2020-01-13, 19:12
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Har läst, dock bara en gång och för länge sedan.
Jesus kommer att göra det du kämpat för:
När Han kommer gör Han slut på all religion.
2020-01-13, 19:14
Medlem
Analfababetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
När Han kommer gör Han slut på all religion.
Hallelujah
2020-01-13, 19:17
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analfababeten
Hallelujah
Kom snart!
2020-01-13, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Gud är verklig. Han har en dröm och en längtan för ditt liv. Men framförallt längtar han efter att du ska få lära känna honom, som pappa, skapare, frälsare och kung.

Gud är som en god far som längtar och väntar på att du ska komma hem igen, som gör allt för att du ska hitta hem. Att lära känna Gud är som att komma hem till en varm och kärleksfull famn.

Gud har skapat hela universum. Det går knappt att förstå hur stor han är – och hur små vi människor är i jämförelse. Ändå ser Gud just dig. Gud älskar just dig. Gud har lovat att lyssna till dig. Det är ett ofattbart löfte.

Men varför ska människor då plågas i den här "sista tiden"?
"Himlarna ska skakas" tolkar jag som kärnvapen?

Vad har vi gjort för att förtjäna detta? och varför ska man ens leva vidare om allting kommer kollapsa i lidande...?

Jag ser gärna någon annan tolkning av detta än en undergång...

Varför kan inte Gud komma till jorden före all denna skit sker?

Har vi valt att delta i detta märkliga spel som man inte förstår sig på? Och ska man straffas för att man inte förstår sig på det?
2020-01-13, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Att visa att man existerar är inte att tvinga sig på någon, anser jag. Jag kan ju söka upp dig och prata med dig och du har ändå valet att inte tycka om mina åsikter. Jag ser inget tvång i det.

Det vore konstigt om jag hatade Gud, då jag inte tror Gud existerar.

Gud visar sig genom dom som han har sänt ut, men många tycker att Guds utsända tvingar sig på, och vill inte lyssna på dom.
2020-01-13, 20:41
Medlem
Analfababetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Gud visar sig genom dom som han har sänt ut, men många tycker att Guds utsända tvingar sig på, och vill inte lyssna på dom.
Felpost (bortredigerat nu), eftersom när jag läste din senare kommentar här under så verkar du inte vara den typen av person som jag trodde.
Som du skrev så fick jag en viss uppfattning om dig som person.
Senast redigerad av Analfababeten 2020-01-13 kl. 21:02.
2020-01-13, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejdemokratur
Men varför ska människor då plågas i den här "sista tiden"?

För att människor vill styra världen själva, utan Gud. Människor vill inte ha något med Gud att göra, så Gud låter människorna att göra som dom vill..... en viss tid. En viss tid så att ingen kan anklaga Gud för att vara en despot som tvingar människor att leva enligt hans lagar och hans styre över jorden.

Citat:
"Himlarna ska skakas" tolkar jag som kärnvapen?

Så här står det i Lukas:

"Tecken skall visa sig i solen och månen och stjärnorna, och på jorden skall hedningarna gripas av ångest och rådlöshet vid havets och vågornas dån. Människor skall förgås av skräck i väntan på vad som skall komma över världen, ty himlens makter skall skakas." (Luk 21:25-26 Bibel2000)

Man ska inte tolka allt i bibeln bokstavligt, mycket är liknelser.

Citat:
Vad har vi gjort för att förtjäna detta? och varför ska man ens leva vidare om allting kommer kollapsa i lidande...?

Ingen enskild människa förtjänar detta, men det är ett nödvändigt ont att mänskligheten går igenom det här, för att Gud ska kunna skapa en värld utan krig och elände.

Man kan se det som en nödvändig operation, där föräldrarna låter barnet att få lida igenom operationen, med den smärta den orsakar, för att kunna operera bort det onda i kroppen som skulle ha orsakat död. När operationen är över, och smärtan har försvunnit, så har barnet glömt bort det och kan leva ett lyckligt liv.

Man får inte glömma att det är inte Gud som är orsaken till lidandet, det är människor som skapar krig, hungersnöd och allt möjligt lidande. Detta på grund av att människor inte vill att Gud ska styra världen, människor vill själva bestämma vad som är gott och ont och göra som dom själva vill, utan att Gud ska blanda sig i.

Vad tycker du själv? Vill du att Gud ska ingripa på jorden och införa hans lagar och regler på jorden?

Citat:
Jag ser gärna någon annan tolkning av detta än en undergång...

Det är inte en undergång för jorden eller dom rättfärdiga människorna. Det är dom onda människorna på jorden som kommer att gå under, eftersom dom kommer att vägra att omvända sig från onda gärningar och underordna sig Gud:

"Den fjärde tömde sin skål över solen. Och solen fick rätt att sveda människorna med eld, och de sveddes i stark hetta, och de hädade Gud som hade makt över dessa plågor och ville inte omvända sig och ge honom sin hyllning.

Den femte tömde sin skål över odjurets tron. Och dess rike lades i mörker, och människorna bet sönder tungan av smärta och hädade himlens Gud för sina smärtor och sina bölder och vände inte om från sina gärningar.
" (Upp 16:8-11 Bibel2000)

Citat:
Varför kan inte Gud komma till jorden före all denna skit sker?

Gud kommer att ingripa innan det blir försent, men människor kommer att få lida under mänskligt styre så som människor i alla tider har lidit under olika slags mänskliga styren.

Citat:
Har vi valt att delta i detta märkliga spel som man inte förstår sig på? Och ska man straffas för att man inte förstår sig på det?

Dom som väljer att underordna sig Gud, och inte hädar honom, har inget att frukta.
2020-01-13, 20:48
Medlem
Citat:
För att människor vill styra världen själva, utan Gud. Människor vill inte ha något med Gud att göra, så Gud låter människorna att göra som dom vill..... en viss tid. En viss tid så att ingen kan anklaga Gud för att vara en despot som tvingar människor att leva enligt hans lagar och hans styre över jorden.

Så här står det i Lukas:

"Tecken skall visa sig i solen och månen och stjärnorna, och på jorden skall hedningarna gripas av ångest och rådlöshet vid havets och vågornas dån. Människor skall förgås av skräck i väntan på vad som skall komma över världen, ty himlens makter skall skakas." (Luk 21:25-26 Bibel2000)

Ingen enskild människa förtjänar detta, men det är ett nödvändigt ont att mänskligheten går igenom det här, för att Gud ska kunna skapa en värld utan krig och elände.

Man kan se det som en nödvändig operation, där föräldrarna låter barnet att få lida igenom operationen, med den smärta den orsakar, för att kunna operera bort det onda i kroppen som skulle ha orsakat död. När operationen är över, och smärtan har försvunnit, så har barnet glömt bort det och kan leva ett lyckligt liv.

Man får inte glömma att det är inte Gud som är orsaken till lidandet, det är människor som skapar krig, hungersnöd och allt möjligt lidande. Detta på grund av att människor inte vill att Gud ska styra världen, människor vill själva bestämma vad som är gott och ont och göra som dom själva vill, utan att Gud ska blanda sig i.

Vad tycker du själv? Vill du att Gud ska ingripa på jorden och införa hans lagar och regler på jorden?

Det är inte en undergång för jorden eller dom rättfärdiga människorna. Det är dom onda människorna på jorden som kommer att gå under, eftersom dom kommer att vägra att omvända sig från onda gärningar och underordna sig Gud:

"Den fjärde tömde sin skål över solen. Och solen fick rätt att sveda människorna med eld, och de sveddes i stark hetta, och de hädade Gud som hade makt över dessa plågor och ville inte omvända sig och ge honom sin hyllning.

Den femte tömde sin skål över odjurets tron. Och dess rike lades i mörker, och människorna bet sönder tungan av smärta och hädade himlens Gud för sina smärtor och sina bölder och vände inte om från sina gärningar.

Gud kommer att ingripa innan det blir försent, men människor kommer att få lida under mänskligt styre så som människor i alla tider har lidit under olika slags mänskliga styren.

Dom som väljer att underordna sig Gud, och inte hädar honom, har inget att frukta.

Min åsikt är att människan idag är korrumperad av ondska.
Det finns bara en sanning, en lösning för människan idag - och den är spirituell. Inte materiell, inte ekonomisk, inte fysisk - den kommer inifrån, är spirituell och sann. Men jag förutsätter inte att alla tänker så, eller förväntar mig att alla tänker så. Den som haft en jobbig barndom kanske hatar livet.

Hur ska folk kunna förstå något så här svårt?

Och hungersnöd skapas ju inte av människor, det handlar ju om man förhållanden i väder, natur, resurser etc..

mvh
2020-01-13, 21:10
Medlem
Citat:
Så alla som påstår sig vara utsänd av Gud är utsänd av Gud?
Eftersom världen är full av människor som påstår sig tala för Gud, så vore det en enkel sak för Gud att reda ut detta. Men han verkar inte intresserad.
2020-01-13, 21:15
Medlem
Citat:

Så här står det i Lukas:

Jag har läst om Jesus, och han agerade inte utifrån egot...

Inom andra filosofier skiljer man på ego och på närvaro.
I närvaron/medvetandet/"varandet" finns bara godhet, inget dömande, inget krävande.
Där finns nog den sanning jag försöker redogöra för.

Den närvaron flyr vi från i väst, vi matas med ständiga kickar/stimulans.
2020-01-13, 21:30
Medlem
Analfababetens avatar
Citat:
Jag har läst om Jesus, och han agerade inte utifrån egot...

Inom andra filosofier skiljer man på ego och på närvaro.
I närvaron/medvetandet/"varandet" finns bara godhet, inget dömande, inget krävande.
Där finns nog den sanning jag försöker redogöra för.

Den närvaron flyr vi från i väst, vi matas med ständiga kickar/stimulans.
Ja bra sagt, men en välbeprövad väg som inte leder någon vart, nån självförverkligande målsättning är i vilket fall inte jag intresserad av i stil med "den som har flest prylar när han dör vinner".
Utan jag tror att det endast finns en fungerande väg vid det här laget men den undviks konsekvent rent allmänt pga okunskap, bristande karaktär och ett allt för kortsiktigt och begränsat perspektiv.

Förhoppningsvis så står vi alla inför nya tider, jag tror på det fullt ut, inom kort så kommer det ske förändringar som det bara är en tidsfråga innan vi är där och får ta ställning till.
Tyvärr kanske det kan bli för sent, igen då i allmän mening och utifrån Bibeln som perspektiv.
Men det är endast från denna persons perspektiv nu och folk får själva avgöra hur man vill förhålla sig.
Jag som döpt och troende kan endast hoppas på det bästa men vad som är vad, det är över mitt huvud sas.
Vill inte komma med några domedagspekpinnar här heller. För straff, och ett helvetiskt straff tror jag inte på men kan endast själv ha en vag personlig tro på vad som är vad utifrån Kristendomen som riktlinje och trosperspektiv.
2020-01-13, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Analfababeten
Ja bra sagt, men en välbeprövad väg som inte leder någon vart, nån självförverkligande målsättning är i vilket fall inte jag intresserad av i stil med "den som har flest prylar när han dör vinner".
Utan jag tror att det endast finns en fungerande väg vid det här laget men den undviks konsekvent rent allmänt pga okunskap, bristande karaktär och ett allt för kortsiktigt och begränsat perspektiv.

Förhoppningsvis så står vi alla inför nya tider, jag tror på det fullt ut, inom kort så kommer det ske förändringar som det bara är en tidsfråga innan vi är där och får ta ställning till.
Tyvärr kanske det kan bli för sent, igen då i allmän mening och utifrån Bibeln som perspektiv.
Men det är endast från denna persons perspektiv nu och folk får själva avgöra hur man vill förhålla sig.
Jag som döpt och troende kan endast hoppas på det bästa men vad som är vad, det är över mitt huvud sas.
Vill inte komma med några domedagspekpinnar här heller. För straff, och ett helvetiskt straff tror jag inte på men kan endast själv ha en vag personlig tro på vad som är vad utifrån Kristendomen som riktlinje och trosperspektiv.

Jo!

och... domedagar etc finns i människors liv redan.
En människa vars unga mor dör i utdragen cancer hade valt "jordens undergång" vilken dag som helst istället för att se sin mor lida och dö. Katastrofer sker varje dag i familjer... En domedagsprofetia hade varit en barnlek jämfört med deras lidande - för lidandet är subjektivt.

Vissa människor gillar ju tom krig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in