Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Precist, så det är möjligt att Big Bang teorin är överensstämmande med bibelns skapelseberättelse?
Skulle inte tro det. Big Bang teorin bygger sen vidare på slumpen. Det är mattematiskt omöjligt att så komplicerade funktioner skulle ha kommit till av en slump.
Jag lägger in mitt inlägg om hemoglobin, som jag skrev i tråden om Floden, bara som ett exempel på denna orimlighet.
---------------------------------------------------------------------------------
Det finns ca 3*108 hemoglobinmolekyler i varje röd blodkropp. Hemoglobin är ett protein som består av 547 element, uppbyggd av 20 aminosyror där varje aminosyra måste vara ett specifikt antal.
Aminosyror
Glycine 36
Alanine 68
Serine 31
Tyrosine 30
Proline 25
Valine 56
Isoleucine 1
Leucine 69
Phenylalanine 28
Threonin 14
Cysteine 5
Methionine 6
Asparagine 47
Glutamine 29
Arginine 12
Histidine 32
Lysine 43
Tryptophan 4
Amide N 38
Totalt 574
Hur stora är oddsen för att dessa aminosyror existerade när hemoglobinet "började utvecklas"? Hur stora är oddsen att dessa sedan sattes ihop enligt ovan antal per aminosyra? Tar du bort ett enda av dessa element så har du inte längre ett hemoglobin. Dessutom måste dessa aminosyror ha en specifik ordning, i en annan ordning så fungerar det inte längre, då går det fel.
Lägg därtill att under fosterstadiet så produceras ett annat hemoglobin, som binder starkare till syret för att hjälpa fostret att fånga syre från moderns blod.
Hur stora är oddsen för att allt detta skulle ha utvecklats av sig självt? Det finns 10 upphöjt till 650 olika möjliga sammansättningar av dessa aminosyror. Det är så många olika möjligheter att våra hjärnor inte ens kan greppa denna uppgift.
--------------------------------------------------------------------------------------
Så vad tror du, hur stor är sannolikheten att ens två av dessa aminosyror fanns tillgängliga samtidigt?
Både DNA och aminosyrorna måste ha funnits samtidigt för att ha kunna bilda hemoglobin, aminosyrorna då i exakt rätt antal per aminosyra.
Hur stora är oddsen?
Och detta är då bara hemoglobinet, lägg därtill alla andra molekyler och processer som måste till för att skapa liv.
Fler miljoner år? När det mesta måste ha funnits samtidigt, i exakt rätt sammansättning och antal och ordning för att "utvecklas"?