2020-10-25, 08:24
Medlem
Gabriel Knights avatar
A-kassan är enbart en omställningsförsäkring medan man söker ett annat jobb. Har man inte a-kassa eller liknande hamnar man på gatan eftersom man inte kan betala för sin bostad. Det är därför man i Kanada ska bygga interneringsläger för alla som har blivit arbetslösa och därmed också hemlösa pga pandemin. Är det ett bättre alternativ tycker ni?
Citera
2020-10-25, 09:26
Medlem
JanTalibans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crackpipan
Vänd på det så får vi ser hur du upplever det? Sätt dig på bussen 24 min, byt vid slussen, vänta 4 min, fortsätt med tunnelbanan blå linje i ca 25 min och gå sedan 9 min i spöregn tills du är på jobbet.

Det går säkert inte fortare tidsmässigt med bil, men den friheten man har med bil kan absolut räknas in som livskvalitet.
Visst. Nog kan karriär med hög lön och fin bil vara ”bra”. Men det bästa sättet att leva ett rikt liv – säger min livserfarenhet – är att avstå från att jaga rikedom.

Just nu kan man eventuellt säga att jag har ett lågbetalt skitjobb. Ett skitjobb på superkort promenadavstånd – vilket, för mig, är fina fisken. Och jag slipper ansvar, stress och vassa armbågar. Å andra sidan har jag det kanske lite småkass med makt, status och köpkraft, så …

Det pinsamma problemet med karriär är att man går omkring med siktet inställt på något som är ”bättre” än det man har. Vilket per definition innebär att man tycker att det man har – alltså det som rent faktiskt ÄR ens verkliga vardag – är ”sämre”.
Citera
2020-10-25, 10:49
Medlem
slagghackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martinandersson23
Hej,

Som rubriken lyder har jag blivit av med jobbet och kommer inom en snar framtid få Akassa samt inkomstförsäkring.

Jag har alltså rätt att få 80% av lönen. Är det värt att hitta jobb, jobba 100% i månaden, för att få 20% mer lön? Jag finner det verkligen inte som motiverande?

Ska jag jobba 40timmar i veckan i en månad för att få 4-5tkr mer i månadslön. Jag känner inte att det är värt det. Den tid jag slösar är inte värt pengarna. Då läser jag hellre böcker eller gör något annat som jag tycker är intressant.

Eller finns det några fler motiv/skäl till varför det är bra att jobba istället för akassa + inkomstförsäkring? Jag försöker bara vara realistiskt.

Tacksam för input, eller om någon har varit i en liknande sits

Mvh,
Martin

Nej det finns inga sunda motiv till varför människor som föds fria till livet på jorden tvingas in i löneslaveri för att en kapitalist skall bli rikare samtidigt som staten roffar åt sig en del av frukterna av ditt arbete i form av skatt.
Det är slöseri med människors tid och människors liv. Njut av livet så mycket du kan!
Citera
2020-10-25, 11:04
Medlem
Socbidragsgivares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagghacka
Nej det finns inga sunda motiv till varför människor som föds fria till livet på jorden tvingas in i löneslaveri för att en kapitalist skall bli rikare samtidigt som staten roffar åt sig en del av frukterna av ditt arbete i form av skatt.
Det är slöseri med människors tid och människors liv. Njut av livet så mycket du kan!

Njut av blodpuddingen och pripps 2.8%! :d
Citera
2020-10-25, 13:43
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
A-kassa är ju något du betalt in. Det är ju en försäkring. Så jag tycker det är mindre moraliskt fel att såsa runt på den än på soc.

Nja. A-kassan finansieras till allra största del av en avgift som ligger i arbetsgivaravgiften (2,91% av lönen). Den betalas av alla anställda oavsett om man är medlem i A-kassan eller ej. Alltså en ren skatt.

A-kassan är alltså skattefinansierad.
Citera
2020-10-25, 14:19
Medlem
Hej, min syster är f.n. uppe i 18 handläggningsveckor från hennes sista "att-göra" hade bockats av i det interna systemet (detta avser alfa kassan). Hon har en växande oro att det är någon komplettering som ligger och värker. Jag är inte bekant med detta - så jag tänker ställa en fråga här: kompletteringar, om det finns sådana, bör väl komma tidigt i ärendet? Eller, kan hon överraskas med en kompletteringsförfrågan nu här kring v.20 som förskjuter hela ärendet ytterligare 20 v.?
Citera
2020-10-25, 19:28
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farangking
Hej, min syster är f.n. uppe i 18 handläggningsveckor från hennes sista "att-göra" hade bockats av i det interna systemet (detta avser alfa kassan). Hon har en växande oro att det är någon komplettering som ligger och värker. Jag är inte bekant med detta - så jag tänker ställa en fråga här: kompletteringar, om det finns sådana, bör väl komma tidigt i ärendet? Eller, kan hon överraskas med en kompletteringsförfrågan nu här kring v.20 som förskjuter hela ärendet ytterligare 20 v.?
Ärendet ligger på "hög" tills någon handläggare hinner titta på det. Kommer han/hon då på att det behöver kompletteras så får din syster en förfrågan och behöver komma in med ytterligare uppgifter därefter fortsätter handläggaren att utreda... Oftast är det ett ofullständigt arbetsgivarintyg som ställer till det men har din syster kollat att det överensstämmer med verkligheten brukar det inte vara några problem.

Alfakassan handlägger väl fortfarande ärenden som skickades in i april typ så dom ligger lite efter (förstår inte varför man ansluter sig till dom över huvud taget)

På deras hemsida skriver dom så här: I september var genomströmningstiden för ansökningar om grundersättning 22 veckor och för ansökningar om inkomstbaserad ersättning 22 veckor. så typ om en månad är nog din systers ansökan behandlad förhoppningsvis.
Senast redigerad av kimdah2002 2020-10-25 kl. 19:31.
Citera
2020-10-25, 20:56
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Nja. A-kassan finansieras till allra största del av en avgift som ligger i arbetsgivaravgiften (2,91% av lönen). Den betalas av alla anställda oavsett om man är medlem i A-kassan eller ej. Alltså en ren skatt.

A-kassan är alltså skattefinansierad.
Där ser man. Hur stor del av A-kassan utgör den avgift man betalar in om man vill vara med då?
Citera
2020-10-25, 21:19
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Där ser man. Hur stor del av A-kassan utgör den avgift man betalar in om man vill vara med då?

Kan inte det i huvudet. Du får googla!
Citera
2020-10-25, 21:20
Medlem
Är A-kassorna knutna till särskilda branscher som med facket eller kan man gå med i vilken som helst? Jag skulle vara tacksam om någon vill rekommendera den som är billigast/bäst om det kvittar vilken man går med i.
Citera
2020-10-25, 22:24
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Kan inte det i huvudet. Du får googla!
Det visar sig att det är ganska svårt att hitta svaret på frågan!
Citera
2020-10-25, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martinandersson23
Hej,

Som rubriken lyder har jag blivit av med jobbet och kommer inom en snar framtid få Akassa samt inkomstförsäkring.

Jag har alltså rätt att få 80% av lönen. Är det värt att hitta jobb, jobba 100% i månaden, för att få 20% mer lön? Jag finner det verkligen inte som motiverande?

Ska jag jobba 40timmar i veckan i en månad för att få 4-5tkr mer i månadslön. Jag känner inte att det är värt det. Den tid jag slösar är inte värt pengarna. Då läser jag hellre böcker eller gör något annat som jag tycker är intressant.

Eller finns det några fler motiv/skäl till varför det är bra att jobba istället för akassa + inkomstförsäkring? Jag försöker bara vara realistiskt.

Tacksam för input, eller om någon har varit i en liknande sits

Mvh,
Martin

Det där med 80% av lönen är ju helt beroende på vilken lön du hade innan, eftersom de har ett ganska lågt maxtak.
Det är ju inte 80% av 45K direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in