2020-10-22, 09:59
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Jadå, absolut så men det knorrar ändå lite när man gör en sådan undersökning, lägger ut en, i mina ögon, mycket bra dokumentär i 5 delar och sedan låter bli att visa allt.

Det kan ju också vara som andra skribenter antyder att de gör så av andra skäl vilket tiden får utvisa.

Anklagelserna som nu riktas från Sjöfartsverket mot dokumentärfilmarna som punkterat deras utredningsresultat är avslöjande. Dom anklagar filmarna för att ha undanhållit info om ett mindre ytterligare ett mindre hål på vraket.

Betänk varför Sjöfartsverket går till denna attack. Jo, att tjafsa om det mindre hålet som antagligen är en spricka ökar chanserna att dels förringa det större hålet som tyder på att Sjöfartsverkets s. k. utredning är förfuskad, dels rikta intresset åt annat håll än mot deras förfuskade utredning. Därav den agressiva tonen i angreppet.

Det är en allvarlig anklagelse från min sida men Sjöfartsverket har en mycket suspekt roll i denna soppa. Jag går så långt så jag säger att verket ljuger. Frågan som måste få sitt svar är för vems skull?
Citera
2020-10-22, 10:16
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Anklagelserna som nu riktas från Sjöfartsverket mot dokumentärfilmarna som punkterat deras utredningsresultat är avslöjande. Dom anklagar filmarna för att ha undanhållit info om ett mindre ytterligare ett mindre hål på vraket.

Betänk varför Sjöfartsverket går till denna attack. Jo, att tjafsa om det mindre hålet som antagligen är en spricka ökar chanserna att dels förringa det större hålet som tyder på att Sjöfartsverkets s. k. utredning är förfuskad, dels rikta intresset åt annat håll än mot deras förfuskade utredning. Därav den agressiva tonen i angreppet.

Det är en allvarlig anklagelse från min sida men Sjöfartsverket har en mycket suspekt roll i denna soppa. Jag går så långt så jag säger att verket ljuger. Frågan som måste få sitt svar är för vems skull?
Jag är på samma sida som dig i grunden och min poäng är just att hade de visat allt så hade kritik från diverse håll kanske uteblivit.

Som det landar nu så blir ju vinklingen att hålet de visar också är en sjunkskada, eller dylikt, även om det är av en helt annan karaktär.

Har de andra skäl för att släppa bitar och inte presentera för allmänheten så är det ju väldigt spännande.

// M
Citera
2020-10-22, 10:24
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback

Vad har Sjöfartsverket sagt om filmen? Det har jag missat.
Citera
2020-10-22, 10:29
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
De gör en spännande ”dokumentär” som inte bara ska avslöja oegentligheter utan även fungera filmiskt, dramaturgiskt för publiken. Det är alltså inget torrt utredningsmaterial du ser. Ögonblicket när de ”hittar” hålet är lite skolteater, klart de visste var de var.
Det är väl presis detta som är kärnan i kritiken:
målet är att de ”ska avslöja oegentligheter” vare sig de finns eller inte.

En dokumentär bör förhålla sig så neutral som möjligt för att behålla trovärdighet. Alla fattar att Dplay-teamet inte hade dykt om de inte anade eller hade tips om ett hål, men de borde ändå försöka vara neutrala.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-10-22 kl. 10:31.
Citera
2020-10-22, 10:35
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Vad kan man se på dom där ”instrumenten”? Jag är verkligen nyfiken på vad mätarna visar och hur det kan ange exakt var på vraket ROV:en befinner sig?
Jag tror att den som tror att det rör sig om exakta gps positioner blir besviken.
Det rör sig om höjd från botten och djup från ytan, samt förhållande till markörer om det funnits sådana. I efterhand kan man kanske få data som man kan jämföra med de uppgifter man har om själva vrakets exakta position, det är inget som görs i realtid.
Utrustningen för en någorlunda undervattens gps är för stor och för dyr för att få rum på en ROV utav det slag som användes. För en mer exakt positionering behövs markörer som fastplaceras på botten eller på vraket m,m.
Det är typ karta och kompass som gäller, även för ubåtar.
Senast redigerad av Giant Squid 2020-10-22 kl. 10:39.
Citera
2020-10-22, 10:37
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

En dokumentär bör förhålla sig så neutral som möjligt för att behålla trovärdighet. Alla fattar att Dplay-teamet inte hade dykt om de inte anade eller hade tips om ett hål, men de borde ändå försöka vara neutrala.
Anat eller haft tips om ett hål på styrbordssidan har man känt till sedan 1996.
Det är liksom ingen direkt välbevarad hemlighet
Citera
2020-10-22, 11:01
Medlem
Hur, när och vad filmteamet funnit...och när dom presenterar detta.
DET ska vi bara skita i!!!
Precis som vi ska skita i, vad landets regering nu anser om de nya fynden.
Dom är Kretiner!!
Citat:
Jag är på samma sida som dig i grunden och min poäng är just att hade de visat allt så hade kritik från diverse håll kanske uteblivit.

Som det landar nu så blir ju vinklingen att hålet de visar också är en sjunkskada, eller dylikt, även om det är av en helt annan karaktär.

Har de andra skäl för att släppa bitar och inte presentera för allmänheten så är det ju väldigt spännande.

// M
Citera
2020-10-22, 11:11
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Jadå, absolut så men det knorrar ändå lite när man gör en sådan undersökning, lägger ut en, i mina ögon, mycket bra dokumentär i 5 delar och sedan låter bli att visa allt.

Det kan ju också vara som andra skribenter antyder att de gör så av andra skäl vilket tiden får utvisa.

Det kanske inte bara är hålen som behöver belysas, även vad som skett på myndighetesnivå. Regeringen har bara lögner kvar och levererar dessa med beslutsamhet.
Ovilja att se det nya materialet, ovilja till nya dykningar, tystnad från tidigare beslutsfattare. Filmarna kanske vet varför båten sjönk. Och väntar med att visa vad man vet. Regeringen vet också varför båten sjönk och kan nu välja att berätta sanningen eller försätta ljuga.

Statsministern har lets ner i ett minfält, och lämnar nu ytterligare och färska spår av korruption.
Citera
2020-10-22, 11:19
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Det kanske inte bara är hålen som behöver belysas, även vad som skett på myndighetesnivå. Regeringen har bara lögner kvar och levererar dessa med beslutsamhet.
Ovilja att se det nya materialet, ovilja till nya dykningar, tystnad från tidigare beslutsfattare. Filmarna kanske vet varför båten sjönk. Och väntar med att visa vad man vet. Regeringen vet också varför båten sjönk och kan nu välja att berätta sanningen eller försätta ljuga.

Statsministern har lets ner i ett minfält, och lämnar nu ytterligare och färska spår av korruption.
Jadå, det är min uppfattning också vilket jag är hyfsat tydlig med tillbaka i tråden.
Citera
2020-10-22, 11:20
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Hur, när och vad filmteamet funnit...och när dom presenterar detta.
DET ska vi bara skita i!!!
Precis som vi ska skita i, vad landets regering nu anser om de nya fynden.
Dom är Kretiner!!
Ja?

Då är vi ju på samma sida?
Citera
2020-10-22, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Jag tror att den som tror att det rör sig om exakta gps positioner blir besviken.
Det rör sig om höjd från botten och djup från ytan, samt förhållande till markörer om det funnits sådana. I efterhand kan man kanske få data som man kan jämföra med de uppgifter man har om själva vrakets exakta position, det är inget som görs i realtid.
Utrustningen för en någorlunda undervattens gps är för stor och för dyr för att få rum på en ROV utav det slag som användes. För en mer exakt positionering behövs markörer som fastplaceras på botten eller på vraket m,m.
Det är typ karta och kompass som gäller, även för ubåtar.
Den aktuella typen av ROV verkar dock gå att utrusta med GPS-positionering i realtid enligt principen att moderfartyget sänker ned fyra hydrofoner som trianguleriar ROV-ens exakta position och sedan kopplas dessa data ihop med gps-data från moderfartyget.

https://waterlinked.com/underwater-gps/
The amazing performance comes to display especially when the environment is challenging:

Shallow water
Inside tanks or pools
Close to ship hulls
Inside fully populated fish farming cages
Inside subsea templates

ACCURACY
In normal circumstances, you will typically experience an accuracy of ~99%. Translated into distance, this means the Locator will be positioned inside a ball of 1 meter diameter on 100 meter range.
Huruvida den extrautrustningen användes vet jag inte, men eftersom systemet innefattar en mindre sändare som monteras på ROV så kanske det går se det i Dplay-serien.

Edit.
Reklamlänk om undervattens gps från ROV tillverkare:
https://bluerobotics.com/new-product-underwater-gps/

Utifrån operatörens bildskärm i Dplay filmen ser det ut som att dom använder en BlueRobotics ROV.
Senast redigerad av Prudent 2020-10-22 kl. 12:10.
Citera
2020-10-22, 11:56
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

Som vanligt har du Farbror_Barbro lite bråttom att trycka in dina uppdragsgivarens slutsatser i andras texter. Gör inte det, din trovärdighet är redan ifrågasatt.

Oegentligheterna som skulle avslöjas var naturligtvis välkända. Det ”nya” hålet etablerad kunskap för branschfolk över och under vattenytan.
Senast redigerad av Mr.Sweden 2020-10-22 kl. 12:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in