2020-09-08, 17:42
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Nu förstår jag än mindre. Det finns ingen allegori med Matt 25:31, i varje fall ingen som jag skrivit.

Det står att de som från hjärtat visat barmhärtighet mot behövande får ett evigt liv.

Det står inte att de som "erkände" att de trodde på Jesus och lät döpa sig får evigt liv.
Nja, nog använder Jesus allegoriskt uttryck i Matt 25:31. Ex. är det nog inte frågan om verkliga får och getter.
Men det Han ville ha sagt är nog så verkligt.
Du påstår att han bara sa att "den som från hjärtat visat barmhärtighet mot behövande får ett evigt liv."

Du "glömmer" vissa saker:

Jesus påtalar att det är sådant som blivit gjort "mot mina minsta bröder" som får lön. Han säger inte att det är ett allmängiltigt flum om barmhärtighet mot allt och alla som du verkar vilja få det till. (vilket ganska raskt leder till en uppblåst självsyn om "åh, allra ödmjukaste jag... är så god att Gud kommer att ge mig evigt liv i himlen.)
Jag är inte säker på vilka han egentligen avser här som mottagare av deras goda gärningar. Men man kan vara säker på att han INTE menar så som du vill få det till barmhärtighet mot allt och alla.

Som jag redan påtalat är det tydligt att fåren inte känner till denna undervisning eftersom de ställer sig frågande till när de gjort goda gärningar för Jesus. Det innebär att du inte kan hävda denna undervisning som stöd för att tex du eller andra som du undervisar om detta skulle få komma till himlen genomm goda gärningar.

För ni känner ju redan till denna undervisning och räknar till och med med att den ger er evigt liv.
Men då har du inte lyssnat på vad Jesus egentligen sa, utan drar en egen tolkning, kanske inte allegoriskt, men rakt av istället, och plockar bort "obekväma" ord.
2020-09-08, 18:07
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Nja, nog använder Jesus allegoriskt uttryck i Matt 25:31. Ex. är det nog inte frågan om verkliga får och getter.
Du påstår att han bara sa att "den som från hjärtat visat barmhärtighet mot behövande får ett evigt liv."

Jesus påtalar att det är sådant som blivit gjort "mot mina minsta bröder" som får lön. Han säger inte att det är ett allmängiltigt flum om barmhärtighet mot allt och alla som du verkar vilja få det till. (vilket ganska raskt leder till en uppblåst självsyn om "åh, allra ödmjukaste jag... är så god att Gud kommer att ge mig evigt liv i himlen.)
Jag är inte säker på vilka han egentligen avser här som mottagare av deras goda gärningar. Men man kan vara säker på att han INTE menar så som du vill få det till barmhärtighet mot allt och alla.

Som jag redan påtalat är det tydligt att fåren inte känner till denna undervisning eftersom de ställer sig frågande till när de gjort goda gärningar för Jesus. Det innebär att du inte kan hävda denna undervisning som stöd för att tex du eller andra som du undervisar om detta skulle få komma till himlen genomm goda gärningar.

För ni känner ju redan till denna undervisning och räknar till och med med att den ger er evigt liv.
Men då har du inte lyssnat på vad Jesus egentligen sa, utan drar en egen tolkning, kanske inte allegoriskt, men rakt av istället, och plockar bort "obekväma" ord.
Skulle barmhärtighet vara flum? Eller bara få riktas mot vissa? Vem vill då ha dig till evigt liv i himlen?

"Goda gärningar" för att fjäska för Gud är fåfängt, men att ställa upp och hjälpa sina medmänniskor i nöd - samarier eller inte - det är Jesus budskap. De rättfärdiga blev t.o.m. förvånade i texten ifråga och undrade vad han menade. Du kommer nog inte heller att förstå vad Jesus säger till dig, när den dagen nu kommer.
2020-09-08, 18:07
Medlem
Citat:
Nu förstår jag än mindre. Det finns ingen allegori med Matt 25:31, i varje fall ingen som jag skrivit.

Det står att de som från hjärtat visat barmhärtighet mot behövande får ett evigt liv.

Det står inte att de som "erkände" att de trodde på Jesus och lät döpa sig får evigt liv.

Matteus 25:31

"När människosonen kommer i sin härlighet tillsammans med alla sina änglar, då skall han sätta sig på härlighetens tron."

Detta uttalande är väldigt tydligt. Då kommer han för att döma. Än så länge finns tid för omvändelse, men när Jesus kommer tillbaks då är det försent om du inte är Jude

Du kan inte rycka ut ett enskilt avsnitt och säga att just bara DET är sanningen. Du måste förstå vad det är han syftar på.

Matteus 25:15-22

15 När ni ser den vanhelgade skändligheten som profeten Daniel har talat om stå på helig plats (må den som läser fatta det rätt),

16 då måste de som bor i Judeen fly upp i bergen.

17 Den som är på taket skall inte gå ner och hämta vad han har i huset,

18 och den som är ute på åkern skall inte vända tillbaka och hämta sin mantel.

19 Ve dem som väntar barn eller ammar i den tiden.

20 Be att ni slipper fly under vintern eller på sabbaten.

21 Ty det ska bli ett lidande vars like inte har funnits från världens början till denna dag och inte heller kommer att finnas.

22 Och om den tiden inte förkortades, skulle ingen människa bli räddad. Men för de utvaldas skull kommer tiden förkortas.

Vilka är det som bor i Judeen?
Vilka har tak som dom brukar använda som altan/uterum?
Vilka har stränga restriktioner under sabbaten?

Det här handlar om Israel och dom profetior (i bla Daniels bok, men i många andra) där detta förutsetts.

När Jesus kommer tillbaks (Matteus 25:31), så om man är Kristen (sant troende och alltid forskande i Guds ord) kommer man tillbaks tillsammans med Jesus. Vi är inte kvar här då. Detta gäller INTE oss. När detta sker är det redan försent. Är du kvar här då är du bland dom fördömda (om du inte är jude som vänt om under vedermödan).

Det är därför som Jesus pekar och pekar och pekar på hur viktigt det är att stå fast vid hans ord, att lära känna honom för den han ÄR och förstå planen. Men då måste man acceptera hans ord som HANS annars går man vilse.
2020-09-08, 18:12
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Matteus 25:31

"När människosonen kommer i sin härlighet tillsammans med alla sina änglar, då skall han sätta sig på härlighetens tron."

Detta uttalande är väldigt tydligt. Då kommer han för att döma. Än så länge finns tid för omvändelse, men när Jesus kommer tillbaks då är det försent om du inte är Jude

Du kan inte rycka ut ett enskilt avsnitt och säga att just bara DET är sanningen. Du måste förstå vad det är han syftar på.

Matteus 25:15-22

15 När ni ser den vanhelgade skändligheten som profeten Daniel har talat om stå på helig plats (må den som läser fatta det rätt),

16 då måste de som bor i Judeen fly upp i bergen.

17 Den som är på taket skall inte gå ner och hämta vad han har i huset,

18 och den som är ute på åkern skall inte vända tillbaka och hämta sin mantel.

19 Ve dem som väntar barn eller ammar i den tiden.

20 Be att ni slipper fly under vintern eller på sabbaten.

21 Ty det ska bli ett lidande vars like inte har funnits från världens början till denna dag och inte heller kommer att finnas.

22 Och om den tiden inte förkortades, skulle ingen människa bli räddad. Men för de utvaldas skull kommer tiden förkortas.

Vilka är det som bor i Judeen?
Vilka har tak som dom brukar använda som altan/uterum?
Vilka har stränga restriktioner under sabbaten?

Det här handlar om Israel och dom profetior (i bla Daniels bok, men i många andra) där detta förutsetts.

När Jesus kommer tillbaks (Matteus 25:31), så om man är Kristen (sant troende och alltid forskande i Guds ord) kommer man tillbaks tillsammans med Jesus. Vi är inte kvar här då. Detta gäller INTE oss. När detta sker är det redan försent. Är du kvar här då är du bland dom fördömda (om du inte är jude som vänt om under vedermödan).

Det är därför som Jesus pekar och pekar och pekar på hur viktigt det är att stå fast vid hans ord, att lära känna honom för den han ÄR och förstå planen. Men då måste man acceptera hans ord som HANS annars går man vilse.
Avsnittet har satts in fel av författaren, för det handlar uppenbarligen om Jerusalems förstörelse. Det står fel på fler ställen. Jesus berättade både om Jerusalems förstörelse och världens undergång, vilket vid den tiden lätt kunde förväxlas.
2020-09-08, 18:30
Medlem
Citat:
Jag är mycket medveten om att en idiotförklaring hovrar över alla som uttrycker tvivel över bigbang och evolutionsteroin.

Men jag finner det otroligt intressant att Bibelns berättelser inte kan motbevisas med direkt observation utan bara genom tolkningsvarianter av observation.

Finns egentligen ingen anledning att tro på en viss tolkning som gör att Bibeln blir fel, om berättelserna i sig kan föklara observation? Eller hur?

Jag fattade inte ditt svar. Läste du mitt inlägg? Att kristna har svårt att få ihop sin tro med evolutionen förstår jag, men är inte big bang förenlig med tron på en skapelse av universum?
Senast redigerad av guru1966 2020-09-08 kl. 18:48.
2020-09-08, 18:54
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Skulle barmhärtighet vara flum? Eller bara få riktas mot vissa? Vem vill då ha dig till evigt liv i himlen?

"Goda gärningar" för att fjäska för Gud är fåfängt, men att ställa upp och hjälpa sina medmänniskor i nöd - samarier eller inte - det är Jesus budskap. De rättfärdiga blev t.o.m. förvånade i texten ifråga och undrade vad han menade. Du kommer nog inte heller att förstå vad Jesus säger till dig, när den dagen nu kommer.
Var skrev jag att barmhärtighet är flum?

Barmhärtighet av hjärtat är otroligt stort och värdefullt.
Men missriktad barmhärtighet kan vara av ondo.

Barmhärtighet mot alla utan urskiljning är däremot flum, egentligen bryr man sig inte, bara man själv porträtteras som god, eller för att det ger uppblåsta tankar om sig själv, för det känns bra.

Men barmhärtighet av hjärtat är inte av det slaget, den är riktad, annars är den inte av hjärtat. Du uttryckte dig som att den som visat barmhärtighet får evigt liv, punkt.
Men det är en flummig förenkling av budskapet i Matt 25:31. För där är det riktad barmhärtighet "mot en av dessa mina minsta" som ger liv.

Hade de rättfärdiga läst Bibeln hade de inte varit förvånade. Eller hur?
2020-09-08, 19:03
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Jag fattade inte ditt svar. Läste du mitt inlägg? Att kristna har svårt att få ihop sin tro med evolutionen förstår jag, men är inte big bang förenlig med tron på en skapelse av universum?
Jag kunde ha skrivit mer ser jag nu.
Bigbang som den förklaras är i stort sett bara förenlig med skapelseberättelsen i det att universum hade en början, punkt.

Fine tuning osv. är ju indicier för att universum är skapat men inte bevis för det då man alltid kan hitta andra fantastiska förklaringar, åtminstone i det naturalistiska paradigmet.
2020-09-08, 19:20
Medlem
Citat:
Jesus kallar Daniel för profet endast i ett tvivelaktigt stycke, där den som nedtecknade låter Jesus hänvisa till läsare. Jesus varken skrev eller dikterade vad man vet.

Du är godtrogen när det gäller tvivelaktigheter men slingrar dig som en orm när det gäller det evangeliska budskapet. Du har fortfarande inte kommenterat Matteus 25:31, så det budskapet hamnade tydligen inte i den goda jorden vad dig beträffar.

Jag ratar inte Daniels bok men tycker inte den är intressant. Jag behöver inga bevis eller förutsägelser.

Problemet med dig är att du är motsägelsefull. Allting som skrivits i evangelierna är nedtecknat av människor. Så hur vet du VAD som är värt att läsa?

För övrigt, så Gud använder människor att skriva ner hans ord till oss. Just för att såna som du och jag i efterhand ska kunna förstå. Jesus ord har funnits i all evighet. Dom tillkom inte just vid hans besök här för 2000 år sedan och för att sen försvinna igen.

Dom finns kvar, nerskrivna, ledda av Guds helige ande.

DÅ på den tiden när Jesus var här, när inte alla kunde läsa och skriva, fördes ordet vidare via uppläsning av skrifterna och via att folk lärde sig utantill. Dom hade kanske vissa svårigheter.

Men vi kan både läsa och skriva så vi har ingen ursäkt att komma med på domens dag. Har vi ratat skrifterna för att vi är för självgoda och självrättfärdigade så får vi skylla oss själva.

Daniel 12:4

"Men du, Daniel, må gömma dessa ord och försegla denna skrift intill ändens tid. Många kommer att rannsaka den, och insikten skall så växa till."
2020-09-08, 19:40
Medlem
Citat:
Avsnittet har satts in fel av författaren, för det handlar uppenbarligen om Jerusalems förstörelse. Det står fel på fler ställen. Jesus berättade både om Jerusalems förstörelse och världens undergång, vilket vid den tiden lätt kunde förväxlas.

(Ursäkta såg nu att jag skrivit Matteus 25, det var ju kapitel 24 jag citerade)

Men i vers 14 (kap 24) talar han om slutet som ska komma och vers 15 har inte hänt ännu, vers 16-22 kommer direkt efter. Här pratar Jesus definitiv om sista tiden. Dessutom pekar Jesus med HELA handen på Daniels bok, och den presenterar liknande innehåll och där säger ängeln till honom att det handlar om "hans folk", dvs Israel.

Du blandar ihop Markus kap 13:1-13, det kan mycket väl handla om Jerusalem.

Markus 13:14-37 handlar också om ändens tid och Jesus återkomst. Där upprepas ett liknande scenario som i Matteus 24.
2020-09-08, 19:45
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Du skrev:
Citat:
(...)
(..)
Vem är Jesus minsta broder? Är det bara sådana som jag som tror på Jesus eller är det vilken människa som helst? Du kan väl inte mena att man ska undvika barmhärtighet om man är osäker på om det är rätt nödställd person att hjälpa?
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2020-09-08 kl. 19:57.
2020-09-08, 19:52
Medlem
Citat:

Väl skrivet.

Jag tror att Jesus med "mina bröder" avser Judarna (Israels folk) här. I ändens tid kommer det bli en fasansfull förföljelse av dom, värre än utrotningen under Nazismen. Dom som under denna tid hjälper dessa förföljda (Guds utvalda som finns skrivna i boken, Daniel 12:1) är dom som blir rättfärdigade. Men ja, det kan ju gälla i största allmänhet också. Men sina lärjungar (som ju var hans första kyrka) kallade han "mina vänner". Ibland har små detaljer betydelse.
2020-09-08, 19:56
Medlem
Citat:
Du skrev:

Vem är Jesus minsta broder? Är det bara sådana som jag som tror på Jesus eller är det vilken människa som helst? Du kan väl inte mena att man ska undvika att vara barmhärtighet om man är osäker på om det är rätt person att hjälpa?

Mänsklig barmhärtighet kan vara väldigt missvisande och som du visar kan den missbrukas som att just bara barmhärtighet skulle vara räddningen. Det krävs mer för att vara en följeslagare av Jesus.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in