2021-10-03, 20:27
Medlem
Attackocopters avatar
Att det inte finns någon synbar skada efter en detonation på bogvisirets utsida minskar inte möjligheten för en detonation över huvud taget.
Eller är allmän uppfattning att någon tejpat fast en resväska fylld sprängdeg som fick halva Östersjön att lysa upp?

OM bogvisiret utsattes för någon form av detonation så var det med största sannolikhet en mindre laddning med riktad sprängverkan.

Den del som LÅ visade upp som och enligt experten inte utsatts för mekanisk skada, har den någon vital del för bogvisirets funktion? Fäste?
Citera
2021-10-03, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Attackocopter
Att det inte finns någon synbar skada efter en detonation på bogvisirets utsida minskar inte möjligheten för en detonation över huvud taget.
Eller är allmän uppfattning att någon tejpat fast en resväska fylld sprängdeg som fick halva Östersjön att lysa upp?

OM bogvisiret utsattes för någon form av detonation så var det med största sannolikhet en mindre laddning med riktad sprängverkan.

Den del som LÅ visade upp som och enligt experten inte utsatts för mekanisk skada, har den någon vital del för bogvisirets funktion? Fäste?

Jag tror delarna är helt vitala... En annan vital del, Atlantlåset, tappades lämpligt nog tillbaka i Östersjön... Så den blir svårare att undersöka
Citera
2021-10-03, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LenAhl
Ida vet skillnaden mellan deformationer som ett resultat av att delarna skurits av och snabb värme.

Att hon inte uttalar sig om att det är en bomb i vanlig ordning är då det finns flera sorter av inverkan man kan göra på metall för att orsaka sådan skada.

Hon är tydlig med att det är värme och inte mekanisk åverkan.

Hon kan inte föreställa något annat än att det är en detonation, hon utesluter svetsning eller liknande reparationer.

Edit, det är verkligen märkligt att vi ifrågasätter en sådan experts kunskap inom området...
https://www.ntnu.edu/employees/ida.westermann
Vad ida vet om saker rent allmänt är mindre intressant än vad hon vet om vad hon har framför sig...
VAD är det hon har fått att undersöka... Vet man ens det? Hur har man kommit över bitarna? Hur har man fått loss dem från vraket? Om man inte vet detta kan man dra precis vilka slutsatser som helst från ingenting. Jag tror att vi helt kan bortse från Idas uttalande då hon troligtvis inte fått någon relevant info om vad hon undersökt.
Citera
2021-10-03, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Attackocopter

Men det är ju inte så att en RSV inte lyser upp omgivningen.
Kolla konladdningen när den passerar genom glasrutan.
https://www.youtube.com/watch?v=_J-uKNb6TaI
Citera
2021-10-03, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Vad ida vet om saker rent allmänt är mindre intressant än vad hon vet om vad hon har framför sig...
VAD är det hon har fått att undersöka... Vet man ens det? Hur har man kommit över bitarna? Hur har man fått loss dem från vraket? Om man inte vet detta kan man dra precis vilka slutsatser som helst från ingenting. Jag tror att vi helt kan bortse från Idas uttalande då hon troligtvis inte fått någon relevant info om vad hon undersökt.

Haha! Tycker du verkligen att vi kan alla bortse från hennes uttalanden då du inte vet vad för information hon fått?

Vad I hela friden? Är det något vi kan ta på allvar i tråden överhuvudtaget?

Den här artikeln från 2011 är lite intresserant angående avsaknaden av vitala delar av bogvisiret...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-slangdes-bort

Någon mer som tycker det luktar död hund?
Citera
2021-10-03, 20:45
Medlem
Citat:
Du tror inte att det enkla svaret är att delarna skurits loss med skärbrännare/termisk lans och att det därför uppvisar tecken på hög temperatur....

En högst rimlig gissning är att den stackars Ida inte riktigt fått hela bilden av vad det är hon ska undersöka. Framförallt inte hur delarna separerats från vraket...
Varför i hela friden skulle bogvisiret ha skurits loss? Det hittades mer än en kilometer från övriga vraket.
Det man har sett är visiret har tryckts in från två punkter i nederkant. Det har skett med stor kraft och hög temperatur. Det är vad den metallurgiska analysen visar och det är också så det ser ut när man tittar på visiret.
Det finns ingen logisk anledning till att denna skada skulle ha uppkommit i efterhand.
Senast redigerad av climasol 2021-10-03 kl. 20:47. Anledning: fel
Citera
2021-10-03, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LenAhl
Haha! Tycker du verkligen att vi kan alla bortse från hennes uttalanden då du inte vet vad för information hon fått?

Vad I hela friden? Är det något vi kan ta på allvar i tråden överhuvudtaget?

Den här artikeln från 2011 är lite intresserant angående avsaknaden av vitala delar av bogvisiret...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-slangdes-bort

Någon mer som tycker det luktar död hund?
Ärligt talat - hela er teori bygger ju på att allt är extremt klantigt skött, i syfte att mörka något, och ändå sitter du här och är tvärsäker på att när det gäller just dessa delarna har man stenkoll på var på fartyget de suttit, hur de skurits loss, eller varför inte sprängts loss långt senare, hur de därefter hanterats, tagits upp, katalogiserats och dokumenterats.
Jag köper att mycket hanterades klantigt, men i min värld inte för att döma något - och det ger att det föreligger en rejäl osäkerhet i vad det är hon fått att undersöka.
man kan inte både ha och äta kakan.
Citera
2021-10-03, 20:48
Medlem
Tsarevitjs avatar
Experterna verkar vara osäkra på hur det stora hålet på styrbordssidan uppkommit. Kollision eller sprängladdning? Kan det vara en eller flera sprängladdningar med riktad sprängverkan som gjort det ganska raka hålet? Kan den ha fästs på utsidan av dykare? KGB och/eller GRU borde ha kunnat disponera attackdykare.
Citera
2021-10-03, 20:53
Medlem
Citat:
Ärligt talat - hela er teori bygger ju på att allt är extremt klantigt skött, i syfte att mörka något, och ändå sitter du här och är tvärsäker på att när det gäller just dessa delarna har man stenkoll på var på fartyget de suttit, hur de skurits loss, eller varför inte sprängts loss långt senare, hur de därefter hanterats, tagits upp, katalogiserats och dokumenterats.
Jag köper att mycket hanterades klantigt, men i min värld inte för att döma något - och det ger att det föreligger en rejäl osäkerhet i vad det är hon fått att undersöka.
man kan inte både ha och äta kakan.

Inte är jag tvärsäker, men delarna verkar vara några av de få som dokumenterats och lagrats. Sedan, varför i hela friden skulle det vara spår av detonation på dom??? Skulle de bytts ut mot originaldelarna och placerats där för att vilseleda med sina explosionsspår?
Citera
2021-10-03, 20:55
Medlem
Ska vi i den här tråden komma på Foliehatt-teorier för att försvara JAIC's slutrapport?

Jag börjar bli förvirrad av diskussionenerna här.
Citera
2021-10-03, 20:56
Medlem
dacks avatar
Står inte visiret kvar ute på någon kobbe i så fall är det ju lätt att ta reda på vad som skurits bort och släpats till Karlskrona skroten som ligger på pallarna i filmen är ju delar av gångjärn infästningar till hydraliken mm.
Citera
2021-10-03, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Nej inte vad jag mins iallafall. Jag har dock kommit med olika teorier med allt möjligt. Ja den såg onekligen riktigt spetsig ut så absolut det är nog mer än möjligt.

Alternativet att plåten ser uttöjd som den gör är att den släppte med sina fästen högs upp, faller framåt som orsaken den utbucknaden vilket jag finner det märkligt, då man prata om att visiret hoppa upp och ner vilket måste betyda att den var lös i bottenlåset först.

Var det inte en av de teorierna som haverikommissionen la fram då, att vatten kom in mellan visir och ramp och att tryck från vattnet inifrån i kombination med vågorna och glapp i de övre "gångjärnen" utifrån fick låset att släppa först, jag kan minnas fel vem som kom med den teorin det är ju många år sedan nu.
Att plåten ser töjd ut kan bero på att om en plåt bucklas så måste den ge sig någon annanstans om det inte blir ett hål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in