2020-10-02, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catzizfantazticz
Det är väl högst intressant? Om fartyget sänkts på okänt vis pga att man fraktade militärt materiell så förändrar det mycket. Och allt här är just spekulationer, men dom är väldigt intressanta. Större delen av JAIC rapporten verkar ju även det vara spekulationer om jag ska vara ärlig

För Farbror-Barbro är det tvärtom, han jobbar på som f-n med att hjälpa till med mörkläggningen. Då kan han ju inte vilja att det kom fram
Citera
2020-10-02, 16:07
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Nu säger fejkommissionen att det inte blir några nya undrsökningar. Gravfriden är viktigare! Däremot ska kommissionen lära Esterna att bedöma de nya uppgifterna. Står i fria tider.
Sverige framstår som allt pinsammare, finns inga gränser!
Då får man hoppas på mer privata initiativ att dyka ned till fartyget. Går säkert att crowdfunda lite till det nu med de nya uppgifterna till hands.
Citera
2020-10-02, 16:09
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catzizfantazticz
Det är väl högst intressant? Om fartyget sänkts på okänt vis pga att man fraktade militärt materiell så förändrar det mycket. Och allt här är just spekulationer, men dom är väldigt intressanta. Större delen av JAIC rapporten verkar ju även det vara spekulationer om jag ska vara ärlig
Jag är uppväxt i alla fall delvis under kalla kriget. Vapensmuggling och liknande hände ju hela tiden. Vad skulle funnits i lastbilarna för att Ivan skulle mörda uppåt 1000 civila, vätebomber? Och iden om eskort av en ubåt... hur tänker folk? Det går ju inte att ’eskortera’ med ett fartyg som inte ens har ytbeväpnng. Stolligt.
Citera
2020-10-02, 16:12
Medlem
goenissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag är uppväxt i alla fall delvis under kalla kriget. Vapensmuggling och liknande hände ju hela tiden. Vad skulle funnits i lastbilarna för att Ivan skulle mörda uppåt 1000 civila, vätebomber? Och iden om eskort av en ubåt... hur tänker folk? Det går ju inte att ’eskortera’ med ett fartyg som inte ens har ytbeväpnng. Stolligt.

https://yourlogicalfallacyis.com/strawman
Citera
2020-10-02, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är dags att en ubåtserfaren person klargör ett och annat här i tråden innan ubåtskrock blir en seriös teori, finns det någon sådan?

Är en ubåt helt blind och döv, ser den inte vad som finns på ytan?

Är det sannolikt att en ubåt kolliderar med ett ytfartyg av Estonias storlek som dessutom är under gång?

Och gick ubåten i ytläge, varför såg man inte Estonia som var upplyst?

Ubåts teorin kommer aldrid att bli en seriös sådan. Den kommer att florera bland ett konspiratoriskt lagt fåtal, som aldrig kommer att släppa den oavsett hur många exterter som förklarar att den är vansinnig.
Det stora flertalet besitter sunt förnuft och många av dessa inser väl det meningslösa i att gå i klinch med ubåtsnissarna. Låt dem hållas, det självdör ganska snart.
Citera
2020-10-02, 16:16
Medlem
Citat:
Månljus har det sagts... :-)
Så man kunde se att visiret saknades men inte en person som sitter 2-3 meter från dig. Glöm det .
Citera
2020-10-02, 16:19
Medlem
Citat:
Vilka är dom? JAIC?

I slutrapporten s.68 nämns att ett vittne såg vatten på durken. Jag vet inte hur man resonerade kring det, men eftersom flera vittnen berättat att de såg vatten som kom ur dörren till bildäck ovanför (ibid.) så är min gissning att man antog (rätt eller fel) att det kom därifrån.
Kan du länka till det. Rätt intressant.
Citera
2020-10-02, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Det är med stor sannolikhet x antal personers kvarlevor som aldrig kommer att kunna återfinnas. Långt ifrån alla som lämnade Estonia innan hon sjönk kunde bärgas, och ligger nu begravda i sedimenten på varierande avsånd från vraket. Anhöriga som förlikat sig med en sjögrav ska väl ändå inte få såren upprivna av ett besked att, tyvärr, hon eller han fanns där inte.

Nu är det skit samma. Det var där o då...
Citera
2020-10-02, 16:20
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goenissen
https://yourlogicalfallacyis.com/strawman
Visst. Guilty as charged.

Man kan tro på vapensmuggling UTAN att tro att Ivan sänkte ELLER att det fanns kärnvapen ombord ELLER att en svensk ubåt ”eskorterade” Estonia.

Jag tog en genväg och besvarade flera olika teorier i ett enda inlägg.
Citera
2020-10-02, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pengabingen
Bra att höra men nu försöker samtliga media i Svearike släta över det och har förstasidor med trump som inte betalat skatt och att en influencer har manipulerat en bild och andra tramsiga satans skit medans det viktigaste som finns i Sverige att gå till botten med det här som är ett djupt sår i Sverige!

VI ÄR GRUNDLURADE OCH SES SOM ÅSNOR OCH BOSKAP!

Finns bara en sak att säga om det, makten har ljugit för oss och tystar ner det just i detta NU och kommer alltid att göra, denna estonia bluff är er chans att ta tillbaka det Sverige som är erat eller lev med att alltid vara ett boskap.

Sverige ... mitt Sverige.

Du tror inte att det är så att svensken i allmänhet skiter i pajasdokumentären och knäppskalleteorier om Estonia, utan är mer intresserad av hur Trumps "little flue" påverkar värdet på deras pensionssparande?
Citera
2020-10-02, 16:26
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Kan du länka till det. Rätt intressant.
Självklart: s.68 i
http://www.estoniasamlingen.se/textfiles/JAIC-haverirapport.pdf

Men även om just du saknar den beröringsskräck för JAIC som man hittar i tråden, så finns det anledning att gå till källorna: Estoniasamlingen har vittnesmålen samlade och en del även med ljudupptagningar (mörkläggning...?). Tidigare var det lite knepigt att läsa för man behövde ett specialprogram, men det verkar lite lättare nu. Jag har det på to-do-list... det och HSVAs rapport om vatteninströmningen.
Citera
2020-10-02, 16:28
Avslutad
Men återigen, jag tvekar själv ibland på min egen teori och ni ska bara veta hur många ggr jag ändrat mig under dessa 26 år ;-) Det är just därför det ska utredas så noga man bara kan och vara så öppen man kan, dels så man slipper alla teorier och gissningar.

Hur som helst är här några vittnesuppgifter. Jag tycker inte att det ”bevisar” mycket, men ändå rätt intressant (och obehagligt). Vissa berättelser går mer ihop än andra. Dra era egna slutsatser.

Vittnesuppgifter från passagerare:

Citat:
Ett vittne i en styrbordshytt förut hörde några hårda stötar och något som smällde. Hon tyckte det var konstigt och talade om det med sina vänner. Hon var rädd och lämnade hytten. Hennes vänner sade att de skulle följa efter.

Hon gick upp till däck 7 och satt i en stol några minuter när hon plötsligt hörde ett tungt slag och kände att fartyget krängde över.

I en annan hytt längre akterut om styrbord fanns två personer som har berättat om häftiga rörelser i fartyget. Varje gång fartyget stampade, har en av dem omtalat, hörde han slag mot skrovet som om någon slog på det med en stor sten.

(...)Hon har uppgett att detta hände strax efter klockan ett. Ett armbandsur hade pipit jämn timme och hon hade också tittat på sin egen klocka. Hon stannade kvar i kojen halvsovande i ungefär fem minuter när det plötsligt hördes ett kraftigt skrapande, tjutande, knakande och gnisslande ljud uppifrån, alldeles nära, som om något stort och tungt höll på att glida.

Ett vittne från en närbelägen hytt har också rapporterat samma slags buller. Därefter krängde fartyget över. De var övertygade om att något inte stod rätt till.

Flera vittnen har uppgett att de väcktes av kraftigt buller eller smällar. Tre passagerare föll ur sina kojer på grund av fartygets rörelser och kort efteråt hörde de en våldsam duns som var så ”kraftig” att en av dem, som nu stod upprätt, slungades mot skottet.

Fartyget började omedelbart att rulla ”otroligt”. Ett annat vittne har uppgett att han omkring kl. 01.00 hörde ett välbekant hydrauliskt ljud, ”det sorts ljud som uppstår när bogvisiret öppnas och stängs”.

(...) Efter ytterligare en eller två minuter hörde han samma ljud igen. Han klädde på sig och lämnade hytten och när han var alldeles utanför hyttdörren, ca kl. 01.15–01.20, höjde fartyget bogen och krängde omedelbart över åt styrbord.

Citat:
(...)Ett annat vittne öppnade sin hyttdörr. Gången utanför var tom men det var en smal rännil av vatten på durken. Fartyget hade då bara en mycket lätt slagsida. Han sprang ut i underkläderna.Fartyget låg kvar med styrbords slagsida och på durken i mittgången fanns vatten.

Vid ungefär samma tidpunkt öppnades de flesta hyttdörrarna och halvklädda passagerare dök upp i gångarna. Många var panikslagna och ropade och skrek. I mittgången sprang folk fram och tillbaka och kolliderade med varandra medan de letade efter trappor.

Ett vittne, i en centralt belägen hytt förut, gav sig i väg sedan han hört ett larm på estniska. Han såg då vatten komma in i hytten. Flera vittnen har berättat att de, när de passerade däck 2 på väg uppåt i trappan, observerade kallt vatten som strömmade nedför skottet och ut på durken. Ett vittne såg vatten spruta ut från springor kring de stängda dörrarna som ledde till bildäck.

”(...)Han gick till kojs men hade ännu inte somnat när han efter 5–10 minuter hörde ett egendomligt, ovant ljud som skulle ha kunnat vara ett slag eller något som liknade en skakning [4]. Han kunde inte säga varifrån ljudet kom, men efter detta krängde fartyget över åt styrbord.

Han fick en känsla av att något inte stod rätt till [2] och började klä på sig för att snabbt komma ut på däck. Innan han hunnit sätta på sig skorna ökade slagsidan och bordet gled mot dörren. Han lämnade sin hytt och fann gången tom. Uppe på däck 5 fanns det ca 20–30 personer som sprang åt olika håll.

När han förflyttade sig i huvudtrappan mellan däck 6 och däck 7 hörde han ett buller som från ett slag och trodde att detta var buller från lastbilar i rörelse [4](...)

(...)Slagsidan ökade och folk klamrade sig fast vid ledstången som lossnade. Människor föll i durken och panik utbröt. I trappan försökte flera skadade, berusade och halvklädda människor att ta sig uppåt. Detta var emellertid svårt på grund av paniken. Det var också svårt att ta sig upp mellan däck 6 och däck 7 eftersom ledstången hade lossnat. Vittnet lyckades ta sig upp till däck 7 tillsammans med båtsman [5] och nu var slagsidan så kraftig att det var omöjligt att gå på mattorna och det var t.o.m. svårt att krypa. De hjälpte varandra ut på öppet däck och han uppskattade att slagsidan då var ca 45 grader...”

http://www.estoniasamlingen.se/textfiles/JAIC-haverirapport.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in