Apropå Sociokulturell ojämlikhet hittade jag denna tråd från Twitter från dec 2019 mellan Johannes Klenell, Kulturredaktör på tidningen Arbetet. Kristina Lindquist (@syrran) kulturskribent på DN och Marika Lindgren Åsbrink chefsutredare på LO. Lindquist svar är dolda.
I den twittertråden använder dessa kulturgiganter redan begreppet Socialkulturell ojämlikhet i samband med migrationspolitik, SD och välfärdspolitik. Men inte som förklaringsmodell.
Citerar med min fetmarkering
Som ni ser har LO:s chefsutredare helt missförstått samtiden. Hon tror att SD växer för att vissa svaga socioekonomiska grupper, läs invandrare, kommer ikapp vita svenska män materiellt som då går till SD för de känner sig hotade.
Hon tycker också att de sociokulturella ojämlikheten minskar.
I min verklighet är problemet absolut inte att vita svenska män känner sig hotade av utsatta grupper. Däremot känner man sig utnyttjade av utsatta grupper och får jobba livet ur sig medan andra får saker serverat på silverfat.
Det är en jävla skillnad.
Och vad det gäller den sociokulturella ojämlikheten ökar den då allt fler mångkulturella grupper får ha sina egna villkor, ja till och med lagtolkningar. Nu är blasfemi ett brott i Sverige igen.
Blasfemilagen togs bort 1949 men som nu har införts och tydligen lagföres av polis helt på frivillig väg ivrigt påhejat av kulturjournalisterna i medierna.
Med en sådan chefsutredare kommer LO aldrig hitta rätt.
Edit: Marika Lindgren Åsbrink verkar se minskad sociokulturell ojämlikhet helt utifrån sin egna innerstadsbubbla då hon exemplifierar med kön, hbtq, antirasism etc.
I den twittertråden använder dessa kulturgiganter redan begreppet Socialkulturell ojämlikhet i samband med migrationspolitik, SD och välfärdspolitik. Men inte som förklaringsmodell.
Citerar med min fetmarkering
Marika Lindgren Åsbrinkhttps://twitter.com/JohannesKlenell/...11616497852416
@LindgrenAsbrink
30 dec. 2019
Ja, vad är det ni diskuterar eg? Om det är möjligt att kombinera ambitiös välfärdspolitik m TAN? Det är det naturligtvis. Hotet mot sammanhållningen och därmed tilliten till välfärden/skattebetalningsviljan kommer väl snarast från materiella förhållanden än politikers retorik, fö
Johannes Klenell
@JohannesKlenell
30 dec. 2019
Av nyfikenhet här. Jag säger inte att jag inte håller med. Men Sverige har fortfarande extremt hög materiell standard och trygghet. Så hur förklarar du SD:s framgångar, eller att TAN-delen av S ständigt återkommer till just migrationspolitiken?
Marika Lindgren Åsbrink
@LindgrenAsbrink
30 dec. 2019
Svarar @JohannesKlenell
och @Syrran
Det här blir kanske lite långt för twitter men jag tror SD växer i kombinationen av ökad ekonomisk ojämlikhet och minskad sociokulturell ojämlikhet (kön, hbtq, antirasism etc). Att vissa grupper kommer ikapp blir ett hot om man samtidigt känner att man inte hänger m dem där uppe
Marika Lindgren Åsbrink
@LindgrenAsbrink
30 dec. 2019
Dvs därför logiskt att SDs och systerpartiernas främsta väljarbas är ca vita, lågutbildade män. Migpolitikens vikt tror jag handlar om att många helt enkelt tycker att SE tagit emot fler än man klarat att integrera. I kombo med att ”invandrarna” blir syndabock för allt möjligt
Som ni ser har LO:s chefsutredare helt missförstått samtiden. Hon tror att SD växer för att vissa svaga socioekonomiska grupper, läs invandrare, kommer ikapp vita svenska män materiellt som då går till SD för de känner sig hotade.
Hon tycker också att de sociokulturella ojämlikheten minskar.
I min verklighet är problemet absolut inte att vita svenska män känner sig hotade av utsatta grupper. Däremot känner man sig utnyttjade av utsatta grupper och får jobba livet ur sig medan andra får saker serverat på silverfat.
Det är en jävla skillnad.
Och vad det gäller den sociokulturella ojämlikheten ökar den då allt fler mångkulturella grupper får ha sina egna villkor, ja till och med lagtolkningar. Nu är blasfemi ett brott i Sverige igen.
Blasfemilagen togs bort 1949 men som nu har införts och tydligen lagföres av polis helt på frivillig väg ivrigt påhejat av kulturjournalisterna i medierna.
Med en sådan chefsutredare kommer LO aldrig hitta rätt.
Edit: Marika Lindgren Åsbrink verkar se minskad sociokulturell ojämlikhet helt utifrån sin egna innerstadsbubbla då hon exemplifierar med kön, hbtq, antirasism etc.
Senast redigerad av longbow4y 2020-10-06 kl. 12:33.
Senast redigerad av longbow4y 2020-10-06 kl. 12:33.