Citat:
Ursprungligen postat av
vinkelhak
Men oavsett hurdan DU är så är GUD och Guds ord alltid detsamma. På så vis är bibeln "enkel" så att alla kan förstå och ta till sig. Men man måste själv vilja lyssna och ta till sig.
Du verkar protestera mot Gud och Guds ord. Det är det som är mänsklighetens problem. Vi vill inte tro på och följa Gud, alltså hittar vi på egna berättelser. Det är det som är SYNDA fallet.
Om du tror på vetenskapen borde du också tro på GUD. Gud ÄR vetenskapen, för det är han som skapat den.
Evolutionsläran och teorierna om hur jorden och livet kom till ÄR en styggelse. Inte för att allt är lögn, utan för att det drar människor bort från Gud, det ifrågasätter en skapare och allt bygger på teorier som inte ens kan bevisas.
Så kan man tro på dessa teorier, så borde man kunna tro på GUD och hans ord om alltets tillkomst och slut också. Det krävs nästan MER troskraft att tro på dessa vetenskapliga teorier då det finns INGA bevis alls på vissa delar. Du har alltså förmågan till "tro" men du behöver rikta den rätt.
Chuck Missler knyter ihop vetenskapen och bibelns lära på ett bra och enkelt sätt. Han presenterar också detta på ett mer vetenskapligt sätt. För Gud ÄR ju vetenskapen eftersom han skapat det som vetenskapen försöker förklara.
Men allt är upp till dig, det är DITT val.
Om jag hade din enkla tro skulle jag nog vara lyckligare. Är tro något man får av nåd, om man ärligt söker sanningen, eller är det något man måste prestera genom självindoktrinering och tankekontroll? Måste jag ljuga för mig själv, lägga bort mitt logiska tänkande och min kunskap, och tänka "1 2 3 nu tror jag på varje bokstav i Bibeln"?
Är personer med stark tro på en bokstavlig tolkning mer fyllda av Guds kärlek och mer använda av Gud, eller kan devara dogmatiska och dömande fariseer?
Jag tycker om att besöka kyrkor, men inte såna där jag som tvivlare känner mig utdömd. Jag har bytt till en kyrka där folk känner till mina tvivel och ändå skiner upp när vi möts.
Är du kritisk även mot Tomas Tvivlaren? Eller mot Job för hans ärlighet? Eller mot Jesus för att han sa "Varför har du övergivit mig?"
Din kunskap om frikyrklig teologi är hög,
så långt jag kan tolka. Din kunskap om naturvetenskap är inte lika hög så ett råd är att vara försiktig med vad som är bevisat och inte bevisat.
Vi verkar i alla fall vara överens om att det existerar en konflikt mellan vetenskaplig metod och bibeltrogenhet. De är svåra att förena, men jag tänker att det borde inte vara helt omöjligt.