2020-10-21, 20:46
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Varför utfördes en lag om dykförbud innan man hade hunnit dokumentera fartyget själva?
Är inte det att lägga krokben för sig själv?
Uppenbart. Hade det inte varit för Evertsson hade det kanske lyckats. Staty i Kungsträdgården?
Citera
2020-10-21, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiktigtVass
Den svenska marinen hade övning i Östersjön den natten då Estonia förliste.

En svensk korvett kastade loss den 27.e sept ca 23.30 från Karlskrona med syfte att vara med på den NATO-övning (PFP) som påbörjades med planeringsmötet i Kristiansand några dagar senare!!

Sluta nu påstå att den svenska marinen var på en NATO-övning den 27.e eller den 28.e sept i Nordsjön/Skagerack. Den hade inte påbörjats fysiskt. Detta skedde några dagar senare.

Ok?

Den svenska korvetten som avseglade Karlskrona runt kl 23.30 den 27.e sept var HMS Göteborg.
Helikopterbesättningarna från den svenska marinen som va ute natten den 28.e sept och gjorde heroiska insatser för de överlevande i vattnet ankom till Kristiansand bara något dygn efteråt.

PS. Korvetten Göteborg som avseglade Karlskrona den 27.e sept ca kl 23.30 återkallades till marinbasen runt kl 00.10 den 28.e sept. Fundera på den. DS
Citera
2020-10-21, 20:53
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Du får försöka vara hur petig du vill men det betyder inte att du har rätt.
I din länk som du själv postar från Sjöfartsmagasinet står det tydligt att filmvisningen samt kommentarerna till den var ickeofficiell.
Det är estniska regeringens ståndpunkt så du får ta upp med dom vilken betydelse det har för dig.
Touché!

En icke-officiell promemoria publicerad på en regerings hemsida gränsar till oxymoron, men jag får ge dig rätt.
Citera
2020-10-21, 21:00
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Varför utfördes en lag om dykförbud innan man hade hunnit dokumentera fartyget själva?
Är inte det att lägga krokben för sig själv?
Svaret på den frågan beror på inställningen till hela saken. Jag ser en svensk regering i ett mycket knepigt läge, helt utan plan eller kompass som försöker göra något för att undvika en ännu sämre situation. Detta skulle vara privata dykexpeditioner på internationellt vatten med små möjligheter att förhindra det.

Detta var alltså inte ett val av den JAIC som skulle utreda haveriet. Det vore intressant att veta hur de resonerade och reagerade på lagarna i sina hemländer. JAIC hade iofs redan genomfört dykningar i december 1994 men får ändå utgå från att ledamöterna hade velat ha händerna fria att upprepa dessa vid begov.

De med mer konspiratoriskt sinnelag ser såklart helt andra motiv.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-10-21 kl. 21:08.
Citera
2020-10-21, 21:15
Medlem
Citat:
Noterade det också.

Man utgår dessutom från slutsatserna i JAIC rapporten när man förhåller sig till de nu upptäckta hålen. Det är precis så bias man kan vara att inte se nya fakta förutsättningslöst utan i motsatsförhållande till en förklaring som man redan har bestämt sig för. Det är inte ett speciellt vetenskapligt förhållningssätt.

Citat:
The findings cannot change the conclusions presented in the final report of JAIC as the opening of such size cannot be the reason to sink the MS Estonia in the known time frame. Thus, further investigation for the reason of sinking of MS Estonia does not seem reasonable.
However, additional investigation could explain the reasons for the local penetration damage opening.

Slutsatsen blir som att fisa och hålla för, det är inte reasonable (rimligt) att undersöka orsaken till förlisningen vidare men däremot skulle ytterligare undersökningar kunna förklara orsaken till hålet.
Det är den märkligaste slutsats jag har läst i ett vetenskapligt dokument. Man vet inte vad som orsakade hålet, bara att det är betydelselöst i förhållande till JAIC:s slutsats.
Senast redigerad av N.Armstark 2020-10-21 kl. 21:17.
Citera
2020-10-21, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Svaret på den frågan beror på inställningen till hela saken. Jag ser en svensk regering i ett mycket knepigt läge, helt utan plan eller kompass som försöker göra något för att undvika en ännu sämre situation. Detta skulle vara privata dykexpeditioner på internationellt vatten med små möjligheter att förhindra det.

Detta hade ju dock kunnat lösas om man bara gjort som man sa från början, att man bärgar Estonia.

I dokumentären så framställs ju de anledningar till att man inte valde att göra detta som något absurda, De jag kommer ihåg är det här att det skulle vara "utomordentligt farligt" för dykarna då det kan finnas krossat glas man kan skära sig på, samt att navelsträngen skulle kunna skadas. Samt detta att dykarna skulle kunna drabas av psykiska men av det hela. Vet inte om de egentligen tog upp någon annan anledning.

Men det kanske bara är dokumentären som vinklar detta, vad vet jag.
Citera
2020-10-21, 21:35
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

Detta var alltså inte ett val av den JAIC som skulle utreda haveriet. Det vore intressant att veta hur de resonerade och reagerade på lagarna i sina hemländer. JAIC hade iofs redan genomfört dykningar i december 1994 men får ändå utgå från att ledamöterna hade velat ha händerna fria att upprepa dessa vid begov.

De med mer konspiratoriskt sinnelag ser såklart helt andra motiv.
Man lyckas ju störa dykorganisationer som har laglig rätt till att dyka där trots det begränsade dykförbudet.
Citera
2020-10-21, 22:52
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Man lyckas ju störa dykorganisationer som har laglig rätt till att dyka där trots det begränsade dykförbudet.

Den där kärran måste upp i dagsljuset. Det går att ta hand om lejonparten av kropparna ombord. Ordna riktiga begravningar på en i förväg arrangerad kyrkogård. Om det behövs anlägg en ny på lämplig plats. De kroppar som ej återfinns får betraktas som sjöbegravda enligt gammal sed.

Varför ska kärran ligga dold i djupet medan allsjöns skumrask pågår runt vraket på botten. Ansvariga som vill undanröja bevis och plundrare som tar för sig utan att iaktas. Med det sagt ger jag inte så mycket för den där gravfriden som den behandlats av utomstående. Ta upp kärran och undersök den i dagsljus en gång för alla så slipper det komma surt efter.
Citera
2020-10-21, 23:06
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Vilken sorts ytfartyg skulle kunna ligga bakom det intryckta hålet?
Radarinformation har ju haft vissa luckor vid katastroftillfället, det vistades ju två oidentifierade fartyg strax öster om Estonia. Vars rutter inte är helt klarlagda. Det måste väl finnas information om vilka dessa fartyg var i någon utredning. Kan man helt utesluta deras inblandning på något sätt?

Eftersom man inte lyckats presentera Estonias rutt, trots att ALLA andra officiella fartyg finns med så tror jag tyvärr du önskar för mycket om du vill se ploten för andra fartyg 😉
Det passar liksom inte mörkläggningen att offentliggöra sånt
Citera
2020-10-21, 23:14
Medlem
Fina inlägg på det senaste grabbar
REPORTERN
Vad gör han för fel ?? -- Han har som det verkar haft uppgifter som han agerar på -- Visserligen bryter han kanske mot lagen . Kanske trixar lite med materialet -- är han riktigt fiffig har han den tredje sprickan ..också på film.
Sparar ett tag till
Kanske vill förtjäna ett par kronor --- det kan man inte börja klandra folk för att dom vill " Score Kassen " som Dansken säger gör man ett bra jobb anser jag man får betalt också - Det märks tydligt att det finns många aktörer som presterat sämre i detta Hirschfeldt fex
Att han kanske inte är perfekt ute reportern det kan man inte heller klandra honom för jfr Damen som berättar för Konstapeln
" Pågående Inbrott därborta herr Konstapeln" då är stafettpinnen överavlämnad en annan kompetens som tar vid

APPARATJIK SEKTORN
Där tycker jag det kan finnas ett viktigare allmänintresse .. Vi har Palme spaningen som sket sig
OCH nu detta .. MAN Frågar sig kan nationen prestera en utredning över huvud taget ??
har man bara korrupta brunnäsade dumskallar vid skrivborden med livsmål fylla buken som konspirerar med en Politisk ledning som uppenbarligen försöker förhala igen.
Tydligen med " Gräddfil " Genom tullen oklart vem och om vad.

Jag tycker här finns flera ingångar
Den tekniskt vetenskapliga --vore konstigt om man inte givet sjöfartens omfattning ute i världen kan finna
ngn som kan utreda Orimligt för h..e om det kommer nya fakta att man inte kan ompröva sina slutsatser i
seriösa sammanhang
Samhällets kapacitet att sköta denna typen av frågor

Gräddfilen på tullen där finns en lång lista på lagrum som kan få aktualitet inte minst vapensmuggling

Reportern skall dom försöka stoppa in a la vilken bananrepublik som helst . Den enda som sköter sin roll skall dom lagföra --- Verkar inte fatta vad pressens Roll är i en demokrati --- Ceausesku style
Citera
2020-10-21, 23:39
Medlem
1. Journalisten Henrik Evertsson och ROV-operatören Linus Andersson
sitter och gissar var dom filmar på M/S Estonia.
2. Dom har instrument som är bortklippta i Dplay-filmen.
3. På höger sida i bildskärmen syns parametrar på var dom befinner
sig exakt i vattnet.

http://www.itdemokrati.nu/msestonia/1Dplay.png
Citera
2020-10-21, 23:40
Medlem
Nu vet jag inte om detta har diskuterats, men kan den nytillträdda Estniska regeringen, i vilken ett "högerpopulistiskt" parti har fått stor makt, ha något att göra med att detta bubblar upp till ytan just nu? Den Estländska regeringen gick ju trots allt med på alla tidigare galenskaper som beslutades, dvs gravfrid för att jaga bort nya utredningar, gjuta in vraket i betong för att dölja bevisen mm.

Jag finner det nämligen svårt att tro att det inte finns något som ligger bakom för detta avslöjande just nu, dvs jag tror att någon/några har givit sitt medgivande för detta avslöjande. Och med tanke på att Estland nu verkar vara det enda land som har viljan att bedriva nya undersökningar, så kanske är denna "någon", några i Estlands regering. Med tanke på att en ny regering tillträdde 2019, där den största förändringen var just ankomsten av detta "högerpopulistiska parti" (som det beskrivs enligt SVT), så tänkte jag att det kanske är de som står bakom detta.

Varför just de? Jo för att partier som av SVT o resterande MSM betecknas som "farliga" och "högerpopulistiska" är oftast i själva verket endast farliga mot etablissemanget, som SVT är en del av och försvarar, så på ett sätt skyddar de sig själva. Är jag ute o cyklar eller kan det ligga något i detta? Varför skulle isf Estlands regering vilja ta fram detta till ytan nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in