Citat:
Ursprungligen postat av
MrBarnaby
Jag hittar inget här i förhöret med JA
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Jan-Andersson.pdf
som skulle stämma in på SE. Inte annat än den flyende mördaren med "lång mörk öppen fladdarande rock, sprang smidigt, över 180 lång". Stämmer bra in på YN:s bekrivning av den springande väskmannen om vi bortser från löpsteget. Men då ska man komma ihåg att han i det skedet hade forcerat ett antal trappsteg, spänsten var borta helt enkelt.
Men vi lär nog inte kunna övertyga varann, jag för min del är övertygad om att man efter 34 år har hittat rätt man och känner mig trygg med den lösningen. Åtminstone tills något hittills ej känt kommer fram.
Han varken bekräftar eller dementerar i förhören att han sett en man i 50-60 med glasögon och keps. Han blir helt enkelt inte tillfrågad, och det är bara AB och JÅS som går att identifiera.
Det betyder inte att det bara var AB och JÅS som befann sig på platsen, det fanns andra där också, vilket du säkert förstår. Syskonen Wallin, Bengt Palm, Karin J, samtliga passagerare i taxin och säker många fler inklusive SE.
Men du hör ju själv vad han säger i tingsrätten, och du vet också att han identifierat SE på en fotoförevisning.
Med tillägget att han bar keps. Det betyder att han minns honom vid tillfället. Vem skulle annars kepsmannen i 50-60 års åldern vara?
Vad kan man väl mer begära som bevis för en identifiering?
Det handlar inte om antingen den ena eller den andra. Han har uppenbarligen minnesbilder av både SE och JÅS, men ingen av dem var speciellt viktig för honom.