2020-10-08, 19:39
Medlem
hazard simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Har du hört deras 2 första plattor?
Ja, inte min typ av hårdrock direkt
Citera
2020-10-09, 12:17
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Skulle inte säga att jag avskyr Jimi Hendrix, men jag gillar honom inte nämnvärt heller. Förstår hans betydelse, så jag vill inte kalla honom överskattad, men är inte så förtjust i varken hans verk eller hans spel. På skivorna är lirar han okej, men inte i min smak.

Hans version av USAs nationalsång på Woodstock 1969 är dock bland det vidrigaste jag vet. För mig är det ofattbart hur folk kan sitta och få gåshud av detta sura grötspel. Jävla oväsen...
Citera
2020-10-09, 12:49
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Hm...
  • Det enda bra Metallica har gjort är Load och ReLoad.
  • Jag anser att Volbeat eller Five Finger Death Punch är kandidater till 2000-talets absolut sämsta band.

...och så vidare!

1: Load och Reload är riktigt bra album. Resterande album som Metallica gjort är skit i jämförelse.
Du är den första jag sett som håller med mig, det gör mig varm och go inombords!

2: Helt enlig. Volbeat är fullständigt urusla med världens enklaste gitarr-riff och sångare med världens sämsta röst.
FFDP var nice första gången man hörde dom. Och när man sedan hörde nästkommande låtar så trodde jag att första låten var på repeat.
Varje låt är LIKADAN!

Volbeat är rock & metal historiens absolut sämsta band som någonsin existerat.

Devin Townsend som är en fenomenal musiker kan inte skriva låtar. Hans egen-komponerade låtar är fullkomligt odugliga trots att han är en helt utomordentlig musiker.
Citera
2020-10-09, 16:36
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Skulle inte säga att jag avskyr Jimi Hendrix, men jag gillar honom inte nämnvärt heller. Förstår hans betydelse, så jag vill inte kalla honom överskattad, men är inte så förtjust i varken hans verk eller hans spel. På skivorna är lirar han okej, men inte i min smak.

Hans version av USAs nationalsång på Woodstock 1969 är dock bland det vidrigaste jag vet. För mig är det ofattbart hur folk kan sitta och få gåshud av detta sura grötspel. Jävla oväsen...

Men det finns ingen annan gitarrist som skrivit coolare solos än de i All Along The Watchtower och A Merman I Should Turn To Be.
Citera
2020-10-09, 17:27
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Men det finns ingen annan gitarrist som skrivit coolare solos än de i All Along The Watchtower och A Merman I Should Turn To Be.
Förstår dig, men håller inte med. Hendrix är helt enkelt inget för mig.
Oavsett vad så hör jag mycket hellre på nämnda solon än på slakten av nationalsången.
Citera
2020-10-12, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
1: Load och Reload är riktigt bra album. Resterande album som Metallica gjort är skit i jämförelse.
Du är den första jag sett som håller med mig, det gör mig varm och go inombords!

2: Helt enlig. Volbeat är fullständigt urusla med världens enklaste gitarr-riff och sångare med världens sämsta röst.
FFDP var nice första gången man hörde dom. Och när man sedan hörde nästkommande låtar så trodde jag att första låten var på repeat.
Varje låt är LIKADAN!

Volbeat är rock & metal historiens absolut sämsta band som någonsin existerat.

Devin Townsend som är en fenomenal musiker kan inte skriva låtar. Hans egen-komponerade låtar är fullkomligt odugliga trots att han är en helt utomordentlig musiker.

Kul! Det finns hopp för mänskligheten.
Alltid lika roligt att kommentera Metallica, då alla sanna thrashälskare blir butthurt när någon inte gillar typ Black Album eller Master of Puppets!
Det samma rör egentligen Volbeat (men blir glad över att det finns likasinnade), som tydligen är hippt att gilla. Åtminstone om man är Volvo-raggare från Hultsfred och gillar för stora jeans med tribals på, gärna i kombination med Helly Hansen-fleecejacka!

Ska väl ändå erkänna att jag resonerade lite lika kring FFDP i början. Det kändes som ett avbrott från all hardstylebaserad rytmmetal ala Amaranthe (som också är ett för jävla dåligt band). Men precis som med Volbeat så är FFDP ett band som bara kan skriva en låt, så att säga (ibland kan de slänga in ett tråkigt, basic cleant riff, men låtarna är ändå överlag exakt likadana).

Kan hålla med om Devin. Det finns några riktigt bra låtar (t.ex. några från Addicted) och något enstaka spår från Deconstruction (Juular och Sumeria är ganska grymma). Men i övrigt håller jag med. Det känns som att han hade kunnat skriva hur bra grejer som helst, men att mänskligheten inte riktigt kommer in i hans komplexa, knarkförstörda hjärna. Sedan att han är en av de bättre gitarristerna/sångarna i genren gör ju inte hans låtar bra... tyvärr.
Citera
2020-10-12, 23:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wrykyn
Lyssnar av ovanstående anledningar inte på punk, amatörhiphop eller liknande genrer heller. Gör det välljudande eller låt bli!

Har du några exempel på sånt som du tycker låter riktigt bra då? Kan du lyssna på kass musik enbart för produktionen är bra också?

Jag gillar alla möjliga varianter av ljud och produktion, men musik med kass produktion bör man ju inte lyssna på i en Bra Rigg™. Jag kunde inte lyssna på dåligt producerat musik i ett par års tid när jag skaffade mig riktigt bra högtalare. I huvudstereon då. Men jag har väl anpassat mig till det där nu. Hyfsat i alla fall.

T.ex. GG Allin, i sina Toilet Rock-sound-stunder, gör sig bäst på en rätt dålig bergsprängare. Men gränsen för mig går väl ungefär vid att lyssna på musik från en mobilhögtalare. Jag står inte ut med den där skiten.
Citera
2020-10-12, 23:35
Bannlyst
Citat:
[*]Jag anser att Volbeat eller Five Finger Death Punch är kandidater till 2000-talets absolut sämsta band. [/list]...
...och så vidare!

Man kanske kan sträcka sig längre än bara 2000-talet när det gäller Volbeat?
Citera
2020-10-12, 23:40
Medlem
dentages avatar
Europe är inte hårdrock!!! känner några som stör sig på det uttalandet.
Citera
2020-10-12, 23:42
Bannlyst
Lär få en del skit.

Bruce Springsteen är den mest överskattade platta jävla mainstream artist som någonsin vandrat på den här planeten.

Janis Joplin har så mycket talang att de flesta andra musiker som någonsin vandrat på den här planeten ser ut att komma ifrån Samhall.
Citera
2020-10-13, 11:51
Medlem
Citat:
What? Syftar du på äldre grejer? Annars har ju Devin löjligt välproducerade grejer. Nästan så att det blir lite för balanserat (för att vara "hård musik"). Addicted är ju så sanslöst välproducerad. Kan lyssna på den bara för att produktionen är så jävla nice!

Försökte lyssna på några skivor från Devin Townsend Project, och det var så sönderkomprimerat att öronen började blöda. Kastade skiten. Vet inte vad han har gjort i övrigt produktionsmässigt, men den komprimerade ljudbilden förstörde allt för min del iallafall. Får ont i öronen av sådant.

Hittade denna, där spalten till vänster är den relevanta (vinyl är alltid bättre på detta plan, pga dess tekniska begränsningar som gör det omöjligt att komprimera alltför hårt): http://dr.loudness-war.info/album/list?artist=Devin%20Townsend

Verkar som att hans senaste skiva skulle kunna vara helt okej. Men jag bojkottar honom. Musiker som inte bryr sig om produktionen (=med flit förstör sin musik) förtjänar inte att lyssnas på.

Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
Har du några exempel på sånt som du tycker låter riktigt bra då? Kan du lyssna på kass musik enbart för produktionen är bra också?

Jag gillar alla möjliga varianter av ljud och produktion, men musik med kass produktion bör man ju inte lyssna på i en Bra Rigg™. Jag kunde inte lyssna på dåligt producerat musik i ett par års tid när jag skaffade mig riktigt bra högtalare. I huvudstereon då. Men jag har väl anpassat mig till det där nu. Hyfsat i alla fall.

T.ex. GG Allin, i sina Toilet Rock-sound-stunder, gör sig bäst på en rätt dålig bergsprängare. Men gränsen för mig går väl ungefär vid att lyssna på musik från en mobilhögtalare. Jag står inte ut med den där skiten.

Det absolut bästa jag stött på är allt från skivbolaget ECM. Ser jag en sådan skiva, kan jag känna mig säker - en kvalitetsstämpel som ingen annan. Där kan man bli ett med instrumenten, så välinspelade som de är!

Jag skulle väl inte lyssna på välproducerad kass musik (finns ens sådan?), men föredra en välproducerad låt som jag rent musikaliskt tycker är sämre framför ett mästerverk som överförts uselt till skiva.

Lyckligtvis är den absolut bästa och mest transcendentala musiken oftast också den bäst välinspelade och välproducerade.

All smörja brukar man hitta inom populärmusiken (pop, rock, etc) och där är det ju ändå inte så noga vad man lyssnar på.
Citera
2020-10-14, 12:00
Bannlyst
Citat:
Det absolut bästa jag stött på är allt från skivbolaget ECM. Ser jag en sådan skiva, kan jag känna mig säker - en kvalitetsstämpel som ingen annan. Där kan man bli ett med instrumenten, så välinspelade som de är!

Pratar vi dom här då?
https://www.discogs.com/label/34558-ECM?sort=year&sort_order=desc

Citat:
Jag skulle väl inte lyssna på välproducerad kass musik (finns ens sådan?)...

Jodå. Mycket/det mesta av det Pink Floyd gjort t.ex.

Överlag är det ju rätt trist att det inte kommer så mycket ny musik med state-of-the-art-produktion. Inte med liveinstrument i alla fall. Det är ju inte så många som har ekonomin till att göra såna produktioner som Pink Floyd, Fleetwood Mac etc. gjorde förr. Dom tiderna är nog förbi och lär väl inte återkomma under överskådlig framtid.

Det är väl mest till den elektroniska musiken man får vända sig om man vill höra musik med riktigt bra produktion numera? Vilket jag börjar göra mer och mer. T.ex. rockenroll å metal-mög låter ju förjävligt för det mesta numera.

Citat:
Hittade denna, där spalten till vänster är den relevanta (vinyl är alltid bättre på detta plan, pga dess tekniska begränsningar som gör det omöjligt att komprimera alltför hårt): http://dr.loudness-war.info/album/list?artist=Devin%20Townsend

Ang. komprimering:
Massive Wagons - In It Together (2020)
https://www.youtube.com/watch?v=1ck7huU9WXQ
...någon slags brittisk dansbandhårdrockenrollschlagermetal det här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in