2020-10-14, 19:50
Medlem
S har fyllt på med 9 loggningar från två turer i våras.
Var ute med en "pluttdrönare" och fångade två män på bild. Undrar om de godkänt att visas upp på hans sida?
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/45c9df19-857f-4cf7-8bc5-888a8f04d516.jpg
Logg
www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=d4ac92fe-0303-482a-8a0e-7f5792556daf&IID=45c9df19-857f-4cf7-8bc5-888a8f04d516

På årsdagen av försvinnandet var han o Västmanland och skriver att han lockade ut någon väns fru på cykeltur. Jagar nytt pök?
15 maj 2020
Hittade först någon annan skattgömma, och efter rejält sök även vår efterlängtade burk. TFTC!

Tar en helg i Västerås och umgås omväxlande med familj och vänner. Efter att ha avnjutit en tidig fredagsmiddag tar frun i den familjen och jag en cykeltur på någon dryg mil och gör sju lyckade sök av sju möjliga. Det är en ganska kylig kväll som så många andra dagar denna årets version av maj, och vi saknar ibland solglasögon och ibland regnkläder men har hela vägen en trevlig stund. Tack för cachen!

www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=76e56a7d-149c-4e60-b9e6-f3913e3d6baa&IID=d03b4b5e-ca03-4bf0-a660-71d1a78c42e0
Citera
2020-10-14, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
👍

Nu blir jag osäker på det där med att forensikerna skulle kolla planket. Kan ha blandat ihop det med @ JM som skrev något om att det var metall.

Vi har ju diskuterat planket så många gånger och om det skulle ha funnits DNA eller märken på planket efter våldet.

Jag hittar inget just nu iaf om det i FUP.
Kanske någon annan minns bättre.

Inlägg av JokerMannen från den 1/2 -19; Insidan av bullerplanket är enligt JM
"ytterfodrad med finpolerad blank tunnplåt".

Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Så kallade rispnings-spår på den vänstra längdsidan i vertikal-riktningar på bullerplankets' vägginsida, gjorda av någon form av grovt tillhygge samt vid den då aktuella brottstids-punkten. Rispnings-spåren var nytillkomna och kriminal-teknikerna på platsen kunde säkra så kallade miljöprovs-tagningar, vilket i sin tur sker med upp/inn-sugning, för att på sådant sätt uppsamla material så som små partiklar, hårstrån, pulver för senare analysering. Insidan av bullerplanket är ytterfodrad med finpolerad blank tunnplåt. Själva ytterfodret är grovt ytpolerat, vilket gör att man får spegelreflexer, under förutsättning att skarp solbeklädnad ligger på.
Citera
2020-10-14, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Mordplats och fyndplats är ju densamma, jag vet inte vad du insinuerar här i tråden nu.
Om kroppen hade flyttats hade det synts på likfläckarna, punkt!
Däremot funderar jag över hundarnas kompetens i detta fall, och även hundförarnas.

Hunden och föraren har ju jobbat i ganska många år med detta så då får man hoppas att de vet var det gör. De var med 2013 i Veckans brott, en serie om hur kriminaltekniker arbetar, https://kriminalteknikern.wordpress.com/tag/veckans-brott/ nu var det fler avsnitt så är nog inte just det länkade som de var med men i den serien,. Något som jag tycker är intressant är ju hundsöket på BP , hunden markerade ju bara 2 platser utanför MP, 7 och 10 meter ifrån MP, tänker att om gm skulle ha haft blod på sulan under skon så borde det ha funnits mer markeringar från hunden, jag vet att vädret har påverkat spår men ändå. Jag funderar om gm verkligen fick så mycket blod på sig.
Citera
2020-10-14, 20:01
Medlem
landbandys avatar
Vi får vara glada så länge det finns fin natur att umgås i ....
Senast redigerad av landbandy 2020-10-14 kl. 20:31.
Citera
2020-10-14, 20:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Inlägg av JokerMannen från den 1/2 -19; Insidan av bullerplanket är enligt JM
"ytterfodrad med finpolerad blank tunnplåt".

Tusen tack!
Trevligt att ha dig tillbaka. Man blir alltid orolig över skribenter som är borta från tråden ett tag, särskilt nu i corona tider.

Jag rotar i mitt minne, och på något vis tycker jag att det stod något i NA? Att man skulle undersöka planket.

Jaja, det måste vara oväsentligt, eftersom det inte har kommit upp i rätten eller i FUP. De kan inte ha hittat något att topsa eller undersöka vidare isf.
Citera
2020-10-14, 20:54
Medlem
Citat:
Tusen tack!
Trevligt att ha dig tillbaka. Man blir alltid orolig över skribenter som är borta från tråden ett tag, särskilt nu i corona tider.

Jag rotar i mitt minne, och på något vis tycker jag att det stod något i NA? Att man skulle undersöka planket.

Jaja, det måste vara oväsentligt, eftersom det inte har kommit upp i rätten eller i FUP. De kan inte ha hittat något att topsa eller undersöka vidare isf.

Så lite så!

Tack så mycket själv! Jo, jag hänger allt med fortfarande, om än som läsare numera i tråden.
Mycket intressant att följa era teorier, era funderingar om både högt och lågt, samt nya
uppgifter som fortfarande kommer fram i ljuset.
Citera
2020-10-14, 20:57
Medlem
När det gäller hundsök så finns det ju en del omständigheter som är mer el mindre gynnsamma och inte, samt avgörande. Ligger fyndet s a s i fel vindriktning, så hunden inte får vittring så är det avgörande om du mer el mindre passerar det el inte. En bra sökhund använder generellt inte ögonen t ex utan bara nosen, och är det ingen vittring så missas föremålet med bara några centimeter i vissa fall, nu pratar jag förstås om små föremål och inte en kropp men bara för att påvisa hur hundarna arbetar. Det kan också vara mänskliga faktorn. Det gäller att vara uppmärksam på hundens signaler och en snabb vittring /signal om att det finns något "därframme" är a och o om hundföraren uppfattar i rätt ögonblick. Om hundföraren är "övertygad" om att något finns el inte finns kan också avgöra resultatet.
Jag förmodar att ingen trodde det var sannolikt att sanningen fanns så nära som den var. Förödande i backspegeln.
Inte minst med tanke på skrikvittnet, man borde ha haft mer öppet sinne och handlat därefter.

Citat:
Jag kanske uttrycker mig otydligt.

Jag utgår från att hundföraren är ditkallad och har ett uppdrag som är specificerat.
Hundarna är som jag har förstått det, utbildade för vissa saker och söker enbart på det de är tränade på och ska söka efter.

Denna hund verkar utbildad för att söka efter kropsvätskor från människa:

A 145, s 17

"Hunden är utbildad och certifierad i att söka och markera kroppsvätskor från människa, såsom
blod, sperma och lik.
"

Ingen av dessa vätskor hade kunnat leda till Lena bakom planket, om det inte var så att hon blivit skadad i hemmet innan och droppat blod, eller om hon hade blivit dödad i hemmet och släpad dit.

Tyvärr verkade hunden inte heller kunna känna likdoften trots att den var bara ca 60 m från platsen om jag fattar det rätt. Kanske det berodde på att planket var så tätt (metall?) och fäst ända ner till marken och vindarna kan ha fört bort lukten just då. Hunden var ju enbart en kortare tid på platsen (35 min) varav en del i Lenas hus och trädgård.

Eftersom Lena levde när hon gick ut genom sin dörr, och förmodligen inte var skadad, så kanske denna hund inte markerade för detta. Uppdraget var ju inte "en levande Lena", om jag fattar det rätt.
Citera
2020-10-14, 22:15
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jo, det är väl därför Lena hittas. Personen som gick dit bodde där under uppväxten. Han var på besök där tillfälligt och fick ett infall att gå dit. Ibland får man en känsla av att någon högre makt har varit inblandad, men kanske var det så i det här fallet att personen fick någon omedveten ingivelse att gå dit eftersom han visste att Lena var försvunnen.

Hur som helst, tror jag att hundförarna får ett specifikt uppdrag. Det är inte bara att gå på måfå och leta, utan de följer uppdraget.

Som jag uppfattar det är uppdraget att söka i bostaden, trädgården och en bit runt med syfte att söka efter blod, sperma eller likdoft.

Hund eller inte hund — nån polis ska kika i snåren o bakom planket. Det är liksom enda platsen att leta på i närheten som inte är nåns tomt. Dessutom var det där LW hade sin sista cache som hon jobbade med.

Vad mer kan man kräva?
Citera
2020-10-14, 22:18
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idealistjavisst
När det gäller hundsök så finns det ju en del omständigheter som är mer el mindre gynnsamma och inte, samt avgörande. Ligger fyndet s a s i fel vindriktning, så hunden inte får vittring så är det avgörande om du mer el mindre passerar det el inte. En bra sökhund använder generellt inte ögonen t ex utan bara nosen, och är det ingen vittring så missas föremålet med bara några centimeter i vissa fall, nu pratar jag förstås om små föremål och inte en kropp men bara för att påvisa hur hundarna arbetar. Det kan också vara mänskliga faktorn. Det gäller att vara uppmärksam på hundens signaler och en snabb vittring /signal om att det finns något "därframme" är a och o om hundföraren uppfattar i rätt ögonblick. Om hundföraren är "övertygad" om att något finns el inte finns kan också avgöra resultatet.
Jag förmodar att ingen trodde det var sannolikt att sanningen fanns så nära som den var. Förödande i backspegeln.
Inte minst med tanke på skrikvittnet, man borde ha haft mer öppet sinne och handlat därefter.

Kontentan av allt är att varje örebroare bör ha ett eget koppel redo hemma och gå ut med sig själva nästa gång.

Risken är väl också att det ska buggas, drönas o sniffas av vederbörliga instanser så att jobbet som man annars inte kommer undan inte blir gjort.
Senast redigerad av Lonnrot 2020-10-14 kl. 22:24.
Citera
2020-10-14, 22:47
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Johan berättade att han precis var på väg att somna in när han fick höra skrik utifrån. Han
uppfattade det som kvinnoskrik. Sovrumsfönstret var öppet. Fönstret är placerat så att det
längst med Dammvägen. Han hörde skriken 3-4 gånger innan han väckte Emelie. Intervallen
mellan skriken var ca 5 sekunder. Detta var natten/kvällen mellan den 14 och 15 maj 2018.
Tidpunkten när han hörde första skriken var runt 23.30-tiden. Emelie hörde också skriken.
Kvinnoskriken upphörde efter några minuter. Johan och Emelie var fortfarande kvar i
lägenheten när kvinnoskriken slutade. Emelie ville att de skulle gå ut för att se vad som hänt.
Deras första tanke var att någon kvinna blivit utsatt för våldtäkt. När de kom ut på parkeringen
var det tyst. De hörde ingenting. /.../
Emelie berättade att hon väcktes av Johan vid kl 23.30 på kvällen/natten mellan måndag och
tisdag 14-15 maj 2018 av att han vaknat av kvinnoskrik. Emelie hörde också hjärtskärande
kvinnoskrik. Kvinnoskriken var i intervaller i max 30 sekunder, Det är enligt Emelie svårt att
säga exakt hur långt det var mellan skriken. Emelie hörde tre kvinnoskrik. Det var samma
tonläge. Det var varken högre eller lägre. Emelie är helt säker på att det var kvinnoskrik.
Emelie och Johan hade fönstret öppet på natten. Sovrumsfönstret är i riktning längst
Damvägen.
Emelie och Johan tänkte att det kunde vara en pågående våldtäkt i området. De fattade då ett
beslut att gå ut och kolla vad som var på gång. De tog sedan bilen som stod parkerad några
meter från huset. Kvinnoskriken upphörde enligt Emelie vid 23.33. De hade då inte hunnit
lämna bostaden. De gick ut vid 23.40.23.45-tiden till bilen. De var tvungna att klä på sig och
sätta in linser vilket gjorde att det tog lite tid från att de hörde skriken tills de kom ut.
Förtydligande i TR: sambon tittar på klockan igen, den visar 23.33 och skriken har här upphört.

Mannen hör 3-4 skrik innan han väcker sambon, klockan är då 23.30. Kvinnan uppger att hon hör 3 skrik i högst 30 sek, innan de börjar göra sig iordning för att gå ut. 6-7 skrik med fem sek intervall=c:a 1 minut.

Får uppfattningen att de antar att kvinnoskriken pågår några min i och med att de inte längre är hörbara utanför sovrummet.

Om ovanstående uppgifter är riktiga så kan skriken ha pågått under en väsentligt kortare tid än 3-5 min; 1-1 1/2
är då rimligare att anta.
L undgick också 3 st slag i trädets bark och här torde hon ha varit vettskrämd och gett ifrån sig skrik.

Om det är Ls första skrik vittnet hör kl 23.29-23.30 - vad sker på BP mellan 23.25-23.29 i det becksvarta mörkret bland buskagen?
Citera
2020-10-14, 23:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Hund eller inte hund — nån polis ska kika i snåren o bakom planket. Det är liksom enda platsen att leta på i närheten som inte är nåns tomt. Dessutom var det där LW hade sin sista cache som hon jobbade med.

Vad mer kan man kräva?

Jag känner på mig att om jag hade bott i Hjärsta när Lena hade försvunnit hade jag kikat bakom planket.
Kanske skojar jag lite, men jag har funderat på varför det inte bara är polisen som missar Lena, utan faktiskt alla andra också. Även de som bor allra närmast platsen.

Grannar kan vara förlåtna, för att de litar på polisen. Men samtidigt tänker man ju att när hon inte hittas, kunde väl folk i området börjat kolla lite extra? Och då tänker väl alla, att nej, här är hon då inte...
inte så här nära.

Nu var det inte den cache som hon jobbade sist på riktigt. Det var väl "katt åt racerbil", men mordplatsen var en av de cacher som hon lagt in som opublicerade den 13 maj. Platsen var reserverad till hennes opublicerade cache "Home Soft Home".

Eftersom de var opublicerade, visste ingen om detta, utom de som var reviewers. I detta fall var det väl JD som var reviewer och det kanske inte var det första man tänkte på, även om några i geogänget hade i tankarna att hon var ute i en olycka i samband med att hon skulle ta en FTF eller laga en av sina cacher.

HÅ, hon god vän med Lena och också reviewer:
A 150, sid 690

""Fyndplatsen"
H*elena känner inte till den platsen sedan tidigare, hon visste inte ens att Lenas cach fanns där.
H*elena har själv inte löst den cachen. Det var först efter att platsen spärrats av som H*elena
fick kännedom om att det fanns en burk där. H*elena har aldrig hört Lena prata om platsen.
Hon har däremot pratat om cachen "My real six string" i februari då hon höll på och byggde
finalen. Hon sa då att hon var angelägen om att få ut den och att platsen "var nära". Det var
under tiden Lena hade kryckor så H*elena antog att platsen fanns i närområdet.
"

Så nog ligger ansvaret i första hand på polisen. Den som har givit uppdraget till hundförarna och de huvudansvariga för söket efter Lena.
Citera
2020-10-15, 01:13
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jag känner på mig att om jag hade bott i Hjärsta när Lena hade försvunnit hade jag kikat bakom planket.
Kanske skojar jag lite, men jag har funderat på varför det inte bara är polisen som missar Lena, utan faktiskt alla andra också. Även de som bor allra närmast platsen.

Grannar kan vara förlåtna, för att de litar på polisen. Men samtidigt tänker man ju att när hon inte hittas, kunde väl folk i området börjat kolla lite extra? Och då tänker väl alla, att nej, här är hon då inte...
inte så här nära.

Nu var det inte den cache som hon jobbade sist på riktigt. Det var väl "katt åt racerbil", men mordplatsen var en av de cacher som hon lagt in som opublicerade den 13 maj. Platsen var reserverad till hennes opublicerade cache "Home Soft Home".

Eftersom de var opublicerade, visste ingen om detta, utom de som var reviewers. I detta fall var det väl JD som var reviewer och det kanske inte var det första man tänkte på, även om några i geogänget hade i tankarna att hon var ute i en olycka i samband med att hon skulle ta en FTF eller laga en av sina cacher.

HÅ, hon god vän med Lena och också reviewer:
A 150, sid 690

""Fyndplatsen"
H*elena känner inte till den platsen sedan tidigare, hon visste inte ens att Lenas cach fanns där.
H*elena har själv inte löst den cachen. Det var först efter att platsen spärrats av som H*elena
fick kännedom om att det fanns en burk där. H*elena har aldrig hört Lena prata om platsen.
Hon har däremot pratat om cachen "My real six string" i februari då hon höll på och byggde
finalen. Hon sa då att hon var angelägen om att få ut den och att platsen "var nära". Det var
under tiden Lena hade kryckor så H*elena antog att platsen fanns i närområdet.
"

Så nog ligger ansvaret i första hand på polisen. Den som har givit uppdraget till hundförarna och de huvudansvariga för söket efter Lena.

Javisst. Även jag har noterat att någon annan vem som helst borde ha kunnat springa på henne tidigare, men inte gjort det. I min värld understryker det dock vid nästa tanke att polisen, ansvarigt befäl eller utredare, just därför borde ha gått dit själva. För det finns skolungar, och huskatter, och dessutom tre barn till den försvunna, och det är liksom då inte aktuellt för polisen att förlita sig på lokala hundägare, om man nu tänkte spara in personal så.

Jag kan inte för mitt liv föreställa mig något mer fruktansvärt än att som son eller dotter behöva springa på sin söndertrasade mamma i gräset när man är ute för att skingra tankarna eller nåt. Det är bortom min föreställningsförmåga.

Den lokala pressen gjorde ju f.ö. även där en insats för samhällsfreden när man omtalade dem som till sist fann henne som ”två personer”. Med en bild på nätet då eller senare som gjorde gällande att dessa ”två personer” satt i rännstenen med kortbyxor och bleka jeans och måttligt kammad lugg och kunde gälla för max tolv år. Vilket kanske är i underkant av vad tidningen med gott samvete kunde kalla ungdomar (låt vara att det kanske inte var på sin plats att ge detaljer kring det då...) Dessa två borde ju rimligen få ett klippkort hos psykiatrin allra minst. De kan ju rent av vara kompisar eller klasskamrater med LWs barn.

Hade förresten inte LWs barn koll på den där cachen vid planket? Kanske inte, hon kanske föredrog att smita ut utan att de var informerade...?

Söte Jesus och macaronis à grande vitesse!

Jag inser fuller väl att saker ibland kan gå väldigt fel, men just där precis går väl ändå gränsen?
Senast redigerad av Lonnrot 2020-10-15 kl. 01:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in