Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
A 166, s. 20
"Promenaden påbörjas cirka klockan 23:23. Kiockan 23:25 är
aktiviteten pågående men stillastående vid området nära fyndplatsen. Den aktiva
enheten befinner sig där i cirka 11 minuter till klockan 23 :36,
//
"Den sista punkten registreras den 14 maj klockan 23:38 precis utanför
området, [...]"
Efter att ha plockat åt sig mobilen är MGM redan inom 2 min på väg från området, placerar sig förmodligen på undanskymt ställe och slår av platsdata. Jag tror att MGM byter om efter att ha släpat henne i den slutliga positionen, bort från trädet. H*n slipper då beträda jorden och kan stå i gräset när h*n med rena skor plockar av henne mobilen och hörlurarna. Eventuellt ringen också.
Citat:
Lenas sista bild till SD är en bild på den hämtade loggremsan. Att hon har hämtat den, bytt ut den mot en ny och helt tom visar att det är något som hon vill sätta punkt för. Den hämtade hon den 13 maj.
- Nu tar Lena upp sitt trumphkort? HDs påloggningar, och hennes egna avloggningar. Hot om avslöjande? För att SD dröjer så länge med att komma, trots att de bestämt träff? Han har lovar att komma för att ta adjö innan USA- resan.
180305
L: du minns att det är fortsatt stopp för dig att FTF:a Innan mig när ny månad börjar? gäller samtliga cacher. även min
S: Vi pratar om sådant utanför chatt.
Nej det vet jag inte eftersom du ej är elak.
Förefaller som om L har gått så pass långt att hon har börjat kontrollera sin fiendes FTF:er; loggar han innan så betyder det en repris på te-inbjudan med smörgås. Med ytterligare ingående beskrivningar av var, när, hur.
2 1/2 månad innan mordet och S vill diskutera Ls hot utanför chatt. En hypotes är att han lär vara ordentligt uppretad av hennes senaste tilltag och tänker inte riskera en anmälan genom att sätta sina egna väl valda ord (hot) på pränt.
Mot bakgrund av vad som utspelats angående FTF:er i mars månad, så blir det ännu mera uppenbart att remsan hade för avsikt att förmedla hot från Ls sida. Han avstod hjärttårtan och föredrog att rita kaviarhjärtan till H samma dag. Tyvärr hade L fått smak för utpressning för att få igenom sin vilja, vilket gav henne direkt behovstillfredsställelse. Och tillfällig ångestlindring.
Remsan visar en FTF av HTD (inklusive H) och annan geocachare; datum är 1:a december 2015. Jag misstänker att det är datumet som är det centrala. Alla i geocache-gänget ställer sig frågande till varför hon bytt ut remsan dagen innan. Cachen är hennes egen och jag spekulerar i att avsikten var att tvinga honom att deleta sin FTF-logg och låta medcacharen stå ensam kvar som FTF:are av cachen.
Han vägrar henne en mysstund innan avresa och straffet blir att frånta honom FTF:er. Nu är det hon som har övertaget och lyder han inte blint, finns H inom någon minuts gångavstånd. - Ett hot om att förstöra fd makarnas gemensamma resa?
Citat:
När han väl kommer, då blir det deras "vanliga tjafs", de högljudda röster som grannen beskriver som "vad högljutt man pratar"?
Därför går de neråt gatan för att inte det ska höras så mycket? Bakom planket kan de gnabbas i fred, där hörs det inte så mycket. Kanske har de träffats där förut, fast jag tidigare tyckt att det verkat ologiskt och inte så trevligt. För en snabbis utan att barnen störs. Så en sex-träff?
Kan vara deras röster som hördes ja. Tror inte man ska haka upp sig på att rösten beskrivs som mörk; även om MGMs stämma är relativt ljus och ansträngd, något hes, kan den knappast misstas för en kvinnoröst.
Jag tror att det kan ha brunnit bakom knuten. Fast inte av passion.
Citat:
- Eller så har de stämt träff för att Lena ska få hjälp med sin cache, även om hon brukat hålla de hemliga för SD, men nu ska han åka och kommer inte att kunna fixa FTF på denna.
Eftersom BP är en alldeles särskild plats, så låter det mest sannolikt att mötet är cacherelaterat.
Citat:
Tur att dalaans ringde till 112, så att en tidpunkt finns registrerad och att man kan därifrån backa till en logisk tidpunkt. Nu har jag inte haft möjlighet att läsa försvarets nya uppgifter till överklagandet från åklagarna, men som jag har förstått det så är inga punkter med om att SD skulle ha alibi för tiden 23:34. Då är den tid som skulle kunna vara aktuell för alibi först 00:00:00 då han öppnar en PDF (hur var det nu, var denna PDF något som handlade om skilsmässan?) eller möjligen 00:02:58 då SD skriver det löst hängande "Fint" som svar på ingenting.
Litar bara på tiden för säker aktivitet, sista tiden. De övriga kan ha andra förklaringar.
Citat:
Så hur och varför ska man kunna rucka på dödstidpunkten?
Vad är försvarets invändning? Att det inte alls var Lenas skrik?
De hävdar att det rör sig om ett cirkelresonemang. Man teoretiserar för att skapa tvivel. Fast vittnens iakttagelser stämmer väl överens med övriga omständigheter som sovrumsfönstrets placering för att fånga upp ljud på andra sidan vägen, L på BP vid aktuell tidpunkt, beskrivning av skrik, enhetens förändring strax efter att skriken upphört.
MGM saknar alibi mellan 23.01-00.02; i övrigt - både före och efter - är han uppenbart aktiv. Så det är klart att den inaktiva timmen utgör en försvårande omständighet.
Citat:
Att Lena visserligen gick ut, var bakom planket, men gick därifrån sedan? Till platsen för där mobilen stannade vid 23:38 och att hon blivit mördad någon helt annan tidpunkt? En tidpunkt som inte går att bestämma, för att det inte har med hennes tidslinje att göra, eller att hennes mobil blev tyst efter 23:38? Och att man inte vet vad som hände mellan denna tidpunkt och att mobilen förstördes vid 01:34 tiden?
Enligt IT-tekniker i överklagan till HR, stängs mobilen troligtvis av redan 00.47:
Kollegan, X Y, uppger att det som hände 00:47 som alternativ till ovan skulle kunna vara en händelse där någon tar bort batteriet från telefonen, alternativt hastigt förstör telefonen tex lägger den i vatten.
Om man skulle göra detta så ligger Volte (Halebop.telia.se) kvar i 54 minuter efter det att telefonen egentligen tappat kontakt med masten. Sedan slängs man ut från nätet.
Att det just handlar om 54 minuter beror på att det som default sker periodiska uppdateringar efter var 54: minut. Om masten inte har fått kontakt med telefonen efter 54 minuter så kopplas sessionen ner
Sessionen kopplas ner kl 01.41.