2020-10-07, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Fast det motsägs av fondkollen.se, 88 andra Sverige-fonder påstås ha gått bättre de senaste 5 åren.

Ja, du får kolla.
Citera
2020-10-07, 11:37
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Fast det motsägs av fondkollen.se, 88 andra Sverige-fonder påstås ha gått bättre de senaste 5 åren.
Jag kollade snabbt och samtliga i topp är småbolagsfonder.
Citera
2020-10-07, 11:59
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Jag började jämföra mot OMX30, sen OMXSPI. Men jag tycker nog att ett överlag bra jämförelseindex är småbolagsindex. Det är småbolagsindex man ska slå!
Citera
2020-10-07, 12:01
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Jag började jämföra mot OMX30, sen OMXSPI. Men jag tycker nog att ett överlag bra jämförelseindex är småbolagsindex. Det är småbolagsindex man ska slå!
Och hur gör du det? Finns inget våghalsigare än att köpa småbolag, där 9 av 10 är rena luftslott men det 10e kan bli ett storbolag. Bara en fond har muskler att täcka hela det området och läsa på om 100-tals småbolag.
Citera
2020-10-07, 12:15
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Och hur gör du det? Finns inget våghalsigare än att köpa småbolag, där 9 av 10 är rena luftslott men det 10e kan bli ett storbolag. Bara en fond har muskler att täcka hela det området och läsa på om 100-tals småbolag.

Hur gör jag vad? Jämför mot någon småbolagsfond antar jag.

Nåja, utan att gå in på luftslott närmare så har flera namnkunniga skribenter framfört att småbolagsindex går bättre på medellång och långsik. Och sedan 2010, godtyckligt vald tidpunkt av mig, har de av mig godtyckligt valda småbolagsfonderna kickat röv med OMXSPI.

Varför i hela friden ska man välja ut enskilda värdepapper om man inte ens slår småbolagsindex?? OMX30 gick f.ö. ner lika mycket som småbolagen under vårdippen, på ett ungefär.

Att jämföra mot OMXSPI är ju rent vansinne.
Citera
2020-10-07, 12:15
Medlem
mr.Floppys avatar
Avanza Zero följer SIX30RX och inget annat, står ju hur tydligt som helst, så varför dividera om vilket index Zero följer?
Om det är bra eller dåligt är väl upp till var och en, är det det indexet man vill följa så är det väl bra antar jag.
Citera
2020-10-07, 13:51
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Hur gör jag vad? Jämför mot någon småbolagsfond antar jag.

Nåja, utan att gå in på luftslott närmare så har flera namnkunniga skribenter framfört att småbolagsindex går bättre på medellång och långsik. Och sedan 2010, godtyckligt vald tidpunkt av mig, har de av mig godtyckligt valda småbolagsfonderna kickat röv med OMXSPI.

Varför i hela friden ska man välja ut enskilda värdepapper om man inte ens slår småbolagsindex?? OMX30 gick f.ö. ner lika mycket som småbolagen under vårdippen, på ett ungefär.

Att jämföra mot OMXSPI är ju rent vansinne.
OMX30 är troligen en stabilare grund än småbolagsindex. Alla vill inte gambla med sina pengar. Berätta hur du själv satsat dina egna pengar.

Den som ständigt kan slå OMXS30 blir ganska rik på t.ex 20 år, den tid jag hållit på. Det är inte alls att fnysa åt.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-10-07 kl. 13:57.
Citera
2020-10-07, 14:19
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
OMX30 är troligen en stabilare grund än småbolagsindex. Alla vill inte gambla med sina pengar.

De svenska småbolagsfonderna som storbankerna förvaltar har spöat OMXSPI. Under lång tid. Det krävs empirisk fakta att den investeringen utgör så pass mycket högre risk att den högre avkastningen inte överväger.

Citat:
Berätta hur du själv satsat dina egna pengar.

Jag är ganska ny på det här. Sitter med cirka 25 aktier, mestadels storbolag. Men framgent kommer jag definitivt jämföra mot småbolagsindex och underpresterar jag så blir det till att byta. Om inte du eller någon annan får mig på bättre tankar.

Citat:
Den som ständigt kan slå OMXS30 blir ganska rik på t.ex 20 år, den tid jag hållit på. Det är inte alls att fnysa åt.

Jag fnyser inte. Men om det finns ett tillsynes bättre investeringsalternativ, till vad jag bedömer är någorlunda likvärdig risk, är det såklart att föredra.

I synnerhet om man själv väljer ut enskilda aktier. Det innebär högre risk vilket ytterligare gör det relevant att jämföra mot småindex?!
Citera
2020-10-07, 14:23
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
De svenska småbolagsfonderna som storbankerna förvaltar har spöat OMXSPI. Under lång tid. Det krävs empirisk fakta att den investeringen utgör så pass mycket högre risk att den högre avkastningen inte överväger.

Jag är ganska ny på det här. Sitter med cirka 25 aktier, mestadels storbolag. Men framgent kommer jag definitivt jämföra mot småbolagsindex och underpresterar jag så blir det till att byta. Om inte du eller någon annan får mig på bättre tankar.

Jag fnyser inte. Men om det finns ett tillsynes bättre investeringsalternativ, till vad jag bedömer är någorlunda likvärdig risk, är det såklart att föredra.

I synnerhet om man själv väljer ut enskilda aktier. Det innebär högre risk vilket ytterligare gör det relevant att jämföra mot småindex?!
Om man som jag väljer stabila storbolag så kan man jämföra med OMXS30, det är inte något konstigt. Om jag inte själv kan slå detta index kan jag lika bra köpa en fond.

Småbolag har talats positivt om under alla mina 20 år. Jag har aldrig nappat på det, men visst pekar historiska fakta på att en småbolagsfond alltid slår en storbolagsfond. Det är i så fall märkligt, det ska inte finnas några lätta sätt att tjäna pengar!

Troligen har småbolagsfonderna lite pengar jämfört med större fonder, det är ytterst få som blivit rika på dem.

Man kan ha den läskiga tanken att om alla köper småbolagsfonder så måste dessa slåss om ett ganska litet antal småbolags aktier. Det pressar upp värdena över rimliga värderingar. Sedan spricker bubblan när folk börjar realisera sina vinster. Kanske är det så nu, kanske inte, en liten gambling finns det allt i småbolag.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-10-07 kl. 14:25.
Citera
2020-10-07, 14:28
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Om man som jag väljer stabila storbolag så kan man jämföra med OMXS30, det är inte något konstigt. Om jag inte själv kan slå detta index kan jag lika bra köpa en fond.

Småbolag har talats positivt om under alla mina 20 år. Jag har aldrig nappat på det, men visst pekar historiska fakta på att en småbolagsfond alltid slår en storbolagsfond. Det är i så fall märkligt, det ska inte finnas några lätta sätt att tjäna pengar!

Troligen har småbolagsfonderna lite pengar jämfört med större fonder, det är ytterst få som blivit rika på dem.

Jag som väljer enskilda aktier tycker att det är en bra alternativplacering. Annars gör jag det för lätt för mig. Du som är förmögen kan förstås göra mer riskaversa investeringar.

Vet du om Avanzas grafer över utveckling tar hänsyn till utdelningar och fondavgifter?
Citera
2020-10-07, 14:38
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jag som väljer enskilda aktier tycker att det är en bra alternativplacering. Annars gör jag det för lätt för mig. Du som är förmögen kan förstås göra mer riskaversa investeringar.

Vet du om Avanzas grafer över utveckling tar hänsyn till utdelningar och fondavgifter?
Alla fondgrafer är rimligen inklusive utdelning, aktiegrafer exklusive utdelning, som jämförelseindex kan du välja omxs30 både med och utan utdelning. Det är extremt stor skillnad på 10-20 år, det kan du se om du lägger in båda kurvorna på ett långt intervall.
Citera
2020-10-07, 14:40
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Jag har aldrig nappat på det, men visst pekar historiska fakta på att en småbolagsfond alltid slår en storbolagsfond.
Småbolag slår inte alltid storbolag. Här är ett chart:

https://awealthofcommonsense.com/2020/01/updating-my-favorite-performance-chart-for-2019/

Googla asset class chart om du vill ha fler.
Citat:
Det är i så fall märkligt, det ska inte finnas några lätta sätt att tjäna pengar!
Du tycker att det är märkligt att högre risk ger högre potentiell avkastning?

Det innebär inte att det är "lätta pengar".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in