2020-10-03, 10:55
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Då är de nog de med minst lån (i summa pengar) som överlever bäst

Inte alls säkert, om inflationen skenar iväg fullständigt vid finansiellt kaos är det ju de med stora krediter som blir vinnarna. Se på Tyskland i början av 30-talet, de med stora krediter blev praktiskt taget skuldfria medan de som utgivit krediter eller hade få krediter (och stora kapitaltillgångar) förlorade nästan allt de ägde i nominella belopp, det skedde något av en "omvändning" av rikedomsfördelningen.
Citera
2020-10-03, 11:47
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Inte en fråga till mig men kan svara ändå, då jag skrev ett liknande inlägg nyligen. Även om det teoretiskt stämmer att en indexfond följer med automatiskt vid omviktningar av börsvärdet hos enskilda innehav i index uppstår ett behov av att omvikta ett par ggr per år pga. t.ex. emissioner samt annan påverkan på free float.

Säg att ett bolag har ett börsvärde på 1000 msek och att övriga indexbolag har ett börsvärde på 99000 msek, dvs. indexvikten är 1%. Bolaget gör en riktat emission till en extern part och emitterar 10% fler aktier till samma aktiekurs som på börsen. Trots detta sker ingen påverkan på kursen (för att förenkla detta exempel), kan ju även vara så att teoretisk nedgång understiger den faktiska kursnedgången vid nyemissionen. Givet att övriga indexbolag är oförändrade har nu börsvärdet ökat till 1100 msek bara pga. nyemissionen, medan aktiekursen är intakt. Befintliga ägares innehav har därför spätts ut på ren resultateffekt, men aktiekursen är intakt trots att det var tal om en riktad emission. Vill man spegla totalt index måste man nu omvikta för att få önskad effekt. Här är det ju inte säkert att de "nya" aktierna ingår i free float heller, så man är tvungen att köpa till sig aktier via befintliga säljare, dvs. samma säljarstock som innan själva emissionen, men det är istället efterfrågan som har förändrats.

Utöver detta kan andra kapitalstockspåverkande händelser ske, t.ex. optionsprogram (vanligt i börsbolag), makulering av aktier, etc. Kan ju också vara så att befintliga indexbolag tas bort från index medan andra läggs till, då måste du givetvis köpa eller sälja nya/gamla indexbolag. Nu senast kom t.ex. inte Tesla med i S&P 500, många tog för givet att det bolaget skulle tas upp av index med följd att indexfonder som speglar S&P 500 skulle "tvingas" att köpa Tesla (med motsvarande kurspåverkande effekt).

I praktiken behöver indexfonder vikta om 2-3 ggr per år för att säkerställa att man faktiskt speglar index, har man tänket att man köper index en gång och därefter teoretiskt bör "följa med" vid marknadsuppdateringar finns risken att man inte speglar index korrekt.
Fantastiskt bra förklarat. Min djupa tacksamhet och uppskattning, för att du tog dig tid.
Citera
2020-10-03, 13:11
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Men helt omöjligt att testa empiriskt.
10 år är 120 månader. Bara kolla hur många 120 månaders perioder som det backat. De förekommer, men inte är det många.

Citat:
Anta att marknadsrisken inte kan diversifieras bort och att divisersifiering troligen är det enda riskskydd en småsparare har, iallafall givet att ränteinstrument är uteslutet numera.
Diversifiering reducerar bolagsrisken, men inte marknadsrisken. Det är den senare som är den dominanta.

Men vill man ha avkastning så måste man acceptera risk. Utan risk får du ingen avkastning.
Det borde väl gå att förstå. Och marknadsrisken över tiden kan man se som mindre är bolagsrisken.
Om du tvivlar på det kan du ju begrunda de som hade allt placerat i t ex Kodak sedan 90-talet. Då hade det varit bättre att ha en indexfond.

Citat:
Kruxet är att många kanske ser indexfonder som ett riskfritt alternativ, många verkar bara ha "bestämt sig" för att det ska gå upp och blir till och med förvånade om det inte gått upp på en godtyckligt vald tidsperiod.
Givet kursrörelserna lär dom inte se det som riskfritt, utan syftar troligen på uppgång över tiden.
Som sagt, det är inte många månader som det backat på 10 år.
Och månadssparar man lär man i genomsnitt ha bra avkastning på insättningarna. Du kan ju räkna efter på det.
De insättningar spararen tillfälligt går back på lär uppvägas av de som man ligger plus på.

Citat:
Dolda indexfonder har varit normen länge och är fortfarande en stor kassako inom framförallt bankvärlden.
Vet inte vad du tänker på här, men jag har lite svårt att se hur dom skall kunna tjäna så mycket på en indexfond.

Citat:
Fast risken uppfattas troligen av en småsparare.
Det är troligen så att de inte förstår produkten och skrämts upp av förvirrade alarmister som yrar i media.
Citera
2020-10-03, 15:34
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
10 år är 120 månader. Bara kolla hur många 120 månaders perioder som det backat. De förekommer, men inte är det många.

Det var ej det jag menade är svårt att testa empiriskt, utan min tanke om att större svängningar leder till ökad riskbenägenhet vid uppgång och hårdare fall nedåt, kanske även längre perioder av uppgång/nedgång.

Citat:
Diversifiering reducerar bolagsrisken, men inte marknadsrisken. Det är den senare som är den dominanta.

Det var det jag skrev.

Citat:
Givet kursrörelserna lär dom inte se det som riskfritt, utan syftar troligen på uppgång över tiden.
Som sagt, det är inte många månader som det backat på 10 år.
Och månadssparar man lär man i genomsnitt ha bra avkastning på insättningarna. Du kan ju räkna efter på det.
De insättningar spararen tillfälligt går back på lär uppvägas av de som man ligger plus på.

Det är lätt att säga så men frågan är alltså hur rationella folk är i praktiken, även vid en vetskap om att index alltid går upp. Just nu har det varit stora uppgångar lång tid och då är alla genier, som någon sa vid ett tillfälle. Frågan är hur folk agerar när det går ned.

Citat:
Vet inte vad du tänker på här, men jag har lite svårt att se hur dom skall kunna tjäna så mycket på en indexfond.

Med dold indexfond avser jag en fond som i praktiken diversifierar så kraftigt att bolagsriskerna diversifieras bort, samt att detsamma ofta gäller sektorrisken. Alt. att enskilda branschfonder slår index men då har en kund ofta rekommenderats att inkludera olika branscher genom köp av olika fonder ändå, så det är enbart marknadsrisken man ej diversifierar bort givet en kraftig diversifiering. Och då är det allt som oftast bättre att köpa index, eftersom ett sådant fondpaket kan väntas ge en mycket indexnära avkastning men med högre avgifter.

Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Fantastiskt bra förklarat. Min djupa tacksamhet och uppskattning, för att du tog dig tid.

Inga problem, alla lär sig av varandra.
Citera
2020-10-03, 16:31
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Ursäkta vad som sannolikt är en riktigt puckad fråga..

Men hur menar du att övervärde uppstår?

Min förståelse är att en indexfond skall spegla ett börsindex. Om börsens värde är 50% av aktie X, 30% av aktie Y och 20% av aktie Z; då speglas detta i indexfondens innehav.
Stämmer det?

OM det stämmer, så torde fonden följa index automatiskt, utan något behov av att omfördela innehavet.

Scenario 1:
Aktie X sjunker till 50% av utgångsvärdet, samtidigt som aktierna Y och Z stiger till 200% av utgångsvärdet. Vilket direkt och automatiskt innebär att indexfondens värden i de olika aktierna speglar detta, utan att det krävs någon omfördelning i fondens innehav. (I detta exempel så ligger ju värdet stilla, så det blir extra lätt att se effekten av omfördelningar.)

Scenario 2:
Aktie X sjunker till 80% av utgångsvärdet, och det gör även aktierna Y och Z. Även i detta fall så speglas de underliggande aktiernas värdeförändring direkt och automatiskt i indexfonden, genom att värdet på den också sjunker med 20%.

Min fråga:
Vad är det som kan göra att en indexfonds aktieinnehav avviker från underliggande index, så att det skapas behov av att köpa/sälja specifika aktier inom innehavet (omfördelning)?
Det verkar inte vara en allmänt spridd kunskap hur en indexfond exakt säljer eller köper? Annars hade någon skrivit om detta här och kanske länkat till fakta. Det enda måttet är att de "följer index" eftersom kunderna kommer att jämföra.

Min killgissning: de har ju ett index som de måste följa. Om de dag A ligger på index, så kommer de automatiskt att ligga på index även dag B. Men om någon kund säljer för 1000 kr i fonden så måste de sälja aktier för 1000 kr och fortfarande följa index. Försäljningen blir alltså exakt matematiskt ett genomsnitt av fondens innehav värde 1000 kr, och om de har t.ex mest Apple så säljer de mest Apple. Och identiskt om någon sätter in i fonden.

Ändrar en indexfond någonsin sitt index? jag vet inte. Men i det fallet så tvingas de köpa/sälja på ett annat sätt än exakt proportionerligt. Säg att en indexfond följer Dow Jones i USA. Dow Jones ändrar index någon gång per år, och kastade t.ex ut Exxon och stoppade in Salesforce i juli. Det innebär rimligen att en dow jones index-fond måste sälja Exxon inom rimlig tid. Jag vet inte om det avspeglade sig i Exxons kurs, men Salesforce ökade oförklarligt med 50% tidigare i år, kanske när det stod klart att de skulle komma med i Dow Jones? I så fall ett litet bevis för att indexfonder driver upp värdet på de dyraste företagen. För indexfonder måste alltid äga mest i de dyraste företagen.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-10-03 kl. 16:34.
Citera
2020-10-04, 16:31
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det verkar inte vara en allmänt spridd kunskap hur en indexfond exakt säljer eller köper? Annars hade någon skrivit om detta här och kanske länkat till fakta. Det enda måttet är att de "följer index" eftersom kunderna kommer att jämföra.

Min killgissning: de har ju ett index som de måste följa. Om de dag A ligger på index, så kommer de automatiskt att ligga på index även dag B. Men om någon kund säljer för 1000 kr i fonden så måste de sälja aktier för 1000 kr och fortfarande följa index. Försäljningen blir alltså exakt matematiskt ett genomsnitt av fondens innehav värde 1000 kr, och om de har t.ex mest Apple så säljer de mest Apple. Och identiskt om någon sätter in i fonden.

Fast fonden säljer ju i så fall lika stor andel av allting, om 10% av spararna tar ut sina pengar avyttras 10% av resp. innehav för att totalt avyttra 10% av portföljen. De aktier som är i toppen av index är "redan" de mest omsatta aktierna så tveksamt om indexförvaltning skulle öka omsättningen i dessa åt något håll.

Citat:
Ändrar en indexfond någonsin sitt index? jag vet inte.

Jo, det händer. Om ett index uppdateras med nytt bolag eller slänger ut ett befintligt måste fonden anpassa sig till detta. Främst torde detta innebära en påverkan i form av stora köp om ett bolag tas upp av ett index, återigen är Tesla ett bra exempel då många räknade med att den aktien skulle tas med i index och att fonderna då skulle tvingas köpa in sig till rådande marknadsutbud.
Citera
2020-10-04, 17:38
Medlem
mr13377s avatar
Följande slutaster i trådstarten är felaktiga:
-alla indexfonder säljer samma aktier, samtidigt
-en indexfond handlar därför aldrig med en annan indexfond
-när en aktie stiger i värde så vill samtliga indexfonder köpa den
-när en aktie sjunker i värde vill samtliga indexfonder sälja den

Olika mäklare/banker erbjuder olika lösningar som kan gå bättre eller sämre än index. Olika index tradear mot samma börs, tex mid cap, large cap, olika sektorer. Stor del av handeln sker av aktiva aktörer, de som förvaltar indexfonderna måste aktiv värna sig från att bli utnyttjade av antiva aktörer och stora volatiliteter under dagen.

Sedan dras felaktiga slutsatser om vem som förlorar vid en börskrasch. Dom som styr bestämmer med stimulans och räddningspaket vilka som tar stryk, ingen kan veta vad dom kommer göra. Punkt.
Citera
2020-10-05, 17:37
Medlem
Citat:
Det låter omöjligt, då är de inte längre indexfonder. Men länka gärna till info.
Läs fondreglerna för den fond du är intresserad av.
Citera
2020-10-05, 19:35
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr13377
Följande slutaster i trådstarten är felaktiga:
-alla indexfonder säljer samma aktier, samtidigt
-en indexfond handlar därför aldrig med en annan indexfond
-när en aktie stiger i värde så vill samtliga indexfonder köpa den
-när en aktie sjunker i värde vill samtliga indexfonder sälja den

Olika mäklare/banker erbjuder olika lösningar som kan gå bättre eller sämre än index. Olika index tradear mot samma börs, tex mid cap, large cap, olika sektorer. Stor del av handeln sker av aktiva aktörer, de som förvaltar indexfonderna måste aktiv värna sig från att bli utnyttjade av antiva aktörer och stora volatiliteter under dagen.

Sedan dras felaktiga slutsatser om vem som förlorar vid en börskrasch. Dom som styr bestämmer med stimulans och räddningspaket vilka som tar stryk, ingen kan veta vad dom kommer göra. Punkt.
Vi kan börja med påstående 1:
"-alla indexfonder säljer samma aktier, samtidigt"

På vilket sätt är det fel? Jag påstår att det är matematiskt omöjligt att en global indexfond köper en aktie av en annan global indexfond. Båda har i princip samma index, och följer de detta index så måste de komma till samma slutsats samtidigt: köp eller sälj.

Det kan det finnas t.ex en bear-indexfond, den säljer naturligtvis när andra köper.

Men alla andra indexfonder som strävar framåt t.ex IT, global, eller liknande, köper alltid samma aktie samtidigt. Om de inte viktar om och om de har samma inflöde/utflöde av pengar från fondkunder.
Citera
2020-10-09, 17:54
Medlem
Förvånande många kör räntefonder som banken rekommenderat. För mig fattar jag inte varför de gör så men det kan ha göra med ålder, hur långt till pension osv.
Jag kör indexfonder för jag kommer inte behöva pengarna och har länge till pension.
Citera
2020-10-13, 13:46
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofoten2000
Förvånande många kör räntefonder som banken rekommenderat. För mig fattar jag inte varför de gör så men det kan ha göra med ålder, hur långt till pension osv.
Jag kör indexfonder för jag kommer inte behöva pengarna och har länge till pension.
Räntefonder kan väl ändå inte ge något? Finns enstaka högrisk-varianter, som kan gå back rejält när t.ex högspekulativa bostadsobligationer blir värdelösa.

I övrigt kan jag tänka mig att de riktigt äldre, 70 och uppåt, med noll koll på affärer fortfarande tror det finns ränta att hämta därute. Någon annan kundgrupp kan jag inte se. Att äga en räntefond med risk och 0.2% i årlig avkastning är meningslöst. Man kan gå in på börsen och på en timme få den utdelningen.
Citera
2020-10-13, 23:33
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Kan någon hitta mitt tankefel ovan? Vilka positiva faktorer har jag missat, som hindrar att all världens börser råkar ut för ett blodbad när folk börjar ta ut sina pengar?
1. Man kan varken ta in eller ut pengar från börsen. Det är en 2:a-handsmarknad för företagsandelar där köparen och säljaren *byter* pengar mot andelar. Köparens 100-lapp blir säljarens 100-lapp. De berömda "pengarna på sidlinjen" är ett tankefel.
2. Aktier och fastigheter är den enda tillgången med avkastning. Börsfall har bara skett när räntor kan konkurrera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in