2020-10-21, 23:58
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
1. Journalisten Henrik Evertsson och ROV-operatören Linus Andersson
sitter och gissar var dom filmar på M/S Estonia.
2. Dom har instrument som är bortklippta i Dplay-filmen.
3. På höger sida i bildskärmen syns parametrar på var dom befinner
sig exakt i vattnet.

http://www.itdemokrati.nu/msestonia/1Dplay.png
Jag tror de flesta av oss cyniker som sett dokumentären dra samma slutsats: scenen med upptäckten är regisserad, och det stöds av bilden du länkar till. Men det är ju inget egentligt fel med det. Det är en dokumentär som också skall underhålla tittaren. Såvida de inte hade fått ett tips om sprickan i förväg så blev de säkert också förvånade första gången de såg hålet. Det vill man sedan rekonstruera, helt naturligt.

Problemet uppstår när de sedan ger intrycket att de gör ’abort’ och inte sedan återvänder till vraket, utan avslutar expeditionen. Eftersom de bevisligen fortsatte akterut och hittade det andra hålet så är denna avslutning helt missvisande. Jag förstår dock inte varför de mörkade det andra hålet i dokumentären, men visade upp det för de estniska experterna. Inte så konsekvent. En teori är att det fanns flera inblandade med olika agendor: sälja film och få många tittare, resp. hjälpa en ny utredning från Estland.
Citera
2020-10-22, 00:09
Medlem
Hur det blir vänsterjournalistik förstår jag inte. Men allt roboten gjort lär vara sparat i loggar ifall man vill göra en mer teknisk analys.

Jag tycker efter en närmare titt att det ser ut som att de ligger något närmare aktern än vad deras 3D-grafik visar.
Senast redigerad av likewhatyoudont 2020-10-22 kl. 00:13.
Citera
2020-10-22, 00:21
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Svaret på den frågan beror på inställningen till hela saken. Jag ser en svensk regering i ett mycket knepigt läge, helt utan plan eller kompass som försöker göra något för att undvika en ännu sämre situation. Detta skulle vara privata dykexpeditioner på internationellt vatten med små möjligheter att förhindra det.

Detta var alltså inte ett val av den JAIC som skulle utreda haveriet. Det vore intressant att veta hur de resonerade och reagerade på lagarna i sina hemländer. JAIC hade iofs redan genomfört dykningar i december 1994 men får ändå utgå från att ledamöterna hade velat ha händerna fria att upprepa dessa vid begov.

De med mer konspiratoriskt sinnelag ser såklart helt andra motiv.

Tre nationer, med hjälp av fler länder torde kunna organisera en heltäckande dykexpedition med helt andra förutsättningar än privata amatörer i anslutning till förlisningen. Dessutom skulle man väl ändå kunna ha bevakning eller störa ev. privata initiativ.
Eller, kanske rent av samarbeta?
Citera
2020-10-22, 00:29
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
sig exakt i vattnet.

Ja och efteråt kunde dom konstatera att de var 90 meter från aktern.
Vad är grejen?
Citera
2020-10-22, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falconraptor
Nu vet jag inte om detta har diskuterats, men kan den nytillträdda Estniska regeringen, i vilken ett "högerpopulistiskt" parti har fått stor makt, ha något att göra med att detta bubblar upp till ytan just nu? Den Estländska regeringen gick ju trots allt med på alla tidigare galenskaper som beslutades, dvs gravfrid för att jaga bort nya utredningar, gjuta in vraket i betong för att dölja bevisen mm.

Jag finner det nämligen svårt att tro att det inte finns något som ligger bakom för detta avslöjande just nu, dvs jag tror att någon/några har givit sitt medgivande för detta avslöjande. Och med tanke på att Estland nu verkar vara det enda land som har viljan att bedriva nya undersökningar, så kanske är denna "någon", några i Estlands regering. Med tanke på att en ny regering tillträdde 2019, där den största förändringen var just ankomsten av detta "högerpopulistiska parti" (som det beskrivs enligt SVT), så tänkte jag att det kanske är de som står bakom detta.

Varför just de? Jo för att partier som av SVT o resterande MSM betecknas som "farliga" och "högerpopulistiska" är oftast i själva verket endast farliga mot etablissemanget, som SVT är en del av och försvarar, så på ett sätt skyddar de sig själva. Är jag ute o cyklar eller kan det ligga något i detta? Varför skulle isf Estlands regering vilja ta fram detta till ytan nu?

Köper resonemanget till väsentliga delar
När det gäller Estland så finns det en Historik behöva Knyta näven i Byxfickan mycket deporteringar Gulag.
Det kan mycket väl vara så att det är " Payback " .. Ett korrupt samhälle ..där kanske förra regimen var med i upplägget " Militärbilarna " som vittnet beskriver Huvudregeln var och kanske är att sådant kräver mutor.

https://www.expressen.se/nyheter/sar...rt-pa-estonia/

Chrusjtjov berättade om Stalins hemskheter
Nürnbergrättegångarna som kallades för " Segrarjustis " vilket bra nära all justis är .Här kastas reportern
i Fängelse kanske
Nu kan inte jag Estlands Politik men visst är det så nya kvastar sopar ---Yttrandefriheten har den aspekten vad händer sedan.
I många ställen i världen Afrika har dom inte det att man förlorar ett val lämnar över nycklarna till vinnaren utan ngn måste nackas först
Var inte SD Jimmie det också enligt nomenklaturan " Judegasare Wannabe "
Förändringar med eller utan Kalasjnikov eller hänga Mussolini upp och ner ... Inte ovanligt att de nya krafterna exponerar företrädarnas hemskheter Apartheid osv
Kan visst vara så att det är frågan om typ " NU skall valmanskåren få reda på vilka svin det var /är "
Har ju fördelar vid nästa val om man lyckas med det.

Man minns den gamla vitsen om vem som säger vad när och var

Chrusjtjov var på statsbesök i USA hos Kennedy

K Du ser här Chrusjtjov vi har yttrandefrihet med val en person kan få stå här Utanför Vita Huset med en skylt
Kennedy är IDIOT det händer inget ...

C Naaeehh det är ju ingen skillnad gentemot Moskva han kan få stå på Röda Torget med samma skylt det
händer inget där heller
Citera
2020-10-22, 00:42
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av probe53
Tre nationer, med hjälp av fler länder torde kunna organisera en heltäckande dykexpedition med helt andra förutsättningar än privata amatörer i anslutning till förlisningen. Dessutom skulle man väl ändå kunna ha bevakning eller störa ev. privata initiativ.
Eller, kanske rent av samarbeta?
Menar du nu eller då, 1994-1995? Det som gjordes då kan inte göras ogjort, förutom att riva upp lagen om gravfrid från 1995. Jag är inte jurist, men som den är skriven ser jag inget undantag för statlig myndighet att dyka för att undersöka hålen.
Frågan är vad estnisk lag säger, införde de gravfrid som avtalat?

Men det är inte utan konsekvenser att slopa lagen om gravfrid. Utan den kan såvitt jag varje svensk dyka på vraket och filma allt han vill . Jag antar att själva vraket är estnisk egendom, men frågan är vad som gäller kvarlevorna av de döda.
Vem ”äger”’dem?
Citera
2020-10-22, 01:49
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Menar du nu eller då, 1994-1995? Det som gjordes då kan inte göras ogjort, förutom att riva upp lagen om gravfrid från 1995. Jag är inte jurist, men som den är skriven ser jag inget undantag för statlig myndighet att dyka för att undersöka hålen.
Frågan är vad estnisk lag säger, införde de gravfrid som avtalat?

Men det är inte utan konsekvenser att slopa lagen om gravfrid. Utan den kan såvitt jag varje svensk dyka på vraket och filma allt han vill . Jag antar att själva vraket är estnisk egendom, men frågan är vad som gäller kvarlevorna av de döda.
Vem ”äger”’dem?

Det var i kontext på ditt svar på denna fråga, dvs -94-95

Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid

Varför utfördes en lag om dykförbud innan man hade hunnit dokumentera fartyget själva?
Är inte det att lägga krokben för sig själv?
Citera
2020-10-22, 05:30
Medlem
Citat:
sig exakt i vattnet.

Vad kan man se på dom där ”instrumenten”? Jag är verkligen nyfiken på vad mätarna visar och hur det kan ange exakt var på vraket ROV:en befinner sig?
Citera
2020-10-22, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Vilken sorts ytfartyg skulle kunna ligga bakom det intryckta hålet?
Radarinformation har ju haft vissa luckor vid katastroftillfället, det vistades ju två oidentifierade fartyg strax öster om Estonia. Vars rutter inte är helt klarlagda. Det måste väl finnas information om vilka dessa fartyg var i någon utredning. Kan man helt utesluta deras inblandning på något sätt?

Om de är oidentifierade så är de väl militära fartyg.
Citera
2020-10-22, 08:06
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
sig exakt i vattnet.

De gör en spännande ”dokumentär” som inte bara ska avslöja oegentligheter utan även fungera filmiskt, dramaturgiskt för publiken. Det är alltså inget torrt utredningsmaterial du ser. Ögonblicket när de ”hittar” hålet är lite skolteater, klart de visste var de var.
Citera
2020-10-22, 08:38
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falconraptor
Nu vet jag inte om detta har diskuterats, men kan den nytillträdda Estniska regeringen, i vilken ett "högerpopulistiskt" parti har fått stor makt, ha något att göra med att detta bubblar upp till ytan just nu? Den Estländska regeringen gick ju trots allt med på alla tidigare galenskaper som beslutades, dvs gravfrid för att jaga bort nya utredningar, gjuta in vraket i betong för att dölja bevisen mm.

Jag finner det nämligen svårt att tro att det inte finns något som ligger bakom för detta avslöjande just nu, dvs jag tror att någon/några har givit sitt medgivande för detta avslöjande. Och med tanke på att Estland nu verkar vara det enda land som har viljan att bedriva nya undersökningar, så kanske är denna "någon", några i Estlands regering. Med tanke på att en ny regering tillträdde 2019, där den största förändringen var just ankomsten av detta "högerpopulistiska parti" (som det beskrivs enligt SVT), så tänkte jag att det kanske är de som står bakom detta.

Varför just de? Jo för att partier som av SVT o resterande MSM betecknas som "farliga" och "högerpopulistiska" är oftast i själva verket endast farliga mot etablissemanget, som SVT är en del av och försvarar, så på ett sätt skyddar de sig själva. Är jag ute o cyklar eller kan det ligga något i detta? Varför skulle isf Estlands regering vilja ta fram detta till ytan nu?
Du kan ha en poäng där. Estland var då en ung, nybildad nation och mycket kan naturligtvis ha förändrats i grunden sedan dess. Sverige däremot ser i grunden likadant ut med sosseriets mycel som sträcker sig som ett förlamande gift genom hela samhällskroppen.

Observera också att Estland saknade egna sjöfarts- och haverimyndigheter och förlitade sig på hjälp från vår sida. D v s från svenska sjöfartsverkets Johan Fransson som var en politiskt tillsatt chef av samma slag som polisens Dan Eliasson. Denne Fransson fick till slut ändå sparken efter att ha varit vårdslös och farit fram med lögner. Innan dess hann han flyttas upp från chefsjurist till generaldirektör som tack för besväret.

Att esterna idag känner sig fria att bortse från tidigare kopplingar till Sverige förefaller rimligt. De inser att de orättvist fått bära hundhuvudet och att svenska myndigheter förefaller genomkorrumperade.
Senast redigerad av Mr.Sweden 2020-10-22 kl. 09:25.
Citera
2020-10-22, 09:21
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moruroa
Det senaste hålet har nog varit känt tidigare. Jag såg en filmsnutt från Rabes dyk, som jag inte hittar nu. Där ser man en decimeterbred, meterlång, längsgående spricka som delvis är täckt av sand. Denna kan mycket väl uppstått när Estonia sjönk. eller vid kontakt med botten.

Hålet i dokumentären är svårare att förklara. En plåtdel är böjd 90 grader ut från sidan, som om något fastnat och dragit den med sig. Hur kan detta ske?
Jadå, absolut så men det knorrar ändå lite när man gör en sådan undersökning, lägger ut en, i mina ögon, mycket bra dokumentär i 5 delar och sedan låter bli att visa allt.

Det kan ju också vara som andra skribenter antyder att de gör så av andra skäl vilket tiden får utvisa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in