2020-10-15, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Javisst. Även jag har noterat att någon annan vem som helst borde ha kunnat springa på henne tidigare, men inte gjort det. I min värld understryker det dock vid nästa tanke att polisen, ansvarigt befäl eller utredare, just därför borde ha gått dit själva. För det finns skolungar, och huskatter, och dessutom tre barn till den försvunna, och det är liksom då inte aktuellt för polisen att förlita sig på lokala hundägare, om man nu tänkte spara in personal så.

Jag kan inte för mitt liv föreställa mig något mer fruktansvärt än att som son eller dotter behöva springa på sin söndertrasade mamma i gräset när man är ute för att skingra tankarna eller nåt. Det är bortom min föreställningsförmåga.

Den lokala pressen gjorde ju f.ö. även där en insats för samhällsfreden när man omtalade dem som till sist fann henne som ”två personer”. Med en bild på nätet då eller senare som gjorde gällande att dessa ”två personer” satt i rännstenen med kortbyxor och bleka jeans och måttligt kammad lugg och kunde gälla för max tolv år. Vilket kanske är i underkant av vad tidningen med gott samvete kunde kalla ungdomar (låt vara att det kanske inte var på sin plats att ge detaljer kring det då...) Dessa två borde ju rimligen få ett klippkort hos psykiatrin allra minst. De kan ju rent av vara kompisar eller klasskamrater med LWs barn.

Hade förresten inte LWs barn koll på den där cachen vid planket? Kanske inte, hon kanske föredrog att smita ut utan att de var informerade...?

Söte Jesus och macaronis à grande vitesse!

Jag inser fuller väl att saker ibland kan gå väldigt fel, men just där precis går väl ändå gränsen?

Du tänker att det var tolvåringar som hittade LW? Jag har inte sett den bilden, men dom som hittade LW var unga vuxna. Idag har alla tre flyttat hemifrån. Då vet jag inte vad statusen var på samtliga tre syskon, men åtminstone en av dem bodde på annan adress eftersom de alla var samlade den helgen för att hjälpas åt att tömma hennes lägenhet på Norr i Örebro eftersom hon skulle flytta till Tyskland.
Citera
2020-10-15, 03:28
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Du tänker att det var tolvåringar som hittade LW? Jag har inte sett den bilden, men dom som hittade LW var unga vuxna. Idag har alla tre flyttat hemifrån. Då vet jag inte vad statusen var på samtliga tre syskon, men åtminstone en av dem bodde på annan adress eftersom de alla var samlade den helgen för att hjälpas åt att tömma hennes lägenhet på Norr i Örebro eftersom hon skulle flytta till Tyskland.

Bilden verkar inte finnas kvar på nätet. Jag har inga uppgifter till stöd för att du skulle ha fel. I så fall var de väl äldre. Det hindrar förstås inte att de lika väl hade kunnat vara yngre.

(Det finns dock massor med bilder på poliser som tar sig över planket med stege. För övriga som inte är forensiker utan nöjt sig med att springa på kroppen så låg hon naturligtvis betydligt mer tillgängligt än så).
Citera
2020-10-15, 06:53
Medlem
Citat:
Vad jag tycker är märkligt är att 7 oktober då någon går in på LWs konto görs ett antal sökningar bla

Sökte efter hanna.davidsson74@gmail.com
7 okt. 2018 13:05:19 EEST

Sökte efter stefan
7 okt. 2018 13:05:01 EEST

Sökte efter efter saabstefanspam@gmail.com
7 okt. 2018 13:04:55 EEST

Sökte efter saabstefanspam@gmail.com
7 okt. 2018 13:04:47 EEST

Ingenstans i protokollen finns tömning av ett konto som heter saabstefanspam@gmail.com. Och vem kan tänkas söka på LWs googlekonto efter mejlkonton för saabstefanspam + dennes hustru? Vem vet ens att det existerar ett sådant konto (mer än SD)? Det verkar ju inte vara ett konto som SD hanterar dagligdags...

Jag läste detta i FUP för någon vecka sedan.

Det är som Du säger märkligt att någon, från LW:s kto (efter hennes död), varit in och sökt på ovanstående.

Som Du skriver... vem vet om alla dessa adresser och vem kommer in på LW:s kto?

Jag har för mig att detta har varit uppe i tråden tidigare men kommer inte ihåg vad som då kom fram (har sökt i mitt bakhuvud nu ett tag men det dyker inte upp något, kanske någon annan kommer ihåg)?

Tillägg: Hoppas jag kommer ihåg rätt nu... har för mig att SD har skrivit från eget konto till LW efter hennes död. Var det också i okt -18?
Senast redigerad av Tufsankatt 2020-10-15 kl. 07:17.
Citera
2020-10-15, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Okej, tackar båda för svar.👍 Att de hundsökte i Vivallaskogen hade jag koll på, men de verkar ju också ha varit vid/runt LWs bostad.
Hade mao fel.

Var mest inne på att dementera den något ihärdiga tråduppgiften om att en polishund hade gjort klara markeringar mot planket men att hundföraren då blev beordrad att genast avbryta sökinsatsen.
För DET är en trådsanning.
Framkommer motsatsen så hamnar min gamla hatt på menyn.

Det vore bra om du redovisar sanningen så vi får den här saken ur världen.
Citera
2020-10-15, 09:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Javisst. Även jag har noterat att någon annan vem som helst borde ha kunnat springa på henne tidigare, men inte gjort det. I min värld understryker det dock vid nästa tanke att polisen, ansvarigt befäl eller utredare, just därför borde ha gått dit själva. För det finns skolungar, och huskatter, och dessutom tre barn till den försvunna, och det är liksom då inte aktuellt för polisen att förlita sig på lokala hundägare, om man nu tänkte spara in personal så.

Jag kan inte för mitt liv föreställa mig något mer fruktansvärt än att som son eller dotter behöva springa på sin söndertrasade mamma i gräset när man är ute för att skingra tankarna eller nåt. Det är bortom min föreställningsförmåga.

Den lokala pressen gjorde ju f.ö. även där en insats för samhällsfreden när man omtalade dem som till sist fann henne som ”två personer”. Med en bild på nätet då eller senare som gjorde gällande att dessa ”två personer” satt i rännstenen med kortbyxor och bleka jeans och måttligt kammad lugg och kunde gälla för max tolv år. Vilket kanske är i underkant av vad tidningen med gott samvete kunde kalla ungdomar (låt vara att det kanske inte var på sin plats att ge detaljer kring det då...) Dessa två borde ju rimligen få ett klippkort hos psykiatrin allra minst. De kan ju rent av vara kompisar eller klasskamrater med LWs barn.

Hade förresten inte LWs barn koll på den där cachen vid planket? Kanske inte, hon kanske föredrog att smita ut utan att de var informerade...?

Söte Jesus och macaronis à grande vitesse!

Jag inser fuller väl att saker ibland kan gå väldigt fel, men just där precis går väl ändå gränsen?

Jag snuddade vid tanken på att barn skulle kunna leka där och även att t ex N*oa som verkar driftig och tar saker i egna händer skulle få för sig att kolla i närområdet. En väldig obehaglig tanke som jag släppte direkt.

Jag minns bilden på de två personerna som satt på trottoarkanten, kepsar på huvudet. Tror att det var någon filmsnutt från media. Men man kan ju inte säkert säga att de var de två personerna som hittade Lena. Visserligen kan en del unga vuxna se ut som tonåringar vid första anblicken. Hur som helst kan upplevelsen inte ha varit behaglig, ens för en vuxen. Vem som helst kan få mardrömmar av en sådan händelse och det kan förfölja en för resten av livet.

Extra obehagligt är det ju att det kan hända vem som helst, var som helst, när som helst...

En mamma, så nära hemmet, mitt i förberedelserna inför barnets födelsedag.
Tryggheten krossad.

Och vissa pratar om förmildrande omständigheter.
Försvårande omständigheter anser jag!
Citera
2020-10-15, 10:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Vad jag tycker är märkligt är att 7 oktober då någon går in på LWs konto görs ett antal sökningar bla

Sökte efter hanna.davidsson74@gmail.com
7 okt. 2018 13:05:19 EEST

Sökte efter stefan
7 okt. 2018 13:05:01 EEST

Sökte efter efter saabstefanspam@gmail.com
7 okt. 2018 13:04:55 EEST

Sökte efter saabstefanspam@gmail.com
7 okt. 2018 13:04:47 EEST

Ingenstans i protokollen finns tömning av ett konto som heter saabstefanspam@gmail.com. Och vem kan tänkas söka på LWs googlekonto efter mejlkonton för saabstefanspam + dennes hustru? Vem vet ens att det existerar ett sådant konto (mer än SD)? Det verkar ju inte vara ett konto som SD hanterar dagligdags...

Verkligt intressant observation!
Det var inget jag själv lagt märke till när jag tidigare funderade över de märkliga sökningarna.

Mycket runt den här dagens inloggning har en spooky touch.

- Det var samma datum som Lena blev medlem och fick ett geocachkonto

- Samma dag 7 okt- 18 upptäckte en vän till Lena att någon varit inne på hennes geocachingkonto.
"Under gården, den 7:e oktober, vid 10-tiden på förmiddagen upptäckte L*ennart att
kontot "Softpocahontas" varit aktivt
" (A 162, sid 101)

- Den dagen loggar SD "Black Mass" som FTF.
"[...]Blodsmak i munnen och snudd på tårar över hur grymma människor och deras öden kan vara försvinner snabbt när adrenalinet över jakten rusar i topp."[...]
https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?code=GLX8FJKZ

- Sökningarna på Lenas googlekonto är obehagliga. En sökning gäller ju "Min aktivitet" 11/5,11/5,12/5, 13/5, 14/5, 15/5 -18! Precis de kritiska dagarna. Vem skulle tänka på att söka på just de datumen vid den tidpunkten? Det var ju inte känt då för allmänheten att SD hade sin underliga nattliga utflykt med sina mållgor.
https://www.flashback.org/sp70399548

Jag får obehagliga känslor runt SDs återkommande "blodsmak i munnen". Det kan ta mej sjutton inte vara slumpen. Hur många gånger "råkar" SD komma så nära, men ändå inte så nära att han erkänner.

Det verkar närapå vara någon slags vällustig ilning för honom.
Citera
2020-10-15, 10:39
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag snuddade vid tanken på att barn skulle kunna leka där och även att t ex N*oa som verkar driftig och tar saker i egna händer skulle få för sig att kolla i närområdet. En väldig obehaglig tanke som jag släppte direkt.

Jag minns bilden på de två personerna som satt på trottoarkanten, kepsar på huvudet. Tror att det var någon filmsnutt från media. Men man kan ju inte säkert säga att de var de två personerna som hittade Lena. Visserligen kan en del unga vuxna se ut som tonåringar vid första anblicken. Hur som helst kan upplevelsen inte ha varit behaglig, ens för en vuxen. Vem som helst kan få mardrömmar av en sådan händelse och det kan förfölja en för resten av livet.

Extra obehagligt är det ju att det kan hända vem som helst, var som helst, när som helst...

En mamma, så nära hemmet, mitt i förberedelserna inför barnets födelsedag.
Tryggheten krossad.

Och vissa pratar om förmildrande omständigheter.
Försvårande omständigheter anser jag!

Ja, det är hemskt. Det är vidrigt.

Du kan ha rätt i att det var en filmsnutt, och att det möjligen var andra ungar än dessa som hittade henne. Tack. Det må nu va hur det vill, det kan slå hårt mot vem som helst. Det är en oerhörd sak.

Det ligger förstås i farans riktning när nåt sånt här extraordinärt händer att just de insikter eller kunskaper som hade behövts inte är tillstädes. Det är i så måtto ett moment av själva brottet också: den person som hade kunnat ha saker att säga är den som själv är försvunnen (o slagen ihjäl); personen är slagen ihjäl för att det har funnits möjlighet o tillfälle, dvs personen lever ”ensam” och anknyter inte i aktivitet o vanor starkt till omedelbara grannar eller kanske ens till vänner el. anhöriga (utan anknyter som det visar sig mest till den förmodade mördaren, som är den som vet var hon är, men inget berättar); den som är slagen ihjäl kan tillskrivas en del ”assymetriska” egenskaper o drag i livsomständigheter o.a. vilka också gör eller kan ha gjort personen extra utsatt — däribland förstås ett tycke för GM, som (om denne) uppvisar liknande drag, och dubbellivstendenser, som innebär henlighållanden. På en eller annan omväg hänger det samman med den häftiga och gränslösa våldsutövningen, i ett område där man inte väntar sig det, just för att beständigheten, som står på spel, ser annorlunda ut.

Likafullt: det finns bara ett ställe att titta på, ungefär. Och folk blir mest ihjälslagna i o kring sina hem o ägodelar. Och dörren har stått på glänt, antydande att hon gått med nån hon känt och att hon finns i närheten.
Senast redigerad av Lonnrot 2020-10-15 kl. 10:56.
Citera
2020-10-15, 11:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Förtydligande i TR: sambon tittar på klockan igen, den visar 23.33 och skriken har här upphört.

Mannen hör 3-4 skrik innan han väcker sambon, klockan är då 23.30. Kvinnan uppger att hon hör 3 skrik i högst 30 sek, innan de börjar göra sig iordning för att gå ut. 6-7 skrik med fem sek intervall=c:a 1 minut.

Får uppfattningen att de antar att kvinnoskriken pågår några min i och med att de inte längre är hörbara utanför sovrummet.

Om ovanstående uppgifter är riktiga så kan skriken ha pågått under en väsentligt kortare tid än 3-5 min; 1-1 1/2
är då rimligare att anta.
L undgick också 3 st slag i trädets bark och här torde hon ha varit vettskrämd och gett ifrån sig skrik.

Om det är Ls första skrik vittnet hör kl 23.29-23.30 - vad sker på BP mellan 23.25-23.29 i det becksvarta mörkret bland buskagen?

A 166, s. 20
"Promenaden påbörjas cirka klockan 23:23. Kiockan 23:25 är
aktiviteten pågående men stillastående vid området nära fyndplatsen. Den aktiva
enheten befinner sig där i cirka 11 minuter till klockan 23 :36,

//
"Den sista punkten registreras den 14 maj klockan 23:38 precis utanför
området,
[...]"

Lenas sista bild till SD är en bild på den hämtade loggremsan. Att hon har hämtat den, bytt ut den mot en ny och helt tom visar att det är något som hon vill sätta punkt för. Den hämtade hon den 13 maj.

- Nu tar Lena upp sitt trumphkort? HDs påloggningar, och hennes egna avloggningar. Hot om avslöjande? För att SD dröjer så länge med att komma, trots att de bestämt träff? Han har lovar att komma för att ta adjö innan USA- resan.

När han väl kommer, då blir det deras "vanliga tjafs", de högljudda röster som grannen beskriver som "vad högljutt man pratar"?
Därför går de neråt gatan för att inte det ska höras så mycket? Bakom planket kan de gnabbas i fred, där hörs det inte så mycket. Kanske har de träffats där förut, fast jag tidigare tyckt att det verkat ologiskt och inte så trevligt. För en snabbis utan att barnen störs. Så en sex-träff?

- Eller så har de stämt träff för att Lena ska få hjälp med sin cache, även om hon brukat hålla de hemliga för SD, men nu ska han åka och kommer inte att kunna fixa FTF på denna.

Jag kan tänka mig att skriken som hörs först kommer med tätare mellanrum, medan de som E hör kanske är med längre mellanrum.

Tur att dalaans ringde till 112, så att en tidpunkt finns registrerad och att man kan därifrån backa till en logisk tidpunkt. Nu har jag inte haft möjlighet att läsa försvarets nya uppgifter till överklagandet från åklagarna, men som jag har förstått det så är inga punkter med om att SD skulle ha alibi för tiden 23:34. Då är den tid som skulle kunna vara aktuell för alibi först 00:00:00 då han öppnar en PDF (hur var det nu, var denna PDF något som handlade om skilsmässan?) eller möjligen 00:02:58 då SD skriver det löst hängande "Fint" som svar på ingenting.

Så hur och varför ska man kunna rucka på dödstidpunkten?
Vad är försvarets invändning? Att det inte alls var Lenas skrik?

Att Lena visserligen gick ut, var bakom planket, men gick därifrån sedan? Till platsen för där mobilen stannade vid 23:38 och att hon blivit mördad någon helt annan tidpunkt? En tidpunkt som inte går att bestämma, för att det inte har med hennes tidslinje att göra, eller att hennes mobil blev tyst efter 23:38? Och att man inte vet vad som hände mellan denna tidpunkt och att mobilen förstördes vid 01:34 tiden?
Citera
2020-10-15, 12:16
Medlem
Citat:
Bilden verkar inte finnas kvar på nätet. Jag har inga uppgifter till stöd för att du skulle ha fel. I så fall var de väl äldre. Det hindrar förstås inte att de lika väl hade kunnat vara yngre.

(Det finns dock massor med bilder på poliser som tar sig över planket med stege. För övriga som inte är forensiker utan nöjt sig med att springa på kroppen så låg hon naturligtvis betydligt mer tillgängligt än så).

Jag har utgått från deras egen berättelse i fup. Om man googlar adressen som anges så finns idag bara deras föräldrar skrivna på adressen.

Men mordet har skett i ett bostadsområde där det finns många baran i alla åldrar som leker och risken är nog större att ett barn, ev en slump går bakom ett sådant plank, än en vuxen. Det måste ha varit en väldigt obehaglig upplevelse men det verkar vara sansade människor som hittade henne, men det hade, som du skriver, lika gärna varit ett mindre barn, en lekkamrat till hennes barn. Förhoppningsvis har de som hittade henne haft möjlighet att briefa och prata av sig om händelsen och kunnat gå vidare i livet.
Citera
2020-10-15, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt

Det är som Du säger märkligt att någon, från LW:s kto (efter hennes död), varit in och sökt på ovanstående.

Jag har för mig att detta har varit uppe i tråden tidigare men kommer inte ihåg vad som då kom fram (har sökt i mitt bakhuvud nu ett tag men det dyker inte upp något, kanske någon annan kommer ihåg)?

Tillägg: Hoppas jag kommer ihåg rätt nu... har för mig att SD har skrivit från eget konto till LW efter hennes död. Var det också i okt -18?

Jag har tagit upp det en gång tidigare, men då var det ingen som hade några tankar kring detta i övrigt så det förblev obesvarat. Men det har legat och gnagt. En helt okänd mejladress dyker plötsligt upp i materialet och som det görs sökningar på från LWs konto efter hennes död. En mejladress som bara borde vara bekant för en enda person (förutom LW då hon levde).
Citera
2020-10-15, 12:24
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jag har utgått från deras egen berättelse i fup. Om man googlar adressen som anges så finns idag bara deras föräldrar skrivna på adressen.

Men mordet har skett i ett bostadsområde där det finns många baran i alla åldrar som leker och risken är nog större att ett barn, ev en slump går bakom ett sådant plank, än en vuxen. Det måste ha varit en väldigt obehaglig upplevelse men det verkar vara sansade människor som hittade henne, men det hade, som du skriver, lika gärna varit ett mindre barn, en lekkamrat till hennes barn. Förhoppningsvis har de som hittade henne haft möjlighet att briefa och prata av sig om händelsen och kunnat gå vidare i livet.

Låt oss hopppas på det. Det har ju funnits antydningar kring en viss apparat runt exv MGMs barn och skola så man kan tro att mycket kompetens har satts in i efterhand.

Det kan röra sig om en nyhetsfilm, vilket kom fram i inlägg här nyligen.
Citera
2020-10-15, 12:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt

Nej, det var i februari och i april- 19.

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Bättre med kryptogram (A168 Del E, pdf 519):
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in