2020-10-21, 19:18
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HDMI2
min åsikt kring promemorian är att antingen gör man något genomarbetat och kommer till underbyggda slutsatser, eller så säger man inget alls. det hör tekniskt arbete till och jag förväntar mig det av folk inom industri men framför allt inom akademin. Dokumentären i sig väger ju luft men är ett incitament till att driva vidare utredningar då hålet (nr 1) potentiellt, inte nödvändigtvis, kan ställa saker på ända. Att släppa sådana dokument som promemorian till allmänhet och press är inte bra, det är för dåligt helt enkelt. kvalitet är A och O och jag har faktiskt aldrig sett ett liknande dokument i något annat område innan. Väldigt märkligt som akademiker att bara slänga ut sig.

angående JAICs f.d medlemmars varande i nuvarande debatt; I detta läge lägger jag ingen skugga över dem, men faktum kvarstår att de kom fram till en rapport som potentiellt omkullkastas (inte nödvändigtvis). Den personliga prestigen i detta fall går inte att blunda för och jag anser därför att dessa ska lämnas utanför med hänsyn till objektivitet och opartiskhet. Det finns många experter på båtar och båtkonstruktion i världen.
Jag håller med om första stycket, ett möjligt syfte att försöka svartmåla budbäraren, Evertsson känns alltför tydligt.
Evertsson har ju självmant lämnat in detta material för Estländska regeringen att ta del utav. Om han velat dölja något så hade han väl slängt videokassetterna som man gjorde i den officiella utredningen.
Senast redigerad av Giant Squid 2020-10-21 kl. 19:22.
Citera
2020-10-21, 19:18
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du är mer förlåtande än några andra av oss här, och det är väl en god egenskap! Det är givetvis så att hålen kan ha uppstått på två helt olika sätt, ett vid ytan och ett på botten. Men om man gör en stor sak av gamla bottenundersökningar från 90-talet som säger att leran är för mjuk för att åstadkomma det förliga hålet, och sedan säger nada om hål nr två...?

Och att man sedan inte nämner något om att hålets form tyder på en kollision snett bakifrån av ett fartyg med högre fart än Estonia, trots att detta helt går emot kombinationen massa-fart som den norske professorn föreslår?

Jag undrar om Evertsson fått lika mycket tid i t.ex. P1 och Kvartals fredagsintervju om Dplay hade spelat med öppna kort från början. Jag tror det här kanske var hans ”15 minutes”.

Förlåtande och förlåtande. Det var en god sak att undersöka skrovet som Evertsson och Andersson gör i dokumentären, men det är väl sant att den eventuella hjältegloria det gav hamnat på sniskan när det framkommit att man vinklat dokumentären genom att underhålla relevanta fakta för tittarna.

Men för diskussionen och slutsatserna är det fakta som gäller, ju mer av dem desto bättre. Vad som motiverar inblandade av olika slag och vad de har för drivkrafter och agenda är givetvis en intressant sidodiskussion som belyser vilka fakta som presenteras och dess tillförlitlighet, men det är ändå inte huvudfrågan.

Sen är det ju så att Evertsson åtminstone undersökt vraket för hål i skrovet och redovisat dessa undersökningar - om än inte i dokumentären då. Det har myndigheterna och haverikommissionen inte gjort på ett tillfredsställande sätt.

Så det är fortfarande betydligt svårare att förlåta dem än Evertsson. Om man nu skall ge sig in på att hylla och dissa olika parter, vilket väl blir lite för mycket av en tävling om att vinna en debatt, så man blr ta det något försiktigt. Men ändå.

JAIC lyckades ju som bekant tex med sådant som att inte förhöra passagerarna ordentligt, med resultat att de lyckades schabbla bort hela tidsschemat och presentera helt felaktiga slutsatser om vad som hände när. Bara de frågor det väckte på olika sätt för de överlevande är tämligen oförlåtligt, och känslan av att inte bli lyssnade på som ju är ännu värre när den arroganta kommittén inte ens lyckas dra korrekta slutsatser om tider som varit uppenbart för senare utredningar.
Citera
2020-10-21, 19:32
Medlem
Frontlinjens avatar
Ytterligare kommentarer från Evertsson med anledning av den andra revan:

Citat:
– Det vi har gjort är en initial undersökning inom ramen för ett journalistiskt projekt. Vi är ingen haverikommission och vi har aldrig påstått oss vara det heller. Det stora hålet lät sig inte förklaras rakt av, det var så pass stort, så det måste undersökas närmare. Det lilla hålet kunde förklaras som en stressbelastning som kan ha uppkommit när fartyget slog i botten eller under förlisningen, säger Henrik Evertsson

Undervattensexperten Linus Andersson hanterade dykroboten under inspelningen och säger att skadan i fråga är uppskattningsvis 80 gånger 20 centimeter stor.
– Det är en liten skada som jag och flera experter har bedömt som en ganska oväsentlig belastningsskada. Den såg ut som en helt naturligt belastningsskada av spänningskraften som uppstått när det blivit ett starkt vridmoment. Då kan du få en sådan här spricka.

– Det ser naturligt ut och är vad man kan förväntar sig när sådana här krafter är i rörelse.
Både Henrik Evertsson och Linus Andersson betonar att de låtit experter och myndighetspersoner från Estland, som tackade ja till en förhandsvisning, att ta del av filmmaterial med det mindre hålet.
– Vi visade det för dem och vad jag förstod gjorde de samma bedömning som oss. Att det här inte var särskilt intressant jämfört med den stora skadan, säger Linus Anderson.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...sprickbildning

Om de uppenbarligen gjort en egen kvalificerad bedömning av skadorna skulle det vara klädsamt om de möjliga alternativen för den stora redovisats, tillsammans med en notis om att man hittat en mindre oväsentlig. Om det finns större stenblock i närheten, som esterna uppgett, kan det vara en möjlig förklaring som borde redovisats tillsammans med de visualiseringar av fartygsstorlekar och farter som var ett inslag i programmet.

Bedömningen av trovärdigheterna för de olika alternativen påverkas såklart av förekomsten av det andra hålet, varför det klingar falskt när de hävdar att det inte togs med då det solklart uppkom vid bottenstötningen eller kapsejsningen.
Senast redigerad av Frontlinjen 2020-10-21 kl. 19:36.
Citera
2020-10-21, 19:41
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HDMI2
min åsikt kring promemorian är att antingen gör man något genomarbetat och kommer till underbyggda slutsatser, eller så säger man inget alls. det hör tekniskt arbete till och jag förväntar mig det av folk inom industri men framför allt inom akademin. Dokumentären i sig väger ju luft men är ett incitament till att driva vidare utredningar då hålet (nr 1) potentiellt, inte nödvändigtvis, kan ställa saker på ända. Att släppa sådana dokument som promemorian till allmänhet och press är inte bra, det är för dåligt helt enkelt. kvalitet är A och O och jag har faktiskt aldrig sett ett liknande dokument i något annat område innan. Väldigt märkligt som akademiker att bara slänga ut sig.

angående JAICs f.d medlemmars varande i nuvarande debatt; I detta läge lägger jag ingen skugga över dem, men faktum kvarstår att de kom fram till en rapport som potentiellt omkullkastas (inte nödvändigtvis). Den personliga prestigen i detta fall går inte att blunda för och jag anser därför att dessa ska lämnas utanför med hänsyn till objektivitet och opartiskhet. Det finns många experter på båtar och båtkonstruktion i världen.
Båda dina synpunkter är relevanta och bra. Jag hade inte släppt ut rapporten så snabbt och med det utförandet. En spekulation är att estniska regeringen kände sig under press av t.ex. Kurm som yrade om svenska ubåtar i tv-nyheterna, och därför ville ha ut något snabbt.

Ang. opartiskheten så är den naturligtvis en viktig aspekt, men både SSPA och HSVA hade utländsk expertis (i HSVA-fallet 100%). Det hindrar inte mängder av folk i denna tråd och annars (e.g. riksdagsman Ångström) att kräva ständigt nya utredningar i stället för att läsa de som gjorts.
Citera
2020-10-21, 19:44
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Förlåtande och förlåtande. Det var en god sak att undersöka skrovet som Evertsson och Andersson gör i dokumentären, men det är väl sant att den eventuella hjältegloria det gav hamnat på sniskan när det framkommit att man vinklat dokumentären genom att underhålla relevanta fakta för tittarna.

Men för diskussionen och slutsatserna är det fakta som gäller, ju mer av dem desto bättre. Vad som motiverar inblandade av olika slag och vad de har för drivkrafter och agenda är givetvis en intressant sidodiskussion som belyser vilka fakta som presenteras och dess tillförlitlighet, men det är ändå inte huvudfrågan.

Sen är det ju så att Evertsson åtminstone undersökt vraket för hål i skrovet och redovisat dessa undersökningar - om än inte i dokumentären då. Det har myndigheterna och haverikommissionen inte gjort på ett tillfredsställande sätt.

Så det är fortfarande betydligt svårare att förlåta dem än Evertsson. Om man nu skall ge sig in på att hylla och dissa olika parter, vilket väl blir lite för mycket av en tävling om att vinna en debatt, så man blr ta det något försiktigt. Men ändå.

JAIC lyckades ju som bekant tex med sådant som att inte förhöra passagerarna ordentligt, med resultat att de lyckades schabbla bort hela tidsschemat och presentera helt felaktiga slutsatser om vad som hände när. Bara de frågor det väckte på olika sätt för de överlevande är tämligen oförlåtligt, och känslan av att inte bli lyssnade på som ju är ännu värre när den arroganta kommittén inte ens lyckas dra korrekta slutsatser om tider som varit uppenbart för senare utredningar.

Håller med. En avgörande skillnad mellan SHK och Evertsson är att den ena är utredande svensk myndighet och den andra komersiell dokumentärfilmare. Uppsåten är naturligtvis väsensskilda. Precis som våra förväntningar på dem. Just nu upplever jag att filmaren håller myndigheten i ett pungrepp och jag bedömer utrymmet för ytterligare tveksammheter från det oficiella som relativt begränsat.
Citera
2020-10-21, 19:46
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Hur många experter finns det då?
Slutsatserna baserar sig inte på någon noggrann analys. Rapporten uppges inte heller ha någon officiell status.
Börjar det bli tröttsamt tycker du?. Du kanske borde sova och äta lite ibland, mellan inläggen.
Jag ber om ursäkt för att jag är petig, men om det är en del av en promemoria från regeringen som Sjöfartstidningen skriver, då är den i allra högsta grad officiell. Det är åtminstone den svenska betydelsen.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Statlig_utredning
https://www.sjofartstidningen.se/ytt...hal-i-estonia/
Citera
2020-10-21, 19:47
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Båda dina synpunkter är relevanta och bra. Jag hade inte släppt ut rapporten så snabbt och med det utförandet. En spekulation är att estniska regeringen kände sig under press av t.ex. Kurm som yrade om svenska ubåtar i tv-nyheterna, och därför ville ha ut något snabbt.

Ang. opartiskheten så är den naturligtvis en viktig aspekt, men både SSPA och HSVA hade utländsk expertis (i HSVA-fallet 100%). Det hindrar inte mängder av folk i denna tråd och annars (e.g. riksdagsman Ångström) att kräva ständigt nya utredningar i stället för att läsa de som gjorts.

Hur ser du på möjligheten att den svenska regeringen kände sig under press av t.ex. Kurm som yrade om svenska ubåtar i tv-nyheterna?
Citera
2020-10-21, 20:01
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Jag ber om ursäkt för att jag är petig, men om det är en del av en promemoria från regeringen som Sjöfartstidningen skriver, då är den i allra högsta grad officiell. Det är åtminstone den svenska betydelsen.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Statlig_utredning
https://www.sjofartstidningen.se/ytt...hal-i-estonia/
Du får försöka vara hur petig du vill men det betyder inte att du har rätt.
I din länk som du själv postar från Sjöfartsmagasinet står det tydligt att filmvisningen samt kommentarerna till den var ickeofficiell.
Det är estniska regeringens ståndpunkt så du får ta upp med dom vilken betydelse det har för dig.
Citera
2020-10-21, 20:01
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson

I en sådan här fråga får man bara förtroende en gång, i synnerhet om man som Evertsson saknar (?) en historia av kända avslöjanden. Så att i sitt första uppmärksammade jobb mörka en högst väsentlig pusselbit, som dessutom var dömd att komma fram, det var mindre genomtänkt. Jag vill fortfarande höra norrmannens reaktion på det andra hålet.

Det fetade är inte saklig rättvisande. JAIC lät undersöka vraket 1994. Redan 1995 antog Sverige en lag som förbjöd dykningar och efter detta hade JAIC ingen möjlighet att lagligt göra något. Det var väl snarare en fråga för riksdagsmän Ångström och Härstedt att driva eftersom det hade krävts lagändring.

En kommentar om tiderna: så överlägsna är inte de nya tidsschemana även om jag väljer dem före JAIC. Det sitter säkert någon pensionär och skrockar över HSVAs antagande att klockan gick 14-15 minuter fel i ECR!
Citera
2020-10-21, 20:10
Medlem
Giant Squids avatar
Vilken sorts ytfartyg skulle kunna ligga bakom det intryckta hålet?
Radarinformation har ju haft vissa luckor vid katastroftillfället, det vistades ju två oidentifierade fartyg strax öster om Estonia. Vars rutter inte är helt klarlagda. Det måste väl finnas information om vilka dessa fartyg var i någon utredning. Kan man helt utesluta deras inblandning på något sätt?
Citera
2020-10-21, 20:12
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
I en sådan här fråga får man bara förtroende en gång, i synnerhet om man som Evertsson saknar (?) en historia av kända avslöjanden. Så att i sitt första uppmärksammade jobb mörka en högst väsentlig pusselbit, som dessutom var dömd att komma fram, det var mindre genomtänkt. Jag vill fortfarande höra norrmannens reaktion på det andra hålet.

Det fetade är inte saklig rättvisande. JAIC lät undersöka vraket 1994. Redan 1995 antog Sverige en lag som förbjöd dykningar och efter detta hade JAIC ingen möjlighet att lagligt göra något. Det var väl snarare en fråga för riksdagsmän Ångström och Härstedt att driva eftersom det hade krävts lagändring.

En kommentar om tiderna: så överlägsna är inte de nya tidsschemana även om jag väljer dem före JAIC. Det sitter säkert någon pensionär och skrockar över HSVAs antagande att klockan gick 14-15 minuter fel i ECR!
Varför utfördes en lag om dykförbud innan man hade hunnit dokumentera fartyget själva?
Är inte det att lägga krokben för sig själv?
Citera
2020-10-21, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Det är fjärde gången du presenterar samma teori och den har bemötts!

Samma datum Estonia sjönk, deltog svenska marinen i en NATO övning i Skagerak/Norska Havet. Nog fan är militärer dumma i huvudet, men att leka ett eget litet ubåtskrig i Östersjön samtidigt? Lägg av.

Den svenska marinen hade övning i Östersjön den natten då Estonia förliste.

En svensk korvett kastade loss den 27.e sept ca 23.30 från Karlskrona med syfte att vara med på den NATO-övning (PFP) som påbörjades med planeringsmötet i Kristiansand några dagar senare!!

Sluta nu påstå att den svenska marinen var på en NATO-övning den 27.e eller den 28.e sept i Nordsjön/Skagerack. Den hade inte påbörjats fysiskt. Detta skedde några dagar senare.

Ok?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in