2020-10-13, 10:15
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regista
Vissa felstavningar bara händer. "Game of Theones" till exempel, där r råkade bli e då knapparna sitter bredvid varandra på tangentbordet. Eller "champange" som förvisso är fel men dess franska stavning gör det mer förlåtligt. Dessa är stavfel som alla kan göra. Men vilka stavfel tycker ni avslöjar djup okunskap eller att personen helt missuppfattat hur något förhåller sig?

Själv stör jag mig på hur många felanvänder odds. Senast i gårdagens partiledardebatt hördes Åkesson säga "det är nog ganska låga odds på det" apropå Vänsterpartiets tomma hot om att fälla regeringen. Låga odds = hög sannolikhet. Inte kärnfysik direkt.

Även "stadsminister" är jobbig läsning. Som om "stat" var ett så obegripligt ord som gömt sig längst in i vänster hjärnhalva att man instinktivt väljer "stad" istället. Okej om barn gör misstaget, men vuxna?

Vilka fler kommer ni på?

Cyckel
Inom sin tid
Citera
2020-10-13, 10:38
Medlem
bergsturks avatar
Hårddra är ett bra exempel på fel, där man inte förstått vad ordet betyder, utan ersätter det med något likljudande som man förstår. Förvisso förändras inte betydelsen, bara bilden i metaforen.

(Det är till och med så att jag sett lingvister som inte begripit betydelsen, utan tror att det handlar om att dra i huvudhår)
Citera
2020-10-13, 11:25
Medlem
Registas avatar
Upplever att vissa missuppfattat min frågeställning. Frågan gäller ord som felstavas/felanvänds som avslöjar att personen inte förstått själva innebörden av ordet. Knugen, imon eller ja istället för jag är exempel på stavfel som är ren lathet snarare än djupare okunskap. Alla vet ju att imon eller ja istället för jag inte är den riktiga stavningen utan en vanlig förkortning i chatt-sammanhang. Även Åke, 65 som skriver "imon ska ja ut o åka en runda me husbilen" på Facebook vet att den korrekta stavningen är imorgon och jag. Störande, men inte något för den här tråden.

Däremot en som konsekvent skriver dem avslöjar ju sig själv med att helt ha missuppfattat konceptet de/dem.

Andra bra exempel är:
Inom sin tid
Hårdra
Att lägga till mellanslag innan . ! ? (verkar vara vanligt bland 50+ av någon anledning?)
Konsekvent stor bokstav vid veckodagar, månader, nationaliteter och språk
I stort sätt
Uppenbara särskrivningar
Pga av
Senast redigerad av Regista 2020-10-13 kl. 11:34.
Citera
2020-10-13, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5WOt
känner att jag måste nämna följande. folk som inte kan skilja på e & ä.
exempel; "det ända jag kan komma på.." eller omvänt, "nu kan jag entligen.."

jag menar, hur svort ska dä va?
Ända/enda, och sätt/sett, är störigt. Gör de felen själv.
2 ord som låter identiskt, men stavas olika, men har olika betydelser.
Speciellt när de båda betydelserna av ordet används ungefär lika ofta. Måste liksom stanna upp muskelminnet och tänka nej här är det inte sett jag menar, utan sätt.
Bara att avveckla ena stavningen.
Helt överflödigt. Bara störigt för alla inblandade, de som gör felen, och de som tvingas se på felstavningarna.
Så har vi "i stort sett", där "i stort sätt" fungerar lika bra, men är fel. Sett. "Ser man på det stora hela så spelar det ingen roll". Sätt: "I det stora förfarandet så spelar det ingen roll", "I den stora aspekten så spelar det ingen roll", "I ett stort set med många delar så spelar det ingen roll."
Alla funkar som "För mestparten spelar det ingen roll".

Värk/verk är samma. Men används så sällan så spelar mindre roll.
Senast redigerad av workinman 2020-10-13 kl. 11:49.
Citera
2020-10-13, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av workinman
Ända/enda, och sätt/sett, är störigt. Gör de felen själv.
2 ord som låter identiskt, men stavas olika, men har olika betydelser.
Speciellt när de båda betydelserna av ordet används ungefär lika ofta. Måste liksom stanna upp muskelminnet och tänka nej här är det inte sett jag menar, utan sätt.
Bara att avveckla ena stavningen.
Helt överflödigt. Bara störigt för alla inblandade, de som gör felen, och de som tvingas se på felstavningarna.
Så har vi "i stort sett", där "i stort sätt" fungerar lika bra, men är fel. Sett. "Ser man på det stora hela så spelar det ingen roll". Sätt: "I det stora förfarandet så spelar det ingen roll", "I den stora aspekten så spelar det ingen roll", "I ett stort set med många delar så spelar det ingen roll."
Alla funkar som "För mestparten spelar det ingen roll".

Värk/verk är samma. Men används så sällan så spelar mindre roll.

Fast vad gäller sett/sätt handlar väl mest om att "i stort sett" tolkas idiomatiskt av folk? Då blir det hugget som stucket.

Annars tycker jag sett och sätt är väldigt olika.

Sen tror jag enda/ända blir svårt just när de anspelar på sista respektive slutet, som på något sätt upplevs ganska lika: När dagen gått till ända var han den enda kvar.
Senast redigerad av Storbob 2020-10-13 kl. 12:18.
Citera
2020-10-13, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storbob
Fast vad gäller sett/sätt handlar väl mest om att "i stort sett" tolkas idiomatiskt av folk? Då blir det hugget som stucket.

Annars tycker jag sett och sätt är väldigt olika.
Ja, jag tänkte kalla det för ett semi-idiom i förra inlägget. Något som använts så mycket att det fått en viss betydelse utan att ursprungsbetydelsen lever längre. Just därför det blir lite extra störigt att det finns en viss stavning som är riktig, eftersom ursprunget när uttrycket made sense är 100 år bak i tiden.
Citera
2020-10-13, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deadpixel
"Igentligen", "lungt", "stadsminister" och "våldtäckt" är väl de jag oftast ser och stör mig på. Varje gång man påpekar felet säger sig personen vara dyslektiker också, så ibland verkar det som om runt en tredjedel av befolkningen är det.

Just ”stadsminister” är jag övertygad kom i samband med SD vågen så ja utgår oftast att det är någon som röstar SD när det skrivs så. Har aldrig sett det stavfelet innan.
Citera
2020-10-13, 12:47
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regista
Upplever att vissa missuppfattat min frågeställning. Frågan gäller ord som felstavas/felanvänds som avslöjar att personen inte förstått själva innebörden av ordet. Knugen, imon eller ja istället för jag är exempel på stavfel som är ren lathet snarare än djupare okunskap. Alla vet ju att imon eller ja istället för jag inte är den riktiga stavningen utan en vanlig förkortning i chatt-sammanhang. Även Åke, 65 som skriver "imon ska ja ut o åka en runda me husbilen" på Facebook vet att den korrekta stavningen är imorgon och jag. Störande, men inte något för den här tråden.

Däremot en som konsekvent skriver dem avslöjar ju sig själv med att helt ha missuppfattat konceptet de/dem.

Andra bra exempel är:
Inom sin tid
Hårdra
Att lägga till mellanslag innan . ! ? (verkar vara vanligt bland 50+ av någon anledning?)
Konsekvent stor bokstav vid veckodagar, månader, nationaliteter och språk
I stort sätt
Uppenbara särskrivningar
Pga av

"Hårdra" är väl ett riktigt dåligt exempel på stavfel? Då vore "hårddra" ett mycket bättre.

https://svenska.se/tre/?sok=H%C3%A5rdra&pz=1
Citera
2020-10-13, 12:53
Medlem
Doktordonkas avatar
Folk som skriver "imon" istället för i morgon eller imorrn.
Ser helt utvecklingsstört ut. Av okänd anledning verkar det vara fler människor med iphone som gör det, vet inte om det är den inbyggda "stavningskontrollen" som fixar så att det där blir åt helvete?

Eller, och det märks väl framför allt här på forumet. Folk som inte kan skilja på de och dem utan skriver dem hela tiden när de menar de. Också ett tecken på lägre intelligens.
Citera
2020-10-13, 13:02
Medlem
Folk som skriver fördärvade istället förvärvade.

T.ex. "surt fördärvade pengar".
Citera
2020-10-13, 13:19
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Knugen är det många som nämner. Det är ett medvetet stavfel där man driver med Hans Majestäts dyslexi.

Finns en massa skrönor:
https://www.reddit.com/r/sweden/comments/6m2qfr/varf%C3%B6r_s%C3%A4ger_vi_knug/
Citera
2020-10-13, 13:25
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Omständig istället för omständlig.
Citat:
Ursprungligen postat av ByByBiden
Detta ord har jag stavat och sagt fel hela mitt liv fram till nyligen. Jag hade helt enkelt inte hajat att det ska vara ett "L" där på slutet.

Samma, fast tvärtom med "trilogi". Har alltid, fram till för nåt år sedan trott att det heter "triologi"
Citat:
Ursprungligen postat av OntOmQ
Orginal
Omständig

Dom har nämnts flera gånger tidigare, men jag mår alltid illa när jag ser det i text som syftar på dem.

Det verkar som ni har fel när det gäller "omständig". Det kändes konstigt så jag googlade.
https://www.saob.se/artikel/?seek=omst%C3%A4ndig&pz=1
Tydligen går det att använda båda varianterna. Likt "reflektion"/"reflexion".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in