Citat:
Ursprungligen postat av
Lantarbetaren
min fetning
Någon insyn har jag inte men du ger själv en stor del av svaret. Bara att lyssna på Benkö när hon förklarade sig... mer behövs inte. Och sen det här också att låta en flyktingdotter från Ungern göra sån karriär. (Ja för h---e det här låter illa i pk-Sverige men står för varje ord och ännu mer om det behövs). Det måste ha funnits betydligt skarpare och svenska! kandidater men nu är Sverige så gånget: andra nationaliteter och etniciteter har ett plus i CV:et, till en viss grad, en viss gräns. Och i Benköfallet sätter hon den gränsen på SR sedan flera år.
Man hör på Benkö vilken stenhård jävel det är. Hon har läst de flata syltryggarna svenskarna. Saken blir inte bättre av hon backas upp av andra maktens kvinnor och män, som nått sin plattform i sin tur.
Att lyssna till Benkös förklaring efter upproret var ett skräckexempel på hur svenska språket används av dessa kreatur. Hon sa absolut ingenting av betydelsebärande meningar som svar på frågorna.
En flodvåg av pk-svenska inlärd genom kompendier och kanske någon kurs innan hon blev allsmäktig.
Det sorgliga är att såna här som Benkö sitter som spik i bergväggen. Trots det dysfunktionella i Radiohuset och på andra håll sitter de säkra tills de tröttnar.
Och till din retoriska och viktigaste fråga: Benkö vill inte ha mindre kompetenta medarbetare av någon etnicitet i sitt bolag men hon är tvungen att ta in ca 25% av utländsk härkomst, men aldrig längre upp än till en viss nivå, i alla fall inte för mer än några stycken, eftersom de andra överlag inte klarar kompetenskraven, särskilt i svenska språket, vilket de inte kan lastas för då svenska är ett svårt språk för folk utanför den germanska språkgrenen. Infödda här eller ej gör ingen skillnad på bredden eftersom svenska inte pratas tillräckligt inom familjen och släkten.
En medarbetare med härkomst utifrån på SR som behärskar svenska språket fullt ut, bättre än undertecknad, är Fernando Arias, korren i USA.
Men han är då å andra sidan en oblyg liberal som inte gör annat än svartmålar Trump. Han talar Benkös språk och har hennes öra. Vad Arias inte förstår är att han därmed ger en skev bild av USA på totalen så att säga. Vi får inte som lyssnare en helhetsbild hur den amerikanska verkligheten för amerikanen i sig ter sig.
Om Arias i något inslag kunde balansera sin partiskhet genom ett länge reportage om Trumpväljare och speglat deras miljö och uppfattningar om sitt land skulle lyssnarna i Sverige få en mångfaldsbild av USA vilket vi inte får idag.
Kommer aldrig att ske med Arias eftersom han stammar från Mellanamerika. Och är anställd på Sveriges Radio.
Genom ett påbud uppifrån bidrar jag till hans och Benkös löner och pensioner.
Arias berättar idag om sin jobbiga uppväxt i en krönika i P1-morgon.
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1601751?programid=4773
"En gång när jag kom hem från skolan hade jag ett smutsigt fotavtryck på jackan. En klasskamrat hade sparkat mig i ryggen och kallat mig ”jävla n-ordet”. När jag var ännu yngre, på förskolan, brukade några äldre killar brotta ner mig. De kallade mig också n-ordet när jag låg där på marken och inte kunde röra mig eftersom de satt med sina knän på mina armar. Det här hände gång på gång framför pedagoger och lärare.
Min mamma har berättat för mig om hur jag brukade prata om det där som barn. En gång skulle hon tvätta kläder och ta bort bruna fläckar med klorin. ”Kan inte du tvätta mig med det så att jag blir vit”, hade jag frågat henne, ”jag vill inte vara brun längre mamma”."