2020-09-02, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Eftersom paret Palme bestämde sig för att gå över Sveavägen 23.20 så framstår det inte som troligt att SE stämplar ut 23.19 och springer i väg till en kulvert som leder till Tunnelgatan?

Han var väl inte synsk?
Jag tror liksom dig att han gick ut genom huvudentren.
OM han var GM(vilkat jag ser som sannolikt) så bör mordet ha varit oplanerat en ren slump.
VARFÖR skulle han annars stämpla ut FÖRE han mördade OP?

Nej om han vetat att de bytt sida på gatan måste han ju stått i direktkontakt med någon som bevakade paret Palme.

Jag åsyftade bara att du skrev han om han gått via kulverten så måste han ha mördar Palme INNAN OP blev mördad.
Det resonemanget förstod jag inte förstår inte än.

MEN ja du har rätt i att om han nådda mordplatsen via kulverten så bör han ha vetat att Palmes bytte sida på gatan.
Annars var det ändå en ren slump att han råkade komma fram precis där makarna Palme passerade.
Osannolikt men ändå teoretsikt möjligt.
Kanske hade han andra skäl att gå i kulverten än vad vi vet?
Jag har ingen aning om vilka dock.

För mig förefaller det iaf osannolikt att han gick ut någon annanstans än genom huvudentren.

Sedan 'är det förstås inte helt omöjligt att han kan ha återvänt till Skandia den vägen men varför sen gå ut igen samma väg och sen knacka på dörren vid entren igen?
Nej i stort är vi nog ense faktiskt.
Citera
2020-09-02, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Skiljelinjen är att jag anser det bevisat att han var kvar på mordplatsen.
Grunden till det påståendet är inte samma som Håkan Ströms PM, men jag kan addera en del därifrån också.
Dessa punkter har jag redogjort för i olika inlägg sedan igår, och jag känner mig helt trygg i mina slutsatser.

Du kan ha rätt.
Citera
2020-09-02, 16:05
Medlem
I ett förhör i april 1986 pekade SE ut fyra personer av 15. En av dem var dock inte på platsen, den andra hade figurerat i media och de två sista var troligtvis synliga precis innan mordet och alldeles efteråt. De övriga 11 missade han. Han tog också fel på vilken kvinna som var först framme vid Olof. Kanske lite märkligt med tanke på att han befunnit sig där så länge?
Citera
2020-09-02, 19:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jag trodde KP och TP i sin teori utgår från att SE stämplade ut 23.19 och gick direkt ut genom huvudentrén? Vad är det för ohederligt med att utgå från den teori som KP presenterade på presskonferensen? Han sa inget om någon kulvert.

Hur får du ihop stämpelklockan 23.19 med kulverten? Sköt han Palme innan Palme blev skjuten? Jag förstår inte hur du menar.

Ointressant hur KP har tänkt, jag tänker självständigt och kan konstatera att det är fullt möjligt att hinna skjuta OP om SE stämplar ut 23:19, mordet skedde trots allt efter 23:19.

Det är ohederligt av dig att påstå att SE inte kan vara GM därför att han stämplade ut och gick direkt ut i entrén och sedan vidare ut på Sveavägen.

Vilka bevis finns som styrker att SE stämplade ut 23:19 och gick direkt ut till väktarna i receptionen, nämn ett enda?

Just det, det finns inget sådant bevis, och då är dörren vidöppen för det scenario som jag ett flertal gånger har beskrivit.

I övrigt kan vi konstatera att det var mycket som KP inte sa något om, det påverkar dock inte det scenario som jag beskriver.

Om du har svårt för att tänka abstrakt så ska jag vara tydlig, den avgörande punkten handlar om SE gick ut till väktarna direkt eftet att ha stämplat ut 23:19, eller om han stämplade ut 23:19 och lämnade Skandiahuset annan väg än via receptionen, för att efter mordet ta sig in i huset utan att väktarna såg honom, och därefter knalla ut i receptionen inifrån huset och prata bort ett par minuter med väktarna innan han går ut på Sveavägen via entrén och snubblar in på mordplatsen.

Glöm dessutom inte vad LL påstår i en intervju med Swebbtv, SE kommer till mordplatsen senare, och med senare menas när LL står vid mordplatsen och har pratat med Polisen, och minns jag inte fel, även när ambulans och/eller första polis har anlänt till mordplatsen.

Jag har ännu inte sett någon här som har kunnat avfärda scenariot med "Basfakta", således fullt möjligt, rimligt och överensstämmande med vittnesmål.

Inte mitt fel att någon annan inte har lyckats publicera ett begripligt och rimligt förslag på svar på gåtan hur SE kan vara GM trots att han stämplade ut 23:19 och pratade med väktarna i ett par minuter.

Har jag rätt?

Det vet jag inte, dock kan ingen påstå att jag har fel, och inte heller avfärda scenariot med något substantiellt.

Pup!
Senast redigerad av OY 2020-09-02 kl. 19:40.
Citera
2020-09-02, 19:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Eftersom paret Palme bestämde sig för att gå över Sveavägen 23.20 så framstår det inte som troligt att SE stämplar ut 23.19 och springer i väg till en kulvert som leder till Tunnelgatan?

Han var väl inte synsk?

Stora delar av den här tråden handlar om wt-män, och till dags dato har vi inte namn på många av dem, om ens någon, så vad är så otroligt med att även SE hade en wt?

Alla wt-män, om de har med mordet att göra, vem kommunicerar de med, det bör ha funnits något slags behov av att snabbt kunna förmedla information, är det orimlig och osannolikt att en GM stod i direkt förbindelse med övervakare?

SE kan ha tagit vägen genom en kulvert oavsett vilken sida på Sveavägen eller annan väg som LOP gick, syftet att smita ut från Skandiahuset osedd var i så fall inte att dyka upp framför LOP på Tunnelgatan, syftet är snarare att vara utstämplad 23:19 och senare kunna ge skenet av att komma direkt ifrån rummet på en trappa, nyss utstämplad när han stannar vid väktarna och pratar bort ett par minuter, så som det sannolikt brukar gå till.

Släpp det där med vilken sida LOP gick, hyfsat ointressant.
Citera
2020-09-02, 22:45
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Jag tror liksom dig att han gick ut genom huvudentren.
OM han var GM(vilkat jag ser som sannolikt) så bör mordet ha varit oplanerat en ren slump.
VARFÖR skulle han annars stämpla ut FÖRE han mördade OP?

Nej om han vetat att de bytt sida på gatan måste han ju stått i direktkontakt med någon som bevakade paret Palme.

Jag åsyftade bara att du skrev han om han gått via kulverten så måste han ha mördar Palme INNAN OP blev mördad.
Det resonemanget förstod jag inte förstår inte än.

MEN ja du har rätt i att om han nådda mordplatsen via kulverten så bör han ha vetat att Palmes bytte sida på gatan.
Annars var det ändå en ren slump att han råkade komma fram precis där makarna Palme passerade.
Osannolikt men ändå teoretsikt möjligt.
Kanske hade han andra skäl att gå i kulverten än vad vi vet?
Jag har ingen aning om vilka dock.

För mig förefaller det iaf osannolikt att han gick ut någon annanstans än genom huvudentren.

Sedan 'är det förstås inte helt omöjligt att han kan ha återvänt till Skandia den vägen men varför sen gå ut igen samma väg och sen knacka på dörren vid entren igen?
Nej i stort är vi nog ense faktiskt.

Ja, så bra då. Nej, jag håller med dig om att KP:s teori om ett slumpmord väl är det mest troliga om man nu tror att SE mördade Palme.

Men kulverten kan ju vara helt ointressant oavsett vad man tror. Den bara fanns där och det var väl egentligen bara det jag ville förmedla med mitt inlägg. SE har jag/vi tröskat så länge att jag inte orkar hålla på med det längre. Var och en får bli salig på sin tro.
Citera
2020-09-02, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ointressant hur KP har tänkt, jag tänker självständigt och kan konstatera att det är fullt möjligt att hinna skjuta OP om SE stämplar ut 23:19, mordet skedde trots allt efter 23:19.

Det är ohederligt av dig att påstå att SE inte kan vara GM därför att han stämplade ut och gick direkt ut i entrén och sedan vidare ut på Sveavägen.

Vilka bevis finns som styrker att SE stämplade ut 23:19 och gick direkt ut till väktarna i receptionen, nämn ett enda?

Just det, det finns inget sådant bevis, och då är dörren vidöppen för det scenario som jag ett flertal gånger har beskrivit.

I övrigt kan vi konstatera att det var mycket som KP inte sa något om, det påverkar dock inte det scenario som jag beskriver.

Om du har svårt för att tänka abstrakt så ska jag vara tydlig, den avgörande punkten handlar om SE gick ut till väktarna direkt eftet att ha stämplat ut 23:19, eller om han stämplade ut 23:19 och lämnade Skandiahuset annan väg än via receptionen, för att efter mordet ta sig in i huset utan att väktarna såg honom, och därefter knalla ut i receptionen inifrån huset och prata bort ett par minuter med väktarna innan han går ut på Sveavägen via entrén och snubblar in på mordplatsen.

Glöm dessutom inte vad LL påstår i en intervju med Swebbtv, SE kommer till mordplatsen senare, och med senare menas när LL står vid mordplatsen och har pratat med Polisen, och minns jag inte fel, även när ambulans och/eller första polis har anlänt till mordplatsen.

Jag har ännu inte sett någon här som har kunnat avfärda scenariot med "Basfakta", således fullt möjligt, rimligt och överensstämmande med vittnesmål.

Inte mitt fel att någon annan inte har lyckats publicera ett begripligt och rimligt förslag på svar på gåtan hur SE kan vara GM trots att han stämplade ut 23:19 och pratade med väktarna i ett par minuter.

Har jag rätt?

Det vet jag inte, dock kan ingen påstå att jag har fel, och inte heller avfärda scenariot med något substantiellt.

Pup!
En intressant teori som teoretsikt är fullt möjlig.
MEN VARFÖR stämpla ut FÖRE mordet isåfall?
Det gör ju SE misstänkt.

Det vore ju mycket smartare att stämpla ut EFTER mordet alternativt med marginal före mordet säg iaf en halvtimme.

Om inte mordet skedde slumpartat helt oplanerat då förklaras utstämplingen.
MEN VARFÖR skulle han isåfall gå via kulverten?

Det känns aningen för iskallt att gå ut genom kulverten skjuta OP för att sedan oberörd gå in via kulverten igen och då småprata med väktarna.
Förvisso möjligt men kan han ha varit SÅ iskall?

Det rimmar inte helt logiskt med att han var uppskakad när han en stund senare knackade på dörren för att åter släppas in i huset.

Vad hände vid mordplatsen som gjorde att SE plötsligt var uppskakad nu men hur lugn som helst precis efter mordet?
Det skulle dock förklara att han uppfattade vissa saker som skedde på mordplatsen.

Har du läst på Tunnelgatan.se?
En genomgång av människor dess rörelser och tider just kring mordet.
Även den skribenten spekulerar i att SE återkom till mordplatsen mindre än tio minuter efter mordet.
Dock tror Tunnelagatan att SE under sin bortavaro var på flykt med en språngmarsch som dock ledde honom åter till mordplatsen.

Om du inte läst det så googla gärna på Tunnelgatan.se .
Jag har tyvärr ingen länk men den finns någonstans i denna tråd men det går snabbare att bara googla.
Citera
2020-09-03, 18:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
En intressant teori som teoretsikt är fullt möjlig.
MEN VARFÖR stämpla ut FÖRE mordet isåfall?
Det gör ju SE misstänkt.

Det vore ju mycket smartare att stämpla ut EFTER mordet alternativt med marginal före mordet säg iaf en halvtimme.

Om inte mordet skedde slumpartat helt oplanerat då förklaras utstämplingen.
MEN VARFÖR skulle han isåfall gå via kulverten?

Det känns aningen för iskallt att gå ut genom kulverten skjuta OP för att sedan oberörd gå in via kulverten igen och då småprata med väktarna.
Förvisso möjligt men kan han ha varit SÅ iskall?

Det rimmar inte helt logiskt med att han var uppskakad när han en stund senare knackade på dörren för att åter släppas in i huset.

Vad hände vid mordplatsen som gjorde att SE plötsligt var uppskakad nu men hur lugn som helst precis efter mordet?
Det skulle dock förklara att han uppfattade vissa saker som skedde på mordplatsen.

Har du läst på Tunnelgatan.se?
En genomgång av människor dess rörelser och tider just kring mordet.
Även den skribenten spekulerar i att SE återkom till mordplatsen mindre än tio minuter efter mordet.
Dock tror Tunnelagatan att SE under sin bortavaro var på flykt med en språngmarsch som dock ledde honom åter till mordplatsen.

Om du inte läst det så googla gärna på Tunnelgatan.se .
Jag har tyvärr ingen länk men den finns någonstans i denna tråd men det går snabbare att bara googla.

Verkar det så, att om scenariot som jag beskriver är vad som hände, att SE blev misstänkt?

Nä, tvärtom, i stort sett alla har fastnat i tanken att SE stämplade ut och direkt efteråt gick ut i receptionen och pratade med väktarna i ett par minuter innan han lämnar Skandiahuset. Syftet med att snacka med väktarna är ju uppenbart, att skapa illussionen att SE gick från sitt rum, stämplade ut, pratade med väktarna och sedan promenerade rakt in i händelsernas centrum.

(Notera att SE påstår att han var stressad, var till och med tvungen att kolla klockan trots att han ungefär 2-3 minuter tidigare stod vid en stämpelklocka, trots det småpratar han ett par minuter med väktarna, det går inte ihop, mer än med scenariot som jag beskriver, han behövde vittnen som kunde verifiera att SE passerade ut genom entrén.)

Varför inte stämpla ut tidigare?

Självklart är det en dålig idé, då har han gott om tid på sig att röra sig på stan och kan helt uppenbart ha haft tid att förfölja LOP och skjuta OP. För att inte tala om att det kan bli svårt att förklara hur folk kan ha sett honom vid mordplatsen, han borde ha suttit på tåget. Tänk till lite, en för tidig utstämpling är inte ett gott alternativ.

Varför inte stämpla ut efter mordet?

Ja, då blir det alldeles uppenbart att SE kan vara GM.

Det ultimata är att skapa en illussion bestående av en registrerad utstämplingstid och ett par vittnen som anger en ungefärlig tid för SE pratstund. 23:19 + ett par minuters prat med väktarna passar som hand i handske, då kan SE placera sig på mordplatsen i nära tid till skotten.

Fundera lite på varför SE har ändrat sig lite fram och tillbaks med utstämplingstiden. Han var tvungen att vara på brottsplatsen för att kunna bli förväxlad med GM, inte för tidigt, inte för sent, därför är 23:19 en mycket bra utstämplingstid.

Hur visste han att 23:19 var en bra tid?

Jag tror inte att han inväntade rätt klockslag, däremot ligger det nära tillhands att tänka sig att han fick information om att LOP var på väg, då stämplar han ut och det blev 23:19.

Men om LOP helt plötsligt tog en annan väg?

Spelar ingen roll, SE hade också ben att gå med, eller så blev det inget mord den kvällen.

Men då kommer SE ut från huset och in i receptionen till väktarna ännu senare, visst, och då kan det heta att SE stämplade ut 23:19, men kom på att det var en grej som han glömt och måste fixa innan semestern, eller har glömt en sak på rummet, så han gick tillbaks en trappa upp, för att senare går ner och ut via receptionen.

Upplägget ger handlingsfrihet i fråga om efterhandskonstruktion.

SE i en konspiration eller ensamagerande, ingen aning, men misstänker konspiration.
Citera
2020-09-03, 20:28
Medlem
Här är min teori om Stig Engström. Kvällen den 28 februari 1986 arbetade Stig över på sitt jobb som grafiker på Skandia. Han ligger efter med produktion av trycksaker. Inlåst på sitt rum håller han sig sällskap med alkoholhaltig dryck.

Till slut är det dags att gå hem. Han stämplar ut klockan 23.19 efter samtal med Skandias vakter. Han lullar iväg på Sveavägen mot tunnelbanan för att ta sig hem till Täby. Innan han ska gå ner i tunnelbanan hör han två skott och vänder för att se vad som hänt. Han går tillbaka på Sveavägen och upptäcker att ett mord har skett. Han står på behörigt avstånd och ser på när polis och ambulans anländer. Eftersom han missat sista tunnelbanan behöver han ta sig tillbaka till sitt tjänsterum på Skandia för att ringa frun och meddela att han kommer senare med nattbuss. Han åker hem med nattbussen exalterad av vad han (nästan) varit med om.

När allt sjunkit in, att det handlat om ett statsministermord, så börjar Stig Engström fantisera ihop att han själv var ett aktivt vittne som var först på plats. Han läser på i tidningar om detaljer och hör av sig till polis och journalister för att sprida sin vittnesfantasi. Detta är Stig Engströms chans att bli känd och erkänd. Men allt är bara fantasier för att göda det egna egot. Och att polisen inte tar honom på allvar tar honom hårt. Efter mordet blir han mer lynnig och alkoholiserad. Han kan inte släppa detta och spårar ur fullständigt. Dör till slut i sin ensamhet.
Senast redigerad av ThePatient 2020-09-03 kl. 20:32.
Citera
2020-09-03, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Verkar det så, att om scenariot som jag beskriver är vad som hände, att SE blev misstänkt?

Nä, tvärtom, i stort sett alla har fastnat i tanken att SE stämplade ut och direkt efteråt gick ut i receptionen och pratade med väktarna i ett par minuter innan han lämnar Skandiahuset. Syftet med att snacka med väktarna är ju uppenbart, att skapa illussionen att SE gick från sitt rum, stämplade ut, pratade med väktarna och sedan promenerade rakt in i händelsernas centrum.

(Notera att SE påstår att han var stressad, var till och med tvungen att kolla klockan trots att han ungefär 2-3 minuter tidigare stod vid en stämpelklocka, trots det småpratar han ett par minuter med väktarna, det går inte ihop, mer än med scenariot som jag beskriver, han behövde vittnen som kunde verifiera att SE passerade ut genom entrén.)

Varför inte stämpla ut tidigare?

Självklart är det en dålig idé, då har han gott om tid på sig att röra sig på stan och kan helt uppenbart ha haft tid att förfölja LOP och skjuta OP. För att inte tala om att det kan bli svårt att förklara hur folk kan ha sett honom vid mordplatsen, han borde ha suttit på tåget. Tänk till lite, en för tidig utstämpling är inte ett gott alternativ.

Varför inte stämpla ut efter mordet?

Ja, då blir det alldeles uppenbart att SE kan vara GM.

Det ultimata är att skapa en illussion bestående av en registrerad utstämplingstid och ett par vittnen som anger en ungefärlig tid för SE pratstund. 23:19 + ett par minuters prat med väktarna passar som hand i handske, då kan SE placera sig på mordplatsen i nära tid till skotten.

Fundera lite på varför SE har ändrat sig lite fram och tillbaks med utstämplingstiden. Han var tvungen att vara på brottsplatsen för att kunna bli förväxlad med GM, inte för tidigt, inte för sent, därför är 23:19 en mycket bra utstämplingstid.

Hur visste han att 23:19 var en bra tid?

Jag tror inte att han inväntade rätt klockslag, däremot ligger det nära tillhands att tänka sig att han fick information om att LOP var på väg, då stämplar han ut och det blev 23:19.

Men om LOP helt plötsligt tog en annan väg?

Spelar ingen roll, SE hade också ben att gå med, eller så blev det inget mord den kvällen.

Men då kommer SE ut från huset och in i receptionen till väktarna ännu senare, visst, och då kan det heta att SE stämplade ut 23:19, men kom på att det var en grej som han glömt och måste fixa innan semestern, eller har glömt en sak på rummet, så han gick tillbaks en trappa upp, för att senare går ner och ut via receptionen.

Upplägget ger handlingsfrihet i fråga om efterhandskonstruktion.

SE i en konspiration eller ensamagerande, ingen aning, men misstänker konspiration.
Kortfattat så är jag väldigt tveksam till just detta scenario.
Jag tror ju mer att SE av en ren slump blev mördare men givetvis är din teori teoretsikt fullt möjlig.
Vi får väl anta att han innan samtalet med väktarna redan hade gömt mordvapnet då?
Jag anser iofs att en tidigare utstämplingstid vore en god ide.
Om det inte vore för SEs utstämplingstid hade han sannolikt aldrig ens blivit misstänkt för mordet.

Nu är han genom utstämplingen knuten till mordplatsen vi tidpunkten för mordet det är väl ett starkt skäl till varför han överhuvudtaget är misstänkt?

MEN OM han ingick i en konspiration så kan jag ha större förståelse för hans utstämplingstid.
Direkt ut och utföra dådet inte exponera sig ute på stan före med risk för att dra till sig blickar osv.

Fast jag har lite svårt att se SE utses till "hitman" i en konspiration iofs.
En person som drack för mycket led av reumatism helt ostraffad och oerfaren av att utföra såna saker.
Men vem vet?
Kanske fanns flera alterntiva GM beroende på vart OP dök upp?
OM SE ingick i en konspiration så tror jag att den var liten iofs.

Även om jag tror mer på att han var ensam GM att mordet skedde av en slump vilket för mig stämmer bättre med utstämplingstiden.
Citera
2020-09-04, 20:42
Moderator
OYs avatar
Citat:
Kortfattat så är jag väldigt tveksam till just detta scenario.
Jag tror ju mer att SE av en ren slump blev mördare men givetvis är din teori teoretsikt fullt möjlig.
Vi får väl anta att han innan samtalet med väktarna redan hade gömt mordvapnet då?
Jag anser iofs att en tidigare utstämplingstid vore en god ide.
Om det inte vore för SEs utstämplingstid hade han sannolikt aldrig ens blivit misstänkt för mordet.

Nu är han genom utstämplingen knuten till mordplatsen vi tidpunkten för mordet det är väl ett starkt skäl till varför han överhuvudtaget är misstänkt?

MEN OM han ingick i en konspiration så kan jag ha större förståelse för hans utstämplingstid.
Direkt ut och utföra dådet inte exponera sig ute på stan före med risk för att dra till sig blickar osv.

Fast jag har lite svårt att se SE utses till "hitman" i en konspiration iofs.
En person som drack för mycket led av reumatism helt ostraffad och oerfaren av att utföra såna saker.
Men vem vet?
Kanske fanns flera alterntiva GM beroende på vart OP dök upp?
OM SE ingick i en konspiration så tror jag att den var liten iofs.

Även om jag tror mer på att han var ensam GM att mordet skedde av en slump vilket för mig stämmer bättre med utstämplingstiden.

Var kan vi läsa om att SE drack för mycket innan mordet?

Det har blivit en höna av en fjäder, SE hade för vana att gå ut på kvällen, äta en bit mat och dricka lite, vad i detta visar att SE var gravt alkoholiserad?

Hur påverkade den påstådda reumatismen SE förmåga att utföra ett mord, jag är seriöst intresserad vad alla skeptiker grundar sin bedömning på?
Citera
2020-09-05, 00:07
Medlem
sten-bertil.taubes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Det påpekas ofta att det inte finns tillstymmelse till bevis mot SE och att han därmed är oskyldig och även ska avskrivas. Med det resonemanget är alla teorier/ideer/uppslag som läggs fram här onödiga och kan arkiveras. Det finns inget som är i närheten av att bevisa att CA är mördaren. Inte heller någon av alla som sprang omkring med walkie-talkies. Anti Avsan är oskyldig osv osv. Det enda vi kan göra är att spekulera och gissa och då beror allt på hur man värderar de uppgifter som finns. Jag tycker att det är graverande för SE när man läser vittnesmålet från YN, de flesta andra menar att det inte betyder någonting. Samma sak kan göras med CA och att han förlorade pengar på ett politiskt beslut eller att han fikade i närheten av mordplatsen. Så här kan man hålla på hur länge som helst och till slut blir det "omvänd bevisbörda" oavsett om det gäller CP ,VG,SE eller någon annan. Med största sannolikhet kommer det aldrig att kunna bevisas vem som mördade Palme och då faller allas resonemang/teorier.
Det ligger mycket i det du säger. Att avskriva SE blir ett styvt jobb. Problemet är bara att du kan hitta hundratals andra lika övertygande uppslag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in