2020-09-02, 18:14
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Visst är jag skriftlärd, jag förstår det evangeliska budskapet, till vissas stora förtret.

Men Guds makt har demonstrerats för mig så att jag måste tro på Gud.

Kan du skilja på skriftlärd och upplyst till medveten? Eller är det samma sak för dig?

Jag förstår inte hur du kan missa grundläggande kunskap om Gud hela tiden..

Kan du inte tala i tungor? Har du inte blivit välsignad av den heliga ande?
Citera
2020-09-02, 18:24
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Kan du skilja på skriftlärd och upplyst till medveten? Eller är det samma sak för dig?

Jag förstår inte hur du kan missa grundläggande kunskap om Gud hela tiden..

Kan du inte tala i tungor? Har du inte blivit välsignad av den heliga ande?
Varför skulle jag tala i tungor? Jag upplever att sanningens heliga ande ofta formar mina tankar så att ni ska kunna förstå budskapet.

Vad är det som misshagar dig i Matteus 25:31-46?

Vad vissa kristna lär ut är att de som inte underkastar sig deras doktriner ska straffas, men vi som läser Jesus egna ord känner inte igen det där.

Synd är att gå fel väg och tro är att älska medmänniskorna. Domen gäller dem som upphöjer sig själva och mer än gärna offrar andra för egen framgång.
Citera
2020-09-02, 18:31
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
De som lyssnar för mycket på Paulus, lyssnar för mycket på människor.
De som lyssnar för mycket på människor, lyssnar för mycket på Satan.

Gud tänker inte alls som människor och i evangelierna kan man lära sig om det.
Citera
2020-09-02, 18:49
Medlem
Citat:
Regeln är en inramning av rättfärdigheten. Att fokusera på regeln är fel, att strunta i regeln är också fel. Allt handlar om att göra rätt.

Man behöver inte vara jurist för att följa samhällets lagar. Det kommer inifrån. Juristerna är experter på lagarna, vilket ibland används för att försöka orätt utan att bryta mot regelns bokstav.

Bibeln är berättelser som människor har bevarat muntligt i många generationer innan skriftspråket fanns.

Du är nog också lite religiöst liberal...

Jag tänker mig kristendom och NT som MIcrosoft Windows. Den behöll tyvärr en hel del bakåtkompatibilitet med DOS (GT). Jesus och lärljungarna fortsatte att gå i Templet, och kanske inte såg sig som instiftare av en ny religion. Windows var inte ett eget operativsystem från början heller, utan ett skal eller tillägg till DOS.

Ofta när sekulära driver med kristendom så gäller det konstiga lagar och straff i GT, och dess straffande gud och patriarkala människosyn. Tänk om kristna då kunde svara "vi lever i nya förbundets tid", det där är inte vår religion.

Paulus fick i uppdrag av apostlarna att enbart predika för ickejudar, och först då drogs ett streck mot det mesta av lagen och GT. Men inte allt. Konflikten med Jakobinernas betonande av gärningar levde kvar. Den märks i apg, galaterbrevet och Jakobs brev.
Senast redigerad av guru1966 2020-09-02 kl. 19:03.
Citera
2020-09-02, 18:51
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Varför skulle jag tala i tungor? Jag upplever att sanningens heliga ande ofta formar mina tankar så att ni ska kunna förstå budskapet.

Vad är det som misshagar dig i Matteus 25:31-46?

Vad vissa kristna lär ut är att de som inte underkastar sig deras doktriner ska straffas, men vi som läser Jesus egna ord känner inte igen det där.

Synd är att gå fel väg och tro är att älska medmänniskorna. Domen gäller dem som upphöjer sig själva och mer än gärna offrar andra för egen framgång.

När du inte känner till fadern sonen eller den heliga ande ska du väl inte skriva om dom?

Blir det inte lite väl fel citerat då? Varför fel citerar du det levande ordet hela tiden?
Citera
2020-09-02, 19:03
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
När du inte känner till fadern sonen eller den heliga ande ska du väl inte skriva om dom?

Blir det inte lite väl fel citerat då? Varför fel citerar du det levande ordet hela tiden?
Du måste verkligen hata Jesus egna ord efterson du så ogärna vill läsa vad han har sagt.
Jag klistrar vanligtvis från Gustav V:s Bibel från 1918.
Citera
2020-09-02, 19:05
Medlem
Startad 2013.. Så när är slutet här? *väntar ihärdigt*
Citera
2020-09-02, 19:07
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Du är nog också lite religiöst liberal...

Jag tänker mig kristendom och NT som MIcrosoft Windows. Den behöll tyvärr en hel del bakåtkompatibilitet med DOS (GT). Jesus och lärljungarna fortsatte att gå i Templet, och kanske inte såg sig som instiftare av en ny religion. Windows var inte ett eget operativsystem från början heller, utan ett skal eller tillägg till DOS.

Ofta när sekulära driver med kristendom så gäller det konstiga lagar och straff i GT, och dess straffande gud och patriarkala människosyn. Tänk om kristna då kunde svara "vi lever i nya förbundets tid", det där är inte vår religion.

Paulus fick i uppdrag av apostlarna att enbart predika för ickejudar, och först då drogs ett streck mot det mesta av lagen och GT. Men inte allt. Konflikten med Jakobinernas betonande av gärningar levde kvar. Den märks i apg, galaterbrevet och Jakobs brev.
Kristen bokstavstro och kristen liberalism är varandras motpoler på skalan av människotankar om Gud. Den som vill förstå mer måste söka utanför den skalan.
Citera
2020-09-02, 19:07
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Du måste verkligen hata Jesus egna ord efterson du så ogärna vill läsa vad han har sagt.
Jag klistrar vanligtvis från Gustav V:s Bibel från 1918.

När du vänder och vrider på det levande ordet blir det ett problem..

Du är endast skriftlärd, du ska inte syssla med att citera ordet..
Citera
2020-09-02, 19:12
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
När du vänder och vrider på det levande ordet blir det ett problem..

Du är endast skriftlärd, du ska inte syssla med att citera ordet..
Att du är lite udda har framkommit tydligt. Menar du att det är fel att citera Jesus direkt från Bibeln?

Jag tror att Satan har mer inflytande över de kristna än vad de vill förstå och att de inte så sällan blandar ihop Gud med en listig djävul som styrker deras felaktiga läror.
Citera
2020-09-02, 19:35
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Att du är lite udda har framkommit tydligt. Menar du att det är fel att citera Jesus direkt från Bibeln?

Jag tror att Satan har mer inflytande över de kristna än vad de vill förstå och att de inte så sällan blandar ihop Gud med en listig djävul som styrker deras felaktiga läror.

Jag menar att har du aldrig blivit kallad och välsignad i förmågan att tala i tungor sitt inte och citera bibel citat för det blir bara fel då..

Du är inte rätt man för jobbet, ute till fält där det sker på riktigt vet du ingenting alls om det..
Citera
2020-09-02, 19:43
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag menar att har du aldrig blivit kallad och välsignad i förmågan att tala i tungor sitt inte och citera bibel citat för det blir bara fel då..

Du är inte rätt man för jobbet, ute till fält där det sker på riktigt vet du ingenting alls om det..
Detta är rent strunt. Skulle bara de som tycker som du få citera Jesus så skulle han inte citeras alls, någonsin.

Det bekymrar dig att de barmhärtiga är de utvalda och inte de fördömande. Men än har du tid att lära känna Jesus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in