Citat:
Ursprungligen postat av
DragonOnWall8
Trodde 120mm var den största på cv90.
Nu är det jag som drömmer lite men andra har haft samma tanke.
(FB) CV9035 från Hägglunds!
Citat:
Ursprungligen postat av
Returpapper
Nej till bandartilleri. I Sveriges avlånga behöver vi stor mobilitet så vi snabbt kan flytta resurser mellan landsändarna. Band sliter man säkert ut flera omgångar av mellan Revinge och Boden och det tar en vecka och man förlorar minst hälften genom fientliga luftangrepp. Lastbilstransporter kommer inte räcka då måste man räkna 1 tungtransportbil per varje K9 det är orimligt. Då kan man lika gärna sätta artilleriet på lastbilen direkt mycket billigare men man behöver 4- eller 6- hjulsdrift för att inte försämra mobiliteten för mycket i besvärliga terräng och vinterförhållanden.
Optimalt är naturligtvis att ha band i Skåne och på Gotland men hjul i övrigt men så mycket kommer aldrig att satsas på vårt försvar. Varför inte band i norr? Nä man kan inte ge sig ut på långa terrängfärder över myrar och sankmarker för då hänger inte ammunitionslastbilarna med.
Varför har vi stridsvagnar? Bandgående stridsfordon? Varför ska vi inte ha bandartilleri med samma taktiska rörlighet? Bandartilleri hindrar inte att vi har hjulartilleri där det fungerar. En någorlunda modulariserad Archer som kan anpassas till lämpligt bärande fordon öppnar för att artillerist tränad på hjul-Archer kan tjänstgöra på band-Archer. En CV90 Archer nyttjar befintlig CV90-logistik. Är det hela allvarligt menat får vi även ta fram en ammunitionsbandvagn, från nu kallad CV90 Quiver.
Den strategiska mobiliteten mellan landsändarna går snabbast och säkrast via järnväg, i andra hand via lastbil. I båda fall kommer besättningen fram någorlunda utvilad och fordonsslitage är minimalt, oavsett hjul eller band. Tågtransport ände-till-ände kan göras på ett dygn, jag tror inte du hjulmarschar ens på två dygn med vila, mat, tankning, förarbyte, mänskliga faktorer. Lyckas du hålla fullfart med din dumper-Archer så är det 21 timmar Revinge-Boden, sen ska du räkna stridsvärde på det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Discgear
Hela Norrland är nedlusat av skogsvägar. Dumperchassit är en helt genial lösning för uppgiften. Dessutom är Sverige, inte minst norra delen, dessutom nedlusat av mekaniker som kan hantera dessa chassin.
Norrland är också väldigt stort att köra dumper i. Jag bestrider inte den markant lägre drifts- och underhållskostnaden för hjulfordon men ytorna är så stora att jag är sugen på att lämna fiendens nedkämpande åt flyget.