så kan dem skynda på det eller titta vad som hänt.

Dem flesta har inte koll på när deras ärende skapats och tror att det är ett visst datum.

Du måste förstå att du inte kan komma före i kön, varför ska du få ersättning före någon som väntat längre än dig? Det är rätt logiskt att man går i turordning från det datumet ett
ärende kommit in.

Hade du varit i min sits nu så hade du inte häller kunnat hålla masken. Jag har alltid varit trevlig när jag ringt varje gång men tillslut tappar man tålamodet efter så lång tid alltså...

Det låter ju sjukt om det är folk som fått vänta ännu längre än ett halvår!?
Citera
2020-10-12, 11:32
Medlem
Har en fråga jag hoppas kunna få svar på i denna tråd.

Jag har precis börjat med a kassa och påbörjade en mattekurs på distans förra veckan. Jag vet vilka regler som gäller för att man ska få ersättning samtidigt som man studerar. Jag har fått intyg från skolan på att kursen är på 50% i 10 veckor, alltså 10p i veckan då kursen är på 100p. Jag har meddelat min a kassa detta. Min fråga är då. Om jag skulle vilja bli klar med kursen på kortare tid än 10 v, tex 8 v, kan det bli problem då?

Jag tänker såhär. 10p i veckan = 10 timmar ca. Om jag väljer att plugga matte en extra timme varje dag, eller kolla på ett avsnitt av en serie, eller ta en promenad, angår väl inte a kassan vad jag väljer att göra på min fritid?
Citera
2020-10-13, 17:59
Medlem
ZlatanStatyns avatar
Jag har för mig att a-kassorna fick 100 miljoner av staten för att korta handläggningstiderna.
Citera
2020-10-14, 10:18
Medlem
Dan88s avatar
Är det nån som har koll på om man fortsätter förlora a-kasse dagar om först får a-kassa ett tag och sen blir skickad till "Stöd och Matchning" genom arbetsförmedlingen? Under tiden man är på "Stöd och Matchning" så måste man söka ersättning från försäkringskassan.
Senast redigerad av Dan88 2020-10-14 kl. 10:23.
Citera
2020-10-14, 13:17
Medlem
FYI; Säkert någon som undrar.
19 veckor tog det att få pengar från Unionens A-kassa.....
Fan glad man kunde leva på sambon!
Citera
2020-10-14, 13:50
Avstängd
Citat:
" Jag förstår det kan vara påfrestande att invänta ett beslut om ersättning. Just nu påverkas handläggningstiden av det höga antalet ansökningar som inkommit. Vi arbetar så snabbt vi kan med att du ska få ett beslut "

"Alla ärenden hanteras i turordning utifrån dess startdatum. Vi har ej möjlighet att uppskatta en tidsintervall för när ett beslut kan tas"

"Så snart handläggaren har gått igenom ditt ärende återkommer vi med ytterligare information!"

Detta var det jag fick alldeles nyss i min brevlåda på Handels A-kassa efter att ha skrivit till dom, mer eller mindre exakt det som dom säger till mig på telefon alltid. Dom måste vara sinnessjukt underbemannade eller ha ett sjukt tryck isåfall eller jobba väldigt ineffektivt, om dom efter 7 hela månader inte ens ha påbörjat mitt ärende.

Dock är det så att har du skickat in ansökan plus alla relevanta dokument och tidsrapporterat varje vecka så är ärendet redan förberett. När de väl fattar beslut så går det snabbt.
Du vet väl att du har rätt till ekonomiskt bistånd från kommunen under tiden om det är så att du inte har sparade medel?
Citera
2020-10-14, 14:27
Medlem
Thraxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Dock är det så att har du skickat in ansökan plus alla relevanta dokument och tidsrapporterat varje vecka så är ärendet redan förberett. När de väl fattar beslut så går det snabbt.
Du vet väl att du har rätt till ekonomiskt bistånd från kommunen under tiden om det är så att du inte har sparade medel?

Ja det har jag gjort väja vecka, har 40 veckor inskickade nu som ligger & väntar som jag ska gå ersättning för. Jag hade inte en aning om det medans jag satt och väntade på A-kassan all dena tid, fram till ett par veckor sen. Så har allt tagit kontakt med socialtjänsten & väntar på att dom ska höra av sig om deras beslut. Det är en jobbig sits jag är i men det är bara att vänta som dom säger.
Citera
2020-10-14, 15:52
Avstängd
Citat:
Ja det har jag gjort väja vecka, har 40 veckor inskickade nu som ligger & väntar som jag ska gå ersättning för. Jag hade inte en aning om det medans jag satt och väntade på A-kassan all dena tid, fram till ett par veckor sen. Så har allt tagit kontakt med socialtjänsten & väntar på att dom ska höra av sig om deras beslut. Det är en jobbig sits jag är i men det är bara att vänta som dom säger.

Bra att du har kontakt med soc, de borde kunna hjälpa dig i avvaktan på besked från A-kassa. För övrigt förstår jag inte riktigt hur din A-kassa hos Handels räknar.
Just nu står det att de handlägger ansökningar som kom in 6 september men det kan knappast vara beslut utan enbart mottagande, dvs kollar att allt finns med och förbereder för beslutet av behörig handläggare.

https://handels.se/akassan/ersattning/var-handlaggning/?avalanche-akassa-close=1

Det är ju direkt vilseledande när alla övriga A-kassor anger 20-30 veckor för beslut (= handläggning).
Citera
2020-10-14, 20:14
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Om du inte har gjort det, så borde det väl vara en god idé att varna andra för att i dagsläget söka ersättning från Handels a-kassa, att de borde bli medlemmar i andra a-kassor och söka ersättning från dem istället. Det jag tänker på är att det borde väl finnas någon tidning som vill göra en intervju med dig och en artikel om hur lång tid Handels a-kassa har tagit på sig med ditt ärende?
Citera
2020-10-14, 23:59
Medlem
Thraxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Bra att du har kontakt med soc, de borde kunna hjälpa dig i avvaktan på besked från A-kassa. För övrigt förstår jag inte riktigt hur din A-kassa hos Handels räknar.
Just nu står det att de handlägger ansökningar som kom in 6 september men det kan knappast vara beslut utan enbart mottagande, dvs kollar att allt finns med och förbereder för beslutet av behörig handläggare.

https://handels.se/akassan/ersattning/var-handlaggning/?avalanche-akassa-close=1

Det är ju direkt vilseledande när alla övriga A-kassor anger 20-30 veckor för beslut (= handläggning).

Jag såg också det förut att dom tar hand om ärenden/ansökningar som kom in 6 september nu! Har satan har dom tid med det ens när dom enligt dom "Vi tar i tur ordning från dom äldsta ärenden först till dom nya"? Nej jag förstår inte heller hur dom arbetar eller fungerar.....

Men det är samma sak varje gång jag ringer in VARJE GÅNG att jag ska vänta bara vänta vänta vänta, det räcker tydligen inte att vänta i 7 månader dom vill väl ha ett helt år på sig!

Jag vet inte ärligt talat längre, känner att jag börjar tappa hoppet på att någonsin få mitt ärende klart & få min ersättning jag har rätt till och har betalat i 8 år.
Citera
2020-10-15, 00:04
Medlem
Thraxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Om du inte har gjort det, så borde det väl vara en god idé att varna andra för att i dagsläget söka ersättning från Handels a-kassa, att de borde bli medlemmar i andra a-kassor och söka ersättning från dem istället. Det jag tänker på är att det borde väl finnas någon tidning som vill göra en intervju med dig och en artikel om hur lång tid Handels a-kassa har tagit på sig med ditt ärende?

Ja det gör jag till alla runtomkring mig redan, nej Handels A-kassa är ju farligt värdelös dom sätter ju folk på så lång väntetid att man riskerar att bli av med sitt boende bli vräkt ,och man är tvungen att ansöka till Socialen så lång tid dom tar på sig för att inte gå under.

Har jag inte tänkt på alls faktiskt, tror du någon tidning hade varit intresserade av någon sån historia tror du? Hade ju klart gjort en sådan intervju.
Senast redigerad av Thraxx 2020-10-15 kl. 00:04. Anledning: Felstavat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in