Citat:
Nja, nog använder Jesus allegoriskt uttryck i Matt 25:31. Ex. är det nog inte frågan om verkliga får och getter.Nu förstår jag än mindre. Det finns ingen allegori med Matt 25:31, i varje fall ingen som jag skrivit.
Det står att de som från hjärtat visat barmhärtighet mot behövande får ett evigt liv.
Det står inte att de som "erkände" att de trodde på Jesus och lät döpa sig får evigt liv.
Det står att de som från hjärtat visat barmhärtighet mot behövande får ett evigt liv.
Det står inte att de som "erkände" att de trodde på Jesus och lät döpa sig får evigt liv.
Men det Han ville ha sagt är nog så verkligt.
Du påstår att han bara sa att "den som från hjärtat visat barmhärtighet mot behövande får ett evigt liv."
Du "glömmer" vissa saker:
Jesus påtalar att det är sådant som blivit gjort "mot mina minsta bröder" som får lön. Han säger inte att det är ett allmängiltigt flum om barmhärtighet mot allt och alla som du verkar vilja få det till. (vilket ganska raskt leder till en uppblåst självsyn om "åh, allra ödmjukaste jag... är så god att Gud kommer att ge mig evigt liv i himlen.)
Jag är inte säker på vilka han egentligen avser här som mottagare av deras goda gärningar. Men man kan vara säker på att han INTE menar så som du vill få det till barmhärtighet mot allt och alla.
Som jag redan påtalat är det tydligt att fåren inte känner till denna undervisning eftersom de ställer sig frågande till när de gjort goda gärningar för Jesus. Det innebär att du inte kan hävda denna undervisning som stöd för att tex du eller andra som du undervisar om detta skulle få komma till himlen genomm goda gärningar.
För ni känner ju redan till denna undervisning och räknar till och med med att den ger er evigt liv.
Men då har du inte lyssnat på vad Jesus egentligen sa, utan drar en egen tolkning, kanske inte allegoriskt, men rakt av istället, och plockar bort "obekväma" ord.