Citat:
Ursprungligen postat av
Wrykyn
Försökte lyssna på några skivor från Devin Townsend Project, och det var så sönderkomprimerat att öronen började blöda. Kastade skiten. Vet inte vad han har gjort i övrigt produktionsmässigt, men den komprimerade ljudbilden förstörde allt för min del iallafall. Får ont i öronen av sådant.
Jag tycker dessa rent låtmässigt är ganska schyssta:
Devin Townsend Project - Juular (produktionsmässigt "meh")
Devin Townsend Project - Sumeria (samma som ovan)
Devin Townsend Project - Ih-Ah! (löjligt trevlig produktion, tycker jag)
Citat:
Hittade denna, där spalten till vänster är den relevanta (vinyl är alltid bättre på detta plan, pga dess tekniska begränsningar som gör det omöjligt att komprimera alltför hårt):
http://dr.loudness-war.info/album/list?artist=Devin%20Townsend
Verkar som att hans senaste skiva skulle kunna vara helt okej. Men jag bojkottar honom. Musiker som inte bryr sig om produktionen (=med flit förstör sin musik) förtjänar inte att lyssnas på.
Jag tycker som sagt att han har gjort en hel del med löjligt bra produktion. Men det är en smaksak. Låtmässigt däremot finns mycket att önska. Minns att jag fick dille på snubben ett tag och försökte nog övertyga mig själv om att jag gillade hans musik mer än vad jag trodde. Köpte en deluxe-DVD:box med tonvis med skivor, live-DVD:er och allt möjligt skoj...
...men insåg ganska snabbt att 1 - 2 låtar per skiva var bra (på sin höjd, om ens det) och att allt annat bara var olyssningsbart skräp.
Citat:
Det absolut bästa jag stött på är allt från skivbolaget ECM. Ser jag en sådan skiva, kan jag känna mig säker - en kvalitetsstämpel som ingen annan. Där kan man bli ett med instrumenten, så välinspelade som de är!
Det är väl inte nödvändigtvis skivbolaget som står för inspelningen...? Det är ju studion, producenten, den som mastrar. Sedan om en välproducerad skiva släpps på ett litet skräpbolag (eller tvärt om) spelar ju ganska liten roll.
Jag har själv varit signade på stora och välberyktade bolag, men fått spela in i studios av väldigt varierande kvalitet. Och även om inspelningen varit klockren kan den ha mixats av folk som haft väldigt unika sätt att producera musik (åt antingen ett bra eller mindre bra håll).
Sedan har jag också sett en del exempel på stjärnproducenter som är kända för att alltid leverera kvalitet, som lyckats producera/mixa/mastra plattor som är totalt genomruttna (produktionsmässigt).
Citat:
Jag skulle väl inte lyssna på välproducerad kass musik (finns ens sådan?), men föredra en välproducerad låt som jag rent musikaliskt tycker är sämre framför ett mästerverk som överförts uselt till skiva.
All House, EDM och hiphop är väl överlag välproducerad men totalt värdelös (om du frågar mig).
Jag föredrar också välproducerad musik, så jag förstår vad du menar. Jag har väldigt svårt för "gammal produktion" som medvetet ska låta fattig och lite "smutsig".
Citat:
Lyckligtvis är den absolut bästa och mest transcendentala musiken oftast också den bäst välinspelade och välproducerade.
All smörja brukar man hitta inom populärmusiken (pop, rock, etc) och där är det ju ändå inte så noga vad man lyssnar på.
Well, jag är inte helt enig i det där. Finns mycket bra musik som är löjligt dåligt producerad, lika väl som det finns välproducerad musik som är totalt poänglös och tråkig.