2020-09-08, 19:56
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
(Ursäkta såg nu att jag skrivit Matteus 25, det var ju kapitel 24 jag citerade)

Men i vers 14 (kap 24) talar han om slutet som ska komma och vers 15 har inte hänt ännu, vers 16-22 kommer direkt efter. Här pratar Jesus definitiv om sista tiden. Dessutom pekar Jesus med HELA handen på Daniels bok, och den presenterar liknande innehåll och där säger ängeln till honom att det handlar om "hans folk", dvs Israel.

Du blandar ihop Markus kap 13:1-13, det kan mycket väl handla om Jerusalem.

Markus 13:14-37 handlar också om ändens tid och Jesus återkomst. Där upprepas ett liknande scenario som i Matteus 24.
Jag märkte inte att du skrev fel kapitel, men det glädjer mig att du är mottaglig för sakargument.

Alla minnen sammanfogades till olika muntliga berättelser och man kanske själva missförstod ett och annat. När berättelserna skrevs ner tillkom de sista missförstånden.

Men budskapet finns redan skrivet i den rättfärdiges hjärta.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2020-09-08 kl. 19:59.
2020-09-08, 20:03
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Mänsklig barmhärtighet kan vara väldigt missvisande och som du visar kan den missbrukas som att just bara barmhärtighet skulle vara räddningen. Det krävs mer för att vara en följeslagare av Jesus.
Nej! Barmhärtighet kan inte "missbrukas"

'Kommen, I min Faders välsignade, och tagen i besittning det rike som är tillrett åt eder från världens begynnelse. Ty jag var hungrig, och I gåven mig att äta; jag var törstig, och I gåven mig att dricka; jag var husvill, och I gåven mig härbärge, naken, och I klädden mig; jag var sjuk, och I besökten mig; jag var i fängelse, och I kommen till mig.'
(...)
'Sannerligen säger jag eder: Vadhelst I haven gjort mot en av dessa mina minsta bröder, det haven I gjort mot mig.'

Och villkoret för evigt liv kan inte missförstås.
2020-09-08, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag märkte inte att du skrev fel kapitel, men det glädjer mig att du är mottaglig för sakargument.

Alla minnen sammanfogades till olika muntliga berättelser och man kanske själva missförstod ett och annat. När berättelserna skrevs ner tillkom de sista missförstånden.

Nej det tror jag inte, helige ande har hjälpt dom. Det lovad Jesus också i evangelierna. Att han skulle sända hjälparen som skulle leda dom till vishet och att dom skulle sprida budskapet vidare. Så där håller jag inte med dig. Skrifterna har funnits nerskrivna i tusentals år. Det finns tillräckligt bevarat och återfunnet nu som bekräftar det också.
2020-09-08, 20:09
Medlem
Citat:
Nej! Barmhärtighet kan inte "missbrukas"

'Kommen, I min Faders välsignade, och tagen i besittning det rike som är tillrett åt eder från världens begynnelse. Ty jag var hungrig, och I gåven mig att äta; jag var törstig, och I gåven mig att dricka; jag var husvill, och I gåven mig härbärge, naken, och I klädden mig; jag var sjuk, och I besökten mig; jag var i fängelse, och I kommen till mig.'
(...)
'Sannerligen säger jag eder: Vadhelst I haven gjort mot en av dessa mina minsta bröder, det haven I gjort mot mig.'

Och villkoret för evigt liv kan inte missförstås.
Vilka "bröder" talar Jesus om?

Och villkoret för evigt liv är inte barmhärtighet, det är tro på den enda Guden och hans sons offer för våra synders skull. Tro leder till handling. Inte tvärtom.

Vi ska upphöja Herren, inte oss själva. Vi har ingen förmåga att leva upp till hans krav. INGEN människa kan det. Jesus är den ENDA människan som klarat det.
2020-09-08, 20:14
Medlem
Citat:

Kan du förklara min fråga om HUR du vet vilka delar av skrifterna som är betrodda? Utifrån det faktum att dom är nerskrivna av samma människor? Tex Matteus 24:15 som du ratar. Resten där, även Matteus 25:31 är ju skrivet av samma människa?
2020-09-08, 20:15
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Vilka "bröder" talar Jesus om?

Och villkoret för evigt liv är inte barmhärtighet, det är tro på den enda Guden och hans sons offer för våra synders skull. Tro leder till handling. Inte tvärtom.

Vi ska upphöja Herren, inte oss själva. Vi har ingen förmåga att leva upp till hans krav. INGEN människa kan det. Jesus är den ENDA människan utan synd.
De rättfärdiga upphöjer sig inte och deras barmhärtighet kommer inte av en strävan att leva upp till krav. De har Gud till fader och gör vad som kommer från hjärtat.
2020-09-08, 20:20
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Kan du förklara min fråga om HUR du vet vilka delar av skrifterna som är betrodda? Utifrån det faktum att dom är nerskrivna av samma människor? Tex Matteus 24:15 som du ratar. Resten där, även Matteus 25:31 är ju skrivet av samma människa?
Jag ratar ingenting men har jobbat mycket med texterna och annan historisk information, sammanställt evangelieharmonium och använder det förstånd som jag är född med. Jag är inte intresserad av hycklande bokstavstro utan vill veta sanningen.
2020-09-08, 20:24
Medlem
Citat:
Jag ratar ingenting men har jobbat mycket med texterna och annan historisk information, sammanställt evangelieharmonium och använder det förstånd som jag är född med. Jag är inte intresserat av hycklande bokstavstro utan vill veta sanningen.
Jo det gör du ju, du ratar ju Daniel fast Jesus pekar med hela handen på honom som ett sätt att få läsaren/höraren att förstå vikten att läsa/lyssna på Daniels profetior.

Så hur vet du? Om du tror med hjärtat så kan du ju inte mena att historisk information kan få dig att gå en annan väg än den Jesus pekar på?
2020-09-08, 20:26
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jo det gör du ju, du ratar ju Daniel fast Jesus pekar med hela handen på honom som ett sätt att få läsaren/höraren att förstå vikten att läsa/lyssna på Daniels profetior.

Så hur vet du? Om du tror med hjärtat så kan du ju inte mena att historisk information kan få dig att gå en annan väg än den Jesus pekar på?
Men du ser ju att texten riktar sig till läsare. Varför skulle Jesus ha uttryckt sig så?
2020-09-08, 20:36
Medlem
Citat:
Men du ser ju att texten riktar sig till läsare. Varför skulle Jesus ha uttryckt sig så?

Därför att just den profetian är den man behöver förstå för att förstå resten.

Det märks ju tydligt att du är på villovägar. Du är i dig själv ett bevis på hur det går när man trotsar Gud. Du kommer ingenstans med din barmhärtighet om du inte underkastar dig Herrens vilja.

Gud skiljer agnarna från vetet nu. Han ser ju vilka som är lyssnar på hans ord och gör som han säger. Håller sig redo och sprider sanningen, inte falska läror.
2020-09-08, 20:43
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Du skrev:

Vem är Jesus minsta broder? Är det bara sådana som jag som tror på Jesus eller är det vilken människa som helst? Du kan väl inte mena att man ska undvika att vara barmhärtighet om man är osäker på om det är rätt person att hjälpa?
Jag vet inte exakt vem Jesus hänsyftar till i denna undervisning.
Men i Matt 12:49,50 står:
"Och han räckte ut sin hand mot sina lärjungar och sa: Se, min mor och mina bröder! För var och en som gör min Faders vilja, som är i himlarna, han är min bror och syster och mor."

Så han skulle kunna mena att var och en som gör Hans Faders vilja är en av dem för vem han ger evigt liv bara genom att vara god och barmhärtig mot. (jag bråkade lite med den meningen och det blev nog sådär ändå, jaja)
Så vad är då Faders vilja?
Det står så här i Joh 6:40
"Och detta är hans vilja, som har sänt mig, att var och en som ser Sonen och tror på honom ska ha evigt liv, och jag ska uppväcka honom på den yttersta dagen."

I så fall skulle de Jesus pratar om som "sina minsta bröder" kunna vara de som tror på Sonen och har evigt liv, de som har rättfärdighet genom tro.
Eftersom vi inte kan se sonen idag gällde detta de samtida. Men budskapet gick vidare och gäller alla som tror Joh 3:16 enligt liknelsen om bröllopet i Matt 22.
Tyvärr ratar du det budskapet trots att resten av NT handlar om just detta.

Men jag tror att de får Jesus pratar om gäller en annan tidsålder. Han talar ju om tidens slut och om sådana som inte kände till Matt 25:31.
2020-09-08, 20:44
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Därför att just den profetian är den man behöver förstå för att förstå resten.

Det märks ju tydligt att du är på villovägar. Du är i dig själv ett bevis på hur det går när man trotsar Gud. Du kommer ingenstans med din barmhärtighet om du inte underkastar dig Herrens vilja.

Gud skiljer agnarna från vetet nu. Han ser ju vilka som är lyssnar på hans ord och gör som han säger. Håller sig redo och sprider sanningen, inte falska läror.
Jag har inte skrivit något om min barmhärtighet utan om de rättfärdigas barmhärtighet. Och min strävan efter sanning trotsar inte Gud. Men många som hycklar missbrukar Guds namn och ger Jesus budskap ett dåligt rykte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in