2020-07-29, 23:41
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Vilken tycker du är Pink Floyds bästa skiva?

Jag kan lista dem jag tycker är bra mycket bättre:

The Wall
Animals
Shine on You
Meddle
Saucerful of Secrets
Piper At The Gates Of Dawn.
Citera
2020-07-29, 23:43
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Tänker inte hålla med.
The Wall däremot. En bra skiva med några av deras bästa låtar, som tyvärr ligger mellan flera svagare samt riktiga bottenskrap som Don't Leave Me Now. Roger Waters gnäller dessutom för mycket emellanåt.
Folk snackar ofta om att "helheten" är storheten med The Wall. Men helheten påverkas av de enskilda delarna, och The Wall har på tok för många intetsägande spår för att den ska klassas som mästerverk.

Dark Side är överskattad.

The Wall har många bra låtar, tex hela sida 3 på Lp nr 2 är stark.
(japp Lp!)

Any body out there etc...

Annars är Animals oerhört bra och Meddle.
Citera
2020-07-29, 23:47
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avrogado
Om man ser till PF's hela katalog är nog *överskattad* rätt emblem men någonstans i mitten lät det helt ok.
Vilken som rankas högst kanske beror på ålder?
Animals get hit by a wall...

Du kanske gillar den första plattan?

Första platan är bra, men Animals är bättre.
Jag hade hört de flesta plattorna innan jag hörde Dark side och hade skyhöga förväntningar.
Det som är bra är väl att Pink floyd lyckades få till ett 80-tals sound innan det blev allmänt, det är väl det jag reagerade på bland annat.
Bra låtar på Dark side, men fan dom har bättre skivor.
Money och Time sticker ut, resten är rätt slött.
Citera
2020-07-30, 06:01
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Jag hade hört de flesta plattorna innan jag hörde Dark side och hade skyhöga förväntningar.
Det som är bra är väl att Pink floyd lyckades få till ett 80-tals sound innan det blev allmänt, det är väl det jag reagerade på bland annat.
Smaken är som baken. Men om man ska dra in "slö" i sammanhanget, så skulle jag säga att Meddle är en betydligt "slöare" skiva än Dark Side. Bra skiva det också, men bortsett från kanske One of These Days så är den skivan väldigt tillbakalutad i soundet.
Citera
2020-07-30, 19:01
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Min första var The wall, mycket beroende på att det var (i min tid) ett måste, mer PK än så kunde det inte bli - men jag tror det var peaken före stormen.
BTW, ingen i min krets pratade om PF före dess...

Nu såhär långt senare har nog jag lyssnat av mig på det mesta men "Time" kommer jag nog alltid stanna till vid.

De tidigare plattorna gav jag inget för tidigare men Piper är så-här efterhand helt på.

Nuff OT-trams från avro...
Citera
2020-07-31, 02:26
Medlem
Oakenshields avatar
Money är absolut sämst på DSOTM, och The Wall kan dra åt helvete.
Citera
2020-07-31, 04:00
Medlem
Geomeisters avatar
Ifrån perspektivet att man lyssnat på ganska mycket Pink Floyd och med världens förväntningar slår på Dark Side kan jag förstå att man inte blir så imponerad. Det är en av världens mest kända skivor och det är svårt att leva upp till.

Själv var jag inte särskilt fascinerad av skivan först. Gillade On the Run och Money, men med tiden blev det mer och mer av varje låt. Utan att vara pretentiös kan jag hålla med dom som säger att man måste lyssna på hela skivan. Då skivan inte blir för svulstig är det inga problem heller.

Jag väntade mig någon Stairway to Heaven av The Great Gig in the Sky och ba: "Wtf? Någon skrikande tjej?".. Men med tiden har jag insett att det är mer än så.

Väljer The Dark Side of the Moon varje dag framför The Wall. Som många andra håller jag med om att The Wall showerna är maffiga och en del låtar är topp, men samtliga 80 minuter är det för mycket transportsträckor. Hade man skalat ner till kanske 55 minuter hade jag uppskattat den mer.

Att jämföra bandet pre-Atom Heart Mother eller främst Meddle med det som kom efter blir mycket att jämföra två hela olika band. Som att jämföra The Doors debut med L.A. Woman, Red Hot Chili Peppers Blood Sugar Sex Magik med Californication eller Gary Moores Victims Of The Future med Still Got the Blues. Det blir mest någon penismätartävling i smak istället för något om kvalitet.
Citera
2020-08-01, 01:45
Medlem
Adelaides avatar
Jag har oerhört svårt för folk som missbrukar begreppet "indie" hejvilt, vilket tyvärr är väldigt många idag.

När folk säger att de gillar indemusik, så undrar man ju såklart vad de menar med det, och vad svarar dessa idioter då? Jo, Håkan Hellström, Oasis och Arctic Monkeys m.fl. Man vill ju bara strypa dessa personer!

Indie är ingen musikstil, har aldrig varit och kommer aldrig bli. Ett indieband kan spela death metal, barockpop, jazz eller vafan som helst. Det där är skitsamma.
Indie är non-profit. Små oberoende skivbolag som signade sina polare. Rent teoretiskt kan inte ett band fortsätta kalla sig själva indie när de får kontrakt på ett stort skivbolag.
Indiepop existerar inte. Ingenting på MTV är indie.

Jag gillar själv Oasis, men indie är dom inte!
Senast redigerad av Adelaide 2020-08-01 kl. 01:51.
Citera
2020-08-01, 18:51
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Jag har oerhört svårt för folk som missbrukar begreppet "indie" hejvilt, vilket tyvärr är väldigt många idag.
Är det din mest kontroveriella åsikt inom musik?
Citera
2020-08-01, 18:54
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avrogado
Är det din mest kontroveriella åsikt inom musik?

Denna åsikt lär trigga en hel del, så förmodligen.
Citera
2020-08-01, 18:57
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Jag tycker zz top är RIKTIGT dåliga
Citera
2020-08-01, 22:45
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Jag begriper inte varför Marillion alltid kategoriseras som hårdrock. När jag ser dem placerade i hårdrocksfacket i skivbutiker så reagerar jag varenda gång.

Visst, många hårdrockare lyssnar på Marillion. Men det är inte nog för att kalla dem ett hårdrocksband. Med det argumentet är Pink Floyd också hårdrock.
Hårdrockselement finns, men Marillion spelar progressiv rock och inget annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in