2020-10-02, 10:56
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divineparadiso
Jodå, jag köper faktiskt för hittills har det funnits en del cases. Fastighetsbranchen (som är otroligt mångfascetterad - det finns många olika slags fastigheter) har erbjudit något värde-case där "kollekivet" skrivit ner kursen på tok för mycket, några klart sunda och bra bolag som ändå ställde utdelningen men som ska återuppta den (så något slag special case) och sen har jag en del omallokering jag gör av diversifieringsskäl. Men ju mer utvecklingen går där, desto mindre smart blir mer köp även där. Bankerna är ju också väldigt nedtryckta men även väldigt volatila.

Jag är ballz deep, helt enkelt. Men till saken hör att jag inte äger något som är cp-värderat och har t ex helt missat tech-tåget så jag har inget direkt att sälja av heller för att ställa mer lite mer utanför. Det hade jag kunnat överväga att göra ändå om det var så att jag såg ett stort hårt fall i korten men det kan jag faktiskt inte säga att jag gör. (Även om USA-valet dyker upp nu när jag skriver detta.)
Banker är den tidigare vinnaren de senaste 20-30 åren. Men jag tror corona blir droppen för den sektorn, med så många missnöjda kunder. Helt enkelt en dinosaurie som har överlevt sig själv. Mina barn använder swish och behöver ingenting annat, de vet inte ens vad en bank är. Swish ägs visserligen av bankerna men intäkterna där försumbara 1-2 mkr per dag.

Jag hade hufvudstaden som är otroligt nertryckta. Men å andra sidan känns just affärslokaler också som en bransch där corona är droppen som till slut knäcker en bransch som varit på nergång i flera år pga IT.

Jag tror på rejäla omviktningar mellan branscher under året. Jag får se upp så jag inte köper något som dippat mycket pga corona men där branschen är dödsdömd och lyftet aldrig kommer.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-10-02 kl. 10:59.
Citera
2020-10-02, 11:05
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divineparadiso
Ja det är inte så jävla lätt detta. 99,9999% av alla jeppar är klart falska profeter dessutom i det att de VET exakt hur det ligger till. Gäller att vara väldigt ödmjuk inför börsen.

Gäller väl alla jeppar som vill ge aktieråd också dock. Ingen vet hur det kommer gå på kort sikt, på lång sikt kan man anta att börsen går upp men det är väl mindre tveksamt om börsen är högre om typ 40 år, så vad gäller den långsiktiga prognosen har alla rätt. Folk som påstår att det är på väg ner eller på väg upp vet detta med lika låg säkerhet som alla andra.
Citera
2020-10-02, 11:09
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Banker är den tidigare vinnaren de senaste 20-30 åren. Men jag tror corona blir droppen för den sektorn, med så många missnöjda kunder. Helt enkelt en dinosaurie som har överlevt sig själv. Mina barn använder swish och behöver ingenting annat, de vet inte ens vad en bank är. Swish ägs visserligen av bankerna men intäkterna där försumbara 1-2 mkr per dag.

Jag hade hufvudstaden som är otroligt nertryckta. Men å andra sidan känns just affärslokaler också som en bransch där corona är droppen som till slut knäcker en bransch som varit på nergång i flera år pga IT.

Jag tror på rejäla omviktningar mellan branscher under året. Jag får se upp så jag inte köper något som dippat mycket pga corona men där branschen är dödsdömd och lyftet aldrig kommer.

Vart ska folk sätta in sina pengar då? Även om man kritiserar banksystemet finns inte så många alternativ utöver att gå till byteshandel. Hela betalssystemet är idag baserat på elektroniska pengar och Swish är en del av detta, att bankerna ännu inte tjänat pengar är att de vill att folk blir beroende av Swish istället för bankkonto (som dina barn alltså blir i dagsläget) och när kundstocken är tillräckligt stor börjar man ta betalt och tar igen utvecklingskostnaden för "lockprodukten".

Även om man kan vara kritisk till kreditsamhället är det även ett faktum att ekonomin idag är uppbyggd på lån.
Citera
2020-10-02, 11:11
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Vart ska folk sätta in sina pengar då? Även om man kritiserar banksystemet finns inte så många alternativ utöver att gå till byteshandel. Hela betalssystemet är idag baserat på elektroniska pengar och Swish är en del av detta, att bankerna ännu inte tjänat pengar är att de vill att folk blir beroende av Swish istället för bankkonto (som dina barn alltså blir i dagsläget) och när kundstocken är tillräckligt stor börjar man ta betalt och tar igen utvecklingskostnaden för "lockprodukten".

Även om man kan vara kritisk till kreditsamhället är det även ett faktum att ekonomin idag är uppbyggd på lån.
0% i bankränta låter otroligt positivt om alternativet är apple som kan sjunka 50%.

Undrar om det är greed som får folk att tro att börsen alltid ska gå upp. För annars fungerar ju inte det argumentet, man måste räkna med åren där börsen går under nollan. Kan också vara oerfarenhet, de senaste 11 åren är fantastiska på USA-börsen. Det är inte hållbart.
Citera
2020-10-02, 11:15
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
0% i bankränta låter otroligt positivt om alternativet är apple som kan sjunka 50%.

Undrar om det är greed som får folk att tro att börsen alltid ska gå upp. För annars fungerar ju inte det argumentet, man måste räkna med åren där börsen går under nollan. Kan också vara oerfarenhet, de senaste 11 åren är fantastiska på USA-börsen. Det är inte hållbart.

Beror ju mkt på hur man tolkar "börsen går upp". Börsen går upp på riktigt lång sikt, men det är ju som sagt inte så stor tveksamhet vart börsen står om 40 år. Frågan är väl mer vart börsen står om 4-5 år.

Och som sagt tidigare, jag ser en risk att folk överskattar sin egen riskvilja. Det är lätt att ta risk när det gått bra i så många år men riskaversionen har inte satts på prov.
Citera
2020-10-02, 11:44
Medlem
Citat:

Jag har just Hufvudstaden som värdecase. Inte för att jag tror de är _så_ jävla bra som många vill att deras lägen ska bedyra utan för att jag tror att de prisats ned för långt.

Affärslokaler kan man mena olika saker med men snackar vi "Retaildöden" så är den inte helt självklar heller. Alltså den finns på flera sätt men det ser nog inte ut som många tror. Vi vet inte allt om hur det kommer att utvecklas än, mycket för att vi konsumenter ändrar våra beteenden.

Jag hör vad du säger om bankerna men det är svårt. "Objektivt" borde de konkat med tanke på att nya aktörer plockat i princip alla lönsamma russin ur dem, men trots det tjänar de storkovan. Mestadels på bostadslån om jag inte varit för packad när jag läst på där. Problemet med de nya aktörerna dock är att de är fan mer packade än jag varje dag i veckan. Det är för mycket riskkapitalsupprunkande muppar med en grandios självbild som ska ta över hela universum och bli nästa dollar-unicorn till igår över hela den branchen. Breakit, Realtid och andra ramlar över varandra för att få snaska deras kottar men det hjälper inte när bolagens erbjudanden inte kan vägas på marknadsekonomins utmärkta våg på ett bra sätt. Så det blir storfräsare som lajvar monopol mer än hungriga och bra uppstickare som spöar storbankerna.

Titta på Klarna, t ex. Värderade till 93 miljarder men super bort så mycket pengar i kreditförluster att man baxnar. Rocker/Bynk kan bli något men är lite små men där kan det bli en resa senare. Revolut misslyckas också med att tjäna pengar. Tink och all annan sådan dynga kommer alltid att lida av debatten om integritet/ informationsdelning med storfräsarna. Swish går ju bra men kostnaden för en aktör att ansluta sig till dem i fråga om R&D är inte liten - arkitekturellt och compliancemässigt en mardröm. Det senare är mycket det som hindrar snygga bra nya aktörer att verkligen konkurera också för overhead:en som behövs där bilr _enorm_.

Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Gäller väl alla jeppar som vill ge aktieråd också dock. Ingen vet hur det kommer gå på kort sikt, på lång sikt kan man anta att börsen går upp men det är väl mindre tveksamt om börsen är högre om typ 40 år, så vad gäller den långsiktiga prognosen har alla rätt. Folk som påstår att det är på väg ner eller på väg upp vet detta med lika låg säkerhet som alla andra.

Jag håller med. Det är ett erbarmligt tillstånd vi har där den absoluta merparten av allt som skrivs är total dynga. Det finns ett par hyffsade siter som åtminstone inte är fulla av skit men en del av det innebär istället att man fan får plugga ordentligt för att hänga med. (Det tjänar man på dock!)
Senast redigerad av divineparadiso 2020-10-02 kl. 11:58.
Citera
2020-10-02, 17:01
Medlem
Citat:
Alla globala indexfonder dammsuger USA efter apple-aktier, oavsett pris och kurs på USD.
Fonder brukar ha ett tak för enskilda innehav. Därav följer att det finns en spärr mot dammsugande jättefonder.
Citera
2020-10-02, 17:05
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Fonder brukar ha ett tak för enskilda innehav. Därav följer att det finns en spärr mot dammsugande jättefonder.
Det låter omöjligt, då är de inte längre indexfonder. Men länka gärna till info.
Citera
2020-10-02, 17:52
Medlem
CelenoIIs avatar
För den som är intresserad:

https://www.bogleheads.org/forum/viewtopic.php?t=223505

En annan intressant kommentar är från Fama:

https://famafrench.dimensional.com/questions-answers/qa-what-if-everybody-indexed.aspx

If misinformed and uninformed active investors (who make prices less efficient) turn passive, the efficiency of prices improves.

Eftersom jag är en okunnig investerare så har jag inte bara gjort det rationella valet för mig själv, jag har dessutom gjort marknaden en tjänst.

Om man tror på nån som bara är ekonomipristagare alltså. Fama är trots allt ingen flashbackare, som ju är kända för sina informerade analyser av marknaden.
Citera
2020-10-02, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
För den som är intresserad:

https://www.bogleheads.org/forum/viewtopic.php?t=223505

En annan intressant kommentar är från Fama:

https://famafrench.dimensional.com/questions-answers/qa-what-if-everybody-indexed.aspx

If misinformed and uninformed active investors (who make prices less efficient) turn passive, the efficiency of prices improves.

Eftersom jag är en okunnig investerare så har jag inte bara gjort det rationella valet för mig själv, jag har dessutom gjort marknaden en tjänst.

Om man tror på nån som bara är ekonomipristagare alltså. Fama är trots allt ingen flashbackare, som ju är kända för sina informerade analyser av marknaden.

Det finns ett slags logik där.

Men en marknad med 100% indexfonder kommer ju efter tid få en helt absurd prissättning.

Någonstans där emellan finns ett optimum.
Citera
2020-10-02, 18:27
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Men en marknad med 100% indexfonder kommer ju efter tid få en helt absurd prissättning.
Visst. Men det gäller ju även den marknad där en flashbackare äger 100%.

Med tanke på hur duktiga flashbackare är på börsen är jag förvånad över att det inte redan har inträffat.
Citera
2020-10-02, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Visst. Men det gäller ju även den marknad där en flashbackare äger 100%.

Med tanke på hur duktiga flashbackare är på börsen är jag förvånad över att det inte redan har inträffat.

Optimum någonstans där emellan två nollpunkter.

Börsens starka volla de senaste 20+ åren har nog mycket med det beskrivna fenomenet att göra.

Det är i alla fall min känsla att vollan ökat med att alla, precis alla, står på börsgolvet och ropar "put" och "call".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in