2020-10-02, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Ja, det finns så mycket man säger officiellt, till exempel att det absolut inte funnits ett hål i sidan på Estonia.

Diskussionerna om var bogvisiret hittats får vi nog ta i en annan tråd. Jag konstaterar dock att inga vittnen (noll personer) uppgett att bogvisiret trillat av, men att Carl Bildt av alla jävla människor ändå utropade detta till den officiella förklaringen timmar efter katastrofen. Vem hade han hört det av?

Du har 0 (noll) koll. Flera av de som hamnade i spat innan hon sjönk sa att hela fören var borta.
Citera
2020-10-02, 14:31
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Att bogvisiret hittades ca 1 nm från vraket, är ett bevis konkret nog för mig, att lossnade innan Estonia sjönk.
Hur skulle det annars kommit dit? Ubåten tog det på släp?

Och hur ser du på att Sonarbilder visar att visiret finns i anslutning till fartyget på botten?
Citera
2020-10-02, 14:35
Medlem
ps870s avatar
Citat:
Att bogvisiret hittades ca 1 nm från vraket, är ett bevis konkret nog för mig, att lossnade innan Estonia sjönk.

I #4276 finns en länk till sonarbilder av Estonia. Sanningshalten på bilderna kan jag inte bedöma. Men stämmer det är det märkligt att visiret hittades 1 nm bort.
Citera
2020-10-02, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Ja skadan kan ha med förlisningen att göra. Inte troligt att Estonia tappar bogvisiret och samtidigt blir påkörd.
Med det sagt, en mörkläggning har ägt rum, det finns en orsak till att Ingvar Carlsson först sa att färjan ska bärgas till att sedan försöka täcka över.

En alternativ förklaring till skadan kan ha varit att ett fartyg prejat Estonia, som då ökar farten varvid bogvisiret slits loss av motsjön.

Det är trots allt klarlagt att hon smygglade förbjuden militär utrustning.

Vi hade det Norska krigsfartyg som krockade med en oljetanker och förliste bara för ett år sedan.

Det också under en övning där man stängde ned all kontakt och gick in i spaningslikande former och därav krockade.
Citera
2020-10-02, 14:38
Medlem
Det lär nog rinna ut i sanden. Finland börjar tveka verkar det som. Finland hade inte många offer ombord så motivet är svagt att dra igång något och störa relationen till Sverige. Estland behandlas som en liten kusin från landet. Det enda resultatet av sensationen kan bli värre påföljd vid dyk till skeppet i fortsättningen utom för de som fått tillstånd om läckage uppstår som förstör miljön.
Citera
2020-10-02, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Spännande att det ända hålet är rakt in till maskinrummet. Se bild längst ner i länk.
Om militärmakt skulle använda robotar för att stoppa färjan är det exakt där man vill träffa. Sen tränger roboten igenom skrovet flera meter för att sedan blåsa ut delar av maskinrummet. Om det är en seriös dockumentär vill man ju se hur väggen
emot på andra sidan ser ut. Skulle gissa på att det är ett hål där med som fortsätter inåt. Och att det har blivit en ännustörre explosion i skeppet som sedan har tagit in vatten.

http://heiwaco.tripod.com/visiretpabotten.htm
Helt klart möjligt
Citera
2020-10-02, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShyPooper
Ska jag vara ärlig så har jag aldrig sett ett ankare som väger 500 ton. men gång ska ju vara den första!

Blir väll ganska så rejäl mängd rörelseenergi om ankaret tappar greppet och slits med en bit för att sedan få tag i skeppet. Kolla text på vajrar som går av, det borde kunna bli en likande effekt.
De borde ju text ha ankrat fartygen när de försökte täcka över skeppet. Googla lite och ett ankare till ett kryssningskepp kan väga 10-12ton om inte mer.
vet dock inte om skepp kan ankra på 80-meters djup.
Citera
2020-10-02, 14:51
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Du har 0 (noll) koll. Flera av de som hamnade i spat innan hon sjönk sa att hela fören var borta.
Men det var natt och belysningen borta samtidigt som de kämpar för sitt liv ändo så registrerar dom något som inte ska finnas från ett stort avstånd.
Sannolikt ledande frågor under förhöret som påverkar vittnesmålet.
Ett ytterligare argument som styrker tveksamheten är den överlevande som visas i dokumentären som när han sitter på sidan utav fartyget ska signalera till färjorna han ser ljusen av i horisonten med sin kamera tar en bild för att avfyra blixten. Senare efter framkallning upptäcker han att han fotograferat en person som suttit 3 meter ifrån honom. Som han inte såg då.
Citera
2020-10-02, 14:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Tror du på allvar att en EXPERT inom detta område inte har både vädret, farten, vinden och andra förhålkanden med i sina kalkyler och slutsatser.

Snälla du.

Jo det tror jag i regel... Och jag tycker han verkar trovärdig. Därför tycker jag att det var lite märkligt med. Men, jag har sett det flera gånger nu och han nämner ingenstans att han har räknat på annat än vikten. Han får dessutom detta som en mer ”spontan fråga” av dokumentärfilmaren än övriga exempel som han tveklöst har räknat mer på...

I övriga exempel anger han också hur vikten påverkas vid olika knop. Det gör han inte med bogvisiret.

Han nämner endast att en vikt på 55 ton inte kan skada såhär, och det har jag heller inga invändningar på. Han nämner sedan att det behövs en kraft som motsvarar ”20 stycken bogvisir”. Han utgår alltså bara från grundvikten.

OM han hade räknat på knop hade det blivit MER än 55 ton som den väger när den står helt still, men han nämner i alla fall ingenting annat än vikt grundvikten.

Även om det ändå är helt omöjligt att detta objekt kan åstadkomma en så stor skada så ser jag inte att det gjordes en uträkning på varken knop eller stormvindar:

https://www.google.com/search?q=bogvisir+estonia&newwindow=1&rlz=1CDGOYI_ enSE902SE902&hl=sv&prmd=imnv&sxsrf=ALeKk00jdDHiQiy 5Jn1iTnqaDrODEtSryw:1601642306474&source=lnms&tbm= isch&sa=X&ved=2ahUKEwjH6e_F9pXsAhWqAxAIHe8jAcgQ_AU oAXoECBEQAQ&biw=320&bih=454#imgrc=rEhkaQ1mc0m3DM

https://www.google.com/search?q=bogvisir+estonia&newwindow=1&rlz=1CDGOYI_ enSE902SE902&hl=sv&prmd=imnv&sxsrf=ALeKk00jdDHiQiy 5Jn1iTnqaDrODEtSryw:1601642306474&source=lnms&tbm= isch&sa=X&ved=2ahUKEwjH6e_F9pXsAhWqAxAIHe8jAcgQ_AU oAXoECBEQAQ&biw=320&bih=454#imgrc=rEhkaQ1mc0m3DM&i mgdii=YrGnFatVkNv_KM

https://www.google.com/search?q=estonia+dokument%C3%A4r&newwindow=1&rlz=1 CDGOYI_enSE902SE902&hl=sv&prmd=vin&sxsrf=ALeKk01v3 9o8D8obOZWbffXIjnFrE-T6Dw:1601580585244&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2 ahUKEwjQ7fLOkJTsAhWMHHcKHU-2ALAQ_AUoAnoECAwQAg&biw=320&bih=454&dpr=2#imgrc=lU Ml0kRpV-miEM

Men jag är inte ett dugg säker, jag sa bara att jag inte tycker det går att utesluta. Det var som sagt även det första samma expert var inne på...

Men någon beräkningen på 14 knop och vindar på 20 m/s kan det inte vara sålänge som man bara anger vikten 55 ton, för det är som sagt bara grundvikten när den står helt still. (Tillägg: Jag vet inte exakt knop, har sett allt mellan 14-21)
Citera
2020-10-02, 14:54
Medlem
mb20guys avatar
Det här skeppet (om än mkt mindre) gick det inte heller så bra för i en krock med ubåt

https://en.wikipedia.org/wiki/Ehime_Maru_and_USS_Greeneville_collision
Citera
2020-10-02, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tinybits
Har för mig ,enligt teoretikerna, Estonia sände sitt mayday på kanal 16. Vilket är någon allmän kanal, inte den primära(?)
Kanal 16 är allmän anropskanal så det är helt enligt skolboken att köra där om man vill nå så många som möjligt.
Citera
2020-10-02, 15:05
Medlem
Citat:

Går nog att förklara på många sätt. Dom som hitta o bärgade visiret kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in