2020-10-13, 13:29
Medlem
Våldtäckt är en klassiker, och kanske nämnts tidigare i tråden?

Det skall vara våldtäkt, från att ta med våld. Icke från att täcka med våld.
Citera
2020-10-13, 13:46
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Egenkligen istället för egentligen.
Citera
2020-10-13, 13:51
Avslutad
Juste när man ska skriva "just det". Jag misstänker att folk fått det ifrån autocorrect på mobilen.
Citera
2020-10-13, 14:29
Medlem
MollyMaes avatar
Något som jag ofta hört är framtidsversion istället för framtidsvision. Tycker att det mest är unga som skriver ta självmord istället för ta sitt liv eller begå självmord. Håller med er som skriver att felaktigt använda de och dem gör ont i ögonen och att det är mycket bättre att skriva talspråkets dom om man vet med sig att man är osäker.

Reagerar också på när någon skriver kolleger istället för kollegor, jag vet att båda är korrekt men för mig ser det förstnämnda slarvigt ut. Samma sak med cigarretter istället för cigaretter.
Citera
2020-10-13, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyMae
Något som jag ofta hört är framtidsversion istället för framtidsvision. Tycker att det mest är unga som skriver ta självmord istället för ta sitt liv eller begå självmord. Håller med er som skriver att felaktigt använda de och dem gör ont i ögonen och att det är mycket bättre att skriva talspråkets dom om man vet med sig att man är osäker.

Reagerar också på när någon skriver kolleger istället för kollegor, jag vet att båda är korrekt men för mig ser det förstnämnda slarvigt ut. Samma sak med cigarretter istället för cigaretter.
Jag har märkt att kvällspressen numera använder stavningen "kolleger". Även "symtom" är vanligt förekommande. Störande som fan.

"Symtom" är särskilt intressant för tråden eftersom man helt ignorerar ordets etymologi.
Senast redigerad av Olbars 2020-10-13 kl. 14:38.
Citera
2020-10-13, 14:55
Medlem
iheller.
”Det har jag inte gjort iheller”

ändån
”Det var ganska bra ändån”

inprincip / in princip
”det kostade inprincip ingenting”

———————

Alla tre enbart hörda och skriva hos skåningar av varierande samhällsklass och ålder.
Citera
2020-10-13, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastAreaPapist
Men "till syvende och sist" är väl korrekt svenska? Är du ute och fiskar efter en dansk stavning, eller?

Det finns ingen svensk stavning på begreppet.
Korrekt stavning är Til syvende og sidst även i Sverige.

En svensk översättning vore i så fall, för det sjunde och sista.
Citera
2020-10-13, 15:10
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Även "symtom" är vanligt förekommande. Störande som fan.

"Symtom" är särskilt intressant för tråden eftersom man helt ignorerar ordets etymologi.

Symtom är den moderna och korrekta stavningen i medicinsk dokumentation. Så har det varit sen 80-talet.
Citera
2020-10-13, 15:26
Medlem
Annacondas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Våldtäckt är en klassiker, och kanske nämnts tidigare i tråden?

Det skall vara våldtäkt, från att ta med våld. Icke från att täcka med våld.
Jag funderar på om det skulle kunna vara "betäcka" som gör att vissa skriver våldtäckt ("våldsbetäcka" => "våldtäckt")?

Men det är antagligen bara att det uttalas med kort ä.
Citera
2020-10-13, 15:30
Medlem
Skriva "oxå" istället för "också".
Använda "ss" "nn" istället för "s" "n" i ord och tvärtom; "hoss" "os" "plannera" "anars"
Citera
2020-10-13, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Skriva "oxå" istället för "också".
Använda "ss" "nn" istället för "s" "n" i ord och tvärtom; "hoss" "os" "plannera" "anars"

Visar det säkert på okunskap?
Eller är det en följd av att man ibland tänker som när man skriver sms eller chattar, och det är behändigt med lite kortare ord, där det är ganska säkert att man blir förstådd ändå?
Jag kan nog ibland använda "oxå" då jag upplever att det är i informella sammanhang, där budskapet är viktigare än att det är korrekt stavat.
Men det kan ju tyda på okunskap lika gärna.
Citera
2020-10-13, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
’Våldtäckt’ och ’upptäckt’ är de ända exempel som egentligen behövs nämnas. Gör ont i ögonen.

Du menar väll "dom ända" endå?

Förövrigt väldigt underhållande att "våldtäcka" existerar som ord: https://www.saob.se/artikel/?seek=v%C3%A5ldt%C3%A4cka&pz=2#U_V1583_154480

"Dhå hon kom, slogh han igen dören och wolteckte henne."

Tänk vilka obildade barbarer som befolkade vårt land förr i tiden! Inte nog med att de stavade som krattor, de kände heller inte till att det faktiskt böjs sålunda: "våldtog"!

Jag kan förstå att man stör sig på stavfel som försvårar läsningen/förståelsen och/eller utgör grammatiska missar à la de/dem, men vilka inbitna språkfascister som tycks husera här på forumet!

Själv längtar jag tillbaka till den tid, då man fick stava litet som man ville, och gärna med olika stavning av samma ord i en och samma text (eller stycke eller mening). Tänk så fryntligt och frigjort! Täck var denna stavningsvåldtäkt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in