2020-09-07, 16:37
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Ni känner nog till liknelsen om mannen som gick ut för att så (Matt 13:3). Jesus beskriver fyra sorters människor, med olika mottaglighet för Guds ord:

- De som hör ordet men inte hinner förstå innan Satan rycker bort det ur deras minnen.
- De som hör och förstår men som inte är tillräckligt starka i sin tro.
- De som hör och förstår men som låter det världsliga ta överhanden.
- De som hör och förstår och som ger frukt.

Ur vilka av dessa grupper kan människor påräkna Guds vrede för sin brist på tro?
2020-09-07, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag hittar inget intressant i Daniels bok. Daniel nämns som profet två gånger i evangelierna (Mark+Matt) i ett avsnitt som tillskrivs Jesus men som är tvivelaktigt:

Matteus
24:15 När I nu fån se 'förödelsens styggelse', om vilken är talat genom profeten Daniel, stå på helig plats -- den som läser detta, han give akt därpå

Jesus skrev ingenting så här har någon varit klåfingrig och dum.

De som befann sig i Babyloniens fångenskap räknade Daniel som profet, men han intresserar inte mig.

Ja jag säger då det. Då pekar Jesus på Daniel, i Matteus o. Markus evangelier som du påstår av vi andra inte vill höra? Sen är det DU som inte vill höra.

Kan du då verkligen själv tro att du är på rätt spår och håller dig till evangelierna? Du har irrat bort dig. Be Herren om hjälp innan det är försent.

Det är för övrigt bara det fröet som hamnar i god jord som slipper Guds vrede. Dom andra är inte redo när Jesus kommer för att hämta hem sina utvalda.
2020-09-07, 21:45
Medlem
Citat:
Jag hittar inget intressant i Daniels bok. Daniel nämns som profet två gånger i evangelierna (Mark+Matt) i ett avsnitt som tillskrivs Jesus men som är tvivelaktigt:

Matteus
24:15 När I nu fån se 'förödelsens styggelse', om vilken är talat genom profeten Daniel, stå på helig plats -- den som läser detta, han give akt därpå

Jesus skrev ingenting så här har någon varit klåfingrig och dum.

De som befann sig i Babyloniens fångenskap räknade Daniel som profet, men han intresserar inte mig.

Apropå Daniels bok. I den hittar du en av dom viktigaste profetiorna. Nämligen den som förutser Jesus uppdrag och besök här för 2000 år sen. Daniel 9:24-27. Intåget i Jerusalem slår in exakt på dagen, förutspått i denna bok. Plus alla andra profetior som han har fått, som är väldigt viktiga för att vi ska förstå Guds plan.

Den boken är skriven 500 år före Jesus födelse. Historiska bevis för detta har vi tex 300 år före Jesus födelse då denna bok, tillsammans med övriga i Gamla Testamentet, översattes till Grekiska. Den profetian ÄR själva sigillet OCH Guds gåva till oss så vi förstår att han talar sanning.

Och den boken ratar du? Trots att du borde bli intresserad när Jesus pekar på den som en viktig länk. Men nu vet vi, du ratar evangelierna också.
2020-09-08, 01:56
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Apropå Daniels bok. I den hittar du en av dom viktigaste profetiorna. Nämligen den som förutser Jesus uppdrag och besök här för 2000 år sen. Daniel 9:24-27. Intåget i Jerusalem slår in exakt på dagen, förutspått i denna bok. Plus alla andra profetior som han har fått, som är väldigt viktiga för att vi ska förstå Guds plan.

Den boken är skriven 500 år före Jesus födelse. Historiska bevis för detta har vi tex 300 år före Jesus födelse då denna bok, tillsammans med övriga i Gamla Testamentet, översattes till Grekiska. Den profetian ÄR själva sigillet OCH Guds gåva till oss så vi förstår att han talar sanning.

Och den boken ratar du? Trots att du borde bli intresserad när Jesus pekar på den som en viktig länk. Men nu vet vi, du ratar evangelierna också.
Jesus kallar Daniel för profet endast i ett tvivelaktigt stycke, där den som nedtecknade låter Jesus hänvisa till läsare. Jesus varken skrev eller dikterade vad man vet.

Du är godtrogen när det gäller tvivelaktigheter men slingrar dig som en orm när det gäller det evangeliska budskapet. Du har fortfarande inte kommenterat Matteus 25:31, så det budskapet hamnade tydligen inte i den goda jorden vad dig beträffar.

Jag ratar inte Daniels bok men tycker inte den är intressant. Jag behöver inga bevis eller förutsägelser.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2020-09-08 kl. 01:59.
2020-09-08, 06:28
Medlem
Citat:
Jesus kallar Daniel för profet endast i ett tvivelaktigt stycke, där den som nedtecknade låter Jesus hänvisa till läsare. Jesus varken skrev eller dikterade vad man vet.

Du är godtrogen när det gäller tvivelaktigheter men slingrar dig som en orm när det gäller det evangeliska budskapet. Du har fortfarande inte kommenterat Matteus 25:31, så det budskapet hamnade tydligen inte i den goda jorden vad dig beträffar.

Jag ratar inte Daniels bok men tycker inte den är intressant. Jag behöver inga bevis eller förutsägelser.
Eftersom du inte litar på vad som är nedtecknat ens i evangelierna finns det inte mycket att bygga vidare på. Varken för dig själv eller i den här diskussionen.

Jag kastar inga fler pärlor till svin. Det är meningslöst.

Matteus 25:31 är ganska uppenbart vad det handlar om. Den dagen är det försent.
2020-09-08, 07:45
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Eftersom du inte litar på vad som är nedtecknat ens i evangelierna finns det inte mycket att bygga vidare på. Varken för dig själv eller i den här diskussionen.

Jag kastar inga fler pärlor till svin. Det är meningslöst.

Matteus 25:31 är ganska uppenbart vad det handlar om. Den dagen är det försent.
Man kan inte bygga tro. Det skrivna innehåller i bästa fall vägledning för dem som är benägna att komma på avvägar. Man behöver inte ens kunna de tio budorden omman ändå håller dem med hjärtat.

Allt i Bibeln kommer ifrån människor. Människor har betättat historierna i generationer innan de nedtecknades. Men profeternas berättelser innehåller viktig information från Gud.

Annan undervisning hosdig som inte fallit i god jord är:
Den som upphöjer sig blir förödmjukad medan den som ödmjukar sig blir upphöjd.
2020-09-08, 07:58
Medlem
Citat:

Daniels bok har troligtvis flera författare, samt att den är skriven under olika tider.
2020-09-08, 10:31
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Jag förkastar inte böcker, jag söker information i dem. Det är inte sant att allt i Bibeln kommer från Gud. Det är människors berättelser, bl.a. om Gud. Med allt vad det innebär.

Det finns inga "problem" med att tillgodogöra sig budskapet i evangelierna, men det finns kristna som ser att det budskapet inte stämmer överens med vad de lärt sig och som försöker hitta på olika svepskäl till att inte uppmana till studier av Jesus ord. Allegorisera? Stackars er som vill undanhålla Jesus undervisning!

Matteus
25:34 Därefter skall Konungen säga till dem som stå på hans högra sida: 'Kommen, I min Faders välsignade, och tagen i besittning det rike som är tillrett åt eder från världens begynnelse.
25:35 Ty jag var hungrig, och I gåven mig att äta; jag var törstig, och I gåven mig att dricka; jag var husvill, och I gåven mig härbärge,
25:36 naken, och I klädden mig; jag var sjuk, och I besökten mig; jag var i fängelse, och I kommen till mig.'
25:37 Då skola de rättfärdiga svara honom och säga: 'Herre, när sågo vi dig hungrig och gåvo dig mat, eller törstig och gåvo dig att dricka?
25:38 Och när sågo vi dig husvill och gåvo dig härbärge, eller naken och klädde dig?
25:39 Och när sågo vi dig sjuk eller i fängelse och kommo till dig?'
25:40 Då skall Konungen svara och säga till dem: 'Sannerligen säger jag eder: Vadhelst I haven gjort mot en av dessa mina minsta bröder, det haven I gjort mot mig.'
Jag blir nyfiken. Angående Matt 25:31 så handlar den ju om folk som inte verkar känna till detta.
Du känner ju till dessa verser och kan inte vara en av de som uttrycker förvåning över när de skulle ha gjort något för Jesus. Alla som läser detta känner också till det och kan inte heller vara någon av dessa som verkar räddas pga något de gjort.

Håller du med om det?

Om man nu handlar som om man blir frälst genom sina gärningar, så menar man uppenbarligen att man har något att komma med inför Gud. Med andra ord så innebär det att man upphöjer sig själv och menar sig själv vara värdig.

Håller du merd om det?

Jag ser det som väldigt långt ifrån Jesu budskap.

Joh 10:11 "Jag är den gode Herden. Den gode Herden ger sitt liv för fåren."
2020-09-08, 14:16
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Jag blir nyfiken. Angående Matt 25:31 så handlar den ju om folk som inte verkar känna till detta.
Du känner ju till dessa verser och kan inte vara en av de som uttrycker förvåning över när de skulle ha gjort något för Jesus. Alla som läser detta känner också till det och kan inte heller vara någon av dessa som verkar räddas pga något de gjort.

Håller du med om det?

Om man nu handlar som om man blir frälst genom sina gärningar, så menar man uppenbarligen att man har något att komma med inför Gud. Med andra ord så innebär det att man upphöjer sig själv och menar sig själv vara värdig.

Håller du merd om det?

Jag ser det som väldigt långt ifrån Jesu budskap.

Joh 10:11 "Jag är den gode Herden. Den gode Herden ger sitt liv för fåren."
Jag förstår inte vad du menar. De som ställer upp och hjälper de svaga gör det inte för att uppfylla en kvot.
2020-09-08, 15:15
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Jag förstår inte vad du menar. De som ställer upp och hjälper de svaga gör det inte för att uppfylla en kvot.
Jag bara antog att du menade något med det du skrev och hänvisningen till Matt 25:31. Jag misstog mig kanske.
Det verkar som att du gillar att allegorisera och inte tro Jesus i allt Han sa.
2020-09-08, 15:20
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Jag bara antog att du menade något med det du skrev och hänvisningen till Matt 25:31. Jag misstog mig kanske.
Det verkar som att du gillar att allegorisera och inte tro Jesus i allt Han sa.
Nu förstår jag än mindre. Det finns ingen allegori med Matt 25:31, i varje fall ingen som jag skrivit.

Det står att de som från hjärtat visat barmhärtighet mot behövande får ett evigt liv.

Det står inte att de som "erkände" att de trodde på Jesus och lät döpa sig får evigt liv.
2020-09-08, 17:11
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Hur blir det då under den sista tiden och på den sista dagen? Enligt Matteus:

24:21 Ty då skall det bliva 'en stor vedermöda, vars like icke har förekommit allt ifrån världens begynnelse intill nu', ej heller någonsin skall förekomma.
24:22 Och om den tiden icke bleve förkortad, så skulle intet kött bliva frälst; men för de utvaldas skull skall den tiden bliva förkortad.
(...)
24:30 Och då skall Människosonens tecken visa sig på himmelen, och alla släkter på jorden skola då jämra sig. Och man skall få se 'Människosonen komma på himmelens skyar' med stor makt och härlighet.
24:31 Och han skall sända ut sina änglar med starkt basunljud, och de skola församla hans utvalda från de fyra väderstrecken, från himmelens ena ända till den andra.
(...)
24:37 Ty såsom det skedde på Noas tid, så skall det ske vid Människosonens tillkommelse.
24:38 Såsom människorna levde på den tiden, före floden: de åto och drucko, män togo sig hustrur, och hustrur gåvos åt män, ända till den dag då Noa gick in i arken;
24:39 och de visste av intet, förrän floden kom och tog dem allasammans bort -- så skall det ske vid Människosonens tillkommelse.
24:40 Då skola två män vara tillsammans ute på marken; en skall bliva upptagen, och en skall lämnas kvar.
24:41 Två kvinnor skola mala på samma kvarn; en skall bliva upptagen, och en skall lämnas kvar

Människor lever och dör på jorden och hamnar i ett dödsrike. Det gäller även dem som tjänar Gud, såvitt vi vet. Men Guds tjänare hålls vid liv just för att de ska kunna tjäna Gud. Till den dag som Gud bestämt.

Under vedermödans tid blir Guds tjänare kvar på jorden för att predika evangelium. Därför blir vedermödan förkortad, för att inte de också ska dö. Men inför slutet, som ingen överlever, tar han upp sina tjänare istället för att utlämna dem till den sista dagens slut.

Guds tjänare på jorden tror på Guds makt och han föder dem och ger dem vad de behöver och de tyr sig inte alls till Mammon. Den sista tiden upphör Mammons makt och nästan ingen har något att sälja och ingen kan köpa något. Men de som tror på Guds makt kommer ändå att få vad de behöver.

Allt står i evangelierna för dem som bryr sig om att läsa dem.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2020-09-08 kl. 17:14.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in