Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
Resultat:
0%
röster
2020-09-14, 06:55
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanchoo
Räcker det verkligen att väga sig? Hur vet jag att det inte är vatten eller muskler jag har tappat?
Borde man inte mäta fettprocenten innan, under och efter deff?

Vattenvikten kan ju variera en del, även tarminnehåll. Men en mätning under en längre period visar ändå om man går ner eller inte.

Man kan gärna använda måttband och spegeln samtidigt för att följa och få en uppfattning om resultaten.

Är säkert vettigt att mäta fettprocenten om man har tillgång till utrustning för det. Jag har aldrig mätt det, så svårt för mig att uttala mig om det.
Citera
2020-10-10, 21:04
Medlem
Behöver tips på bra mat efter träning på kvällen för muskelbyggnad som man inte behöver laga, 2-3 tim innan läggdags.

Jag tänker typ macka med keso, makrill i tomatsås eller ägg. Något annat?
Citera
2020-10-10, 21:26
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blue2000
Behöver tips på bra mat efter träning på kvällen för muskelbyggnad som man inte behöver laga, 2-3 tim innan läggdags.

Alternativen du nämner funkar utmärkt. Du kan även göra storkok en gång i veckan så du har allt förberett, t.ex på söndagar. Lax, kyckling, kött, tillsammans med grönsaker och någon kolhydratskälla (om du äter kolhydrat). Annars är ägg, kvarg, gröt m.m smidigt och enkelt.
Citera
2020-10-22, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blue2000

Jag kör 150g kvarg (18g protein) och 4dl mjölk (18g protein).

Det som är bra med mjölk är att det är cassein protein, vilket tas upp under längre tid i kroppen än vad tex vassle protein gör. Eftersom du kommer vara i ett fastande tillstånd under ca 8h är därför cassein protein att föredra.
Citera
2020-10-23, 05:56
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kempea
Jag kör 150g kvarg (18g protein) och 4dl mjölk (18g protein).

Det som är bra med mjölk är att det är cassein protein, vilket tas upp under längre tid i kroppen än vad tex vassle protein gör. Eftersom du kommer vara i ett fastande tillstånd under ca 8h är därför cassein protein att föredra.
Även om det förmodligen inte har sådär jättestor betydelse för resultaten om du tar kasein före sänggående eller inte, förutsatt att dygnets totala intag av protein är detsamma.
Citera
2020-10-26, 14:39
Medlem
eribabsis avatar
Jag är för dum.

8dl torra makaroner blev 1000g färdiglagat. 1000/8= 125g färdiglagat per torr deciliter, eller?
Citera
2020-10-26, 18:22
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eribabsi
Jag är för dum.

8dl torra makaroner blev 1000g färdiglagat. 1000/8= 125g färdiglagat per torr deciliter, eller?
Man räknar alltid näringsvärdet före tillagning, om inget annat anges. Pasta drar åt sig vätska så kan säkert vara så att en deciliter torrpasta är 125 gram tillagad.
Citera
2020-10-26, 22:30
Medlem
eribabsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Man räknar alltid näringsvärdet före tillagning, om inget annat anges. Pasta drar åt sig vätska så kan säkert vara så att en deciliter torrpasta är 125 gram tillagad.
Jo, jag har koll på att man räknar före tillagning och det var därför jag mätte upp antal dl och efter tillagning vägde jag maten och delade på antalet dl. Osäker på att det är rätt, för det blir en jävla skillnad på kalorier när man registrerar den i Lifesum. (Som visserligen kan vara fel, antar jag)
Senast redigerad av eribabsi 2020-10-26 kl. 22:35.
Citera
2020-10-27, 05:21
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Jo, jag har koll på att man räknar före tillagning och det var därför jag mätte upp antal dl och efter tillagning vägde jag maten och delade på antalet dl. Osäker på att det är rätt, för det blir en jävla skillnad på kalorier när man registrerar den i Lifesum. (Som visserligen kan vara fel, antar jag)
Du registrerar den okokta vikten. Inte efter tillagning. Lägg 8 DL torrpasta (om det är mängden du ska använda) i en skål/tallrik, ställ på vågen och in med det i lifesum, sen laga.
Citera
2020-10-27, 21:17
Medlem
eribabsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Du registrerar den okokta vikten. Inte efter tillagning. Lägg 8 DL torrpasta (om det är mängden du ska använda) i en skål/tallrik, ställ på vågen och in med det i lifesum, sen laga.
Jag vet och det var inte min fråga, men tack för att du är hjälpsam.
Citera
2020-10-28, 05:24
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Jag vet och det var inte min fråga, men tack för att du är hjälpsam.
Förklara igen, kan vara jag som missförstått.
Citera
2020-10-28, 08:03
Medlem
Citat:

Om du vill göra så rätt så möjligt väger du innan tillagning, då får du exakt vad som står på paketet. Annars kan du googla på kokt pasta. http://matkalkyl.se/se-pastakoktmsalt.php Det stämmer troligen helt ok. dl-måttet kan du ju skippa om du inte också har en våg och kan väga 1 dl. Kan ju va smidigt i framtiden iofs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in