Citat:
Ursprungligen postat av
skogshuggar3n
De svenska småbolagsfonderna som storbankerna förvaltar har spöat OMXSPI. Under lång tid. Det krävs empirisk fakta att den investeringen utgör så pass mycket högre risk att den högre avkastningen inte överväger.
Jag är ganska ny på det här. Sitter med cirka 25 aktier, mestadels storbolag. Men framgent kommer jag definitivt jämföra mot småbolagsindex och underpresterar jag så blir det till att byta. Om inte du eller någon annan får mig på bättre tankar.
Jag fnyser inte. Men om det finns ett tillsynes bättre investeringsalternativ, till vad jag bedömer är någorlunda likvärdig risk, är det såklart att föredra.
I synnerhet om man själv väljer ut enskilda aktier. Det innebär högre risk vilket ytterligare gör det relevant att jämföra mot småindex?!
Om man som jag väljer stabila storbolag så kan man jämföra med OMXS30, det är inte något konstigt. Om jag inte själv kan slå detta index kan jag lika bra köpa en fond.
Småbolag har talats positivt om under alla mina 20 år. Jag har aldrig nappat på det, men visst pekar historiska fakta på att en småbolagsfond alltid slår en storbolagsfond. Det är i så fall märkligt, det ska inte finnas några lätta sätt att tjäna pengar!
Troligen har småbolagsfonderna lite pengar jämfört med större fonder, det är ytterst få som blivit rika på dem.
Man kan ha den läskiga tanken att om alla köper småbolagsfonder så måste dessa slåss om ett ganska litet antal småbolags aktier. Det pressar upp värdena över rimliga värderingar. Sedan spricker bubblan när folk börjar realisera sina vinster. Kanske är det så nu, kanske inte, en liten gambling finns det allt i småbolag.