2020-10-01, 18:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nej det är inte alls troligt. Det troligaste är att visiret sjönk rakt ner. Det verkar i alla fall ha slagit i bulben rätt rejält. Jag kan inte svära på att det inte kan ha flutit en liten bot längs med skrovet, men i så fall borde det bara ha repat lacken. Skadan är en ganska djup buckla rakt inåt. Knappast något fritt flytande föremål kan ha orsakat den skadan. Det krävs en kraft på flera hundra ton enligt experter och den måste vara riktad mot fartyget inte längs med.

Det var dock det första som den norska experten var inne på... Att det sedan avfärdades var framför allt pga vikten (55 ton), vilket är sant och rimligt. Jag kritiserar honom inte.

Men, han gjorde ju faktiskt aldrig någon beräkning alls på vilken kraft det blir om 55 ton samtidigt lossnar i en fart på 20 knop...

Han nämner däremot att det krävs en kraft som är 20 ggr kraftigare än 55 ton.

Är det då så orimligt att 20 knop är vad som behövs för att komma upp i den kraften? Men det borde väl gå att göra ungefärliga beräkningar på vilken kraft det motsvarar, hur som helst verkade han aldrig ta hänsyn till vilken hastighet som bogvisiret lossnade i.

Tillägg: + Att det samtidigt var stormvindar på runt 20 m/sek. (Vilket även gör det mindre självklart för mig att visiret bara sjönk rakt ned)

Fast givetvis är jag inte 100 % säker, det är en teori. Men ingen annan teori har hitills förklarar fler motstridiga uppgifter för mig än den teorin.

Det skulle kunna förklara varför det påstås att vattnet kom från två helt olika håll, det skulle kunna förklara varför vittnet såg ”något vitt” som sedan plötsligt försvann.

Det skulle kunna förklara varför norska militären i dokumentären såg det som osannolikt att det var en sprängning (även om han inte uteslöt det till 100 %).

Men ni kan vara lugn, jag tror fortfarande att det finns mer skumma grejer bakom Estoniahistorian :-)

Den här teorin förklarar inte hur regeringar har hanterat det och allt hemlighetsmakeri. Jag tror just nu att själva olyckan var en olycka, men att övriga märkligheter kan ha mer att göra med vad som exempelvis fraktades på bildäcket.

Dels baserat på alla uppgifter relaterat till det militära, eller varför dykarna enligt officiella rapporten undersökte alla däck utom bildäcket. Varför det är bristfälliga uppgifter om hur man har undersökt vissa delar av fartyget. Osv.

Hur som helst är det många frågor kvar att besvara även med min teori och jag ser inte att man har utrett olyckan/fartyget tillräckligt. Och inte minst om hålet fanns där hela tiden, olycka eller inte.
Senast redigerad av sjelvefan 2020-10-01 kl. 18:31.
Citera
2020-10-01, 18:29
Medlem
Tjabo1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jävla fantasier, Ryssland fanns för fan inte ens när Estonia sjönk. Det hette Sovjetunionen och var i totalt förfall.

Sovjet upplöstes tre år innan Estonia sjönk..
Citera
2020-10-01, 18:36
Medlem
Moruroas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Hur trovärdig är Håkan Bergmark? Anders Jallai är skeptisk om han verkligen dykt på Estonia, till och med aningen tveksam till om han ens har varit inom det militära. Anders Jallai bevisar ju inte direkt något som gör hans påståenden och ”fakta” gällande Håkan trovärdig.

Borde ingen ha klivit fram och sagt att Håkan inte varit med om det han säger sig ha varit? Personen från WhiteTV säger ju att man har fått bevis och bekräftat från en överordnad vid dykningarna gällande Håkan.

Citat:
"Ett av Rabes nyckelvittnen, Håkan Bergmark, ställde upp för en tv-intervju (Der Spiegel) och för tidningen Expressen. Tv-intervjun sändes aldrig men används som »bevis« av många av dem som menar att Estonia sänktes.

Bergmark berättar hur han som en av svenska marinens specialdykare, kallades in av Räddningsverket och marinen dagarna omedelbart efter haveriet. Han och andra specialdykare dök från flottans specialfartyg HMS Furusund. De undersökte och filmade vraket under flera dagar och såg bland annat, inte långt från bogen, ett stort hål som av en explosion inifrån med kanterna uppfläkta inifrån. Han säger sig också, ombord på Furusund, ha råkat höra ett radiosamtal mellan operationsledningen och dåvarande kommunikationsminister Inez Uusman där man enades om att hemlighålla fyndet.

Fokus har kontrollerat Bergmarks uppgifter. Enligt arkiverade uppgifter hos Värnpliktsverket och flottans personalansvariga har Bergmark aldrig genomgått den utbildning han påstår sig fått och än mindre tjänstgjort som dykare i marinen.

Enligt HMS Furusunds arkiverade loggböcker befann sig fartyget i och kring Hårsfjärden vid den aktuella tidpunkten."

Källa: https://www.fokus.se/2007/09/konspirationsteorier...
Citera
2020-10-01, 18:37
Medlem
Knappast bogviseret som orsakat denna inbuckling, har svårt att tro på den teorin. Det kan vara allt från sabotage till ubåt, nått har mörkats. Vi utesluter inte kärnvapenspets ballstisk missil.

Det snackas om radiation från Bergmark, o sen betong över, kan mycket väl ha nått med kärnvapen att göra detta- det har pågått smuggling.
Citera
2020-10-01, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Som jag tolkade det var det en specifik hytt de vill in i.
Varför skulle de ta en slumpvis hytt och begära närbilder på kroppen?

Min tolkning var att dom hade hyttnr på folk som inte var på överlevandelistan och gick in för att se att dom verkligen var där.
Om vi pratar om brittiska dykaren som kände liket mot sig i hytten men det var för trångt för att filma det.
Citera
2020-10-01, 18:42
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Med tanke på den jätte skada som är på visiret så kanske visiret direkt gick under fartyget. Så det är Estonia som kört över visiret. (spekulation)
Med tanke på att visiret fanns kvar på de första sonarbilderna så har du säkert rätt.
Citera
2020-10-01, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
Ja för det pågår ju aldrig saker bakom officiella versioner. Jag ser det som osannolikt att västmakterna och ryssland INTE var i närheten av Estonia med ubåtar. Det smugglades vapen från forna sovjet på Estonia..du missade det eller?

Nej jag har inte missat det, men lägger ingen vikt vid det... och föresten smuggla och smuggla, transportera kallar jag det för.
Estland erkändes som självständig stat av Sovjetunionen 1991, tre år innan Estonia sjönk, missat det eller?
Avgörande militär teknologi åkte österut innan dess, och skrapet som lämnades lär inte vara så viktigt att det motiverar en sänkning ac en passagerarfärja.
Citera
2020-10-01, 18:50
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Med tanke på att visiret fanns kvar på de första sonarbilderna så har du säkert rätt.

Om det gått till så, så har ju det gett upphov till metalliska smällar samt att vatten redan börjat fyllas på i båten. De som vittnade från de undre hytterna berättar att de lämnade hytten direkt efter smällarna och möttes av vatten i korridoren
Citera
2020-10-01, 18:50
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Hans hål är på en helt annan plats.. har han ens varit där nere ? Det är frågan
Tror inte det. Han kan ju ha diktat ihop historien tidigare baserat på vad den estniske diplomaten sa sig ha sett.
Citera
2020-10-01, 18:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jävla fantasier, Ryssland fanns för fan inte ens när Estonia sjönk. Det hette Sovjetunionen och var i totalt förfall. Är det någon makt inblandad i olyckan så är det rester av GRU som opererat i lönndom. Det finns inga andra som skulle klara av att mörklägga en sådan operation än Sovjetunionen eller nuvarande Ryssland. De kan skicka några tusen gröna män för att annektera Krim från dess rättmätiga ägare eller helt kallt skjuta ner ett fullsatt passagerarplan. Det är ett skitfolk kapabla till vad som helst.

Svennebanan kan ha sänkt den själv när det uppdagades att Calle lille ville göra sig en hacka på hemlig krigsmateriel tillsammans med sina kumpaner på CIA.

Eller så var det ryssen som fick ett samtal från amerikanen att något fuffens var i görningen och satte en torped midskepps. Implosionen och den efterföljande vattenhammaren rev upp ett hål i skrovet och skakade loss visiret.

Existerar det några hydrofoninspelningar från den tidpunkten?

Det hade varit mycket intressant att låta någon med militär bakgrund lyssna på ljudet från Estonia vid samma tidpunkt som passagerarna hörde den första smällen.

Citera
2020-10-01, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Smuggling mellan två statsapparet? Märklig benämning. Borde väl vara vanligt handelsutbyte det

Ok, handel om du så vill, men en handel som inte Ryssarna såg med blida ögon på.
Citera
2020-10-01, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alima3342
jag har sett 5 avsnitt

Då borde du veta att estonia ligger på lera, inga stenar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto