Flashback bygger pepparkakshus!
2020-10-10, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Har du en timlön på över 400 så tjänar du mer än typ 90% av befolkningen i landet.

Vad spelar det för roll om man tjänar mer eller inte, frågan är ju hur mycket mer och om det rättfärdigar nedlagt arbete. Det gör det aldrig.

Med den logiken kan man ju jobba 100h per vecka för att tjäna 25k istället för 24k och vara supernöjd eftersom man tjänar mer än de flesta.
Citera
2020-10-10, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raynewooney
Nej, du räknar fel och missar den statliga skatten på 25% eller 25 tkr i detta fall.

Klart jag har en poäng. Det lönar sig aldrig att arbeta mer än 40h per vecka eller utbilda sig om planen är att vara anställd.

Är anledningen till att du utbildar dig eller jobbar mer än 40h per vecka däremot att du driver eget kan både utbildningen samt arbetsveckan på över 40h löna sig.

Jurister på stora byråer, sjuksköterskor och läkare är verkligen vår tids drängar. En form av frivilligt slaveri.

Nej jag räknar inte fel, du räknar däremot riktigt fel. Den maximala statliga skatten är dessutom inte 25% längre sedan 10 månader tillbaka utan värnskatten är avskaffad. Du hamnar på drygt 60k netto om du har 100k brutto och bor i Stockholms kommun. Det kan du bekräfta genom att kolla i skattetabellerna också om du vill.

Tycker helt klart det lönar sig att utbilda sig även om man skall vara anställd.
Citera
2020-10-10, 17:56
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raynewooney
Tjänar man 100 tkr brutto får man ut runt 43 tkr netto. Jobbar man 80h i veckan ger det en timlön netto på 134kr. Lägg därtill att en hel del av dessa timmar är obekväma tider och helger mm. De som städar toaletterna på byrån har bättre timlön.

Tjänar man 100 000 kr/månad och bor i Stockholm får man ut knappt 61 000 kr efter skatt.

Sitt inte här och gissa. https://rakna.net/berakna/lon-efter-skatt/ är väldigt lättanvänt så jag tror att du klarar att använda den tjänsten.
Citera
2020-10-10, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Nej jag räknar inte fel, du räknar däremot riktigt fel. Den maximala statliga skatten är dessutom inte 25% längre sedan 10 månader tillbaka utan värnskatten är avskaffad. Du hamnar på drygt 60k netto om du har 100k brutto och bor i Stockholms kommun. Det kan du bekräfta genom att kolla i skattetabellerna också om du vill.

Tycker helt klart det lönar sig att utbilda sig även om man skall vara anställd.

Då ursäktar jag mig, använde ekonomifokus kalkylator. Okunskap från min sida.

Poängen är densamma dock.
Citera
2020-10-10, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Tjänar man 100 000 kr/månad och bor i Stockholm får man ut knappt 61 000 kr efter skatt.

Sitt inte här och gissa. https://rakna.net/berakna/lon-efter-skatt/ är väldigt lättanvänt så jag tror att du klarar att använda den tjänsten.

Jag använde en annan tjänst och gick helt på den siffran även om tjänsten uppenbarligen var obsolet. Ekonomifaktas.
Du har rätt.
Citera
2020-10-10, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt

Glöm inte två saker bara
1. Arbetgivaren behöver lägga upp 131 000 för att du ska få ut dina runt 57 000 i handen.
2. På allt du köper betalar du moms. Sen finns det en massa andra skatter också som de smyger på dig.

Kort sagt så är du livegen.
Citera
2020-10-11, 00:19
Medlem
losfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Mmm, är du politiker?

😁 ja det skulle man kunna tro. Men nej, jobbar på ett stort teknikföretag och ansvarar för ett rätt avancerat teknikområde.
Citera
2020-10-11, 00:21
Medlem
losfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Du kan ju ha en självgående grupp anställda.

Jo så är det. Och jag har anställt de flesta av dom så man kanske kan säga att jag nu får skörda vad jag sått genom att anställa väl.
Citera
2020-11-08, 21:27
Medlem
Jobbar som tjänsteman inom offentlig sektor. Då mitt arbete är kopplat till politikska möten och beslut så kan arbetsbördan en månad skifta från vecka till vecka. Veckorna inför och under de politiska mötena kan arbetsbördan ligga på nästan 100% eller mer. Har påträffat mig med att springa och nästan svettas i korridorerna mellan möten ibland och undra hur jag ska hinna med allt. De två veckorna efter mötena kan det dock vara nere på 50% arbetsbörda. Det är dock skönt då man kan ta igen sig och ladda inför nästa runda och så håller det på, år efter år. Nu med corona har det blivit mer att göra då allt ska göras på distans vilket skapar massa merarbete för min avdelning då vi flrväntas lösa allt kring detta.
Citera
2020-11-11, 18:50
Medlem
Jobbar som anonym tjänsteman på statlig myndighet i några år nu. Min arbetsdag ser i nuläget ut såhär:

Måndag, tisdag, onsdag: På kontoret, jobba ca 4 timmar varje förmiddag, oftast 7-11. Sedan är arbetet avklarat och jag sitter på telefonen, läser böcker, surfar Flashback där jag läser om människor som bajsar på offentliga platser. Gör inte ett skit, verkligen ingenting arbetsrelaterat, efter kl 11.

Torsdag: Hemarbete i 4 timmar på förmiddagen, 7-11. Efter det så är det ledigt. Går ut på stan, går och handlar, uträttar diverse ärenden. Ser dock till att ha med mig jobbmobilen, om nåt nu skulle dyka upp. Men det gör det i stort sett aldrig, förutom något otroligt enkelt samtal som tar 2 min.

Fredag: Hemarbete. Det är i princip en ledig dag för mig. Jobbar absolut ingenting hela dagen. Om något dyker upp skjuter jag det på måndagen. Hela förmiddagen spenderas med att spela på datorn. Eftermiddagen blir det träning, sedan tar man flex vid 14:30 och stänger ner.

Corona har verkligen varit positivt för mig. I och med hemarbete så är halva torsdagen och hela fredagen i stort sett lediga dagar. Man behöver inte sitta på kontoret och låtsasjobba(även om det är riktigt tomt med folk ändå).

Jag är knappast ensam. Såhär spenderas era(nåja våra) skattepengar.
Senast redigerad av Kandalaki 2020-11-11 kl. 18:53.
Citera
2020-11-11, 18:57
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kandalaki
Jobbar som anonym tjänsteman på statlig myndighet i några år nu. Min arbetsdag ser i nuläget ut såhär:

Måndag, tisdag, onsdag: På kontoret, jobba ca 4 timmar varje förmiddag, oftast 7-11. Sedan är arbetet avklarat och jag sitter på telefonen, läser böcker, surfar Flashback där jag läser om människor som bajsar på offentliga platser. Gör inte ett skit, verkligen ingenting arbetsrelaterat, efter kl 11.

Torsdag: Hemarbete i 4 timmar på förmiddagen, 7-11. Efter det så är det ledigt. Går ut på stan, går och handlar, uträttar diverse ärenden. Ser dock till att ha med mig jobbmobilen, om nåt nu skulle dyka upp. Men det gör det i stort sett aldrig, förutom något otroligt enkelt samtal som tar 2 min.

Fredag: Hemarbete. Det är i princip en ledig dag för mig. Jobbar absolut ingenting hela dagen. Om något dyker upp skjuter jag det på måndagen. Hela förmiddagen spenderas med att spela på datorn. Eftermiddagen blir det träning, sedan tar man flex vid 14:30 och stänger ner.

Corona har verkligen varit positivt för mig. I och med hemarbete så är halva torsdagen och hela fredagen i stort sett lediga dagar. Man behöver inte sitta på kontoret och låtsasjobba(även om det är riktigt tomt med folk ändå).

Jag är knappast ensam. Såhär spenderas era(nåja våra) skattepengar.

Det gläder mig att mina skattepengar sprider glädje och välstånd bland mina medmänniskor.

Själv jobbar jag inom den privata sektorn och har det också rätt gott under pandemin. Jag jobbar oftast 8 - 15, men med rätt många raster och pauser. På fredagen blir det oftast lite mer ”flex”.
Citera
2020-11-11, 19:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slaskneger
Glöm inte två saker bara
1. Arbetgivaren behöver lägga upp 131 000 för att du ska få ut dina runt 57 000 i handen.
2. På allt du köper betalar du moms. Sen finns det en massa andra skatter också som de smyger på dig.

Kort sagt så är du livegen.

Japp. Och på pengar som sparas, läggs på hög, tillkommer inflationen som är en dold skatt. Inflationen är dessutom det dubbla, minst, ofta mer, än vad KPI är på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in