Citat:
Ursprungligen postat av
Snowsmile
Inte direkt en överraskning att det inte skett en kollision mitt på havet mitt i natten ....
Nedslagsskada eller hål innan avfärd det är snarast frågan att lösa.
Eller belastningsskada när fartyget ligger snett eller på sidan
Ett fartyg är dimensionerat för att stå på " kölen "
jfr Hogging and Sagging
kanske fungerar -->
https://www.researchgate.net/figure/...fig2_228891097
När fartyget ligger snett eller på sidan i grov sjö uppkommer lastfall som inte var tänkta skulle uppkomma.
Att Jan Heweliuz tålde det kan bero på att det gick snabbare slå runt + att det var starkare för sidolaster.
Inte säkert Estonia klarade det .Och när de sprickorna går kan det bli stora ljudbangar om det var tre smällar är det för mig troligt i så fall att det finns en till spricka ngn stans
Nu är det väl mest troligt att dom kommer på styrbordssidan men det är inte helt omöjligt att det finns på babordssidan också som då aldrig kan inspekteras med mindre man lyfter fartyget.
En spricka uppkommer ( helst ) när det finns draglast i plåten
Förenklat tänkt
Om fartyget ligger på sidan 90 grader på styrbordssidan + kommer " den 7 e vågen " eller i varje fall en stor som ger fören en körare pressar upp denna.
Masströgheten på skrovet vållar ett böjande moment runt en Horisontal axel ( förenklat igen )
och då en last som fartygskonstruktören aldrig hade anledning att dimensionera för.
Fartyget skulle ju aldrig ligga på det viset i sjön.
Och där känns det som att konstruktören kan klara frisak , om man seglar " utan gummipackning " i fronten med hög fart och girar åt fel när man äntligen fattar att detta håller på att gå åt h..e
Vet inte om det var ironi att kaptenen skulle ha medalj.
Lite OT men den mannen borde, om det inte redan skett, tilldelas en förtjänstmedalj av högre valör. En sann ledare.
En ledare en Kapten med lite Cojones hade vid kajen sagt efter drämt knytnäven på skrivbordet konsistent med inspektionen som påstås ha förevarit Innan
Har ni ingen packning i fronten -- och skev lucka --- knarklangare i manskapet . Inte vill fixa det då kan ni fan ta mig hitta ngn annan som kastar loss seglar med öppet bak för att vattnet skall rinna ut..
Jag gör det inte ADJÖ