2020-08-22, 08:17
Medlem
Vissa muppar påstår att det är i princip omöjligt att slå index. De använder det som ett argument för ett enbart köpa indexfonder med låga avgifter, och helt undvika aktier ("stockpicking") och aktiva fonder med högre avgifter.

Vi normala människor vet att det är fullt möjligt och faktiskt riktigt lätt. Själv har jag självklart slagit index, både SPX och OMX.

Som en demonstration kan jag visa hur man slår OMX genom en simulerad portfölj med 100,000kr.

Min portfölj som slår index
50% MS INVF US Growth A @ NAV 215,20USD (1894.03SEK) = 26.3987 andelar
50% Nordea Kinafond @ NAV 340,18SEK = 146.981 andelar

Index-portfölj
100% Nordnet Indexfond Sverige @ NAV 430,90SEK = 232.0724 andelar

Första Januari 2021 kommer den här portföljen ha slagit svenskt index enkelt, även efter avgifter.
Citera
2020-08-22, 08:27
Medlem
Jordgubbes avatar
Kan bli intressant att följa. Statistiskt lär ni utgöra ungefär en procent (för aktier), eller förlora en tredjedel på avgifter (för fonder).
Citera
2020-08-22, 08:35
Medlem
CelenoIIs avatar
Att slå index innebär att man konsekvent slår ett relevant jämförelseindex.

Om man tex handlar med svenska storbolag är det relevant att slå svenska storbolagsindex, annars kunde man lika gärna låta bli att handla svenska storbolag.

Att slå index innebär även att man bör ha bättre riskjusterad avkastning, annars kan man lika gärna bara köpa index med hävstång och slippa lägga tid på analys.

Mycket av tjafset om index i detta forum beror på att folk inte ens begriper vad index är, varför man ska jämföra med det, och varför det kan vara en poäng att följa istället för att jaga avkastning med högre risk.
Citera
2020-08-22, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII

Om man tex handlar med svenska storbolag är det relevant att slå svenska storbolagsindex, annars kunde man lika gärna låta bli att handla svenska storbolag.

Att slå index innebär även att man bör ha bättre riskjusterad avkastning, annars kan man lika gärna bara köpa index med hävstång och slippa lägga tid på analys.

Mycket av tjafset om index i detta forum beror på att folk inte ens begriper vad index är, varför man ska jämföra med det, och varför det kan vara en poäng att följa istället för att jaga avkastning med högre risk.

Bra inlägg. Det är detta folk inte fattar.
Citera
2020-08-22, 09:34
Medlem
Citat:

Nä. Helt fel. Vi snackar småsparare - försök inte blanda bort korten.

Index avser OMX index i svensk kontext. Småsparare har endast ett index.
Senast redigerad av nykines 2020-08-22 kl. 09:38.
Citera
2020-08-22, 10:40
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nykines
Nä. Helt fel. Vi snackar småsparare - försök inte blanda bort korten.

Va?

Ok. Whatever.

Då undrar jag vilka muppar du pratar om. Dessa som påstår att tex amerikanska tillväxtbolag inte kommer att vare sig gå bättre eller sämre än svenska storbolag.
Citera
2020-08-22, 11:04
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Va?

Ok. Whatever.

Då undrar jag vilka muppar du pratar om. Dessa som påstår att tex amerikanska tillväxtbolag inte kommer att vare sig gå bättre eller sämre än svenska storbolag.

Jag tror han specifikt syftar på dumb-money, a la svenskar som har bara svenska index som jämförelse.
Citera
2020-08-22, 11:14
Medlem
Jag har OMXS30GI som mitt jämförelseindex och det brukar jag slå trots att jag ofta har en liten likvid. Över tid slår jag det absolut. I år ligger jag drygt 10% över och då har jag ändå en stridskassa jag går in och ur med. Jag har hattat lite mycket kanske...

Jag använder det som jämförelseindex då mitt "nollalternativ" är att sätta rubbet i Avanza Zero. Det är kanske inte helt sant, men det ser jag som mitt inaktiva val.

Hur kommer det sig att jag slår detta index?

Jag tror det beror på att jag investerar en hel del i Mid Cap och även en del mindre bolag. Jag kan även använda mig av optioner.

Med det sagt vet jag inte hur jag står mig mot globala index, men jag tycker inte mina pensions-KF där jag försöker välja fonder går så mycket bättre.

Vilken timlön har jag för mitt gnetande? Kanske inte så jättehög som jag inbillar mig, men jag ser detta som en hobby och ett slags distraktion från vardagen.
Citera
2020-08-22, 11:49
Medlem
Jag använder ett bättre index för att slå ett sämre. Skrattar hela vägen till banken. Drar mig inte ens för att plussa ihop min egen portfölj till ett index då det går sämre för att sedan snabbt kunna slå det, just like that *poof*. Vinner.
Citera
2020-08-22, 12:02
Medlem
ReedMes avatar
Jag har handlat med aktier sen 2014 och räknar mig själv som fortfarande nybörjare. Men jag har med lätthet slagit index varje år. Kanske handlar det om ren nybörjartur? Av ren bekvämlighet har jag hittills hållit mig till svenska aktier. Kanske börjar jag att se mig om i världen framöver. Får se. Jag kan idag leva på min aktiehandel om jag vill. Har aldrig testat min IQ men känner mig normalintelligent.

I år har jag gått 24,31% hittills, vilket jag är nöjd med eftersom mitt mål för året var 20%.
Min CAGR är 22,58%. Enligt [i]Rika tillsammans[i]ligger snittet på drygt 9%.
https://rikatillsammans.se/historik/sixrx/

Jag handlar med god riskspridning och hög säkerhet idag. Jag vill sova gott på natten och inte känna ett tvång att följa börsen varje dag. För mig betyder pengar frihet. Jag kan göra precis vad jag vill, resa vart jag vill osv... Jag har inga stora pretentioner och är ingen prylmänniska. Jag har det gott, och det är gott nog för mig.
Citera
2020-08-22, 13:29
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Vissa muppar påstår att det är i princip omöjligt att slå index. De använder det som ett argument för ett enbart köpa indexfonder med låga avgifter, och helt undvika aktier ("stockpicking") och aktiva fonder med högre avgifter.

Vi normala människor vet att det är fullt möjligt och faktiskt riktigt lätt. Själv har jag självklart slagit index, både SPX och OMX.

Som en demonstration kan jag visa hur man slår OMX genom en simulerad portfölj med 100,000kr.

Min portfölj som slår index
50% MS INVF US Growth A @ NAV 215,20USD (1894.03SEK) = 26.3987 andelar
50% Nordea Kinafond @ NAV 340,18SEK = 146.981 andelar

Index-portfölj
100% Nordnet Indexfond Sverige @ NAV 430,90SEK = 232.0724 andelar

Första Januari 2021 kommer den här portföljen ha slagit svenskt index enkelt, även efter avgifter.

Haha, bland det dummaste jag läst. Man måste ju jämföra med rätt index...
Citera
2020-08-22, 14:15
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Vilken tur att det inte är du som definierar termerna då din dumneger. De flesta jämför självklart med index som fonden efterliknar.

Hur länge har du slagit sverigeindex med dina utländska fonder? Ett år? Med tanke på dina fondval kan man ju misstänka att du antingen är 18 år eller mentalt handikappad, kanske båda samtidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in