Citat:
Ursprungligen postat av
Hexenhammer
What? Syftar du på äldre grejer? Annars har ju Devin löjligt välproducerade grejer. Nästan så att det blir lite för balanserat (för att vara "hård musik"). Addicted är ju så sanslöst välproducerad. Kan lyssna på den bara för att produktionen är så jävla nice!
Försökte lyssna på några skivor från Devin Townsend Project, och det var så sönderkomprimerat att öronen började blöda. Kastade skiten. Vet inte vad han har gjort i övrigt produktionsmässigt, men den komprimerade ljudbilden förstörde allt för min del iallafall. Får ont i öronen av sådant.
Hittade denna, där spalten till vänster är den relevanta (vinyl är alltid bättre på detta plan, pga dess tekniska begränsningar som gör det omöjligt att komprimera alltför hårt):
http://dr.loudness-war.info/album/list?artist=Devin%20Townsend
Verkar som att hans senaste skiva skulle kunna vara helt okej. Men jag bojkottar honom. Musiker som inte bryr sig om produktionen (=med flit förstör sin musik) förtjänar inte att lyssnas på.
Citat:
Ursprungligen postat av
realFEZ
Har du några exempel på sånt som du tycker låter riktigt bra då? Kan du lyssna på kass musik enbart för produktionen är bra också?
Jag gillar alla möjliga varianter av ljud och produktion, men musik med kass produktion bör man ju inte lyssna på i en Bra Rigg™. Jag kunde inte lyssna på dåligt producerat musik i ett par års tid när jag skaffade mig riktigt bra högtalare. I huvudstereon då. Men jag har väl anpassat mig till det där nu. Hyfsat i alla fall.
T.ex. GG Allin, i sina Toilet Rock-sound-stunder, gör sig bäst på en rätt dålig bergsprängare. Men gränsen för mig går väl ungefär vid att lyssna på musik från en mobilhögtalare. Jag står inte ut med den där skiten.
Det absolut bästa jag stött på är allt från skivbolaget ECM. Ser jag en sådan skiva, kan jag känna mig säker - en kvalitetsstämpel som ingen annan. Där kan man bli ett med instrumenten, så välinspelade som de är!
Jag skulle väl inte lyssna på välproducerad kass musik (finns ens sådan?), men föredra en välproducerad låt som jag rent musikaliskt tycker är sämre framför ett mästerverk som överförts uselt till skiva.
Lyckligtvis är den absolut bästa och mest transcendentala musiken oftast också den bäst välinspelade och välproducerade.
All smörja brukar man hitta inom populärmusiken (pop, rock, etc) och där är det ju ändå inte så noga vad man lyssnar på.