2020-10-07, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baecks
Gör ni alla extentor ni kan komma över eller gör ni några stycken bara? Låt säga ca 5 st. Hur bör man ligga till inför tentan om extentorna hittills kan avklaras utan några större svårigheter? T1 som vi pratar om här

Känns det bra efter 5 extentor så kan du ju stanna där och se hur det går på tentan. Går det inte som du hoppats får du förbereda dig bättre nästa gång. Ingen vet vad som krävs för att just du ska fixa ett AB.

Obs: Det skadar inte att förbereda sig ordentligt. Även fast det är tråkigt att nöta extentor så ger det ofta resultat.
Senast redigerad av intothewild2 2020-10-07 kl. 23:23.
Citera
2020-10-08, 00:47
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baecks
Gör ni alla extentor ni kan komma över eller gör ni några stycken bara? Låt säga ca 5 st. Hur bör man ligga till inför tentan om extentorna hittills kan avklaras utan några större svårigheter? T1 som vi pratar om här
Gör alla, alltid. Vad skulle du annars göra?
Citera
2020-10-13, 17:52
Medlem
TheGames avatar
Hej!

Vad tror ni om att kombinera jurist med journalistik? Funderar då på att gå jurist i Uppsala och läsa kurs(er) på poppius 🙂

Jag gillar juridik men kan inte sitta still på myndighet, behöver vara mer fart och fläkt (kreativt).

Byrå och sånt har jag noll intresse för då jag jobbat nära advokater innan (kriminalvård). Fy fan vilka utbrända individer.

Om ni har tips på andra kombinationer så tipsa gärna!
Citera
2020-10-13, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGame
Hej!

Vad tror ni om att kombinera jurist med journalistik? Funderar då på att gå jurist i Uppsala och läsa kurs(er) på poppius 🙂

Jag gillar juridik men kan inte sitta still på myndighet, behöver vara mer fart och fläkt (kreativt).

Byrå och sånt har jag noll intresse för då jag jobbat nära advokater innan (kriminalvård). Fy fan vilka utbrända individer.

Om ni har tips på andra kombinationer så tipsa gärna!

Om du vill bli journalist tycker jag istället att du borde fokusera på det och läsa enstaka kurser i juridik. Juristlinjen är tung och lång. Om du inte vill arbeta som jurist ser jag personligen ingen anledning till att ta dig igenom hela utbildningen. Sen ska det ju tilläggas till juristbranschen är bredare än myndigheter och brottmål.
Citera
2020-10-13, 19:11
Medlem
TheGames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapten-conor
Om du vill bli journalist tycker jag istället att du borde fokusera på det och läsa enstaka kurser i juridik. Juristlinjen är tung och lång. Om du inte vill arbeta som jurist ser jag personligen ingen anledning till att ta dig igenom hela utbildningen. Sen ska det ju tilläggas till juristbranschen är bredare än myndigheter och brottmål.

Ja det är synd att det snart är sista ansökningsdag. Får brainstorma rejält.

Jag har redan 150 hp psykologi. Tänkte ändå ta en kandidatexamen i detta, jag kanske skulle kunna gå vidare och ta en master i detta, vid sidan om journalistiken?

Jag tror jag skapar en egen tråd i detta, då jag måste skicka ansökan i över morgon.

Min tanke att ta en juristexamen var mest för att utveckla förmågor som utbildningen ger.

Men, det kanske finns andra vägar. För mig ger journalistprogrammet ingenting. Vill bara läsa poppius.
Senast redigerad av TheGame 2020-10-13 kl. 19:14.
Citera
2020-10-14, 18:04
Medlem
Denna tråd är ett fint exempel på mentaliteten hos jurister i allmänhet och juriststudenter i synnerhet. Oro och hets över om eller vilket jobb man får. Som att anledningen till att man utbildar sig till jurist är för att få en anställning.

Dessutom ska man inte behandla myndighetsjobb som att de vore ett facit på att det är svårt att få jobb i dessa diskussioner då de ökat lavinartat i popularitet på senare tid. Varför vill någon ens jobba på byrå? Timlönen och arbetsbördan är så pinsamt låg att det inte spelar någon roll vilken lön du får ut så länge den understiger 500 tkr per månad.

En mättad arbetsmarknad för jurister skulle göra oss gott, det skulle få fler att inse att det finns andra vägar som många gånger är bättre och mer givande både ekonomiskt och yrkesmässigt.
Citera
2020-10-14, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raynewooney
Denna tråd är ett fint exempel på mentaliteten hos jurister i allmänhet och juriststudenter i synnerhet. Oro och hets över om eller vilket jobb man får. Som att anledningen till att man utbildar sig till jurist är för att få en anställning.

Dessutom ska man inte behandla myndighetsjobb som att de vore ett facit på att det är svårt att få jobb i dessa diskussioner då de ökat lavinartat i popularitet på senare tid. Varför vill någon ens jobba på byrå? Timlönen och arbetsbördan är så pinsamt låg att det inte spelar någon roll vilken lön du får ut så länge den understiger 500 tkr per månad.

En mättad arbetsmarknad för jurister skulle göra oss gott, det skulle få fler att inse att det finns andra vägar som många gånger är bättre och mer givande både ekonomiskt och yrkesmässigt.
Ni har redan en ganska mättad arbetsmarknad.
Citera
2020-10-14, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kajplats
Ni har redan en ganska mättad arbetsmarknad.

Uppenbarligen behöver den mättas ännu mer.
Citera
2020-10-14, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raynewooney

Arbetsmarknaden för jurister är redan rejält mättad sedan lång tid.

Här är en som beskriver svårigheten att få jobb under brinnande högkonjunktur 2018 i Göteborg med omnejd.

https://cornucopia.cornubot.se/2018/01/gastinlagg-jurist-ett-overskottsyrke.html?m=1
Citera
2020-10-14, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Arbetsmarknaden för jurister är redan rejält mättad sedan lång tid.

Här är en som beskriver svårigheten att få jobb under brinnande högkonjunktur 2018 i Göteborg med omnejd.

https://cornucopia.cornubot.se/2018/01/gastinlagg-jurist-ett-overskottsyrke.html?m=1
Obestridliga bevis på juriststudenters stundande misär.

Citera
2020-10-14, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merlin01
Obestridliga bevis på juriststudenters stundande misär.

För.många går det bra men för många framförallt de som blir klara nu under pandemin är det inte så lätt. Domstolsverket drar ju dessutom ner notarieplatserna med 15% samtidigt som 160 juriststudenter från Karlstad tillkommer.
Citera
2020-10-14, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
För.många går det bra men för många framförallt de som blir klara nu under pandemin är det inte så lätt. Domstolsverket drar ju dessutom ner notarieplatserna med 15% samtidigt som 160 juriststudenter från Karlstad tillkommer.
Jaha, det var ju tråkigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in