2020-10-03, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Man hittar ett hål på skrovet på styrbordsidan som ännu inte är förklarat och som skeptiker till den officiella version haft hypoteser om borde finnas där.

Oavsett om detta visar sig ha förklaringen att hålet uppkommit efter att fartyget sjunkit, så ör det defintivt att komma fram till något. Hur man eventuellt väljer att dramatisera materialet ändrar inte detta.

Det håller jag helt med om. Det var endast en observation.
Citera
2020-10-03, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det tror jag på. Jag tror att bogvisiret lossnade på grund av vatten på bildäck, inte att vattnet kom på bildäck för att bogvisiret lossnade. Vattnet kom från sprickan.
Eftersom många hävdar att vatten på bildäck INTE kunde få fartyget att sjunka eftersom det inte kunde ta sig vidare ner i fartyget så måste innebär det att ett hål som av lika många påstås ligga över bildäck inte heller kan få fartyget att sjunka. Hela teorin om hålet är ju då meningslös.
Citera
2020-10-03, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Den "riktiga dokumentären" kommer ju inte fram till något. Det är ju bara en massa uselt ihopklippta videosnuttar - till stor del bilder på upphovsmannen som spelar förvånad.

Det finns flera i tråden som inte ens vågar se dokumentären eftersom att de tror att den är så starkt konspiratorisk. Du kanske ska skriva till dom istället.
Citera
2020-10-03, 19:37
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moruroa
Werner Hummel anlitad av Meyervarvet som utredare blev intervjuad i Efterlyst 1997.
På en ritning har han en röd markerad rektangel på styrbordssidan av Estonia. Det är bad- och bastuavdelningen. Det finns tecken som tyder på att den kan ha varit fylld med vatten innan båten kantrade, säger Hummel. Det finns ett vittnesmål från en överlevande från första däck som såg en spricka där det kom en stråle med vatten som om någon öppnat en kran.
Detta hål/spricka borde vara samma som hittades i dokumentären.

Jag undrar hur stor var badavdelningen, hur många kubik rymmer den? Om den med stängda dörrar skulle vattenfyllas – borde det räcka för att åstadkomma den första slagsidan?
- Då skulle händelseförloppet ha börjat med en smäll i styrbords sida som får folk att trilla ur sängarna och Reintamm att rusa upp i bara kalsongerna.
- Smällen orsakar hålet på styrbords sida.
- Badavdelningen vattenfylls snabbt.
- Estonia får den första mindre slagsidan.
- Detta gör att bogvisiret utsätts för starkare krafter och lossnar.
Vad tror ni om detta?
En annan variant är att båten inte fixade vädret. Varken bogvisiret eller stabilisatorn och båda gav vika av de kraftiga sjöarna nästan samtidigt. Kan varit en monster våg som starta igång det hela.
Citera
2020-10-03, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag har ögnat igenom rapporterna. Om du har vana att läsa dylika och närmare kan peka ut var man detaljerar att scenariot med bara tappat bogvisir är en bättre förklaring är jag tacksam, det är förstås inget krav.

Vad jag lägger märke till är att man förordar en inspektion av skrovet innan man drar definitiva slutsatser.

Ja självklart är det ur en rent vetenskaplig synvinkel absolut bäst om man kunde gå igeon hela skrovet i detalj. Det är ju dock svårt att göra när hon ligger på botten.

Optimalt så hade man dokumenterat hela vrakplatsen på plats och sedan bärgat vraket för en ytterligare undersökning. Det förra för att inte förvanska eventuell påverkan som en bärgning kan medföra.
Citera
2020-10-03, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Måste svida nått riktigt ordentligt hos er nu när man hittat ett hål som ingen kan förklara. Ubåtar torpeder visir satteliter osv spelar ingen roll för ingen kan förklara hålet ännu . Ett hål som stödjer dom överlevande som sett vatten under bildäck innan hon får slagsida.

Hos oss? Svida? Hur vatten kommer under bildäcket är väl utrett för årtonden sedan. Visst hade hålet tagit in vatten om det fanns där innan Estonia sjönk, men det är fortfarande relativt litet kontra fartygets storlek.
Hur många kvadratmeter var det?
Citera
2020-10-03, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det tror jag på. Jag tror att bogvisiret lossnade på grund av vatten på bildäck, inte att vattnet kom på bildäck för att bogvisiret lossnade. Vattnet kom från sprickan.

Bildäck ligger ett par meter ovanför vattenlinjen. Så om det hade funnits ett hål där hade mer vatten runnit ut än in.

Hålet ska ligga vid däck 1 och däck 0.
Citera
2020-10-03, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Noterat att man går ganska hårt ut med ubåts-teorin i media nu, även en drös andra "experter" och tror-sig-vetare går hårt på om tesen, men,

Är det ens rimligt?

Och än mindre, att ubåten skulle vara svensk - det är ju än mer befängt i sammanhanget.

ENDA rimliga skulle kunna vara att det OM det är en ubåt och den gjort detta hål är OM den blev tvungen att gå upp till ytan vid nöd OCH precis just då, mitt i det stora havet EXAKT där träffat Estonia. OK, OM den skuggade Estonia, men fortfarande, sannolikheten för en sådan sak måste ju vara obefintlig, i närmaste.

Jag har ytterst svårt att tro att någon funtad ubåtskapten använder sin båt som en slags kamikaze för att sänka en färja, under fredstid, för något skit som finns ombord, den motivationen förekommer ju knappast ens vid kring, inte ens märkbart under WW2, än mindre här under dessa omständigheter.

Också, det att det förekommer uppgifter om att ubåten då skulle varit målad i vitt...? Det finns ju fan inte.
Kanske finns det, någon vitmålad liten expeditions ubåtnågonstans, men fan kom igen...

Vad tror ni om teorin att ryssarna har skjutit en torped mot Estonia med teknik som inte sprängde utan splittrade upp skrovet? Enligt dokumentären har ju militär teknologi smugglats minst 2 ggr de två närmsta veckorna innan 28 september och det finns starka indikationer att militärt material smugglades även natten som Estonia gick under. Ryssarna hade strax innan hotat att agera om denna smuggling fortsätter. Det borde isf gå att finna torpeden eller spår av den i Estonias vrak vid hålet. Den militära utrustning som troligen fanns ombord har nog redan de berörda myndigheterna i de tre länderna sett till att ta bort.

Den enfa möjliga förklaringen är att något stött emot Estonia innan den sjönk. Botten består av lera och ett tjockt lager sand som de säger i dokumentären så det är orimligt att tro att hålet beror på att båten slagit i ett berg på botten. Om det mot förmodan skulle bero på det slulle man ha upptäckt det vid dykningarna som har skett direkt efter förlisningen. Bogvisiret väger för lite för att kunna åsamka denna skada. Kvar finns då en kollision med en båt, ubåt eller att de blev träffade av en torped. Experter i dokumentären säger att skadan måste komma utifrån så en explosion är också utesluten.
Senast redigerad av HKR1975 2020-10-03 kl. 19:49.
Citera
2020-10-03, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vishking
Jag tycker inte alls att det vore märkligt. Hade Sverige smugglat stulet krigsmateriel och fått skarpa hot från ryssen att upphöra med smugglingarna men bestämt sig för att försöka få med några sista godbitar så hade man nog inte velat erkänna detta.

Betänk bara det att man använt civila som mänskliga sköldar (för så hade det uppfattats).

Jag nöjer mig för min del med att utredare som kritiserat JAICs rapport har hävdat att det måste ha funnits ett hål på styrbord sida. Nu hittas ett sådant hål och det tycker jag är högintressant.

Okej.. jag tänkte inte så och det har väl kommit fram att de fraktade vapen och skit ändå? Varför skulle ryssarna få reda på detta och varför skulle de varnat Sverige, men Sverige gör inget och sedan helt plötsligt ska ingen ha vetat om detta... känns som att det är många mellanhänder ”utan att någon skulle veta något”
Citera
2020-10-03, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
14 knop
Estonia kolliderar först i fören med ubåt. Estonia får slagsida vilket gör att hålet (som nu snart verkar vara i höjd med däck enligt vissa) är i vattenytan eventuellt under vatten och aktern på ubåten åker in i sidan vilket leder till hålet i sidan.
Citera
2020-10-03, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Lyssna inte på Hemorrojdbiff, uppenbarligen här för att sprida desinformation. Försökt övertala oss alla i tråden sedan några dagar tillbaka att det var bogvisiret som orsakade hålet i skrovet. Trots att han har en professor emot sig som säger att det behövs en kraft på 600 ton och en vikt på 1000 ton för att orsaka en sådan skada. Somligas syfte i tråden är enbart att vilseleda och fördumma andra, antagligen personer kopplade till regeringen. Samma personer som säger att det inte förekom någon vapensmuggling på Estonia, trots att bevisen pekar på det.

Å andra sidan kanske men inte ska lyssna på en "professor" som säger 600 ton kraft. Lika meningsfullt som att säga 600 meter mjölk.
Kan väl i och för sig vara en dum journalist som "översatt" 6 MN till 600 ton, men då är ju den som sprider det vidare lika dum.
Citera
2020-10-03, 19:52
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moruroa
Werner Hummel anlitad av Meyervarvet som utredare blev intervjuad i Efterlyst 1997.
På en ritning har han en röd markerad rektangel på styrbordssidan av Estonia. Det är bad- och bastuavdelningen. Det finns tecken som tyder på att den kan ha varit fylld med vatten innan båten kantrade, säger Hummel. Det finns ett vittnesmål från en överlevande från första däck som såg en spricka där det kom en stråle med vatten som om någon öppnat en kran.
Detta hål/spricka borde vara samma som hittades i dokumentären.

Jag undrar hur stor var badavdelningen, hur många kubik rymmer den? Om den med stängda dörrar skulle vattenfyllas – borde det räcka för att åstadkomma den första slagsidan?
- Då skulle händelseförloppet ha börjat med en smäll i styrbords sida som får folk att trilla ur sängarna och Reintamm att rusa upp i bara kalsongerna.
- Smällen orsakar hålet på styrbords sida.
- Badavdelningen vattenfylls snabbt.
- Estonia får den första mindre slagsidan.
- Detta gör att bogvisiret utsätts för starkare krafter och lossnar.
Vad tror ni om detta?

Det första som sågs av dykare som gick in i hålet som officiellt inte finns var handdukar. Det var nämligen i höjd med spa-avdelningen som det gick hål i skrovet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in