2020-10-02, 16:30
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Men mörkläggning av transport av miltärmateriel är väl i sammanhanget helt ointressant? Vem bryr sig om det nu, och framför allt vem brydde sig egentligen 1994?
Det finns ingen koppling mellan den påstådda transporten och haveriet. Bara spekulation.

Om det sker hemlig verksamhet av det slaget är det vad jag uppfattat snarast regel att det hemligstämplas för lång tid och att man inte erkänner det alls. Det handlar när det gäller spioneri och som i det här faller eventuell stöld av rysk egendom som ryssarna skulle betrakta det inte om något som är laglig i vanlig mening. Så frågan om vem som brydde sig, så är det svensk hemlig tjänst och de regeringar som ger dem sitt uppdrag. Och skall man acceptera att det finns militära hemligheter och underrättelsetjänst vilket även demokratiska länder gör är ju hemlighetsmakeri och sekretess inte i utgångsläget heller något fel, inom rimliga gränser.

Så vad talar för att man inte skulle brytt sig om sådan verksamhet verkligen påverkades av haveriet?

Grejen är ju att det inte behövs någon koppling mellan transporten och haveriet för att det skall kunnat förekomma mörkläggning. Det räcker med att färjan havererade medan en sådan transport pågick. Vilket inte är någon långsökt teori med tanke på att det finns bevisade hemliga transporter med färja i direkt anslutning till havereriet och att flera vittnesmål talar om en sen pålastning med militär inblandad.
Citera
2020-10-02, 16:33
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Så man kunde se att visiret saknades men inte en person som sitter 2-3 meter från dig. Glöm det .
Jag tror inte på en Lady&Lufsen-kväll, men det var heller inte beckmörkt:

Några vittnen har berättat att de såg ESTONIA sjunka. Hon sjönk med kölen i vädret med aktern först och fören upp- åt, klart synlig, i 45 graders vinkel. En del av bryggan var synlig och den högsta punkten var bulbstäven. Fartyget förblev i denna ställning i flera minuter och vred sig sedan gradvis och sjönk i ett hav av bubblor.
...
Två vittnen i flottar såg människor som fortfarande klättrade och höll sig fast vid fartygets botten eller hängde i räckverket. Ett vittne såg flera personer falla i vattnet när räckverket de klättrade på brast.
...
Ett vittne har berättat att fartyget var belyst, förmodligen av månskenet, när det sjönk.

(JAIC s.83)
Citera
2020-10-02, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doktorwestring
Min tolkning var att dom hade hyttnr på folk som inte var på överlevandelistan och gick in för att se att dom verkligen var där.
Om vi pratar om brittiska dykaren som kände liket mot sig i hytten men det var för trångt för att filma det.

Det verkar ologiskt, det var ju mer än 850 människor som då INTE fanns på överlevandelistan.

Ska de kolla i varenda hytt var dessa människor då fanns menar du?
Citera
2020-10-02, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/09/28/estlands-premiarminister-oppnar-for-ny-estoniautredning-vi-har-sett

Jag trodde Sverige var ett öppet demokratiskt land. Så fel man hade.

Du hede nog inte fel, verkar bara vara Hr Tupp som fått tuppjuck. Han vill kanske ha sina 15 minuter?
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Men återigen, jag tvekar själv ibland på min egen teori och ni ska bara veta hur många ggr jag ändrat mig under dessa 26 år ;-) Det är just därför det ska utredas så noga man bara kan och vara så öppen man kan, dels så man slipper alla teorier och gissningar.

Hur som helst är här några vittnesuppgifter. Jag tycker inte att det ”bevisar” mycket, men ändå rätt intressant (och obehagligt). Vissa berättelser går mer ihop än andra. Dra era egna slutsatser.

Vittnesuppgifter från passagerare:

http://www.estoniasamlingen.se/textfiles/JAIC-haverirapport.pdf

De olika ljuden är när bovisiret först öppnas och slår mot skrovet, sedan bryts loss helt. När Estonia börjar kränga så kasar långtradare och bilar runt och för en massa oväsen också.
Citera
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Har inte koll på Meyervarvets hela alternativscenario, men deras (självklara) grundtes var att dåligt underhåll av rederiet var boven i dramat, inte underdimensionerad konstruktion.

Ja, men vad jag anser intressant och gärna vill ha en logisk och teknisk synpunkt på är idén att bogvisir/ bogport plus läcka bättre förklarar sjunkförloppet än bogvisir/ bogport ensamt.

Förstår jag det rätt har det från åtminstone någorlunda kvalificerat håll långt tidigare än det upptäcktes framfört att det man logiskt borde förutsätta att det finns en läcka på styrbordssidan av fartyget.
Citera
Medlem
Knucklehugss avatar
Ingen nämner Ryssarna, de har flertalet ubåtar i Östersjön och om man ska ta ubåtsteorin på allvar så måste ubåten också blivit skadad vilket skulle ha medfört reparationer i en torrdocka. Finns det uppgifter på att svensk ubåt genomgått reparationer under denna tid så lutar det åt svensk mörkläggning.

Om det var ryssarna så finns det naturligtvis inga uppgifter på skadad ubåt, sådant hemlighetsstämplas med skäraren och hammaren i ett valv långt ned i Kremlarkiven.
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Om det sker hemlig verksamhet av det slaget är det vad jag uppfattat snarast regel att det hemligstämplas för lång tid och att man inte erkänner det alls. Det handlar när det gäller spioneri och som i det här faller eventuell stöld av rysk egendom som ryssarna skulle betrakta det inte om något som är laglig i vanlig mening. Så frågan om vem som brydde sig, så är det svensk hemlig tjänst och de regeringar som ger dem sitt uppdrag. Och skall man acceptera att det finns militära hemligheter och underrättelsetjänst vilket även demokratiska länder gör är ju hemlighetsmakeri och sekretess inte i utgångsläget heller något fel, inom rimliga gränser.

Så vad talar för att man inte skulle brytt sig om sådan verksamhet verkligen påverkades av haveriet?

Grejen är ju att det inte behövs någon koppling mellan transporten och haveriet för att det skall kunnat förekomma mörkläggning. Det räcker med att färjan havererade medan en sådan transport pågick. Vilket inte är någon långsökt teori med tanke på att det finns bevisade hemliga transporter med färja i direkt anslutning till havereriet och att flera vittnesmål talar om en sen pålastning med militär inblandad.
OK, men vad menar du att denna hypotetiska mörkläggning fått för konsekvenser för haveriutredningen? Har man t.ex. fejkat bärgningen av visiret, och i så fall varför då?
Citera
2020-10-02, 16:38
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Det lär nog rinna ut i sanden. Finland börjar tveka verkar det som. Finland hade inte många offer ombord så motivet är svagt att dra igång något och störa relationen till Sverige. Estland behandlas som en liten kusin från landet. Det enda resultatet av sensationen kan bli värre påföljd vid dyk till skeppet i fortsättningen utom för de som fått tillstånd om läckage uppstår som förstör miljön.

Exakt. Mörkläggandet är Sveriges görande.
Jag tycker dock att det är intressant att Storbritannien skrev på avtalet om Griftefrid.

I sammanhanget kan man nämna att flera orelaterade källor indikerar att MI6 var involverat i vapensmugglingen på Estonia. Storbritannien fungerar ofta som USAs förlängda arm i Europa, men har betydligt mer goodwill i Sverige, än USA själva. Det känns som att det fanns en anledning varför Storbritannien som inte hade några döda alls - skulle skriva på ett avtal om gravfrid för Östersjön - långt ifrån deras territorium. Tyder på att de också ville dölja något.

Tyskland - som byggde skeppet och Norge vår granne som är så duktiga på allt som har med hav och undervatten att göra - tack vare sin långa kust och sina oljeriggar.... De skrev INTE på och har gång på gång påtalat att de har intresse och lämplig expertis för att dyka i vraket. När de dyker upp så blir de besprutade med vattenkanon, av svenska kustbevakningen - och de gör svallvågor med jättefartyg för att det ska bli omöjligt att arbeta på platsen.
Citera
2020-10-02, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Nej jag har inte missat det, men lägger ingen vikt vid det... och föresten smuggla och smuggla, transportera kallar jag det för.
Estland erkändes som självständig stat av Sovjetunionen 1991, tre år innan Estonia sjönk, missat det eller?
Avgörande militär teknologi åkte österut innan dess, och skrapet som lämnades lär inte vara så viktigt att det motiverar en sänkning ac en passagerarfärja.

Grejen är att svenska regeringen ljög och hemlighöll att så var fallet, att de visst smugglade ut militär teknologi ombord Estonia, imånga jävla år. Ända fram tills en, två, tre visselblowers trädde fram då jävlar var de tvungna.

Så Lövfen ljuger igennär han säger att svenska staten inte undanhålit något.

Han ljuger utan skam i kroppen, framför hela nationen.
Citera
2020-10-02, 16:40
Medlem
goenissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Jag kan inte göra länk, någon annan som kan? Tack på förhand

Fria tider som t.o.m. SD tar avstånd från och kallar fascistisk.

https://web.archive.org/web/20161013012827/http://www.metro.se/kolumner/det-vaxer-brunt-ogras-i-utkanten-av-den-borgerliga-rabatten/EVHoib!ZtVKVFVjWC6PM/
Citera
2020-10-02, 16:44
Medlem
goenissens avatar
Citat:
Visst. Guilty as charged.

Man kan tro på vapensmuggling UTAN att tro att Ivan sänkte ELLER att det fanns kärnvapen ombord ELLER att en svensk ubåt ”eskorterade” Estonia.

Jag tog en genväg och besvarade flera olika teorier i ett enda inlägg.

Man kan bara tro på de teorier du radar upp? Du är falsk, och inte den du utger dig för...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in