2020-09-28, 16:39
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Jag har aldrig hört en bra ABBA-låt. Sveriges mest överskattade band genom alla tider.

Gillar en del av ABBA-tjejernas solomaterial dock.
Citera
2020-09-30, 00:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Gyllne tider är ett stort skämt som aldrig borde ha getts ut

Skulle inte tro det va?

Gyllene Tider - Tuff Tuff Tuff (Som Ett Lokomotiv) (1981)
https://www.youtube.com/watch?v=W1M2_YHk99E

Pupgubbpowertonårspoprockenroll när den är som bäst!

Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Jag har aldrig hört en bra ABBA-låt. Sveriges mest överskattade band genom alla tider.

Gillar en del av ABBA-tjejernas solomaterial dock.

Efter att ha lyssnat lite mer på ABBA måste jag kanske backa lite på mitt uttalande. Dom rasar nog ner till under topp-10. Dom har ju släppt en hel del rent mög också. Typ The Winner Takes it All och en del andra tveksamheter.

Men det här är ju förjävla bra. Komplett med Eilert Pilarm-aktiga körer/"körer". Av Björn och Benny, antar jag:

ABBA - Knowing Me, Knowing You (1977)
https://www.youtube.com/watch?v=iUrzicaiRLU
(horribel schlagerleadgitarr - helt utan vibrato - av Janne Schaffer, antar jag)
Citera
2020-09-30, 00:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jesusmarychain
Thåström blir bättre med åren, varje ny skiva är bättre än den föregående. Imperiets diskografi är förvånansvärt svag när jag lyssnar igenom den igen, mycket daterat både i musik och lyrik. Running in the Rain dock en juvel jag återupptäckt.

Jag tycker det mesta med Thåström inblandat i är rätt värdelöst. Men jag har inte hört så stora delar av det han har gjort. Framför allt inte nyare saker. Den enda låten som han deltar i som jag verkligen gillar är den här:

Thåström - Bara när jag blundar (2002)
https://www.youtube.com/watch?v=gJu1ZuzvSNc
Citera
2020-09-30, 01:21
Medlem
bandspelarens avatar
Mina favoritlåtar i detta nu är

Masterpiece med Madonna
https://www.youtube.com/watch?v=kMT7MrskynU&pp=QAA%3D
You'll See med Madonna
https://www.youtube.com/watch?v=zyFzpBAZICc
Instatiable med Darren Hayes
https://www.youtube.com/watch?v=9u7hGkL57N8

Två av dem riktigt lismande och överdrivet känslosamma men jag gillar dem.
Jag kör 5-6 väldgt långa sträckor varje månad och då sätter jag på mina hörlurar och spelar från youtube. Youtube spelar mina valda låtar plus att det slumpas fram lite överraskningar. Den vägen kom instatiable på min lista.
You'll See tycker jag är en mäktig och välkomponerad låt.
Citera
2020-10-03, 15:46
Medlem
Produktionssidan av musik är lika viktig som själva innehållet. Vägrar att lyssna på musik som är dåligt inspelad eller blivit förstörd under mixnings- eller masterprocessen.

Ett exempel är Devin Townsend, vars musik jag skulle vilja sätta mig in i. Dessvärre verkar han genialisk blott fram till inspelningen, därefter fattar han enbart usla beslut, varför hans plattor är totala katastrofer. Oljud och oväsen.

Har hittat några av samma låter på youtube från livespelningar och liknande, där de är fantastiska. Synd att han förstört dem postproduktion. Totaldiskad.

Ofta är sådant offer för de s.k. "loudness wars", där man sabbar dynamiken och försöker få låtarna att bli så högljudda som möjligt. Sådant orkar jag inte lyssna på, oavsett hur bra själva musiken bakom kan tänkas vara.

Lyssnar av ovanstående anledningar inte på punk, amatörhiphop eller liknande genrer heller. Gör det välljudande eller låt bli!
Citera
2020-10-05, 12:09
Medlem
SatanSkatans avatar
Dags att begå kulturellt självmord och bekänna mina synder då...

Jag är en sån person som lyssnar på "allt". De enda undantagen är tex dansband, country, jazz och en stor del av den pop och moderna musik som spelas på radio.

Men fy fan vad jag lyssnar på mycket skit. Det finns något för alla att hata! KoRn, Billie Eilish, Poppy, Die Antwoord, Kent, Insane Clown Posse, BABYMETAL, Mindless Self Indulgence, Nero's Day at Disneyland, Hedningarna, Beatles, Nine Inch Nails, A Perfect Circle, Little Big...och självklart även genres som dubstep och sånt som även för mig låter som muttrar och skruv i en blender.

Jag tänker inte ens försöka försvara min sjuka musiksmak... Men en sak kan jag säga, det är nice med variationen!
Citera
2020-10-05, 12:35
Medlem
Hm...
  • Kiss är ett uruselt band. Enkel skitrock när den är som sämst. Musik för vuxna män som fastnade någonstans i högstadieåldern.
  • Nirvana är ett av världens mest överskattade band och "Smells like teen spirit" kan vara en kandidat till den mest överskattade låten genom tiderna!
  • Det enda bra Metallica har gjort är Load och ReLoad.
  • Jag anser att Volbeat eller Five Finger Death Punch är kandidater till 2000-talets absolut sämsta band.
  • All hiphop är dålig. Svenskar är dessutom excepttionellt dåliga på att göra just hiphop.
  • Och kanske med kontroversiellt av allt: Kent har gjort jävligt mycket bra musik!

...och så vidare!
Citera
2020-10-05, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wrykyn
Produktionssidan av musik är lika viktig som själva innehållet. Vägrar att lyssna på musik som är dåligt inspelad eller blivit förstörd under mixnings- eller masterprocessen.

Ett exempel är Devin Townsend, vars musik jag skulle vilja sätta mig in i. Dessvärre verkar han genialisk blott fram till inspelningen, därefter fattar han enbart usla beslut, varför hans plattor är totala katastrofer. Oljud och oväsen.

Har hittat några av samma låter på youtube från livespelningar och liknande, där de är fantastiska. Synd att han förstört dem postproduktion. Totaldiskad.

Ofta är sådant offer för de s.k. "loudness wars", där man sabbar dynamiken och försöker få låtarna att bli så högljudda som möjligt. Sådant orkar jag inte lyssna på, oavsett hur bra själva musiken bakom kan tänkas vara.

Lyssnar av ovanstående anledningar inte på punk, amatörhiphop eller liknande genrer heller. Gör det välljudande eller låt bli!

What? Syftar du på äldre grejer? Annars har ju Devin löjligt välproducerade grejer. Nästan så att det blir lite för balanserat (för att vara "hård musik"). Addicted är ju så sanslöst välproducerad. Kan lyssna på den bara för att produktionen är så jävla nice!
Citera
2020-10-05, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Och Nirvana kan dra åt helvete.

TACK! Det finns hopp för mänskligheten! <3
Citera
2020-10-08, 13:17
Medlem
Craiggs avatar
The Rolling Stones var bättre på 60-talet än på 70-talet. Många menar att deras glansperiod var på 70-talet men jag håller inte med. Skivorna på 70-talet är ganska ojämna och jag saknar Brian Jones lite mer orientalistiska inslag. Nej, enligt mig var Stones som bäst mellan December's Children och Let It Bleed.
Citera
2020-10-08, 16:12
Medlem
hazard simpsons avatar
Europe kan nog vara bland det sämsta hårdrockbandet som blivit känt. Obegripligt. Är det ens hårdrock?
Citera
2020-10-08, 17:21
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazard simpson
Europe kan nog vara bland det sämsta hårdrockbandet som blivit känt. Obegripligt. Är det ens hårdrock?

Har du hört deras 2 första plattor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in