Citat:
Ursprungligen postat av
AskMeAboutJesus
Du skrev:
Vem är Jesus minsta broder? Är det bara sådana som jag som tror på Jesus eller är det vilken människa som helst? Du kan väl inte mena att man ska undvika att vara barmhärtighet om man är osäker på om det är rätt person att hjälpa?
Jag vet inte exakt vem Jesus hänsyftar till i denna undervisning.
Men i Matt 12:49,50 står:
"Och han räckte ut sin hand mot sina lärjungar och sa: Se, min mor och mina bröder! För var och en som gör min Faders vilja, som är i himlarna, han är min bror och syster och mor."
Så han skulle kunna mena att var och en som gör Hans Faders vilja är en av dem för vem han ger evigt liv bara genom att vara god och barmhärtig mot. (jag bråkade lite med den meningen och det blev nog sådär ändå, jaja)
Så vad är då Faders vilja?
Det står så här i Joh 6:40
"Och detta är hans vilja, som har sänt mig, att var och en som ser Sonen och tror på honom ska ha evigt liv, och jag ska uppväcka honom på den yttersta dagen."
I så fall skulle de Jesus pratar om som "sina minsta bröder" kunna vara de som tror på Sonen och har evigt liv, de som har rättfärdighet genom tro.
Eftersom vi inte kan se sonen idag gällde detta de samtida. Men budskapet gick vidare och gäller alla som tror Joh 3:16 enligt liknelsen om bröllopet i Matt 22.
Tyvärr ratar du det budskapet trots att resten av NT handlar om just detta.
Men jag tror att de får Jesus pratar om gäller en annan tidsålder. Han talar ju om tidens slut och om sådana som inte kände till Matt 25:31.