2020-09-06, 14:57
Medlem
lejongaddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Siffran sju är Guds räknesätt. Ungefär som dussin, par, tjog, mm. Helt enkelt en gruppering av tal. Bara att denna gruppering med 7 är ett ojämnt tal. Intressant det där med oändligheten när man delar med 3, har jag faktiskt inte tänkt på (eller sett/hört) tidigare. Men 7 anses ju vara ett gudomligt tal, så det finns säkert en massa intressant med det talet som vi inte förstått ännu.

Men i övrigt så är jag mer bibeltrogen och håller mig till vad bibeln säger. Siffran tre nämns inte där som något specifikt.

Angående världen och hur den ser ut så är det ju också förutsagt i bibeln. Speciellt det som sker nu är väldigt profetiskt.

The New Global Reset, tex. Globalismen. Ja den tågar in med stormsteg nu. Det är Antikrists kännetecken. Han kommer dock inte framträda så länge kyrkan (dom troende kristna) är kvar. Så än så länge är det bara ett förspel. Gud är det som håller i taktpinnen. Bara han vet när tiden är inne på riktigt.

Djävulen ligger på lur hela tiden och försöker pressa fram "sitt herravälde". Många försök har redan gjorts genom tiderna, senaste stora försöket var 2:a världskriget och Nazisterna. En lämplig kandidat för antikrist finns alltid redo. Vi får se om tiden är inne nu, mycket pekar på det, framför allt Israels återuppbyggnad och framgångar och senaste tidens utveckling där pekar på det, men bara Gud vet och det är han som håller i taktpinnen som sagt.

Vi får se hur det går i presidentvalet nu. Jag är en av dom som tror att Trump står i vägen för globalisterna, så blir han omvald skjuts det framåt igen. Samtidigt kommer demokraternas och globalisternas hetsjakt mot honom att bli ändå tuffare, så jaa det kommer oavsett inte bli så trevligt här på jorden framöver.

Jag väntar på det välsignade hoppet, att Jesus ska komma tillbaks och hämta oss innan eländet sätter igång på allvar. Samtidigt är det många i min omgivning som behöver räddas, så det gör mig samtidigt mycket bedrövad att tiden verkar vara knapp.

Hur föreställer du dig Jesus räddning?

Hur menar du med hämta oss? Att han ska ta troende till en bättre plats, är denna platsen på Jorden? Eller ska han rädda de onda och få dem att bli bättre människor och på det viset rädda oss? Vill gärna veta hur du föreställer dig hur räddningen kan gå till.
2020-09-06, 14:58
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ok, jag ser det nu: "Men Gud är själv ljus och kan själv ha varit ljuskällan."

Varför pratar vi då om möjliga vetenskapliga förklaringar överhuvudtaget?
Jag skrev om att ljuset bör ha varit från en riktad ljuskälla eftersom det blev kväll och morgon även de första dagarna.
En möjlig ljuskälla vore Gud isf, men eftersom det inte står angett finns även andra alternativ.

Du agerar som att jag påstod helt säkert att Gud var ljuskällan. Det gjorde jag inte.
Det är du som tvunget vill ha in långa tidsperioder, uppenbarligen då för att du tror det blir mer "vetenskapligt", men det blir det inte.
Det enda som händer är att det blir uppenbart att du tvivlar på formuleringarna i skapelseberättelsen, vad mer tvivlar du då på när det gäller Bibelns formuleringar? Vad mer behöver ändras för att Bibeln ska bli mer trovärdig i dina ögon?

Fram med sax och klister för nu ska Bibeln göras mer trovärdig så att alla ser att den är sann ända från början? Eller?
2020-09-06, 15:04
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Varför hugger vissa kristna på big bang?

Innan bigbangteorin bevisades trodde forskare att universum var oändligt, precis som hinduer gör. Big bang är mycket mer förenlig med de abrahamitiska relIgionerna. Et skapelseögonblick. Tiden och naturlagarna tillkom då, kanske avsiktligt.

Slumpen gav sedan upphov till jorden och dess lIv, men naturlagarna tycks vara designade så att liv skulle kunna utvecklas. Enligt teorin om "fine tuned universe".

Orsaken till big bang finns inte innan, eftersom tiden och rummet uppstod då, men utanför vår rum-tid. Orsaken påminner om Gud.
Jag är mycket medveten om att en idiotförklaring hovrar över alla som uttrycker tvivel över bigbang och evolutionsteroin.

Men jag finner det otroligt intressant att Bibelns berättelser inte kan motbevisas med direkt observation utan bara genom tolkningsvarianter av observation.

Finns egentligen ingen anledning att tro på en viss tolkning som gör att Bibeln blir fel, om berättelserna i sig kan föklara observation? Eller hur?
2020-09-06, 15:08
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Men en fråga, var befanns sig Jesus innan "evangelierna"?

Du förstår att ordet evangelium betyder "Glatt budskap"?
Jesus säger att han fanns innan Abraham och att han upplevt herrens dag tillsammans med Abraham, som gladde sig åt vad som skedde.

Glädjebudskapet är att Satans värld av ondska lider mot sitt slut men att det finns en annan bättre tillvaro med evigt liv för dem som är värdiga.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2020-09-06 kl. 15:28.
2020-09-06, 15:16
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Förstår du då detta citat?

Intåget i Jerusalem

Lukas 19:41-44

När han kom närmare och såg staden, började han gråta över den och sade: "Om du denna dag hade förstått också du, vad som ger fred! Men nu är det fördolt för dig. Det skall komma en tid då du får se dina fiender bygga vallar runt dig och omringa dig och ansätta dig från alla håll. De skall slå dig och ditt folk till marken, och de skall inte lämna sten på sten, eftersom du inte förstod att tiden var inne för Guds besök."

Vilka talar Jesus till? Vad handlar detta om?
Jesus förstår att de styrande i Israel av Abrahams släkte inte kommer att ta emot honom väl utan låta döda honom för att han kommer från Gud. Det han beskriver är Jerusalems belägring några årtionden efter.

Och faktiskt, av templet lämnades inte sten på sten. Då templet eldhärjades så smalt utsmyckning av guld på väggarna som började rinna ned för byggnaden. En del av guldet trängde in i springorna mellan de stora stenblocken. Därför revs templet sten för sten av folk, för att komma åt guldet.
2020-09-06, 15:19
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Eftersom du inte bryr dig om vad kristna säger i deras skrifter, så vill man veta.

Vad tycker du om Petrus brev?
Det enda intressanta i 1:a Petrusbrevet är att det verkar vara skrivet av Paulus. Precis samma sätt att skriva.
2020-09-06, 15:27
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
I den baptistkyrka jag besöker håller dom låg profil kring pengar trots att behovet finns. Swishnumret kommer naturligtvis fram, men i övrigt är t.o.m missionärerna försiktiga och finkänsliga i sina rapporter, som hålls under kyrkkaffet och sällan under gudstjänsten. Medlemmarna döljer gåvor i kuvert.

I den pingstkyrka jag gick i förr var dom mer oblyga. Där fick alla medlemmar en bok om tiondegivande. Kollektgång tillämpades (alla förväntades gå fram i kö och och lägga en slant i en insamlingslåda på estraden inför alla andras blickar, under grupptryck). Ibra mfl organisationer fick ofta hålla appeller och vädja om månatliga "löftesoffer". Den som är känslig kan uppleva detta som tiggeri. Jag tycker inte det är värre än reklamtv och telefonförsäljare som kan vara svårare att värja sig emot.

Frikyrkornas stora bekymmer är främst tappet i aktiva medlemmar. Det problemet gäller alla folkrörelser. Antal aktiva i frikyrkor har minskat över 30% på 20 år. Svenska kyrkan är inte lika drabbade. Dess medlemsantal har minskat cirka 20% på samma tid, och där finns många passiva medlemmar som betalar kyrkoskatt.

Frikyrkan attraherar inte den nya individualistiska generationen, som mest vill ha underhållning. Folk är hemma och skriver på flashback, spelar datorspel eller ser på netflix istället för att ha styrelseuppdrag, servera, delta i samtalsgrupper, sjunga i kör, hjälpa flyktingar eller hålla i barnverksamhet. Sorgligt.
Det verkliga problemet är inte tappet eller ekonomin utan att fel budskap förs fram. Bättre att föra fram rätt budskap till få personer än fel budskap till många.

Det grundläggande felet är att man låter pengarna styra: man predikar så att inkomsterna maximeras. Men de som är en del av denna tradition vill inte höra Jesus budskap från evangelierna, medan de gärna betalar för att få höra Paulus.
2020-09-06, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Jag skrev om att ljuset bör ha varit från en riktad ljuskälla eftersom det blev kväll och morgon även de första dagarna.
En möjlig ljuskälla vore Gud isf, men eftersom det inte står angett finns även andra alternativ.

Du agerar som att jag påstod helt säkert att Gud var ljuskällan. Det gjorde jag inte.

Vad är ljuskällan om det inte är solen eller stjärnorna?

Citat:
Det är du som tvunget vill ha in långa tidsperioder,

Jag är inte tvungen någonting.

Citat:
uppenbarligen då för att du tror det blir mer "vetenskapligt", men det blir det inte.

Nej, det blir inte mer "vetenskapligt", men vetenskapen säger att universum skapades under miljarder år, inte 6 stycken 24 timmars dagar.

Citat:
Det enda som händer är att det blir uppenbart att du tvivlar på formuleringarna i skapelseberättelsen, vad mer tvivlar du då på när det gäller Bibelns formuleringar? Vad mer behöver ändras för att Bibeln ska bli mer trovärdig i dina ögon?

Fram med sax och klister för nu ska Bibeln göras mer trovärdig så att alla ser att den är sann ända från början? Eller?

Jag tvivlar inte på vad som står i bibeln, men jag tolkar det som Guds kallar för dagar som en inramning för hur allt gick till, inte att det är 24 timmars jorddagar.

Det var inte förrän den fjärde dagen som solen och månen blev tecken för dagar:

"Gud sade: »På himlavalvet skall ljus bli till, och de skall skilja dagen från natten och utmärka högtider, dagar och år." (1 Mose 1:14 Bibel2000)

Innan dess fanns det inga tecken för dagar och år. Varför står det inte att "varde ljus" var tecken för dagar och år på jorden?
2020-09-06, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det enda intressanta i 1:a Petrusbrevet är att det verkar vara skrivet av Paulus. Precis samma sätt att skriva.

Aha ok, så vi ska stryka Petrusbreven också?

Kan du ge mig en lista på vilka brev jag ska riva ut från bibeln?
2020-09-06, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det verkliga problemet är inte tappet eller ekonomin utan att fel budskap förs fram. Bättre att föra fram rätt budskap till få personer än fel budskap till många.

Det grundläggande felet är att man låter pengarna styra: man predikar så att inkomsterna maximeras. Men de som är en del av denna tradition vill inte höra Jesus budskap från evangelierna, medan de gärna betalar för att få höra Paulus.
Tvärtom skulle jag säga.
Det Paul skrev predikas alltför sällan!
Därför att han var för "radikal" för dagens Sverige.
Man väljer ut vissa texter som man gärna läser,
och då såklart ffa Jesus egna ord.
Men är det "känsliga" ämnen - för dagens svenskar -
så hoppar man över dem!
Retar mig och gör mig bedrövad.
Man har anpassat sig till den här världen trots att vi inte ska det!!
T ex så förstår inte dagens kristna Skapelsen
och Skapelseordningen som är Grundläggande
för att förstå Guds vilja!
Det är Fundamentet.
Men det passar ju inte in i "den humanistiska och feministiska rörelsen" så då skiter vi i det....
En upprorisk ande har de, som kom in i slutet av -60 talet och 70 talet och växt sig bara starkare och nu är de Lost helt.
Jag är bedrövad.
Det är så falskt.
Och ändå vill de så gott!
Men de har ju inte satt Gud Först utan istället sin nästa!
Fel ordning.
Då blir det såhär.
2020-09-06, 16:16
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Aha ok, så vi ska stryka Petrusbreven också?

Kan du ge mig en lista på vilka brev jag ska riva ut från bibeln?
Jag varken stryker meningar eller river ut blad ur någon Bibel. Men du gör förstås som du vill. Kom ihåg att jag inte är den ende som inser att en enkel fiskare från Galileen normalt inte hade den utbildning i grekiskt skriftspråk som författaren hade.
2020-09-06, 16:18
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Tvärtom skulle jag säga.
Det Paul skrev predikas alltför sällan!
Därför att han var för "radikal" för dagens Sverige.
Man väljer ut vissa texter som man gärna läser,
och då såklart ffa Jesus egna ord.
Men är det "känsliga" ämnen - för dagens svenskar -
så hoppar man över dem!
Retar mig och gör mig bedrövad.
Man har anpassat sig till den här världen trots att vi inte ska det!!
T ex så förstår inte dagens kristna Skapelsen
och Skapelseordningen som är Grundläggande
för att förstå Guds vilja!
Det är Fundamentet.
Men det passar ju inte in i "den humanistiska och feministiska rörelsen" så då skiter vi i det....
En upprorisk ande har de, som kom in i slutet av -60 talet och 70 talet och växt sig bara starkare och nu är de Lost helt.
Jag är bedrövad.
Det är så falskt.
Och ändå vill de så gott!
Men de har ju inte satt Gud Först utan istället sin nästa!
Fel ordning.
Då blir det såhär.
Om du menar "Kvinnan tige i församlingen" och sånt, så kom ihåg att Flashback också är en församling.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in