2020-10-02, 15:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Nu säger fejkommissionen att det inte blir några nya undrsökningar. Gravfriden är viktigare! Däremot ska kommissionen lära Esterna att bedöma de nya uppgifterna. Står i fria tider.
Sverige framstår som allt pinsammare, finns inga gränser!
Det var pecis det här jag och många andra förutsåg!
Citera
2020-10-02, 15:55
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Att bogvisiret hittades ca 1 nm från vraket, är ett bevis konkret nog för mig, att lossnade innan Estonia sjönk.
Hur skulle det annars kommit dit? Ubåten tog det på släp?
Eller så sa man, påstod, att det hittades där...?
Citera
2020-10-02, 15:56
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Varför diskuterar du ens i tråden om du inte sett dokumentären?
Ämnet för tråden är ”hål upptäckts midskepps”. Jag har inte förnekat att hålet finns. I stället är jag intresserad av följande frågor:
1. hur uppstod hålet?
2. kunde ett hål i vattenlinjen åstadkomma haveriet som vi känner det, ensamt eller i kombination med annat?
3. har någon tidigare sett hålet och i så fall när?
Citera
2020-10-02, 15:57
Medlem
Dumdrygs avatar
Caroline Krook, ärkebiskopen som satt med i etiska rådet är med i Studio 1 på P1 idag och pratar om Estonia.
Citera
2020-10-02, 15:58
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Nu säger fejkommissionen att det inte blir några nya undrsökningar. Gravfriden är viktigare! Däremot ska kommissionen lära Esterna att bedöma de nya uppgifterna. Står i fria tider.
Sverige framstår som allt pinsammare, finns inga gränser!

Källa? Hittar inget i media..

Kändes som det var väntat...mörkläggningen fortsätter
Citera
2020-10-02, 15:58
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Man får väl skilja på mörkläggning av själva olyckan och mörkläggning av transport av krigsmateriel som skedde i KSI: s regi.

Färjan råkade ut för en olycka och rikets säkerhet ansågs kräva att färjan inte undersöktes så noga. Både den avgående och tillträdande regeringen var med på det tåget.

Vad strider mot en sådan teori?
Men mörkläggning av transport av miltärmateriel är väl i sammanhanget helt ointressant? Vem bryr sig om det nu, och framför allt vem brydde sig egentligen 1994?
Det finns ingen koppling mellan den påstådda transporten och haveriet. Bara spekulation.
Citera
2020-10-02, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Vilka är dom? JAIC?

I slutrapporten s.68 nämns att ett vittne såg vatten på durken. Jag vet inte hur man resonerade kring det, men eftersom flera vittnen berättat att de såg vatten som kom ur dörren till bildäck ovanför (ibid.) så är min gissning att man antog (rätt eller fel) att det kom därifrån.

När ska du besvara inlägg 3918? Härligt många gissningar av dig som går på "faktaboken". Jag behöver toapapper snart, kan du skicka över ett exemplar? Din agenda verkar lyckas, grattis din j-vel!
Citera
2020-10-02, 16:01
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catzizfantazticz
Man behöver inte ta med varenda konspirationsteori i sammanhanget. Att allt det ska ha hänt samtidigt är ju högst osannolikt. Det är därför det finns flera olika teorier. Det är olika vem som tror på vilken.

Om jag tar mig själv som exempel. Jag tror inte att man varit ner och tagit bort bogvisiret i efterhand. Men jag tror inte på att det är visiret som gjort hålet på 4x1.5m som vi nu ser. Det lossnade för att det var i dåligt skick eller inte var låst på rätt sätt. Alternativt öppnade nån det medveten inifrån, men det anser jag som svagt.

Jag tror inte heller på att båten torpederats.

Jag är tveksam till att det ska ha varit en olycka där Sverige eller Nato varit inblandade. Då är det mer trovärdigt att det är Ryssen som är inblandad. Det baserar jag på journalisten i dokumentären som pratade med den fd MI6 agenten där det framgår att Ryssland varnat 2 gånger för att smuggla via Estonia. 2 gånger som Sverige själva erkänt att det smugglades ska tilläggas. Den tredje gången som det med all sannolikhet smugglades, från Tallinn. Baserat på 2 ögonvittnen som såg lastbilarna/bilarna och dom drog slutsatsen att det var därför båten var 15 min försenad för dom skulle med. Då blev det droppen för dom helt enkelt och det slutade med att fartyget nu ligger på botten.

Med det som grund så är det inte alls konstigt att regeringen vill mörka. Ska dom ha smugglat och trotsat ryssen och det resulterade i att över 800 civila dog? Den vill ingen ha på sitt CV.

Men om du ska ta alla olika teorier och slänga ihop som en enda blir det både galet och fel. Olika individer har olika teorier.
Självklart behöver man inte tro på alla teorier som jag berörde, och jag skrev ju att några var halm(gubbar). Men du ställde en rätt öppen fråga också, eller hur Oavsett detta hoppas jag att du är nöjd med svaret.

F.ö. håller jag med dig i andra stycket om det nya hålet och bogvisiret.
Citera
2020-10-02, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Men mörkläggning av transport av miltärmateriel är väl i sammanhanget helt ointressant? Vem bryr sig om det nu, och framför allt vem brydde sig egentligen 1994?
Det finns ingen koppling mellan den påstådda transporten och haveriet. Bara spekulation.

Det är väl högst intressant? Om fartyget sänkts på okänt vis pga att man fraktade militärt materiell så förändrar det mycket. Och allt här är just spekulationer, men dom är väldigt intressanta. Större delen av JAIC rapporten verkar ju även det vara spekulationer om jag ska vara ärlig
Citera
2020-10-02, 16:04
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag kan inte de tekniska detaljerna, men är det inte så att de funnits de med sakkunskap, exempelvis i Meyervarvets utredning, som ansett att det som bäst förklarar sjunkförloppet är en kombination av bortslitet bogvisiret och öppnad ramp och en läcka på styrbordsidan?
Har inte koll på Meyervarvets hela alternativscenario, men deras (självklara) grundtes var att dåligt underhåll av rederiet var boven i dramat, inte underdimensionerad konstruktion.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-10-02 kl. 16:12.
Citera
2020-10-02, 16:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
Källa? Hittar inget i media..

Kändes som det var väntat...mörkläggningen fortsätter
Jag vet inte hur man gör länkar. Men gå in på fria tider,de länkar även till statens haverikommission. Vill du göra länkar till artikeln och statens mörkningskommission? Skulle uppskattas, behövs i tråden.
Citera
2020-10-02, 16:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Så du tycker skadorna på visiret passar in?

Passar och passar... Jag vet inte säkert.

Men om man jämför med människan som står nedanför här så är den största skadan definitivt större/längre än 2 meter:

https://www.google.com/search?q=estonia%20dokument%C3%A4r&tbm=isch&hl=sv& hl=sv&tbs=rimg:CTe1t38Z1NWmYS2Zu6PDlZ3V&prmd=vin&r lz=1CDGOYI_enSE902SE902&sa=X&ved=0CBIQuIIBahcKEwiw jbje_5XsAhUAAAAAHQAAAAAQCw&biw=320&bih=454#imgrc=c zJjvwEAnLKMPM&imgdii=N7W3fxnU1aZNuM

Jämför man bredden på den största skadan/inbucklingen med två personer under här så ser det ut att vara minst 1 meter brett: https://www.google.com/search?q=hans+rosengren+estonia&newwindow=1&rlz=1C DGOYI_enSE902SE902&hl=sv&prmd=minv&sxsrf=ALeKk001T dPDCrpnuCj2Ip8faoJ-NBU6dA:1601645059757&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved =2ahUKEwjV7d7mgJbsAhUeBhAIHdMaByQQ_AUoAnoECA0QAg&b iw=320&bih=454&dpr=2#imgrc=F2bEaOyJ4CTeoM

Om datamodellen i dokumentären är korrekt så ser övriga bogvisiret ut att ev. kunna passa in bucklan omkring hålet: https://www.google.com/search?q=estonia+dokument%C3%A4r&newwindow=1&rlz=1 CDGOYI_enSE902SE902&hl=sv&prmd=vin&sxsrf=ALeKk01v3 9o8D8obOZWbffXIjnFrE-T6Dw:1601580585244&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2 ahUKEwjQ7fLOkJTsAhWMHHcKHU-2ALAQ_AUoAnoECAwQAg&biw=320&bih=454&dpr=2#imgrc=lU Ml0kRpV-miEM

Men jag vet inte. Det KAN ju vara en U-båt... Isåfall har den kört in i höjd med där den blåa linjen börjar strax under bokstaven E: https://www.google.com/search?q=estonia&newwindow=1&rlz=1CDGOYI_enSE902SE 902&hl=sv&prmd=imvn&sxsrf=ALeKk01DNgy0NHC24lxPwJoj 0hlx8p8zZg:1601645374387&source=lnms&tbm=isch&sa=X &ved=2ahUKEwiwreL8gZbsAhWB-yoKHWwvCnUQ_AUoAXoECBgQAQ&biw=320&bih=454#imgrc=DX Jn5aUKCTnHpM&imgdii=JCFn3f8aFISpYM

För mig ser det väldigt högt ut, om än kanske inte omöjligt i en storm.

Men ett annat problem med U-båtsteorierna är att det väcker fler frågor än svar för mig, det stämmer än mindre ihop med vissa vittnesuppgifter.

Minst tre vittnen på båten har trots allt sett att bogvisiret har lossnat, man vet dock inte när, men man såg att det var borta när det sjönk helt... Ska vi bara avfärda vad de säger eller var det BÅDE U-båtar och andra typer av olyckor?

Vittnen pratar även om att vattnet som strömmade in kom från olika håll. Min teori hade kunnat förklara varför, för då kom det från olika håll. Många vittnar även om att det även rätt plötsligt blev mer problem på styrbord sida... Efter kraftiga smällar. Och man vittnar om att det var problem även innan dess.

Så, för att förklara problemen innan dess så var det då en olycka + en U-båt? Eller var det flera olika attacker? Hur förklarar man alla problem som alla vittnar om som uppstod redan innan en del kraftiga smällar?

Jag vet inte att det var bogvisiret heller, men jag ser inte hur det ena skulle vara mer sannolikt än det andra.

Det kan annars även förklara varför vittnet såg något vitt istället för hur U-båtar brukar se ut. Osv. Och redan INNAN han såg ”Ubåten” så var det massa problem och vatten läckte in... Hur uppstod detta? Ska man förklara det med flera olika attacker eller olycka + ubåt?

Varför myndigheter och regeringar har hanterat det märkligt? Ja, det kan ju exempelvis handla om att man fraktade hemligstämplande militärvapen på bildäcket... Eller liknande saker. Jag tror definitivt att de har någonting att dölja och utredningen ger långt ifrån alla svar.

Men, även om min teori är helt fel: att det skulle ha hänt så oroligt många olika märkligheter på ett och samma fartyg har jag svårt att köpa. Ubåtar, sprängningar, militärvapen på bildäcket, olyckor innan dess. Osv

Dessutom vill jag gärna att vittnesuppgifter och annat går ihop på något sätt, annars står vi där med ännu fler gåtor... Har vi då även massa vittnen som ljuger med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in