2020-10-12, 12:21
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regista
Vissa felstavningar bara händer. "Game of Theones" till exempel, där r råkade bli e då knapparna sitter bredvid varandra på tangentbordet. Eller "champange" som förvisso är fel men dess franska stavning gör det mer förlåtligt. Dessa är stavfel som alla kan göra. Men vilka stavfel tycker ni avslöjar djup okunskap eller att personen helt missuppfattat hur något förhåller sig?

Själv stör jag mig på hur många felanvänder odds. Senast i gårdagens partiledardebatt hördes Åkesson säga "det är nog ganska låga odds på det" apropå Vänsterpartiets tomma hot om att fälla regeringen. Låga odds = hög sannolikhet. Inte kärnfysik direkt.

Även "stadsminister" är jobbig läsning. Som om "stat" var ett så obegripligt ord som gömt sig längst in i vänster hjärnhalva att man instinktivt väljer "stad" istället. Okej om barn gör misstaget, men vuxna?

Vilka fler kommer ni på?
Gällande oddsen, handlar det inte om stavfel, såvida man inte lyckas stava höga så fel att det blir låga.

Gällande statsminister handlar det troligast om en hyperkorrektion. Tänk på hur stadshus uttalas ("stattshus"). Den okunnige misstänker att statsminister uttalas som det gör, för att det stavas med d och inte t.
Citera
2020-10-12, 12:24
Medlem
Registas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5WOt
känner att jag måste nämna följande. folk som inte kan skilja på e & ä.
exempel; "det ända jag kan komma på.." eller omvänt, "nu kan jag entligen.."

jag menar, hur svort ska dä va?
Bra exempel. På samma tema läste jag följande i en akademisk text nyligen: "[...] platsen är begränsad på ett sett men växer totalt sätt."

Stor humor men samtidigt illavarslande att en akademisk text som publiceras vid ett av landets främsta universitet inte håller högre språklig kvalitet än så (detta var ett av de mindre skrivfelen i den rapporten).

Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Gällande oddsen, handlar det inte om stavfel, såvida man inte lyckas stava höga så fel att det blir låga.

Gällande statsminister handlar det troligast om en hyperkorrektion. Tänk på hur stadshus uttalas ("stattshus"). Den okunnige misstänker att statsminister uttalas som det gör, för att det stavas med d och inte t.
Det har du så klart rätt i. Slarvig formulering av mig. Syftar på både stavfel och användning av uttryck i tal. Och din förklaring till varför många stavar statsminister fel låter rimlig.
Senast redigerad av Regista 2020-10-12 kl. 12:28.
Citera
2020-10-12, 12:25
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klon1
En bekant skriver alltid ”oss” istället för ”hos”.
Kanske inte så mycket felstavning som att ha missförstått betydelsen av ett ord kapitalt.

”Vi är hemma oss Johnny just nu, men ringer sen.”
Liknar det engelska of som ersätter have. "I should of done that".
Citera
2020-10-12, 12:26
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5WOt
känner att jag måste nämna följande. folk som inte kan skilja på e & ä.
exempel; "det ända jag kan komma på.." eller omvänt, "nu kan jag entligen.."

jag menar, hur svort ska dä va?

Jag grämer mig fortfarande över att jag skrev själv "än" istället för "en" häromdagen. Jag vet egentligen skillnaden och har i vanliga fall en okej språkförståelse, jag låvar.
Citera
2020-10-12, 12:36
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Omständig istället för omständlig.
Citera
2020-10-12, 13:01
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
De vördar sina anfäders tungomål. Åtminstone han/honom. Att folk skulle säga fel på hon/henne är inget jag stött på https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ackusativ

En sak jag själv stör mig på är "situationstecken". Lätt att höra fel, men eftersom det inte är ett ord man direkt lär sig i vaggan tycker man att folk borde ha vett nog att förstå att det skall vara citationstecken.
Fast det är ingen som skiljer mellan ackusativ och dativ, utan man använder konsekvent han eller honom i objektsform.
Citera
2020-10-12, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roofofglass
En klassiker är feminister som försöker skriva misogyni, de får aldrig till stavningen.

Ännu mer klassiskt är väl i så fall antifeminister som stavar "femenister". Typ "femenisterna ska få smaka på sin egen medecin".
Citera
2020-10-12, 13:31
Medlem
bergsturks avatar
Chocklad.

Att förväxla sk med ks i talspråk i vissa amerikanska subkulturer. "I never axed about that!"

Fast allvarligt talat så finns det många som stavar/meningsbygger dåligt som ijenklien inte har något fel på själva tänkeriet. Korrelationen är hög men långt ifrån fullständig. Då är det värre med de som konsekvent använder facktermer felaktigt/felstavat för att försöka imponera.
Citera
2020-10-12, 13:35
Medlem
Turbotraktors avatar
Folk som skriver "väll" istället för väl och de som skriver "åh" istället för och.
Sen finns dessa som skriver "ända" istället för enda.
Senast redigerad av Turbotraktor 2020-10-12 kl. 13:41.
Citera
2020-10-12, 13:38
Medlem
Annacondas avatar
Det ska börjas i tid...

Ingen felstavning (börjas är ju stavat helt korrekt!), men ett rätt vanligt fel som definitivt bygger på okunskap. Dvs man vet inte att det är början på ett ordspråk som lyder: Det skall böjas i tid det som krokigt skall bli. Vet man inte det så verkar det antagligen mer logiskt att säga/skriva börjas.
Citera
2020-10-12, 14:10
Medlem
Även om jag vet att det skiljer sig mellan amerikansk och brittisk engelska så stör jag mig som fan när folk skriver "then" istället för "than".
Typ: "I got more then I wanted".
Citera
2020-10-12, 14:29
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Ett ord som jag ofta ser ungdomar stava fel på, är: pyrrhusseger. Det kan störa mig lite faktiskt. De stavar det ofta utan dubbelkonsonant, eller så vill de stava det med ett "u" istället för "y" som första vokal.

Jag brukar skämtsamt pika dem när jag ser att ordet är felstavat och dyker upp i något av mina flöden(snap, tiktok, insta). Det kan låta ungefär såhär:

(Jag) –Purrhusseger? Det vet jag faktiskt inte vad det är, snälla, kan du inte förklara?

(Ungdomen) –Asså, det är typ när segrar men man fick kämpa asmycket för att vinna och gjorde feta förluster på på vägen, så i slutändan var det knappt värt det. Hajar du?

(Jag) –Jo, jag förstår. Däremot saknar du all förmåga att plocka upp sarkasmer. Jag var såklart ironisk och syftade på att du stavar som en kratta. Lär man sig inte rättstavning längre i skolan?

–Aa, ok, men huvudsaken är väl att man förstår varandra, visst mannen?

Ni ser, de skäms liksom inte ens. Stavar som skit gör glinen, men blir ändå inte minsta generade när de blir påkomna och ifrågasatta.
Senast redigerad av TupolevTu-144 2020-10-12 kl. 14:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in