2020-10-14, 12:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ArrigoSacchi
Lär få en del skit.

Bruce Springsteen är den mest överskattade platta jävla mainstream artist som någonsin vandrat på den här planeten.

Delar ut 44% skit till dig. Många bättre låtskrivare finns det ju inte i alla fall.
Citera
2020-10-14, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
Man kanske kan sträcka sig längre än bara 2000-talet när det gäller Volbeat?

De bildades 2001 tydligen, så... det tror jag inte!
Citera
2020-10-14, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wrykyn
Försökte lyssna på några skivor från Devin Townsend Project, och det var så sönderkomprimerat att öronen började blöda. Kastade skiten. Vet inte vad han har gjort i övrigt produktionsmässigt, men den komprimerade ljudbilden förstörde allt för min del iallafall. Får ont i öronen av sådant.

Jag tycker dessa rent låtmässigt är ganska schyssta:
Devin Townsend Project - Juular (produktionsmässigt "meh")
Devin Townsend Project - Sumeria (samma som ovan)
Devin Townsend Project - Ih-Ah! (löjligt trevlig produktion, tycker jag)

Citat:
Hittade denna, där spalten till vänster är den relevanta (vinyl är alltid bättre på detta plan, pga dess tekniska begränsningar som gör det omöjligt att komprimera alltför hårt): http://dr.loudness-war.info/album/list?artist=Devin%20Townsend

Verkar som att hans senaste skiva skulle kunna vara helt okej. Men jag bojkottar honom. Musiker som inte bryr sig om produktionen (=med flit förstör sin musik) förtjänar inte att lyssnas på.

Jag tycker som sagt att han har gjort en hel del med löjligt bra produktion. Men det är en smaksak. Låtmässigt däremot finns mycket att önska. Minns att jag fick dille på snubben ett tag och försökte nog övertyga mig själv om att jag gillade hans musik mer än vad jag trodde. Köpte en deluxe-DVD:box med tonvis med skivor, live-DVD:er och allt möjligt skoj...
...men insåg ganska snabbt att 1 - 2 låtar per skiva var bra (på sin höjd, om ens det) och att allt annat bara var olyssningsbart skräp.

Citat:
Det absolut bästa jag stött på är allt från skivbolaget ECM. Ser jag en sådan skiva, kan jag känna mig säker - en kvalitetsstämpel som ingen annan. Där kan man bli ett med instrumenten, så välinspelade som de är!

Det är väl inte nödvändigtvis skivbolaget som står för inspelningen...? Det är ju studion, producenten, den som mastrar. Sedan om en välproducerad skiva släpps på ett litet skräpbolag (eller tvärt om) spelar ju ganska liten roll.

Jag har själv varit signade på stora och välberyktade bolag, men fått spela in i studios av väldigt varierande kvalitet. Och även om inspelningen varit klockren kan den ha mixats av folk som haft väldigt unika sätt att producera musik (åt antingen ett bra eller mindre bra håll).

Sedan har jag också sett en del exempel på stjärnproducenter som är kända för att alltid leverera kvalitet, som lyckats producera/mixa/mastra plattor som är totalt genomruttna (produktionsmässigt).

Citat:
Jag skulle väl inte lyssna på välproducerad kass musik (finns ens sådan?), men föredra en välproducerad låt som jag rent musikaliskt tycker är sämre framför ett mästerverk som överförts uselt till skiva.

All House, EDM och hiphop är väl överlag välproducerad men totalt värdelös (om du frågar mig).

Jag föredrar också välproducerad musik, så jag förstår vad du menar. Jag har väldigt svårt för "gammal produktion" som medvetet ska låta fattig och lite "smutsig".

Citat:
Lyckligtvis är den absolut bästa och mest transcendentala musiken oftast också den bäst välinspelade och välproducerade.

All smörja brukar man hitta inom populärmusiken (pop, rock, etc) och där är det ju ändå inte så noga vad man lyssnar på.

Well, jag är inte helt enig i det där. Finns mycket bra musik som är löjligt dåligt producerad, lika väl som det finns välproducerad musik som är totalt poänglös och tråkig.
Citera
2020-10-14, 16:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
De bildades 2001 tydligen, så... det tror jag inte!

Aha. Då klarar dom sig. Trodde verkligen att dom funnits längre. Kanske för att dom är så plågsamma?
Citera
2020-10-14, 22:12
Medlem
Citat:
Jag börjar med en kort då (har många på lager):
Miles Davis hade varit riktigt bra. Bitvis. Om det inte vore för den där jävla trumpeten. Det är ett jävla tutande.

Jag tycker att viss könsrock är riktigt bra. Inte så kontroversiellt om jag vore 14 bast, men jag är kring 45 och lever ett helt normalt liv med arbete och barn. Jag lyssnar på könsrock någon gång då och då när barnen inte hör. Inte lämpliga musik för kids.

Sådan musik man lärde sig uppskatta i yngre tonåren tycks fastna forever.
Citera
2020-10-15, 00:22
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jag tycker att viss könsrock är riktigt bra. Inte så kontroversiellt om jag vore 14 bast, men jag är kring 45 och lever ett helt normalt liv med arbete och barn. Jag lyssnar på könsrock någon gång då och då när barnen inte hör. Inte lämpliga musik för kids.

Sådan musik man lärde sig uppskatta i yngre tonåren tycks fastna forever.
Håller med dig helt där. Är något yngre än dig, men jag uppskattar könsrocken mer nu i vuxen ålder än när jag var 14. Kan ju då tillägga att det inte gäller all könsrock, finns ju mycket skit också.
Citera
2020-10-15, 08:58
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Kan inte hålla med om könsrock. I min värld består det uteslutande av trams.
Citera
2020-10-15, 09:24
Medlem
Facades avatar
Jag tycker Pink Floyds album The Final Cut är bättre än något tidigare album dom släppt.
Citera
2020-10-15, 15:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Kan inte hålla med om könsrock. I min värld består det uteslutande av trams.

Ja, mina vännerrrrr...

Jag tycker att all könsrock är i stort sett skit. Förutom Eddie Meduza. Men han är ju bredare än "könsrock". Generellt gillar jag inte hans könsrockiga låtar särskilt mycket utan föredrar annat.

För mig känns det mer kontroversiellt 2020 att tycka att t.ex. Onkel kånkel är helt värdelös(a) (som jag gör) än att gilla Onkel kånkel? Åsikterna går isär?!

Jag tror dom flesta musiksnobbar håller t.ex. Onkel kånkel relativt högt iaf. Ellerrrrr?
Citera
2020-10-15, 15:48
Medlem
hazard simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dentage
Europe är inte hårdrock!!! känner några som stör sig på det uttalandet.
Kolla mitt inlägg i tråden #995
Citera
2020-10-15, 20:53
Medlem
Citat:
Pratar vi dom här då?
https://www.discogs.com/label/34558-ECM?sort=year&sort_order=desc

Ja, fantastiska om man som jag råkar gilla världsmusik (Anouar Brahem på oud är svårslagen!), jazz och litet modern konstmusik.

Citat:
Jodå. Mycket/det mesta av det Pink Floyd gjort t.ex.

Haha, touché! Nu anser väl jag inte att de är kassa, om man ser dem för vad de är: medelmåttiga auditiva konstnärer. Deras musikaliska konstruktioner är rätt behagliga att uppleva, men som musik betraktat är de rätt tråkiga.

Citat:
Överlag är det ju rätt trist att det inte kommer så mycket ny musik med state-of-the-art-produktion. Inte med liveinstrument i alla fall. Det är ju inte så många som har ekonomin till att göra såna produktioner som Pink Floyd, Fleetwood Mac etc. gjorde förr. Dom tiderna är nog förbi och lär väl inte återkomma under överskådlig framtid.

Det är väl mest till den elektroniska musiken man får vända sig om man vill höra musik med riktigt bra produktion numera? Vilket jag börjar göra mer och mer. T.ex. rockenroll å metal-mög låter ju förjävligt för det mesta numera.

Ja, lyckligtvis finns det en hel del fin elektronisk musik att njuta av! Metal klarar jag inte av rent generellt - det enda undantaget är Raubtier ur dåliga högtalare, helst direkt från telefonens egen högtalare (de låter uruselt på rimliga hifi-system). Håller mig till allehanda välinspelad mysko folkmusik, jazz, elektronika och övriga tvivelaktiga genrer.

Citat:
Ang. komprimering:
Massive Wagons - In It Together (2020)
https://www.youtube.com/watch?v=1ck7huU9WXQ
...någon slags brittisk dansbandhårdrockenrollschlagermetal det här?

Tack för kvällens skratt!

Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Jag tycker dessa rent låtmässigt är ganska schyssta:
Devin Townsend Project - Juular (produktionsmässigt "meh")
Devin Townsend Project - Sumeria (samma som ovan)
Devin Townsend Project - Ih-Ah! (löjligt trevlig produktion, tycker jag)

Jag tycker som sagt att han har gjort en hel del med löjligt bra produktion. Men det är en smaksak. Låtmässigt däremot finns mycket att önska. Minns att jag fick dille på snubben ett tag och försökte nog övertyga mig själv om att jag gillade hans musik mer än vad jag trodde. Köpte en deluxe-DVD:box med tonvis med skivor, live-DVD:er och allt möjligt skoj...
...men insåg ganska snabbt att 1 - 2 låtar per skiva var bra (på sin höjd, om ens det) och att allt annat bara var olyssningsbart skräp.

Det är väl inte nödvändigtvis skivbolaget som står för inspelningen...? Det är ju studion, producenten, den som mastrar. Sedan om en välproducerad skiva släpps på ett litet skräpbolag (eller tvärt om) spelar ju ganska liten roll.

Jag har själv varit signade på stora och välberyktade bolag, men fått spela in i studios av väldigt varierande kvalitet. Och även om inspelningen varit klockren kan den ha mixats av folk som haft väldigt unika sätt att producera musik (åt antingen ett bra eller mindre bra håll).

Sedan har jag också sett en del exempel på stjärnproducenter som är kända för att alltid leverera kvalitet, som lyckats producera/mixa/mastra plattor som är totalt genomruttna (produktionsmässigt).

All House, EDM och hiphop är väl överlag välproducerad men totalt värdelös (om du frågar mig).

Jag föredrar också välproducerad musik, så jag förstår vad du menar. Jag har väldigt svårt för "gammal produktion" som medvetet ska låta fattig och lite "smutsig".

Well, jag är inte helt enig i det där. Finns mycket bra musik som är löjligt dåligt producerad, lika väl som det finns välproducerad musik som är totalt poänglös och tråkig.

Jag har ingen insyn i branschen, så jag vet inte vem som bär det yttersta ansvaret, men likväl är skivorna på ECM rent guld ljudmässigt. Gillar man inte genrerna och musiken, hjälper det visserligen inte föga.

Apropå gammal och smutsig produktion lyssnade jag häromdagen på någon hiphop-låt där de hade implementerat ngt slags knaster i mixen för att få det att låta litet "old-school"; höll på att bli galen. Lät som att hörlurarna hade gått sönder. Kan omöjligt förstå varför någon skulle vilja lyssna på något liknande.

Du får helt enkelt avsvära dig din infantila metallfanatism och komma till den välproducerade elektroniska sidan!
Citera
2020-10-17, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Håller med dig helt där. Är något yngre än dig, men jag uppskattar könsrocken mer nu i vuxen ålder än när jag var 14. Kan ju då tillägga att det inte gäller all könsrock, finns ju mycket skit också.

Vad gillar du inom genren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in